راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هجوم و هشدار به استارت‌آپ‌های بیمه‌ای / جنجال اینشورتکی آخر سال

هفت صبح / با هجوم شبانه عده‌ای به دفتر یک استارت‌آپ بیمه‌ای، نزاع بین کسب‌وکارهای آنلاین و سنتی بالا گرفت. صبح بیست‌ویکم اسفندماه وقتی کارمندهای یک استارت‌آپ بیمه‌ای مشهور می‌خواستند وارد محل کارشان بشوند با نوشته‌های تهدیدآمیزی مواجه شدند. در تصاویری که منتشر شده مشخص است با اسپری روی در ورودی دفتر این شرکت نوشته‌اند هشدار. دست‌نوشته‌هایی هم روی شیشه چسبانده شده که: «نمی‌تونید کار ما رو خراب کنید.» «قبل اینکه نماینده‌ها رو از بین ببرید ما شما رو از بین می‌بریم.»

با اینکه این اخبار، فرصت بسیار خوبی را در اختیار استارت‌آپ‌های بیمه‌ای قرار داده است تا در صدر اخبار این حوزه قرار بگیرند اما این اولین بار نیست که شاهد رویارویی کسب‌وکارهای سنتی با استارت‌آپ‌ها هستیم. قبل‌تر هم شاهد درگیری‌هایی از این جنس بودیم، مثلاً همین حمله کمتر از یک ماه پیش عده‌ای به دفتر اسنپ که طی آن افرادی کارکنان آنجا را کتک زدند. چندی پیش محسن جلال پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی این نوع تنش‌ها را به جنبشی در قرن نوزدهم انگلستان تشبیه کرد. در آن زمان گروهی از کارگران با این تصور که صنعتی شدن کارخانه‌های نساجی، منجر به بیکار شدن آنها خواهد شد، به کارخانه‌ها حمله می‌کردند و ماشین‌آلات بافندگی را آتش می‌زدند. این جنبش به «لادیسم» مشهور شد و حالا به هرکس که با تکنولوژی‌های جدید مخالف است «لادایت» می‌گویند. به نظر می‌رسد در ایران هم با جان گرفتن استارت‌آپ‌ها باید شاهد ظهور نسل جدیدی از لادایت‌ها باشیم. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر رویارویی تند و نامتعارف چهار کسب‌وکار سنتی و نوپا.

 

هشدار جدی به بیمه آنلاین

بیمیتو، بیمه بازار، ازکی و بیمیلاین استارت‌آپ‌هایی هستند که در همین چند وقت اخیر ظهور کرده‌اند و فرآیند استعلام قیمت و صدور بیمه‌نامه را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. حالا فراگیر شدن این استارت‌آپ‌ها، نمایندگی‌های بیمه‌گذار مستقر در سطح شهر را عصبانی کرده است. آن‌ها می‌گویند با آمدن این چندسایت کسب‌وکار آنها فلج خواهد شد. البته خود این سایت‌ها هم با بعضی نمایندگی‌ها (بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نمایندگی) کار می‌کنند اما در مجموع حدود ۴۰ هزار نمایندگی بیمه در کشور وجود دارد که به شیوه سنتی کار می‌کنند. بیمه‌گذاران آنلاین می‌گویند، می‌خواهند در یک فضای عادلانه رقابت کنند اما نمایندگی‌های بیمه حرفشان این است که اگر این سایت‌ها می‌خواهند فعالیت کنند، حداقل باید صدور و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو انحصاری در اختیار آنها بماند. حالا چرا بیمه شخص ثالث مهم است؟ چون این بیمه برای همه خودروها اجباری است و مثل سایر بیمه‌ها نیاز به تبلیغات و بازاریابی ندارد. گردش مالی چشمگیری هم دارد. بر اساس آمارها در سال ۱۳۹۶ مجموع سبد فروش بیمه‌های تجاری کشور حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان گزارش شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن سهم بیمه‌های شخص ثالث بود. امسال هم این رقم حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. خلاصه اینکه نمایندگی‌های بیمه بعد از اعتراض‌های پراکنده در ماه‌های اخیر، حالا وارد فاز جدیدی شده‌اند و به شکل علنی دست به تهدید یکی از استارت‌آپ‌های بیمه‌ای زده‌اند.

