راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکنولوژی تشخیص چهره چه مزیت‌ها و معایبی دارد و چگونه کار می‌کند؟

دنیایی که ما امروزه در آن زندگی می‌کنیم، در مقایسه با دهه‌های گذشته تحولات اساسی داشته است. ممکن است ما بدون داشتن دانش و آگاهی کافی از تکنولوژی‌های کنونی استفاده کنیم، ولی به هر حال لازم است از آنچه که در پشت این تحولات اعجاب‌انگیز رخ می‌دهد نیز آگاه باشیم. در این گزارش، به موضوع تکنولوژی تشخیص چهره و مزایا و معایب آن پرداخته‌ایم.

زمانی که شما عکس خود را در فیس‌بوک بارگزاری می‌کنید، این پلتفرم به‌طور خودکار، صفحه و نام افرادی که در عکس حضور دارند را در عکس برچسب‌گذاری می‌کند. هرچند که در نگاه اول به نظر شما این راهکار فیس‌بوک جالب است و کار شما را راحت کرده باشد، اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که در پشت پرده این تکنولوژی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

شاید جالب باشد که بدانید تکنولوژی تشخیص چهره، زمانی که مثلا در خیابان‌های لندن راه می‌روید، قادر است شما را تعقیب کند؛ حتی بدون اینکه از شما اجازه بگیرد و روحتان خبردار شود. حالا ممکن است فکرتان درگیر این مسئله شود که این تکنولوژی می‌تواند حریم خصوصیتان را به خطر اندازد.

مانند هر تکنولوژی جدید دیگر، تکنولوژی تشخیص چهره نیز مزایا و معایبی دارد. در این گزارش، شما را با مزایا و معایب این تکنولوژی آشنا می‌کنیم.

.

تشخیص چهره چیست و چگونه کار می‌کند

تشخیص چهره، یک تکنولوژی بیومتریک است که از تشخیص اجزای صورت برای شناسایی افراد استفاده می‌کند. شرکت تحقیقات «الاید مارکت» پیش‌بینی می‌کند که در سال 2020 بازار تشخیص چهره، 9 میلیون و 600 میلیارد دلار افزایش یابد.

امروزه، این تکنولوژی کاربردهای مختلفی دارد؛ از جمله اینکه شما می‌توانید قفل موبایلتان را باز کنید، در گیت امنیتی فرودگاه شناسایی شوید و از فروشگاه خرید کنید. حتی در سال 2018، یکی از خوانندگان مشهور، در کنسرت خود از این تکنولوژی استفاده کرده تا از ورود افرادی که با وی خصومت دارند، باخبر شود.

دنیای امروز ما با اطلاعاتی از این قبیل اشباع شده است و تعداد زیادی از داده‌های ویدیویی و عکس‌ها، مجموعه داده‌های موردنیاز برای به کار انداختن تکنولوژی تشخیص چهره را فراهم می‌کنند. سیستم‌های تشخیص چهره، اطلاعات دیداری و میلیون‌ها عکس‌ و فیلمی که توسط شبکه اجتماعی و شبکه‌های آنلاین دیگر، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های مداربسته باکیفیتی که برای امنیت در شهرها و محل سکونت ما نصب‌شده‌اند را می‌تواند شناسایی کند.

قابلیت‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی که در نقشه نرم‌افزاری وجود دارند، می‌توانند اجزای صورت را به‌صورت محاسباتی تشخیص دهند، الگوها را در اطلاعات دیداری جست‌وجو کنند و عکس‌ها، ویدیوها و اطلاعات جدید دیگری را که در پایگاه داده‌های تشخیص چهره ذخیره‌شده‌اند را برای تشخیص هویت مقایسه کنند.

.

مزایای تشخیص چهره

یکی از مهم‌ترین مزایای تکنولوژی تشخیص چهره، ایمنی و امنیت آن است. سازمان‌های اجرای قانون با استفاده از این تکنولوژی، جرائم را کشف یا کودکان و سالمندان گم‌شده را پیدا می‌کنند. در نیویورک، پلیس با استفاده از تشخیص چهره توانست در مدت 24 ساعت، متهمی که زنی را با چاقو تهدید کرده بود، دستگیر کند. در شهرهایی که پلیس زمان رسیدگی به جرائم کوچک را ندارد، صاحبان کسب‌وکار، سیستم‌های تشخیص چهره را نصب‌ کرده‌اند تا مردمی که وارد فروشگاه می‌شوند را زیر نظر بگیرند و مظنونان را شناسایی کنند.

ببینید: معرفی شش مورد استفاده از فناوری تشخیص چهره در انجام پرداخت

به‌طور روزافزون، فرودگاه‌های آمریکا نیز این تکنولوژی را بیش از پیش در محل‌های بازرسی‌ امنیتی خود به کار می‌برند. وزارت امنیت داخلی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تشخیص چهره تا سال 2023، برای 97 درصد از مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که مردم آگاه باشند که تحت نظر هستند، احتمال ارتکاب به جرم آنها کمتر می‌شود. بنابراین با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره، می‌توان مانع از وقوع جرائم شد.

