راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پروژه ارز دیجیتال فیسبوک، دیگر مانند گذشته جنجال به پا نخواهد کرد /نگاهی به مهم‌ترین تغییرات نسخه جدید لیبرا

آیا لیبرا یا برنامه کمپانی فیسبوک برای عرضه یک ارز دیجیتال جهانی را به خاطر می‌آورید؟ این پروژه در ماه ژوئن سال گذشته رونمایی شد و بلافاصله، با مخالفت سیاست‌گذاران و مدیران بانک‌های مرکزی سراسر جهان روبرو شد. به همین دلیل، گروه به پله اول برگشت و تصمیم گرفت کارش را از اول شروع کند. سه روز قبل، یعنی 16 آوریل، این ارز دیجیتال با یک ظاهر جدید معرفی شد. سطح جاه‌طلبی و ریسک‌پذیری نسخه جدید لیبرا، در مقایسه با نسخه اصلی، خیلی کمتر است. در ادامه، به مهم‌ترین تغییراتی که در این ارز دیجیتال اعمال شده می‌پردازیم:


1. برنامه کاملا جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است


هدف پروژه اول این بود که لیبرا به صورت یک استیبل‌کوین با پشتوانه پول نقد و اوراق بهادار دولتی کم‌ریسک، روانه بازار شود. ارزهای فیاتی که به عنوان پشتوانه برای لیبرا انتخاب شده بودند، عبارت بودند از دلار آمریکا، پوند بریتانیا، ین ژاپن و دلار سنگاپور. اما نسخه جدید ارز دیجیتال لیبرا چنین نیست.

طبق وایت‌ پیپر به روزشده لیبرا، یکی از هشدارهای کلیدی که از جانب رگولاتورها مطرح شد، این بود که «احتمال دارد کوین چند ارزی لیبرا، در قدرت سیستم پولی جهان اختلال ایجاد کند.» بنابراین، یک استراتژی جدید تبیین شد: انجمن لیبرا، یعنی همان سازمان غیرانتفاعی که توسط فیسبوک راه‌اندازی شده تا ارز دیجیتال این کمپانی را مدیریت کند، از این به بعد استیبل‌کوین‌هایی صادر خواهد کرد که تنها توسط یک ارز واحد پشتیبانی می‌شوند. کوین لیبرا هنوز هم وجود خواهد داشت، ولی به شکل یک «ترکیب دیجیتالی از تعدادی استیبل‌کوین که هر کدام توسط یک ارز مجزا پشتیبانی می‌شوند و از طریق شبکه لیبرا، قابل استفاده هستند.»


2. از بانک‌های مرکزی به گرمی استقبال می‌کند


در وایت پیپر جدید آمده است: طبق رویکرد جدید، «به محض عرضه شدن ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، لیبرا یک مسیر مشخص را برای تعامل یکپارچه با آن‌ها تعیین خواهد کرد.» همچنین در صورتی که یک بانک مرکزی بخواهد نمونه دیجیتالی یکی از ارزهایی که در شبکه لیبرا وجود دارد را در بازار عرضه کند، انجمن لیبرا به راحتی می‌تواند استیبل‌کوین موجود در شبکه خودش را با ارز دیجیتال بانک مرکزی تعویض کند.


3. قابلیت‌های آن از یک رمزارز واقعی کمتر است


درست است که لیبرا، همانند بیت‌کوین و سایر شبکه‌های ارز رمزنگاری شده دیگر، از تکنولوژی دفترکل توزیع شده استفاده خواهد کرد، ولی تعداد زیادی از افراد نکته‌سنج، آن را به عنوان یک رمزارز، به رسمیت نمی‌شناسند. یکی از ویژگی‌های بیت‌کوین و همتایانش این است که آن‌ها «فاقد نیاز به مجوز» هستند و هر فردی که به سخت‌افزار مناسب دسترسی داشته باشد، می‌تواند نرم‌افزار مشترک شبکه را اجرا کرده و در اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید مشارکت داشته باشد. اما کسانی که بخواهند در فرآیند اعتبارسنجی شبکه لیبرا همکاری داشته باشند، باید توسط انجمن لیبرا مورد ارزیابی قرار گرفته و مجوز دریافت کنند.

در برنامه‌ اولیه پروژه لیبرا، قرار بود این اقدامات نقطه شروعی برای آغاز راه باشند. سازندگان لیبرا، در نسخه اولیه وایت پیپر متعهد شده بودند که در مراحل پایانی، شبکه را به ساختاری فاقد نیاز به مجوز منتقل کنند. اما در حال حاضر، انجمن به این نتیجه رسیده که رویکرد مذکور، با دیدگاه رگولاتورها همخوانی ندارد. در همین راستا، دیوید مارکوس که سرپرستی بخش بلاکچین فیسبوک را به عهده دارد، در صفحه توئیتر خود نوشت: جایگزینی برنامه اصلی با یک برنامه جدید، با این هدف انجام شد که «یک شبکه رقابتی و باز مبتنی بر بازار» ایجاد شود.

نه مارکوس و نه کسانی که وایت پیپر را نوشته‌اند، هیچ‌کدام به شکل دقیق مفهوم جمله بالا را توضیح نداده‌اند؛ به هر روی، روشن است که لیبرا، از خیلی از جهات کلیدی، به چیزی که به نام رمزارز می‌شناسیم، شباهت نخواهد داشت.

منبع Technologyreview
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.