راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌های جهان و مهم‌ترین مطالب آنها در روز جمعه ۲۶ اردیبهشت‌ماه

رسانه‌های جهان برخلاف رسانه‌های ایران آخر هفته‌ها نه تنها چاپ و منتشر می‌شوند؛ بلکه مفصل‌تر هم چاپ می‌شوند. البته سر این که آخر هفته دقیقا کدام روزهای هفته است با هم اختلاف نظر داریم. در بیشتر کشورهای غربی دوشنبه روز اول هفته است و بنابراین شنبه و یکشنبه می‌شوند آخر هفته و عموما هفته‌نامه‌ها خودشان را به پنج‌شنبه و جمعه می‌رسانند.

مثلا تایم و اکونومیست پنج‌شنبه منتشر می‌شوند که در آخرین روز کاری یعنی جمعه مخاطبان‌شان به نشریه دسترسی داشته باشند که بتوانند آخر هفته‌شان را با آن بسازند. برخلاف تصور ما که تقریبا رسانه‌های چاپی از زندگی ما حذف شده در اروپا و آمریکا تقریبا برای هر موضوعی که فکر کنید یک رسانه و نشریه چاپی وجود دارد.

ما در ماهنامه عصر تراکنش و همین‌طور وب‌سایت راه پرداخت به صورت مرتب مهم‌ترین مطالب نشریه‌های کسب‌وکاری و اقتصادی جهان را ترجمه و به مخاطبان راه پرداخت تقدیم می‌کنیم. اینجا قرار است نگاهی سریع داشته باشیم به برخی از نشریه‌های روز جهان؛ به طور خاص نشریه‌هایی که در زمینه کسب‌وکارها، اقتصاد و فناوری منتشر می‌شوند. نشریه‌های عمومی‌تری مانند تایم و اکونومیست را هم سعی می‌کنیم ببینیم.

قبل از شروع اجازه دهید این را بگوییم که روزنامه‌های اقتصادی مهم جهان مثل فایننشیال تایمز و وال استریت ژورنال صفحه‌های ویژه‌ای برای ویروس کرونا منتشر می‌کنند؛ این را مقایسه کنید با رسانه‌های ایرانی در یکی دو هفته گذشته مهم‌ترین موضوع آنها پراید و بورس و وزیر بوده است و به نظر می‌رسد خطر کرونا از بیخ گوش ما گذشته و رفته است.

به جز آخر هفته بر سر مفهوم رسانه هم ما با جهان اختلاف نظر داریم و وقتی می‌گوییم رسانه مصداق‌های متفاوتی منظورمان است که انشاالله هفته بعد در این باره هم توضیح خواهیم داد.

فعلا در ادامه تصویر چند صفحه از روزنامه‌های اقتصادی وال استریت ژورنال و فایننشیال تایمز از شماره‌های اخیر را ببینید که چگونه به صورت ویژه به کرونا و آثار انسانی و اقتصادی آن می‌پردازند.

توجه به کسب‌وکارهای فناوری‌محور هم اخیرا زیاد شده است و در ادامه تصویری از روزنامه فایننشیال تایمز را مشاهده می‌کنید که به گسترش فین‌تک در آرژانتین و آمریکای لاتین و معرفی یکی از استارت‌آپ‌های فین‌تک آرژانتین پرداخته است.

خب اجازه دهید ببینیم تایم و اکونومیست دنیا را چگونه می‌بینند. مهم‌ترین چیزی که از نظر تایم ارزش روی جلد رفتن داشته موضوع دوباره باز شدن کسب‌وکارها است که در آمریکا بحث‌های جدی راه انداخته. طرح روی جلد تایم انتقاد نسبت به رئیس‌جمهور آمریکا یعنی دونالد ترامپ است. نویسندگان این نشریه معتقدند راه راست باز شدن کسب‌وکارها این چیزی نیست که الان ترامپ دنبال می‌کند.