 

 دیواری که خراب نشد

آذرماه ۹۵ حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: «اپلیکیشن دیوار را خراب می‌کنم» او توضیح داده بود که این نرم‌افزار باعث ضرر مشاوران املاک شده. در تهران ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک وجود دارد که آگهی‌های سایت دیوار، کسب‌وکار آنها را کساد کرده است. حسام عقبایی البته چند روز بعد در گفتگو با هفت صبح جمله مشهورش را این‌طور تصحیح کرد: «من گفته بودم اگر سایتی مجوز خریدوفروش نداشته باشد جلوی آن را می‌گیریم. چه دیوار باشد، چه تپه و چه کوه.» به این ترتیب او توضیح داد که با کسب‌وکارهای آنلاین مخالفتی ندارد.

 

نامه بنیان‌گذار بیمه‌بازار به سورنا ستاری

نامه محمدرضا فرحی بنیان‌گذار بیمه‌بازار به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با تعرض شبانه به دفتر بیمه‌بازار و تهدیدات اخیرِ کمپین اعتراضی متشکل از جمعی از نمایندگان بیمه.

 

 حمله به دفتر اسنپ در کرمان

قصه درگیری‌های راننده‌های تاکسی و آژانس با سرویس‌های کرایه اینترنتی خودرو از بقیه مفصل‌تر است. تقابل این دو گروه از دعوا و تهدید در فضای مجازی شروع شد، به تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی کشیده شد و درنهایت یک‌ماه پیش کار به جایی رسید که ۱۵۰ نفر به دفتر تازه تأسیس اسنپ در کرمان حمله کردند، با کارکنان این دفتر برخورد فیزیکی کردند و به تجهیزات آنجا خسارت زدند.

 

دستورالعمل ممنوعیت همکاری با استارت‌آپ‌های حمل‌ونقل

چندی پیش مدیرعامل استارت‌آپ ترابرنت که در حوزه حمل‌ونقل کالا فعالیت دارد گفت: «در مدت کوتاه فعالیت ما در اصفهان، همکاران ما را در پایانه‌ها مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند تا رانندگان کامیون به این سامانه بپیوندند.» طبق دستورالعملی که انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل کالای اصفهان صادر کرده، همه شرکت‌ها باید از هرگونه همکاری با استارت‌آپ‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل خودداری کنند

.

ضربه سنگین بر پیکره کم‌رمق فروش

14 اسفندماه نامه‌ای از سوی انجمن صنفی نمایندگان بیمه البرز به رییس بانک مرکزی ارسال شده است. در این نامه عدم برخورد جدی با استارت‌آپ‌ها و فروشندگان مجازی، ضربه‌ای سنگینی بر پیکره کم‌رمق شبکه فروش خوانده شده است که موجب بیکاری قشر عظیمی از فعالان کسب‌وکار می‌شود؛ همچنین زیرساخت‌های لازم نیز برای این کار فراهم نشده است.

 

گزارش مقایسه‌ای درباره قیمت انواع بیمه‌نامه در سایت‌های اینترنتی

بعد از فروشگاه‌های اینترنتی رنگارنگ و انواع تاکسی‌های آنلاین شهری، به نظر می‌رسد پلتفرم بعدی که قرار است انواع آن را به زودی شاهد باشیم، فروش بیمه است. در همین یک سال اخیر شاید حدود ۱۰ سایت فروش و مقایسه آنلاین بیمه شرکت‌های مختلف روی کار آمده‌اند که هرکدام با ویژگی‌های خاص و تبلیغات عجیب‌وغریب می‌خواهند نظر شما را جلب کنند. در این سایت‌ها شما می‌توانید مشخصات وسیله نقلیه و یا خانه و چیزهای دیگر را وارد کنید و از قیمت بیمه آن در شرکت‌های مختلف آگاه شوید. برای اینکه ببینیم کدام یک از این سایت‌ها خدمات بهتری ارائه داده‌اند و قیمتشان مناسب‌تر است به سراغ هریک از آنها رفته و یک آیتم مشخص را در هرکدام مورد بررسی قرار دادیم. برای بیمه شخص ثالث یک پراید ۱۳۱ سال ۹۵ را در نظر گرفتیم که یک سال تخفیف بیمه داشته و سررسید بیمه آن آخر امسال است.

