راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل کافه‌بازار: تبلیغات در جست‌وجوی کافه‌بازار، 10 میلیون و 800 هزار نصب اپلیکیشن را به ارمغان آورده است

سیستم تبلیغات در جست‌وجوی کافه‌بازار هشت‌ماه است که راه‌اندازی شده است. به زبان ساده کار این سیستم این است که وقتی کاربر کلمه‌ای را جست‌وجو می‌کند و در آماده‌ترین حالت برای نصب یک برنامه قرار دارد، اپلیکیشن‌ها با تبلیغات در بخش جست‌وجو خود را در نزدیک‌ترین مرحله به نصب قرار می‌دهند.

رویداد «تبلیغات در جست‌وجو» با هدف بررسی قابلیت‌های «ابزار تبلیغات در جست‌وجوی بازار» چهارم شهریورماه برگزار شد. در این رویداد، امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار، ایمان رومنا، تحلیلگر داده کافه‌بازار و محمدحسین جوادی، مدیرمحصول تبلیغات در جست‌وجوی بازار کافه‌بازار سخنرانی کردند. این قابلیت هشت‌ماه است که در کافه‌بازار راه‌اندازی شده و کافه‌بازار اکنون این رویداد را با هدف معرفی ویژگی‌های این محصول برگزار کرد.

.

جذب هدفمند کاربر

امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه‌بازار در این نشست با اشاره به اینکه هشت‌سال پیش که کافه‌بازار راه‌اندازی شد تعداد اپلیکیشن‌ها محدود و گزینه‌های مردم برای نصب کم بود، توضیح داد: «نتیجه این می‌شود که دیسکاور شدن اپلیکیشن از بین 170 هزار تعدادی که منتشر شده در بازار کاری سختی می‌شود و گزینه‌های مردم برای جست‌وجو نیز زیاد شده است. این مشکل در کنار این موضوع که جذب کاربر برای اپلیکیشن محدود است، دیده می‌شد. درواقع روش‌های مختلف تبلیغاتی برای جذب کاربر محدود و کم است.»

او با این توضیحات دو ویژگی مهم بخش جست‌وجوی کافه‌بازار را بیان کرد و گفت: «در حال حاضر بیش از 50 درصد نصب برنامه‌ها از طریق جستجو انجام می‌شود. درواقع نصب از طریق جست‌وجو بزرگترین کانالی است که برای جذب کاربر وجود دارد. ویژگی دوم در جست‌وجو این است که کاربر در یک قدمی نصب است، یعنی کاربر تصمیم گرفته که اپلیکیشنی را با خدمت مشخصی نصب کند و آن را جست‌وجو می‌کند. این مورد شاید هدفمندترین نوع جذب کاربر باشد. در مدل‌های دیگر تحقیقات اتفاقی که می‌افتد این است که وسط بازی یا ویدئویی امکان جدیدی به کاربر نشان داده می‌شود، ولی در این مدل کاربر است که به‌دنبال اپلیکیشن می‌رود.»

.

کاربر و تبلیغ‌دهنده هر دو راضی باشند

او ادامه داد: «ویژگی‌هایی در انتخاب کوئری‌هایی که در آنها تبلیغات گذاشته می‌شود، مهم است. طبق نتایجی که در جست‌وجو به‌دست آمده، کاربر با جست‌وجوکردن واژه هواپیما صرفاً به‌دنبال بلیط هواپیما نیست، بلکه به‌دنبال یک بازی است.»

ببینید: گزارش سرویس تبلیغات در جست‌وجوی کافه بازار منتشر شد

به‌گفته او از حدود دوسال پیش که بحث تبلیغات در جست‌وجو در کافه‌بازار مطرح شد، اولین مساله‌ای که برای آن در نظر گرفته شد درباره فرهنگ تبلیغات بود. از قاعده‌هایی که باید به آن توجه کرد این است که تبلیغات باید در جهت بهبود نتایج جست‌وجو باشد. به‌عبارتی یک سیستم جست‌وجو با تبلیغات رایگان باید بهتر از یک سیستم جست‌وجو بدون تبلیغات باشد.

