راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چشم‌انداز قانون‌گذاری در حوزه ارزهای رمزنگاری شده در سال 2019 / سناریوی جهانی به چه شکل است؟

بارها توسط رگولاتوری در ایران گفته شده که گویا رویکرد غالب بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف در دنیا نسبت به کریپتوکارنسی‌ها رویکرد مطمئنی نیست و همچنان کشورها تصمیم قاطعی درباره قانونی بودن یا قانونی نبودن این ارزهای رمزنگاری‌شده اتخاذ نکرده‌اند. در این گزارش سعی داشتیم نگاهی بیندازیم به وضعیت کنونی رگولاتوری کشورهای مختلف درخصوص موضوع کریپتوکارنسی‌ها.

سطح آگاهی جامعه سرمایه‌گذاران جهانی در مورد رمزنگاری به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش است. به نظر می‌رسد که این کلاس دارایی نوظهور، روز به روز بیشتر از دیروز مورد پذیرش قرار می‌گیرد. در سال 2018، بازار ارزهای دیجیتال وضعیتی نزولی را پشت سر گذاشت و قیمت آن کاهش پیدا کرد، ولی طی سال جاری توانسته جنب‌وجوش سابق را بدست آورد و بازگشتی تاثیرگذار داشته باشد.

از سال 2016 به بعد، تعدادی از کشورهای دنیا، مانند چین، پاکستان و مصر، استفاده از ارزهای دیجیتال را ممنوع کردند. برخی دیگر نیز ملاحظاتی قانونی را برای این کلاس دارایی وضع کرده‌اند و همین موضوع باعث شده تا مردم نتوانند این ارزهای رمزنگاری شده را به راحتی در تراکنش‌های پولی روزانه خود به‌کار بگیرند.

سایر دولت‌های جهان دیدگاهی باز در مورد رمزنگاری دارند و اخیرا به این فکر افتاده‌اند که در راستای تقویت صنعت و به حداقل رساندن مشکلات مرتبط با آن مانند فرار مالیاتی و پولشویی، بیت‌کوین و همتایان آن را قانون‌گذاری کنند.

طبق گزارش‌ها، کشورهای عضو جی- 7 یعنی فرانسه، ژاپن، کانادا، ایتالیا، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا قصد دارند یک سیستم رمزنگاری جدید را ایجاد کنند. آن‌ها می‌خواهند از طریق این سیستم، داده‌های شخصی آن دسته از افرادی که به صورت مکرر از ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌کنند را جمع‌آوری کرده و به اشتراک بگذارند. استرالیا و سنگاپور نیز برنامه مشابهی را در پیش گرفته‌اند.

گفته می‌شود که زیرساخت‌های دیجیتالی سیستم جدید تا پایان سال 2020 پایه‌ریزی خواهد شد و چند سال بعد از آن، تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید. طبق بیانیه‌ای که توسط جی-7 منتشر شده، پس از تکمیل پلتفرم مذکور، مدیریت آن به صورت انحصاری به شرکت‌های بخش خصوصی سپرده خواهد شد.

.

رگولاتورها چه رویکردی را در برابر قانون‌گذاری در حوزه ارزهای رمزنگاری شده در پیش گرفته‌اند؟

در ادامه به صورت مختصر توضیح داده شده که کشورهای مختلف، به صورت رسمی، چه موضعی را در برابر این کلاس دارایی نوظهور اتخاذ کرده‌اند.

.

کشورهایی که ارزهای رمزنگاری‌شده را پذیرش کردند و با این حال قوانینشان در این حوزه در حال توسعه است

.

