راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شورای عالی بیمه «آیین‌نامه کارگزاران آنلاین» را ابلاغ کرد / این آیین‌نامه می‌تواند راهگشای چالش اینشورتک‌ در ایران باشد؟

زمستان سال ۹۶ بود که خبر برخورد نمایندگان برخی بیمه‌ها با استارت‌آپ‌های بیمه‌ای در رسانه‌ها منتشر شد. در واقع در آن سال کمپینی در تلگرام با عنوان «کمپین اعتراض به ارائه‌دهندگان غیر قانونی بیمه» از سوی نمایندگان فروش بیمه‌ها در تلگرام شکل گرفته بود. در این کمپین پیشنهاداتی مثل آتش زدن دفاتر استارت‌آپ‌ها یا تجمع در مقابل بیمه مرکزی، خرید از سوپرمارکت‌های محل به جای هایپر مارکت‌ها و استفاده از آژانس‌های سنتی به جای اسنپ برای شکست فرهنگ استارت‌آپی و شکایت برای پلمپ آنها مطرح شده بود.

در آن روزها تعدادی از شرکت‌های بیمه‌ای تمامی سایت‌های اینترنتی را از استفاده از نام و لوگو و فروختن محصولات خود منع کردند. این در حالی بود که حدود ۱۰ روز پیش از این اتفاق در سایت بیمه مرکزی تعریف شده بود که بازاریاب‌های آنلاین با نماد اعتماد می‌توانند خدمات خود را ارائه دهد؛ بنابراین مدیران برخی از استارت‌آپ‌های حوزه بیمه اعلام کردند که تابع قانون بیمه مرکزی هستند و اقداماتشان بر اساس روال قانونی است و لوگو بیمه‌ها را از سایت خود برنخواهند داشت.

ببینید: هجوم و هشدار به استارت‌آپ‌های بیمه‌ای / جنجال اینشورتکی آخر سال

.

آیین‌نامه‌ای برای فعالیت استارت‌آپ‌های بیمه

در ادامه این روند و برای حل اختلاف بین کارگزاری‌های سنتی بیمه و استارت‌آپ‌های این حوزه «نخستین گفتمان اهالی بیمه و استارت‌آپ‌ها» برگزار شد. در این مراسم پرویز خسروشاهی، قائم‌مقام بیمه مرکزی از تدوین آیین‌نامه فعالیت استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه خبر داد و گفت: «تدوین این آیین‌نامه با همکاری معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری در حال انجام است و هم‌اکنون مراحل نهایی خود را می‌گذراند و پس از آن جهت بررسی به شورای عالی بیمه برای تصویب ارائه خواهد شد.»

ببینید: قائم‌مقام بیمه مرکزی: بیمه مرکزی رفتارهای ناسالم بیمه‌ای در حوزه استارت‌آپ‌ها را کنترل می‌کند

حالا خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه ضوابط مربوط به استارت‌آپ‌ها که «کارگزاران برخط» نامیده شده‌اند با افزودن چند ماده و تبصره به آیین‌نامه کارگزاری تصویب و ابلاغ شده است. روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اعلام این خبر تاکید کرده که با تصویب «آیین‌نامه کارگزاران آنلاین» امکان دریافت پروانه بیمه آنلاین برای شرکت‌های استارت‌آپی فراهم شده است. (+)

.

اشتباهی در تعبیر مفهوم اینتشورتک

شاید ابلاغ این آیین‌نامه بتواند با تعیین و تکلیف محدوده فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای اختلاف میان بازیگران سنتی و غیر سنتی بیمه را تا حدودی حل کند و باعث شود استارت‌آپ‌های بیمه به طور جدی‌تری به رسمیت شناخته شوند اما باید بگوییم تکنولوژی به‌عنوان یک آورده جدید وارد صنعت بیمه کشور نشده و اینشورتک‌ها در ایران بیشتر در حد بازاریاب و مقایسه‌کننده بیمه‌نامه‌ها ظاهر شده‌اند.