برای بیمه بدنه هم به سراغ همان پراید ۱۳۱ رفتیم و ارزش قیمتی آن را حدود 25 میلیون تومان برآورد کردیم. بیمه آن را هم بدون در نظر گرفتن وسایل غیر فابریک ماشین محاسبه کردیم. همه سایت‌ها آتش‌سوزی و زلزله را پشتیبان نمی‌کردند و بعضی فقط آتش‌سوزی داشتند. با این حال ما ساختمانی 100 متری را در نظر گرفتیم که اسکلت فلزی داشته و ارزش هر مترمربع آن حدود یک میلیون تومان است. با این مشخصات در هر سایت به اطلاعات و قیمت‌های جالبی برخورد کردیم که نشان می‌داد کدام یک با قیمت بالایی طلب می‌کنند و یا نمی‌توانند اطلاعات کافی برای دادن قیمتی مشخص دریافت کنند.

 

بیمیتو

بیمیتو یکی از جامع‌ترین سایت‌های بیمه آنلاین کشور است که چند سال پیش کار خود را شروع کرده و اکنون نزدیک به 10 نوع بیمه مختلف را پوشش می‌دهد. خارج از متنوع بودن شرکت‌های بیمه‌ای شما می‌توانید با شرایط قسطی هم بعضی بیمه‌ها را بخرید.

 

بیمه دات‌کام

تقریباً جوان‌ترین سایت و البته ضعیف‌ترین سایت از لحاظ تنوع خدمات بیمه‌ای در این لیست، سایت بیمه دات کام است. این سایت فعلاً فقط بیمه شخص ثالث، بیمه مسافرتی و بیمه آتش‌سوزی می‌فروشد. به همین خاطر توانستیم دو جدول مورد نظر را بررسی کنیم.

 

بیمه بازار

بیمه بازار برای اولین‌بار در شهریورماه 95 شروع به کار کرد. بیمه‌بازار سامانه مقایسه و فروش آنلاین بیمه‌های شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش‌سوزی و بیمه عمر است که امکان نرخ‌گیری و خرید این بیمه‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای مشتریان فراهم کرده است. از خوبی‌های این سایت اطلاعات زیاد درمورد نوع بیمه پیشنهاد شده است.

 

ازکی

سایت ازکی قرار است مرجعی برای مقایسه انواع خدمات در حوزه‌های مختلف شود. ولی اکنون کار خود را با بیمه شروع کرده است. شاید به همین خاطر است که خیلی تنوع بیمه‌ای و بیمه‌گر در این سایت نمی‌بینیم.

 

وبیمه

وبیمه نیز مانند بیمه بازار در سال 95 کار خود را آغاز کرده است و اکنون نزدیک به هشت نوع بیمه مختلف را در اختیار مشتریان می‌گذارد. از نکات جالب این سایت می‌توان به بخش بیمه سرطان اشاره کرد. در بسیاری از موارد این سایت شرکت‌های بیمه‌ای مد نظر را نداشت که در این گزارش جایگزین شده است.

 

بیمیلاین

بیمیلاین به نسبت رقبای خود جوان‌تر است و به همین خاطر فقط پنج نوع بیمه در این سایت وجود دارد. فروش بیمه مسئولیت پزشکی  از برتری این سایت به دیگر رقبا است. در بیمه شخص ثالث این سایت هرچند تبلیغات زیادی برای تخفیف ویژه شده است ولی قیمت‌های پیشنهادی خیلی فرقی با سایت‌های دیگر نمی‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.