ایالات متحده آمریکا

وقتی پای پذیرش و به‌کارگیری ارزهای رمزنگاری شده به میان می‌آید، به جرات می‌توان گفت که ایالات متحده جزو پیشگام‌ها محسوب می‌شود. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران ساکن در این کشور می‌توانند بیت‌کوین و بیش از 45 دارایی دیجیتال دیگر را خریداری کنند. شبکه اعمال جرایم مالی ایالات متحده که به اختصار FinCEN نامیده می‌شود، صرافی‌های ارز رمزنگاری شده را به عنوان انتقال دهندگان پول طبقه‌بندی کرده، بدین ترتیب قوانین خاصی بر این فضا حاکم شده است. سازمان خدمات درآمد داخلی نیز ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان دارایی‌های باارزش به رسمیت شناخته و اعلام کرده که باید بر این کالاها مالیات وضع شود.

البته قوانین ایالات متحده در مورد رمزنگاری، از ایالتی به ایالت مختلف متفاوت است. حتی رگولاتورهای سطح کشوری نیز نظرات مختلفی در مورد شیوه برخورد با ارزهای رمزنگاری شده دارند. به عنوان نمونه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلام کرده که دارایی‌های دیجیتال از نوع اوراق بهادار هستند، ولی کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده آن‌ها را به عنوان کالا طبقه‌بندی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد که به شکلی عمومی به دادوستد مشتقات ارز رمزنگاری شده بپردازند.

سال گذشته، کنگره ایالات متحده یک گزارش اقتصادی مشترک را منتشر کرد و عنوان کرد که طی 12 ماه آینده و پس از آن، این کشور رویکرد رگولاتوری ساده و موثرتری را برای قانون‌گذاری در حوزه ارزهای رمزنگاری شده در پیش خواهد گرفت.

صرافی‌های کریپتوی بسیاری در ایالات متحده تاسیس شدند و مشغول به فعالیت هستند ازجمله بیترکس (Bittrex)، کوین‌بیس (Coinbase) و کراکن (Kraken) که امکان خرید و فروش و تبادل ارزهای متخلف رمزنگاری شده را برای کاربران فراهم می‌کند. در همین راستا هر دو سازمان SEC و CFTC بیانیه‌های بسیاری درخصوص ریسک‌های موجود در سرمایه‌گذاری روی این ارزها منتشر کردند. از طرف دیگر به افراد اعلام کردند که بسیاری از پلتفرم‌هایی که خریدوفروش رمزارزها روی آنها اتفاق می‌افتد، ممکن است خارج از ایالات متحده آمریکا باشد و به این ترتیب خارج از حوزه قضایی ایالات متحده هستند و جزو محافظت‌های موجود از جانب آمریکا قرار نمی‌گیرند.

.

کانادا

کانادا جزو کشورهایی است که خانه تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های نامدار و اقدامات پر ریسک‌‌ حوزه رمزنگاری به شمار می‌رود. دو شهر مختلف در این کشور، به عنوان قطب بیت‌کوین شناخته شده‌اند. این دو شهر عبارتند از ونکوور و تورنتو. کشور کانادا قوانین ضد پولشویی و عدم تامین مالی تروریست را در قانون‌گذاری این کلاس دارایی نسبتا جوان، پیاده‌سازی کرده است.

  • آن دسته از شرکت‌های کانادایی که با ارزهای دیجیتال سروکار داشته باشند، موظف هستند که در مرکز تحلیل تراکنش‌ها و گزارش‌های مالی این کشور ثبت‌نام کنند.
  • بانک‌های محلی به دلیل آن‌که در مرکز تحلیل تراکنش‌ها و گزارش‌های مالی کانادا ثبت‌نام نکرده‌اند، اجازه ندارند که برای کاربران ارزهای رمزنگاری شده حساب باز کنند.
  • رگولاتور مالی استان کبک، اعلام کرده که تعدادی از صرافی‌ها و دستگاه‌های خودپرداز محلی باید از قانون کسب‌وکارهای خدمات مالی پیروی کنند. در نتیجه، این انتقال دهندگان پول باید هویت مشتریان خود را تایید کرده و تاریخچه فعالیت‌ کاربرانشان را ثبت کنند.