تایم در گزارش خود به این پرداخته است که ثروتمندترین اقتصاد جهان نباید بین مقاومت اقتصادی و نجات جان شهروندان با ارزش خود یکی را انتخاب کند و حتما راه بهتری وجود دارد. نوک پیکان انتقاد رسانه‌ها شخص ترامپ است و حتی این که برخلاف رهبران کشورهای دیگر جهان او از ماسک استفاده نمی‌کند هم مورد نقد جدی رسانه‌ها قرار گرفته است.

رسانه‌ها فعلا شیفته زوزانا چاپوتووا رئیس‌جمهور اسلوواکی و شیوه ماسک پوشیدن او شده‌اند.

اکونومیست آثار اقتصادی کرونا را بررسی کرده است. خیلی‌ها معتقدند که کرونا باعث آسیب جدی به روند جهانی شدن زده و ملی‌گرایی را تقویت کرده است. ستاره‌های سوخته روی جلد ما را یاد اتحادیه اروپایی می‌اندازد که این روزها بیش از هر زمان دیگری پایداری‌اش آسیب‌پذیر شده است.

اکونومیست همچنین نوشته است که در دوران کرونا جرم‌های سازمان‌یافته رشده کرده و دولت‌ها هم توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی به صورت مرتب درباره ابعاد کرونا می‌نویسند. تقریبا تا دیروز ۳۶ میلیون آمریکایی فرم‌های بیکاری و دریافت کمک‌های دولتی در آمریکا را پر کرده‌اند؛ موضوع جلد هفته پیش تایم هم رشد بیکاری در اقتصاد آمریکا بود که برخی آن را با رکود بزرگ دهه ۳۰ مقایسه می‌کنند.

وایرد با این که مطالبی درباره کرونا دارد اما فارغ از غم دنیا دنبال دغدغه‌های همیشگی خودش رفته است. نشریه وایرد در گزارشی ۱۶ هزار کلمه‌ای ماجرای مارکوس هوچین هکر انگلیسی را منتشر کرده است. هوچین کسی بود که بدفزار واناکرای را متوقف کرد؛ او در رویداد معروف DEF CON در لاس‌وگاس توسط FBI آمریکا بازداشت شد. به او اتهامات زیادی وارد شد که یکی از اتهامات او همکاری در تولید بدافزار بانکی کرونوس بود.

نشریه مانی یا پول هم به موضوع رکود اقتصادی پرداخته است؛ مطلبی هم درباره این نوشته که کسب‌وکارهای فناوری توانسته‌اند در بازار سهام گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند. هفته‌نامه نیوزویک هم دو مطلب تامل‌برانگیز دارد؛ یکی درباره این که به بهانه مبارزه با کرونا حریم خصوصی در حال نقض شدن است و دیگری این که چرا هیچ وقت اقتصاد آمریکا دیگر مانند سابق نخواهد شد. این هر دو موضوع‌های مهمی هستند و مدیرانی که اندکی جلوتر را می‌بینند باید در زمینه این دو موضوع تحلیل‌ها و راه‌حل‌های خودشان را داشته باشند.

نیوزویک پارسال یک شماره ویژه برای بلاکچین منتشر کرده بود که اگر حوصله دارید پیشنهاد می‌کنم مطالب آن شماره را اینجا مطالعه کنید.

هفته‌نامه نیویورکر هم طرح جلد جالبی دارد و به مسئله نوآوران در دوران کرونا پرداخته است.

و در پایان بگذارید نگاهی بیندازیم به نشریات تخصصی مالی در جهان. متاسفانه هنوز هم بیشتر این نشریه‌ها چنگی به دل نمی‌زنند و محتوا بر فرم غلبه دارد و به هر دلیلی تلاشی هم برای بهتر شدن نمی‌کنند. فایل پی‌دی‌اف نشریه فین‌تک تایمز، فین‌تک و بنکینگ تکنولوژی را می‌توانید در ادامه دانلود کنید.

امیدواریم هر هفته بتوانیم با همدیگر نگاهی به مهم‌ترین رسانه‌های جهان بیندازیم. به مرور بر نشریه‌های تخصصی مالی بیشتر متمرکز می‌شویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.