امین شریفی ادامه داد: «در طول زمان نرخ نصب به بازدید در دو نتیجه اول جست‌وجو با تبلیغ 18.7 است. این نشان می‌دهد که هنوز تاکید داریم نصبی که از طریق تبلیغات انجام می‌دهیم، راضی کننده باشد. این موضوع از این جهت مهم است که تبلیغ آزاردهنده به کاربر نشان ندهیم. از سوی دیگر برای تبلیغ‌کننده نیز راضی‌کننده باشد. نرخ نصب بازدید نیز در یک‌ماه گذشته 10.3 درصد بوده که نشان می‌هد 31 درصد بهبود داشته است. این درصد قابل توجه است، چراکه پتانسیل بالای ما را در کانال‌های تبیلغاتی نشان می‌دهد.»

.

بیشترین نمایش تبلیغ در دسته پیام‌رسان‌ها بوده است

او با توجه به صحبت‌هایی که درباره روند روبه‌رشد کافه‌بازار گفت، توضیح داد: «حدود هزار و 531 برنامه و هزار و 999 کمپین تبلیغاتی در محصول ما راه‌اندازی شده و از آن استفاده شده است. تا دیروز از 222 میلیون و 222 هزار و 222 نمایش تبلیغ عبور کردیم و نسبت به یک‌ماه گذشته 47 درصد رشد داشته‌ایم. همچنین تبلیغات در جست‌وجوی کافه‌بازار، 10.8 میلیون نصب اپلیکیشن را به ارمغان آورده است.»

او اشاره کرد که بیشترین نمایش تبلیغ در ماه گذشته به پیام‌رسان‌ها با تعداد پنج میلیون و 154 هزار و 29 بوده است. بعد از آن به‌ترتیب اپلیکیشن‌های مرتبط با رفت‌وآمد، امور مالی، کلمات و دانستی‌ها بیشترین سهم نمایش تبلیغ در کافه‌بازار را داشته‌اند.

به‌گفته مدیرعامل کافه‌بازار محصول ما توانسته تبلیغ‌دهنده‌هایش را راضی نگه دارد، به‌طوری‌که 80 درصد اپلیکیشن‌هایی که در سیستم جست‌وجوی ما تبلیغات داشته‌اند، بعد از اتمام کمپین، دوباره تبلیغات خود را در سیستم راه‌اندازی کرده‌اند.

او ادامه داد: «در دسته رفت‌وآمد، اپلیکیشن تپسی در بازه 100 روزه تبلیغات خود با هزینه یک میلیارد و 700 میلیون تومان توانسته 512 هزار نصب بگیرد و به همراه تبلیغ در کانال‌های دیگر غیر از کافه‌بازار افزایش 500 هزارتایی در نصب فعال خود داشته است. در نتیجه حدود 20 درصد رشد نصب فعال را در بازار تجربه کرده است. پیام‌رسان گپ نیز در ۱۸ روز با هزینه ۳۶۵ میلیون تومان، ۳۹۴ هزار نصب جدید و ۶۰ هزار نصب فعال داشته است.»

.

چرا از تبلیغات در جست‌وجوی بازار استفاده می‌کنیم؟

ایمان رومنا، تحلیلگر داده کافه‌بازار سخنران بعدی این رویداد به اهمیت جست‌وجو در بازار اشاره کرد و گفت: «جست‌وجو در بازار تقریباً کار دانلود را انجام می‌دهد و ترافیک بالایی دارد، به‌همین دلیل جست‌وجو اهمیت زیادی دارد. ما در فرایند جست‌وجو، جست‌وجوی موضوعی و دقیق داریم. در جست‌وجوی دقیق کاربر می‌داند که به دنبال چه موضوعی است، اما در جست‌وجوی موضوعی کاربر موضوعی را دنبال می‌کند تا اپلیکیشن مورد نظر خود را پیدا کند. در الگوریتم جست‌وجو نیز از «تشابه عبارت» و «اپلیکیشن‌های مرتبط» استفاده می‌کنیم. به‌طور مثال اگر در کلیدواژه به اسنپ اشاره کنیم، اپلیکیشن‌های مرتبط دیگر مانند تپ‌سی نیز نشان داده می‌شود.»