براساس آژانس مصرف‌کنندگان مالی کانادا، امکان استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده، ازجمله بیت‌کوین برای افراد فراهم است. درواقع افراد می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال، کالاها و سرویس‌های موردنیازشان را از طریق اینترنت یا فروشگاه‌هایی که این ارزها را پذیرش می‌کنند، خریداری کنند؛ هرچند که این ارزهای رمزنگاری‌شده به عنوان پول قانونی کشور در نظر گرفته نمی‌شوند با این حال تراکنش‌های انجام‌شده به وسیله این ارزها مشمول مالیات این کشور می‌شوند.

آژانس درآمد کانادا کریپتوکارنسی‌ها را جزو کالا دسته‌بندی کرده و در طبقه ارزهای دولتی قرار نمی‌گیرند به این ترتیب، پرداخت با ارزهای رمزنگاری‌شده جزو تراکنش‌های معاوضه‌ای محسوب می‌شوند.

.

بریتانیا

در نظر عموم، بریتانیا پیشگام استقبال از رمزنگاری و نوآوری‌های مربوط به آن به شمار می‌رود. این کشور استفاده از ارزهای رمزنگاری شده را ممنوع نکرده، ولی قوانین محکمی نیز برای آن وضع نکرده است. شایان ذکر است که برای خرید انواع مختلف ارز رمزنگاری شده در این کشور، هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای تعلق نمی‌گیرد؛ ولی افراد می‌توانند برای کالاها یا خدماتی که در ازای پرداخت بیت‌کوین یا دیگر ارزهای رمزنگاری شده تهیه می‌شوند، اضافه بها در نظر بگیرند.

  • هرگونه سود یا ضرری که به دارایی‌های رمزنگاری شده سرمایه‌گذاران تعلق بگیرد، مشمول مالیات بر عواید سرمایه‌ای خواهد بود.
  • یک انجمن تجاری خودرگولاتوری، به نام «کریپتویو‌کی» به دنبال آن است که استانداردهای موجود در صنعت بیت‌کوین بریتانیا را ارتقا ببخشد و بدین منظور، کدهایی را تعریف کرده که به حریم شخصی، امنیت داده و مبارزه با پولشویی مربوط می‌شوند

مرجع راهبرد امور مالی انگلستان، قانون‌گذاری خاصی در خصوص ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای مانند بیت‌کوین و اتریوم، که جزو توکن‌های مبادله‌ای محسوب می‌شوند، ندارد ولی با این حال در چهارچوب قوانین مربوط به پولشویی قرار گرفته‌اند. همچنین برخی از استیبل‌کوین‌هایی که به عنوان پول الکترونیکی تعریف می‌شوند هم تحت نظارت مرجع راهبرد امور ملی انگلستان قرار دارند.

همانطور که پیشتر هم گفته شد، کریپتوکارنسی‌ها در انگلستان ممنوع نشده‌اند ولی قانون سفت و سختی هم راجع به آنها صادر نشده است. اکثر سازمان‌های بریتانیایی مانند بانک مرکزی این کشور و دیگر سازمان‌ها از آن جهت تمرکز چندانی روی این حوزه نداشتند چراکه هنوز به این باور نرسیده‌اند که این صنعت به اندازه کافی بزرگ شده که لازم باشد توجهات بسیاری را معطوف به آن کرد.

.

استرالیا

به نظر می‌رسد که بانک مرکزی استرالیا دیدگاهی باز را در برابر صنعت رمزنگاری در پیش گرفته است. نهادهای رگولاتوری این کشور مردم را از استفاده از ارزهای رمزنگاری شده منع نمی‌کنند. در سال 2017، دولت استرالیا اظهار داشت که بیت‌کوین به عنوان یک پول معمولی شناخته خواهد شد و مالیات دوبرابری برای آن تعلق نخواهد گرفت.

.