تعریف اینشورتک یعنی «کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه» نیز مصداقی بر تأیید این ادعاست. در واقع اینشورتک به کاربرد نوآورانه تکنولوژی برای ارائه، توزیع و مدیریت خدمات بیمه‌ای گفته می‌شود و با کمک بزرگ‌داده‌ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مشتریان برای ارائه خدمات بهتر بیمه‌ای متناسب با هر مشتری به طور جداگانه می‌پردازد؛ موضوعی که در ایران آن را سراغ نداریم و یا خیلی کم به سراغ آن رفته‌ایم.

اگر نگاهی به بند دوم «آیین‌نامه کارگزاران آنلاین» که در آن وظایف کارگزاری‌های آنلاین را تبیین کرده بیندازیم؛ با اطمینان بیشتری می‌توانیم بگوییم که در ایران اینشورتک به اشتباه تعبیر شده است. بند دوم این آیین‌نامه اشاره کرده است : «امکان مقایسه و خدمات بیمه و مشاروه آنلاین در خصوص نرخ و شرایط خدمات به متقاضی خدمات بیمه‌ای، بازاریابی و ایجاد امکان فروش آنلاین در رشته‌های بیمه‌ای برای مؤسسات بیمه، نمایندگان آنها و کارگزاران رسمی و ایجاد امکان پرداخت حق بیمه آنلاین از طریق اتصال به سیستم مالی موسسه بیمه از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه‌گری آنلاین طبق آیین‌نامه جدید است.»

.مانعی برای توسعه اینشورتک‌ها

افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای و ارائه خدمات یکسان عمومی از سوی آنها و عدم حرکت به سمت ارائه خدمات متنوع و یا تخصصی، یکی از چالش‌های فعلی صنعت بیمه ایران است که مانع توسعه اینشورتک‌ها شده است. اما راه برون رفت از این چالش چیست؟

سید قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی معتقد است اینشورتک برای صنعت بیمه پیشنهاد جدید و عملیاتی نداشته، این هم زاییده این است که اینشورتک‌ها هنوز صنعت بیمه و مشکلات آن را نمی‌شناسند.

او می‌گوید که اینشورتک‌ها فرایندهای طبیعی خود را در صنعت بیمه طی می‌کنند. لازمه پیشرفت آنها این است که هم صنعت بیمه اینشورتک‌ها را بشناسد و اینشورتک‌ها هم پیشنهادهایی واقعی و قابل اعمال برای صنعت بیمه داشته باشند.

ببینید: آتش سرد / گفت‌وگو با رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی پیرامون مهم‌ترین چالش‌های اینشورتک‌ها در ایران

مهدی نوروزی، معاون فناوری اطلاعات و توسعه بازار بیمه زندگی خاورمیانه نیز عقیده دارد فشار فناوری توانسته تأثیر قابل توجهی روی این صنعت بگذارد؛ اما استارت‌آپ‌های بیمه تقریباً در یک سطح فعالیت می‌کنند که یکی از دلایل این امر مقاومت صنعت بیمه است. به گفته او ورود استارت‌آپ‌ها به صنعت بیمه باعث تغییر نگاه‌ به این صنعت شده است. حتی حالا برخی مدیران از آن طرف بام افتاده‌اند و فشار زیادی به بخش فناوری اطلاعات می‌آورند تا خروجی‌های خود را آنلاین کند.

ببینید: مقاومت‌ها در برابر ورود فناوری به بیمه از کجا نشات می‌گیرد و ما کجای راه هستیم؟ / جایگاه فناوری در بیمه کشور

وحید صیامی، کارشناس صنعت بیمه الکترونیکی نیز یکی از موانع رشد اینشورتک‌ها در کشور را اعطای مجوز کسب‌وکارهای سنتی به اینشورتک‌ها می‌داند. او قبلاً گفته بود که بیمه مرکزی اخیراً به فضای شکل گرفته در اینشورتک واکنش نشان داده و اعلام کرده که قرار است مجوز خاصی را برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه صادر کند؛ اما بیمه مرکزی مجوز کسب‌وکارهای سنتی را به اینشورتک‌ها می‌دهد که این کار راهگشاه نبوده زیرا فضای مالی اینشورتک متفاوت از کارگزاری‌های سنتی است.

ببینید: صیامی: بیمه مرکزی مجوز کسب‌وکارهای سنتی را به اینشورتک‌ها می‌دهد

فایل‌ پی‌دی‌اف کامل «آیین‌نامه کارگزاران آنلاین» را از اینجا دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.