به‌گفته او معیارهایی مانند بازدید، دانلود و نگهداشت در تبلیغات در جست‌وجوی بازار اهمیت دارد. البته معیارهای دیگری نیز وجود دارد که در جست‌وجو اهمیت دارد، اما این موارد، معیارهای مهمی است که از طریق آن تشخیص می‌دهیم که آیا کاربری که عبارتی را جست‌وجو و بعد نصب کرده، از نصب آن برنامه راضی بوده است یا نه.

رومنا در ادامه به رشد و افزایش کاربر از طریق روش‌های مختلف اشاره کرد و توضیح داد: «از مهمی‌ترین موارد در رشد کاربر جذب کاربر، نگهداشت آن و referral(ارجاع) است. هرچقدر بتوانیم کاربرهای بیشتری را جذب کنیم و هرچقدر که در نگهداشت کاربران موفق باشیم، در دراز مدت پایگاه کاربران بزرگتر می‌شود. ارجاع نیز از روش‌هایی است که می‌تواند ضریب خوبی به رشد کاربر دهد.»

او به روش جذب کاربر اشاره کرد و گفت: «در هر بازه زمانی اگر در روز اول هزار کاربر جذب کنیم، در روز دوم تعدادی از آنها از دست می‌رود و دوباره باید هزار کاربر دیگر نصب کرد و این چندین بار ادامه پیدا می‌کند. با این مدل برای به‌دست آوردن کاربر فعال باید آنها را با هم جمع کنیم. بنابراین متوجه می‌شویم که با همین مدل ساده تعداد کاربران رشد می‌کند. این مدل روند رشد ارگانیک ماست.»

رومنا در ادامه به این موضوع اشاره کرد که اگر تبلیغات را بر مدل جذب کاربر سوار کنیم، در جذب کاربر تأثیر خواهد گذاشت. به‌گفته تحلیلگر داده کافه‌بازار، اگر با تبلیغات، سه‌هزار کاربر در روز اول جذب شود به‌صورت ارگانیک با جمع تعداد روزها در بازه زمانی جلوتری از مدل قبلی رشد خواهد کرد. کاری که تبلیغات برای ما می‌کند این است که اگر سرویس یا کیفیت لازم وجود داشته باشد، باعث رشد کاربر می‌شود. این رشد هم برای ما و هم برای توسعه‌دهنده‌ها جذاب خواهد بود.

او در ادامه سیستم قیمت پیشنهادی در مدل تبلیغات در جست‌وجوی بازار را توضیح داد و گفت: «برای اینکه کشف قیمت درست انجام شود، سیستم قیمت پیشنهادی را که از سوی توسعه‌دهنده‌ها وجود دارد، راه‌اندازی کردیم. همانطور که می‌دانید هر عبارت جست‌وجویی از ارزش یکسانی برخوردار نیستند. از همین‌رو  به‌دلیل اینکه جایگاه جست‌وجو برای ما اهمیت زیادی داشت، نرخ تبدیل به نصب را در نظر گرفتیم.»

.

فضای رقابتی تبلیغات در جست‌وجوی بازار

رومنا در ادامه به فضای رقابتی که در این مدت در تبلیغات در جست‌وجو پیدا شده اشاره کرد و آماری را در این خصوص نشان داد. او گفت: «در این فضا اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که به‌طور مثال حدود سه هزار نصب داشته و به‌ازای هر نصب هزار و 100 تومان پرداخت کرده است. تعدادی دیگر هم وجود دارند که فقط در کف قیمیتی شرکت می‌کنند، اما با 100 هزار نصب، زیر هزار تومان پرداخت کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که کسب‌وکار این اپلیکیشن ماهیتی داشته که بر کلیدواژه پرترافیک کار کرده یا توانسته جایگاه خود را به‌خوبی شناخته است. اپلیکیشن‌هایی هم وجود دارد که نصب کمی دریافت کرده‌اند، اما هزینه بالاتری پرداخت کرده‌اند. حدس ما این است که این گروه هنوز در حال آزمایش هستند یا در جای نادرستی قرار گرفته‌اند.»

او ادامه داد که ما باید در این مورد جایگاه درست خود را بشناسیم و بدانیم در کجا هزینه می‌کنیم.

ببینید: ۱۶۴ هزار اپلیکیشن، ۶ میلیون بازدید روزانه در کافه بازار دارد

رومنا با بیان اینکه تبلیغات در جست‌وجوی بازار باید در جای مناسبی شکل بگیرد، توضیح داد: «اگر نگهداشت کاربران پایین باشد، کسب‌وکار ربطی به تبلیغات نداشته باشد و نصب فعال کمی داشته باشد، آن کسب‌وکار در سرچ‌ادز موفق نخواهد شد.»