فرانسه

موضع فرانسه در مورد قانون‌گذاری در حوزه ارزهای رمزنگاری شده کاملا مبهم و تار است، ولی مقامات این کشور به تازگی لایحه‌ای را تصویب کردند که طی آن، برای عملیات مبتنی بر ارز رمزنگاری شده، مانند ICOها، یک چارچوب قانونی جدید وضع خواهد شد.

.

آلمان

اداره فدرال نظارت مالی آلمان اعلام کرده که ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان نوعی واحد محاسبه می‌شناسد که برای انجام  پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اداره اخیرا به آن دسته از شرکت‌هایی که می‌خواهند ICO برگزار کنند، اعلام کرده که باید یک ارزیابی گام به گام را انجام دهند. چنین اقدامی نشان می‌دهد که کشور مذکور دیدگاه مثبتی به این روش تامین مالی دارد.

.

کشورهایی که مخالفان سفت و سخت ارزهای رمزنگاری محسوب می‌شوند

چین

با اینکه بیشتر فرایند ماینینگ و ماینرها در این کشور مستقر هستند و بیشترین آمار استخراج کریپتوکارنسی‌ها مربوط به چین می‌شود ولی در اوایل سال جاری میلادی، چین اعلام کرد که انجام هرگونه فعالیت مرتبط با ICO ممنوع است. علاوه بر آن، دولت این کشور تمامی پلتفرم‌های محلی و بین‌المللی دادوستد ارزهای رمزنگاری شده را نیز مسدود کرده است. به موسسات مالی محلی این کشور گفته شده که ارزهای رمزنگاری شده نباید به عنوان ابزار پرداخت‌های خرد به رسمیت شناخته شوند. تمامی این اقدامات تاثیرات منفی بر فعالیت‌های ماینینگ این کشور نیز خواهد گذاشت.

.

هند

هند که جزو کشورهای جنوب آسیا به حساب می‌آید، به شکل عمومی، صنعت رمزنگاری را دشمن خود می‌داند. در حدود یک و نیم سال گذشته، جبهه‌گیری این کشور سفت‌وسخت‌تر از سال‌های گذشته شده است. در سال 2018، بانک مرکزی کشور هند بخشنامه‌ای صادر کرد و طی آن عنوان کرد که تمامی بانک‌های خصوصی باید از پردازش تراکنش‌های مرتبط با ارز رمزنگاری شده ممانعت کنند.

.

کشورهایی که به شکلی دوستانه از ارزهای رمزنگاری شده استقبال کرده‌اند

سوئیس

دولت سوئیس از همان ابتدا در برابر ایده رمزنگاری و بلاکچین دیدگاه بازی داشته است. دولت محلی این کشور، برای این که افراد را به تاسیس استارت‌‌آپ‌های رمزنگاری شده تشویق کند، محرک‌های مالی زیادی را به کار گرفته است. نرخ مالیات پایین و معافیت از پرداخت مالیات نمونه‌هایی از این محرک‌ها هستند.

  • در کشور سوئیس، ارزهای رمزنگاری شده در دسته دارایی‌هایی قرار می‌گیرند که شامل درآمدهای سالیانه می‌شوند و بر آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرند.
  • طبق گزارشی که در سال گذشته منتشر شد، کانتون زوگ که در کشور سوئیس واقع است، میزبان تعداد زیادی از کسب‌وکارهای مبتنی بر ارز رمزنگاری شده و بلاکچین بوده که ارزش تخمینی آن‌ها به 44 میلیارد دلار می‌رسد.

.

مالت

این جزیره کوچک هیچ قانونی برای پیگیری مستقیم بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال ندارد. چند شرکت بزرگ رمزنگاری شده، مانند بایننس در این جزیره دفتر دایر کرده‌اند تا از پرداخت مالیات و موانعی که در بسیاری از کشورهای اروپایی بزرگ وجود دارد، دور بمانند.

.

