راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شبکه نوآفرینی پلنت قرار است نیاز صنعت بیمه به نوآوری را رفع کند / مدیر ارشد پلنت: پلنت حلقه اتصال ایده‌های نوآور به بازیگران و خبرگان صنعت بیمه است

شبکه نوآفرینی پلنت، به‌عنوان مرکز نوآوری در صنعت بیمه و مالی، از خردادماه ۹۸ فعالیت خود را در سوله سوم کارخانه نوآوری آزادی آغاز کرده است. پلنت قصد دارد از استارت‌آپ‌ها و تیم‌های نوآور در حوزه بیمه و مالی با ارائه خدماتی نظیر فضای کار اشتراکی، مشاوره و سرمایه‌گذاری حمایت کند.

در حال حاضر استارت‌آپ‌های بیمه‌ای در ایران تقریباً خدمات مشابهی ارائه می‌کنند، در حالی که می‌توان دامنه این فعالیت‌ها را به خدمات جدیدی توسعه داد در واقع بیمه نیاز به نوآوری دارد و شبکه نوآفرینی پلنت، در پی ارائه راهکارهای نوآورانه به بازیگران صنعت بیمه است تا با تقویت این صنعت باعث افزایش رضایت و کاهش قیمت برای مشتریان شود.

محمود کریمی، مدیر ارشد این مرکز معتقد است با اینکه ساختار بیمه سنتی است اما زمینه برای نوآوری در آن فراهم است و می‌توان منشأ تحول و سرویس‌دهی بهتر در این صنعت بود. با او به گفت‌وگو نشستیم و کریمی برای ما از نوآوری در صنعت بیمه گفت و اینکه می‌توان به آینده و تحولات آن خوشبین بود.

فعالیت پلنت به طور دقیق در چه حوزه‌ای است و چه امکاناتی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟

پلنت یک مرکز نوآفرینی است که قرار شده به عنوان زیرساختی چند منظوره به صنعت بیمه و مالی سرویس‌هایی از جنس نوآوری ارائه بدهد. در حال حاضر تمرکز پلنت بر روی صنعت بیمه است. ما به شرکت‌ها، نمایندگان و فعالان صنعت بیمه کمک می‌کنیم تا مساله‌ها را استخراج کنند و سپس براساس آنها از بین صاحبان ایده اقدام به تیم‌سازی می‌کنیم. تیم‌هایی که به صورت متمرکز بر روی یک مساله خاص تمرکز می‌کنند و می‌توانند برای آن راه حل نوآورانه‌ای که قابل تبدیل شدن به یک کسب‌وکار درآمدزا باشد را ارائه کنند.

از سوی دیگر، پلنت در قالب دو مدل شتابدهی و استارت‌آپ استودیو میزبان استارت‌آپ‌هایی است که در حوزه بیمه ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند. در این مرکز نوآفرینی امکان سرمایه‌گذاری با مدل‌های متنوع، استفاده از فضای کاری مشترک، استفاده از مشورت خبرگان صنعت بیمه و امکان برقراری ارتباط مؤثر با شرکت‌های بیمه‌ای فراهم شده است.

لزوم راه‌اندازی پلنت چه بود و از این کار به دنبال چه اهدافی بودید؟

صنعت بیمه به عنوان یک صنعت سنتی شناخته می‌شود. بازیگران این صنعت معتقدند بیمه نیاز به نوآوری دارد. پلنت ایجاد شده برای اینکه زمینه را برای نوآوری در صنعت بیمه و خلق محصولات و فرآیندهای جدید ایجاد کند. فرض ما این بود که به جای اینکه هر شرکت بیمه‌ای یک مرکز نوآوری مستقل ایجاد کند، زیرساختی را فراهم کنیم که همه بازیگران این صنعت بتوانند مساله‌هایشان را در یک محیط مستعد روی میز بیاورند و با کمک خبرگان حوزه نوآوری ایران خروجی مورد نظرشان را برداشت کنند.

چقدر به‌کارگیری فناوری‌های جدید نظیر هوش مصنوعی و بلاکچین در بیمه برای شما محل دغدغه است و آیا برای این منظور برنامه‌ای دارید؟

اگر به روند فعالیت استارت‌آپ‌های حوزه اینشورتک دنیا نگاه کنید متوجه می‌شوید که بیش از یک‌سوم آنها که توانسته‌اند در این حوزه موفق شوند، تمرکز خود را بر روی فناوری هوش مصنوعی و استفاده از آن برای بهبود فرآیندها و مشتری‌مداری گذاشته‌اند. در گزارش موسسه Insurance Post درباره استارت‌آپ‌‌های موفق سال ۲۰۱۸ جهان، ۳۳ استارت‌آپ که در لیست ۱۰۰ تایی برترین‌ها قرار گرفته‌اند، کاملاً بر روی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تمرکز کرده‌اند. بلاکچین، اینترنت اشیا و به‌خصوص تحلیل داده‌ها فناوری‌هایی هستند که می‌توانند در بستر بیمه تحول چشمگیر ایجاد کنند.