از آنجایی‌که تشخیص چهره، برخلاف اثر انگشت و ابزارهای امنیتی دیگر، به تماس نیاز ندارد، این تکنولوژی تجربه‌ای سریع، خودکار و تایید یکپارچه را به همراه دارد. همچنین این تکنولوژی، مانند کلید و آی‌دی، گم یا دزدیده نمی‌شود.

تشخیص چهره می‌تواند آسودگی را فراهم کند. علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند که بر عکس‌های فیس‌بوک یا فضای ذخیره‌سازی ابری در گوگل و اپل برچسب بزنید، این امکان را نیز فراهم خواهد کرد که فرآیند پرداخت در فروشگاه‌ها، بدون نیاز به کارت اعتباری یا پول و با استفاده از اسکن چهره شما انجام شود.

تکنولوژی تشخیص چهره « A.I.Bar» در کافه‌ها بدین‌صورت است که مشتریان زمانی که به محل نزدیک می‌شوند، چهره آن‌ها را شناسایی می‌کند و سپس در نوبت قرار می‌دهد؛ بدین ترتیب معطلی آنها کمتر می‌شود.

تکنولوژی A.I.Bar که چهره افراد را شناسایی می‌کند و آنها را در نوبت قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که امکان دادن اطلاعات اشتباه در این فناوری دشوار است، پس تشخیص چهره می‌تواند به جلوگیری از ارتکاب جرم کمک کند.

.

معایب تشخیص چهره

بزرگ‌ترین ایرادی که در تکنولوژی تشخیص چهره از نظر بسیاری از مردم وجود دارد، این است که این تکنولوژی حریم خصوصی افراد را به خطر می‌اندازد.

ببینید: چرا از فناوری تشخیص چهره می‌ترسند و آن را ممنوع می‌کنند؟

در حقیقت، بسیاری از شهرها ازجمله سان‌فرانسیسکو، کمبریج، ماساچوست و غیره، استفاده از تشخیص چهره آنی در سازمان‌های اجرای قانون را ممنوع کرده‌اند یا در آینده نسبت به ممنوعیت آنها اقدام خواهند کرد.

شهرداری این شهرها معتقد است که معایب تشخیص چهره، بیشتر از مزیت‌های آن است. پلیس هنوز هم می‌تواند از فیلم دستگاه‌های شخصی مانند «دوربین نست» برای یافتن مجرمان استفاده کند. بحث ممنوعیت به نهادهای دولتی برمی‌گردد که نمی‌توانند از نرم‌افزار تشخیص چهره زنده استفاده کنند.

ناحیه کینگز کراس لندن از تشخیص چهره استفاده می‌کند، علاوه بر این، لندن پیشرو در استفاده از این تکنولوژی است.

در رویدادهای آزمایشی، این شهر امیدوار است که با حل مشکلات اساسی با افرادی که هویت خود را در برابر دستگاه‌ها و سایر موارد پنهان می‌کنند، از صحت و درستی سیستم‌های تشخیص چهره مطمئن شود.

به‌علاوه، جوامع دموکراتیک باید زمان استفاده از این تکنولوژی و  مبنای حقوقی برای تشخیص چهره عموم را مشخص کنند.

البته این تکنولوژی قادر به تشخیص رنگ و زن‌ها، همانند مردان سفیدپوست نیست. دلیل این امر این است که مجموعه داده که الگوریتم‌ها را ایجاد کرده، آن‌قدر قوی نیست که رنگ افراد و زن‌ها را تشخیص دهد. تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، نگرانی‌ها برای عدم تشخیص هویت مردم با این تکنولوژی وجود دارد.

همچنین مشکلاتی وجود دارد که باعث عدم کارایی این تکنولوژی می‌شود؛ از جمله زمانی‌ که فرد ظاهر خود را تغییر دهد یا زاویه دوربین مناسب نباشد و این مسائل باید حل شود. البته افراد این حوزه در تلاش هستند که امکان شناسایی از طریق گوش افراد فراهم شود.

البته باید گفت که تشخیص چهره به‌طور چشمگیری بهبود می‌یابد. با توجه به آزمایش‌های مستقل که توسط موسسه ملی فناوری و استانداردهای آمریکا (NIST) انجام‌شده، سیستم تشخیص چهره در مقایسه با اطلاعات بدست آمده در سال‌های 2014 تا 2018 بهتر شده است.

مورد منفی دیگر در خصوص این تکنولوژی، مسائل موجود در ذخیره اطلاعات حساس فرد است. در روزهای اخیر، خبرها حاکی از آن بود که پایگاه داده حاوی اسکن‌های چهره افراد که توسط بانک‌ها، نیروهای پلیس و نهادهای دفاعی استفاده‌ می‌شد، تخلف کرده‌است.

برای بهره‌مندی از جنبه‌های مثبت تشخیص چهره، جامعه باید بر مشکلات خاص در حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی کار کند. سوال اینجاست که آیا افراد حاضر هستند که حریم خصوصی خود را به قیمت امنیت بیشتر و راحتی که تکنولوژی تشخیص چهره فراهم می‌کند، به خطر اندازند؟

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.