بلاروس

طی حکمی که توسط رئیس جمهور بلاروس صادر شده، ساکنان محلی این کشور می‌توانند دارایی‌های رمزنگاری شده را خرید و فروش کرده و همچنین ارز دیجیتال خودشان را راه‌اندازی کنند. فرمان مذکور به علاقمندان ارزهای رمزنگاری شده این امکان را می‌دهد که در فعالیت‌های زیر نیز شرکت داشته باشند:

  • ماینینگ انواع آلت‌کوین‌ها
  • تبادل دارایی‌های رمزنگاری شده با روبل بلاروس، ارزهای خارجی و شکل‌های دیگر پول الکترونیک.

همچنین دولت این کشور تمامی مالکان ارز رمزنگاری شده را تا تاریخ اول ژانویه سال 2023 از پرداخت مالیات معاف کرده است.

.

سنگاپور

چارچوب رگولاتوری این کشور آسیایی، رویکرد دوستانه‌ای در قبال کسب‌وکار دارد. همچنین نرخ مالیات نیز در این کشور اندک است. دولت سنگاپور طی دوره‌های اخیر تعدادی قانون را تصویب کرده که توجه کسب‌وکارهای رمزنگاری شده را به سمت خود جلب کرده است.

  • سال گذشته، بانک مرکزی سنگاپور یک چارچوب رگولاتوری جدید را برای سرویس‌های پرداختی تبیین کرد که ارزهای رمزنگاری شده را نیز در بر می‌گیرد.
  • زیرساخت دیجیتالی سنگاپور مملو از شرکت‌های رمزنگاری شده و فین‌تکی است که سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب می‌کنند.

.

لوکزامبورگ

این کشور اروپایی، خانه یکی از بزرگترین پلتفرم‌های صرافی ارز رمزنگاری شده، یعنی بیت‌استمپ به شمار می‌رود. دولت این کشور ارزهای رمزنگاری شده را به مثابه دارایی‌های غیرملموس می‌داند که تازمانی که به پول فیات تبدیل نشده باشند، مشمول مالیات بر درآمد نمی‌شوند. علاوه بر آن، تمامی تراکنش‌های مرتبط با ارز رمزنگاری شده، از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

.

کشورهایی که چند قدم جلوتر از سایر کشورها هستند

تعداد زیادی از کشورها هنوز درگیر تبیین یک چارچوب اقتصادی هستند که با استفاده از آن، دارایی‌های دیجیتال را مدیریت کنند؛ در این میان، دولت‌هایی وجود دارند که پیش‌تر، سیستم مناسبی را تدوین کرده‌اند و از آن برای مجوزدهی به ارائه دهندگان خدمات رمزنگاری شده استفاده می‌کنند.

.

ژاپن

در کشور ژاپن، تمامی پلتفرم‌های تجاری ارز رمزنگاری شده باید در آژانس خدمات مالی این کشور نام‌نویسی کنند. در حال حاضر، نوزده کسب‌وکار، مجوز شروع فعالیت را کسب کرده‌اند. دست کم 110 شرکت نیز برای نام‌نویسی و دریافت مجوز ابراز علاقه کرده‌اند.

.

کره جنوبی

واحد اطلاعات مالی این کشور آسیای شرقی اخیرا از برنامه خود برای قانون‌گذاری صرافی‌های محلی ارز رمزنگاری شده رونمایی کرد. کره جنوبی صنعت رمزنگاری خودش را تحت «سیستم نام واقعی» اداره می‌کند. هر کاربر ارز رمزنگاری شده که بخواهد وون کره را از حسابش برداشت کرده یا سپرده‌گذاری کند، باید در بانکی که این سرویس را برای صرافی‌ها ارائه می‌دهد، یک حساب با نام واقعی تایید شده داشته باشد. در حال حاضر، بیت‌هامب، آپ‌بیت، کوین‌وان و کوربیت این سرویس را برای کاربران خود ارائه می‌دهند.

منبع: کوین‌تلگراف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.