بسیاری از فعالان حوزه فناوری اعتقاد دارند سطح فناوری بیمه در کشور ما همسو با بانک و بورس نیست. استارت‌آپ‌های بیمه هم تاکنون بیشتر در حوزه فروش و مقایسه آنلاین بیمه فعال بوده‌اند و ارزش‌افزوده متمایزی را برای صنعت بیمه ما ایجاد نکرده‌اند. آیا فضای صنعت بیمه در کشور ما به حدی از رشد رسیده که بازیگران این حوزه به سمت شما بیایند و خدمات دریافت کنند و یا با توجه به مبتدی بودن فعالیت آنها خودشان می‌توانند نیازهایشان را مرتفع کنند؟

ما عمیقاً معتقدیم در حال حاضر زمینه برای نوآوری در صنعت بیمه فراهم است. بازار بیمه برای استارت‌آپ‌ها هنوز دست نخورده است و این فرصت اولین بودن را به آنهایی که زودتر وارد این بازار شوند می‌دهد. اینشورتک فقط راه‌اندازی سایت یا اپلیکیشن‌های مقایسه و فروش آنلاین نیست.

با وجود بسیاری از محدودیت‌های کنونی هم‌اکنون نیز می‌شود با تمرکز بر مشتری و المان‌های ذهنی او (سادگی، شفافیت، پویایی و تعامل) راه حل‌هایی استخراج کرد که شرکت‌های بیمه‌ای آماده سرمایه‌گذاری روی آن هستند. حوزه‌هایی مثل سلامت، گردشگری، حمل‌ونقل و شهر هوشمند که به نسبت بیمه پختگی بیشتری در فضای نوآوری ایران دارند هم می‌توانند با ورود به صنعت بیمه منشأ تحول و سرویس‌دهی بهتر باشند.

با اینکه به نظر می‌رسد استارت‌آپ‌ها در این حوزه فعالیت کرده و از این شرایط راضی هستند چرا باید پلنت را برای شروع انتخاب کنند؟ به عبارت دیگر مزیت شما برای آنها چیست و چه ارزش‌افزوده‌ای را در اختیار آنها قرار می‌دهید؟

شما به عنوان یک استارت‌آپ در حوزه اینشورتک برای رشد کردن نیاز به اتصال به بازیگران کلیدی صنعت بیمه دارید. اگر این کار را نکنید باید هزینه و زمان زیادی را برای تجربه کردن و آزمون‌وخطا بگذارید. پلنت حلقه اتصال ایده‌های نوآور به بازیگران و خبرگان صنعت بیمه است. در واقع ما کمک می‌کنیم استارت‌آپ‌ها با هزینه کمتر و سرعت بیشتر رشد کنند. در پلنت شبکه‌ای از مدرسان و مشاوران بیمه‌ای حاضر هستند که می‌توانند در کنار تیم‌ها قرار بگیرند و به آنها مشاوره و آموزش بدهند. ضمن اینکه خود پلنت به عنوان سرمایه‌گذار در کنار استارت‌آپ‌ها حاضر است. ما مشتریان واقعی صنعت را به استارت‌آپ‌ها متصل می‌کنیم.

آینده صنعت بیمه را چه‌طور می‌بینید؟ آیا امیدوار هستید که مردم در کشور ما به جز بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو به دنبال بیمه‌هایی نظیر عمر و زندگی هم بروند و سطح فناوری در بیمه هم از سوی شرکت‌های فعال در این حوزه افزایش پیدا کند؟

تحلیل‌های ما نشان می‌دهد موج اینشورتک با یک فاصله حدودا ۱۰ ساله از دنیا به سمت ایران می‌آید. تمرکز موفق‌ترین استارت‌آپ‌های اینشورتک دنیا بر روی مشتری است. ما در پلنت عمیقا معتقدیم با تمرکز بر مشتری و تسهیل فرآیندها برای خریدار بیمه جرقه تحول در این صنعت سنتی زده خواهد شد. امیدواریم با فراخوان استارت‌آپ‌های موجود و شکل‌دهی استارت‌آپ‌های جدید بر پایه مسائل اولویت‌بندی شده صنعت بتوانیم به زودی در پلنت یک داستان موفقیت ملموس در حوزه نوآوری برای صنعت بیمه ایجاد کنیم. این اتفاق قطعاً با حضور مؤثر شرکت‌های بیمه‌ای در پلنت با سرعت بیشتری رخ خواهد داد.

1 دیدگاه
  1. امین امیری می‌گوید

    درود
    من امین امیری هستم فعال در صنعت بیمه بمدت حدود 15 سال تجربه فروش ومذاکرات فروش بیمه بصورت منتهی به انعقاد قردادو یا عدم انعقاد قرارداد را بدفعات بسیار زیاد داشته ام و تجربه کاربردی قابل تاملی دارم در عین حال همراه در طول مدت فعالیتم ایده هایی در راستای روند فروش داشته ام که با اجرای برخی انها هم مدل هایی جدیدی از ارایه بیمه نامه بوجود اوردم
    اکنون و با توجه به درک محیطی که از روش های ترکیبی فروش و بیمه نامه , و تمرکز بروی خواست مشتری در مراحل مختلف نیاز و جستجو و اشنایی وگرفتن مشاوره خرید بیمه و اقدام به تصمیم نهایی مشتری دارم ایده هایی در مورد روشهایی ترکیبی بر پایه نیاز مشتری وارایه بیمه نامه هایی با برند های خاص یا بصورت بیمه نامه تخصصی دارم که امکان پیاده سازی و اجرااز طریق InsurTach,را دارد که تمایل به گفتگو و گرفتن مشاوره از پلنت را دارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.