.

ویژگی‌هایی که سیستم تبلیغات در جست‌وجوی بازار دارد

در ادامه این رویداد محمدحسین جوادی، مدیرمحصول تبلیغات در جستجوی بازار کافه‌بازار با بیان اینکه بخش توسعه‌دهنده‌ها به‌عنوان پلتفرم برای ما مبهم بود، توضیح داد: «زمانی‌که ما محصول را آزمایش کردیم، مدیر بازاریابی دیجیتال دیوار تصمیم به قطع همکاری با سیستم ما گرفت، به‌دلیل اینکه سیستم ما بسیار محتاطانه شروع کرد و بر درصد کمی از کوئری‌ها تبلیغات می‌گرفتیم و این مساله باعث شد که بسیاری تصمیم بگیرند که با ما همکاری نکنند. اما اکنون درجایی ایستاده‌ایم که عددهای نصبمان قابل دفاع است. بنابراین شروع‌به‌کار کردن بر کر سیستم تبلیغات کردیم تا بدانیم چه ویژگی‌هایی برای سیستم نیاز است.»

او با اشاره به اینکه اکنون سیستمی را طراحی کرده‌ایم که تبلیغات‌دهنده‌ها را راضی نگه دارد، گفت: «در انتخاب کلیدواژه توسط کسب‌وکارها چند مدل وجود دارد. در مدل Exact کلیدواژه‌هایی که برای رفتار کاربران در جست‌وجو انجام می‌شود، نشان داده می‌شود. مشکل مدل Exact این است که همه کلیدواژه‌ها که در کاتالوگ یک کسب‌وکار وجود دارد را در برنمی‌گیرد.

او در ادامه گفت: «در مدل عبارت «حراجی مشابه» هنگامی‌که کلیدواژه انتخاب می‌شود، می‌توان کلیدواژه‌های مرتبط با آن از لحاظ معنایی را هم انتخاب کرد.»

جوادی پس از این به مفهوم «سقف مصرف روزانه» اشاره کرد و گفت: «این مفهوم به این معنی است که مبلغی که در روز می‌خواهید خرج کنید را تعیین می‌کنید.»

او ضمن اشاره به کلیدواژه‌های تبلیغاتی در جست‌وجوی تبلیغات، گفت: «کلیدواژه‌های تبلیغاتی کیووردهایی هستند که برای تبلیغات یک کسب‌وکار مناسب است. در این نوع کلیدواژه‌ها مدل بازی‌کردن متفاوت است، ممکن است در بعضی از اپلیکیشن‌ها بحث جغرافیایی مهم و در بعضی دیگر اسم رقبا مهم باشد. این مدل قرار است به‌زودی راه‌اندازی شود.»

جوادی به بخش طراحی آمار در سیستم تبلیغات در جست‌وجوی بازار اشاره کرد و گفت: «قطعاً برای بازاریابی عملکرد مهم است که شما بتوانید با چشم باز کمپین‌های خود را هدایت کنید. در اینجا می‌توانید کوئری‌های خود را با توجه به نوع نموداری که می‌خواهید در بازه مشخص ارائه دهید، مقایسه کنید.»

او کارهایی که قرار است در ادامه مسیر انجام دهند را برشمرد و توضیح داد: «یکی از کارها اضافه‌کردن تعداد نمایش صفحه جزئیات است. اگر اپلیکیشنی تعداد نمایش جزئیات زیاد ولی نصب کم باشد، احتمالاً مشکلی در صفحه جزئیات دارد. بنابراین نصب از صفحه جست‌وجو و نصب از صفحه جزئیات برنامه را تفکیک می‌کنیم. از دیگر کارها اضافه‌شدن آمار تجمعی به سیستم است. همچنین برای مدل Is Detail امکان انتخاب متادیتا قرار می‌دهیم. ارائه Insightهای پرداخت و LTV، تغییر کف قیمت برای بازی‌ها و دموی پنل از دیگر خدماتی است که قرار است در سیستم تبلیغات در جست‌وجوی بازار ارائه شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.