راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری آپ، آخرین تحولات این اپلیکیشن بررسی شد / تسهیل احزار هویت و رقابت شفاف‌تر در بازار سرمایه با امکان ثبت‌نام در سجام

حدود یک‌ماه پیش بود که سرویس ثبت نام در سامانه سجام در اپلیکیشن آپ فراهم شد. کاربران اپلیکیشن آپ از طریق این سرویس می‌توانند ضمن استعلام وضعیت سجامی‌ شدن خود نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام و به باشگاه مشتریان بازار سرمایه بپیوندند. در این راستا شرکت آسان پرداخت پرشین یکشنبه 3 شهریورماه نشست خبری با حضور حامد منصوری، مدیرعامل آپ، حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) و جمعی از خبرنگاران برگزار کرد.

منصوری در این نشست با اشاره به اینکه تا چند سال بعد دستگاه کارت‌خوان کمی موجود است، توضیح داد: «تا حدود پنج سال دیگر تعداد این دستگاه‌ها بسیار کم می‌شود و بیشترین استفاده مردم از موبایل است. اکنون مردم کارهای خود را مانند دریافت و پرداخت پول خود را بر بستر موبایل انجام می‌دهند.»

او در ادامه به محصول جدیدی که آپ در زمینه پرداخت انجام می‌دهد، اشاره کرد و گفت: «از محصولاتی که دوسال بر آن کار کرده‌ایم، کد کیوآر کارت‌خوان است. در این فرایند کد کیوآر به مشتری داده می‌شود و از طریق اپلیکیشن، پرداخت خود را بدون نیاز به دستگاه کارت‌خوان انجام می‌دهد.»

.

تسهیل احراز هویت برای مردم

او دلیل اینکه سامانه سجام را در اپلیکیشن آپ راه‌اندازی کرده‌اند، توضیح داد و گفت: «اولین دلیل ما تسهیل احراز هویت برای مردم است. اکنون 40 میلیون نفر آپ را دانلود کرده‌اند و ورود به این سامانه می‌تواند کار را برای عده‌ای راحت‌تر کند.»

او ادامه داد: «امروزه شاید فعالان بازار بورس کمتر از چهار درصد جمعیت کشور را تشکیل دهند، ما می‌خواهیم این رقم را به 20 درصد برسانیم. هدف دیگر ورود به سجام رقابت سالم‌تر و شفاف‌تر در بازار سرمایه است.»

.

زیرساخت برای ورود کسب‌وکارهای فین‌تک به بازار سرمایه فراهم است

در ادامه این نشست خبری، فهیمی با اشاره به اینکه آپ با ایجاد ثبت نام و استعلام سجام در اپلیکیشن خود قدم اول برای ورود به بازار سرمایه را برداشته، گفت: «اکنون حداقل زیرساخت در بازار سرمایه فراهم شده و شرکت‌ها و کسب‌وکارها در حوزه فناوری و فین‌تک می‌توانند خدمات جدیدی را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این بازار تعریف کنند. به‌عبارتی از راه‌های بقای کسب‌وکارهایی که مبتنی بر تکنولوژی هستند این است که شرکت‌ها باید متناسب با ذائقه فعالان بازار سرمایه و میزان ورود به آنها خدمات جدیدی ارائه دهند.»

به‌گفته او اکنون شرکت‌هایی مانند برق و نیرو برای توسعه فعالیت‌های خود نگاهشان به بازار سرمایه است که از این طریق منابع مالی خود را تعیین کنند. این موضوع نشان می‌دهد بازار سرمایه ایران اعتماد عمومی را به خود جلب کرده است.

او اشاره کرد که بازار سرمایه اکنون موفق شده آرام‌آرام اعتماد مردم را جلب و برای خود سرمایه اجتماعی فراهم کند.

فهیمی در رابطه با فراهم آوردن زیرساخت در اپلیکیشن‌هایی مانند آپ برای دسترسی بهتر به بازار سرمایه گفت: «آپ با ارائه ثبت نام سجام علاوه‌بر اینکه افراد را از شناسایی مشتری بی‌نیاز می‌کند، فی‌نفسه زیرساخت را برای انبوه خدماتی که ارائه شده یا در حال ارائه‌شدن است، فراهم می‌کند. در آینده نیز قرار است این خدمت را از طریق دیگر اپلیکیشن‌ها فراهم کنیم. همچنین این خدمت کاهش هزینه‌ها در بنگاه‌داری در حوزه اقتصاد را نیز به‌همراه دارد.»

ببینید: رونمایی از سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان / استفاده از فناوری KYC برای شناسایی فعالان بازار سرمایه

مدیرعامل سمات در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه سهام عدالت نیز قرار است به بازار سرمایه ورود کند، زیرساخت لازم را دارد، گفت: «در بحث تسویه معاملات و پرداخت و وجوه معاملات، مشکل زیرساختی نداریم. اما نکته‌ای که درباره سهام عدالت وجود دارد این است که اکنون نزدیک به چهار سال است که لایحه سهام عدالت از سوی دولت به مجلس داده شده و هنوز تصویب نشده است. به‌هرحال فراهم‌ کردن زیرساخت هزینه‌بر است و باید منتظر خروجی نهایی این لایحه ماند.»

به‌گفته او اگر همان لایحه پیشنهادی دولت در مجلس تصویب شود، زیرساخت مورد نیاز وجود دارد. اما اگر تصمیمات دیگری گرفته شود نیازمند تغییر در زیرساخت هستیم.

فهیمی در پاسخ به سؤال دیگری که درباره راه‌اندازی سامانه احراز هویت در کنار ثبت نام در سجام بود، توضیح داد: «درحال حاضر نیز ثبت نام در سجام نیاز به پر کردن فرم به شکل سنتی ندارد. از سوی دیگر هیچ نوع کپی مدارکی اخذ نمی‌شود و به‌صورت مکانیزه راستی‌آزمایی انجام می‌شود. مساله این است که در مقابل تسهیل در ارائه خدمات، نگرانی درباره هک‌شدن اطلاعات و سواستفاده هم وجود دارد. بنابراین لازم است که یک بار برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان، کارگزاری و در آینده نزدیک در شعب بانک‌ها حضور یافت و این اطمینان را حاصل کرد که ثبت‌نام‌‌کننده خود فرد است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.