راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب استاندارد بیت‌کوین با حمایت اکسچنج اکسیر منتشر شد

انتشارات راه پرداخت با حمایت اکسچنج اکسیر ترجمه فارسی کتاب «The Bitcoin Standard: The Decentralized Alternative to Central Banking» با عنوان «استاندارد بیت‌کوین» را منتشر کرده است. سیف‌الدین آموس استاد اقتصاد و عضو مرکز سرمایه‌داری و جامعه در دانشگاه کلمبیاست. او مدرک دکتری توسعه پایدار خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرده است. کتاب «استاندارد بیت‌کوین؛ جایگزینی غیرمتمرکز برای بانکداری مرکزی» را علیرضا کاظمی‌نیا ترجمه کرده است.

کتاب استاندارد بیت‌کوین به گونه‌ای نوشته شده که فهم ویژگی‌های اقتصادی بیت‌کوین برای خواننده ساده باشد تا بتواند جایگاه آن به‌عنوان ابزاری دیجیتال برای رفع نیاز به پول را بهتر درک کند. این کتاب به ‌هیچ‌وجه پیام تبلیغاتی برای بیت‌کوین نیست. به احتمال زیاد بیت‌کوین تا مدت‌ها نوسان خواهد داشت و موفقیت یا شکست قطعی شبکه آن نیز مشخص نیست. همچنین استفاده از بیت‌کوین پیچیدگی‌های فنی و ریسک‌های خاصی دارد که باعث می‌شود پول مناسبی برای بخش عمده‌ای از افراد جهان نباشد. این کتاب هیچ توصیه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین ارائه نمی‌دهد؛ بلکه هدف آن بیان‌کردن ویژگی‌های اقتصادی شبکه بیت‌کوین و نحوه عملکرد آن است تا خواننده قبل از ورود به دنیای بیت‌کوین، اطلاعات کافی در اختیار داشته باشد و بتواند آگاهانه تصمیم بگیرد.

کتاب را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. در بخش اول این کتاب به موضوع پول می‌پردازد و کارکردها و ویژگی‌هایش را بررسی می کند. مشخص می‌کند که چه نوع پولی سالم است و چه نوع پولی سالم نیست. همچنین تبیین می‌کند که چرا کالاهای مختلفی مثل صدف، طلا و اسکناس‌های دولتی در دوره‌های مختلف نقش پول را بازی کرده‌اند و چرا نتوانسته‌اند انتظارات جامعه از پول به‌عنوان ابزاری برای ذخیره و تبادل ارزش را برآورده کنند.

بخش دوم به بررسی پیامدهای فردی، اجتماعی و جهانی پول‌های سالم و ناسالم در سراسر تاریخ می‌پردازد. پول سالم به افراد اجازه می‌دهد که بلندمدت فکر کنند، پس‌انداز کنند و برای ساختن آینده‌ای بهتر، سرمایه‌گذاری انجام دهند. پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بلندمدت کلید جمع‌آوری سرمایه و پیشرفت تمدن انسانی هستند. پول در واقع مکانیسم ارائه اطلاعات و سنجش یک اقتصاد به حساب می‌آید و پول سالم است که امکان خریدوفروش، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بر بستری قابل اطمینان را فراهم می‌کند. در مقابل، پول ناسالم این فرایندها را دچار بی‌نظمی می‌کند. پول سالم یکی از عناصر حیاتی یک جامعه آزاد است؛ زیرا سپری برای محافظت از جامعه در مقابل دولت‌های مستبد به وجود می‌آورد.

بخش سوم کتاب توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد شبکه بیت‌کوین و برجسته‌ترین جنبه‌های آن ارائه می‌دهد و کاربردهای احتمالی بیت‌کوین به‌عنوان نوعی پول سالم را تحلیل می‌کند. در این بخش کاربردهایی را که بیت‌کوین برای آنها مناسب نیست، معرفی می‌شود و به بررسی چند مورد از رایج‌ترین اشتباه‌های افراد در مورد این رمزارز می‌پردازد.

کتاب استاندارد بیت کوین 10 فصل دارد و در 304 صفحه به قیمت 65 هزار تومان عرضه می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از فروشگاه راه پرداخت خریداری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.