راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همایش پیشگامان عصر تحول دیجیتال توسط مکتب فناپ برگزار شد / تکنولوژی با کسب‌وکارها چه خواهد کرد؟

در همایش پیشگامان عصر تحول دیجیتال به آینده‌ای نزدیک اشاره شد که در آن تکنولوژی سبک زندگی ما را تغییر خواهد داد. توسعه اشتراک موبایل و پوشش 5G، دیجیتال شدن در بازار محتوا، رشد فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین و غیره از جمله فناوری‌هایی هستند که در این همایش درباره آنها و تحولی که در کسب‌وکارها ایجاد خواهند کرد، توضیح داده شد.

همایش پیشگامان عصر تحول دیجیتال توسط مکتب فناپ شنبه 12 مردادماه در دانشگاه خاتم برگزار شد. مهدیه کرمانشاه، مدیر مکتب فناپ در این مراسم با توضیح اینکه ایده این مکتب دو سال پیش توسط مدیرعامل فناپ مطرح شد، گفت: «در این ایده این موضوع مطرح شد که سازمان‌ها باید به تحول و توسعه کارکنان خود روند. بدین ترتیب سال 1398 این مکتب را تأسیس کردیم و سعی می‌کنیم با ایجاد گفتمان، سهم کوچکی در دانش‌افزایی داشته باشیم. همچنین تجربه زیسته خود را در اکوسیستم به اشتراک بگذاریم.»

.

همگرایی در فناوری زندگی ما را متحول می‌کند

مسعود زمانی، مدیر دفتر سیستم‌ها و روش‌های هلدینگ فناپ اولین سخنران این همایش به توضیح کلان‌روندهای فناوری_ اجتماعی پرداخت.

به‌گفته او مساله این است که تاکنون الگوی زندگی ما به پیروی از نیاکانمان خطی بوده، اما با ورود فناوری دنیای ما نمایی شده است. او توضیح داد: «دنیای قدیم ما خطی و محلی بوده است و به‌همین دلیل بازه اثرگذاری آن بزرگ نبوده، اکنون پدیده‌ها آنقدر سریع پیش می‌روند که نمی‌دانیم مسیر ما تا چند سال دیگر چگونه است. دنیای ما اکنون نمایی شده، ولی مغر ما مغز نیاکانمان است و گام‌های تغییر را حس نمی‌کنیم.»

او اضافه کرد: «وقتی همگرایی در فناوری رخ دهد، اکوسیستم جدیدی با مدل‌های کسب‌وکاری جدیدی خلق می‌شود. حسگرها و شبکه‌ها، زیست‌شناسی مصنوعی، روبوتیک، چاپگرهای سه‌بعدی، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و بلاکچین در زندگی ما تحول ایجاد خواهند کرد.»

به‌گفته زمانی چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند زنجیره تأمین را تغییر دهد و این زنجیره به سمت مواد اولیه می‌رود. در واقعیت مجازی / افزوده ادراک ما به محیط، تابع دیدن یا شنیدن بوده، اما بخشی از آن قرار است متحول شود؛ در آن صورت می‌توانیم به بسیاری از اطلاعات در لحظه دسترسی پیدا کنیم.

.

تبدیل فقدان به کثرت

زمانی با اشاره به اینکه فناوری قرار است فقدان را برای ما تبدیل به کثرت کند، گفت: «تمام مدل‌های اقتصادی ما بر پایه نبودن شکل گرفته است. چیزی که کثرت دارد در بازی اقتصادی معنایی ندارد. فناوری، فقدان را برای ما تبدیل به کثرت می‌کند. از جمله موارد کمیابی که تکنولوژی آن را دسترس‌پذیرتر می‌کند، در حوزه انرژی، آب، سلامت و آموزش است.»

او با بیان اینکه 5G در آینده برای ما دسترس‌پذیر خواهد بود، گفت: «در سال 2020 تا 2025،  14.2 میلیلون نفر که اینترنت ندارند، به آن دسترسی خواهند داشت. همچنین در حوزه اینترنت اشیا تا سال 2020، 50 میلیارد وسیله متصل داریم که تا سال 2030، به 500 میلیارد می‌رسد.»

او ادامه داد: «اکنون علاوه‌بر نهادهای متمرکز، نهادهای غیرمتمرکز هم ایجاد شده است، اما هنوز فرهنگ آن را نداریم. مدل مالکیت نیز به‌مرور تغییر خواهد کرد. به‌طور مثال خودرو مالکیت اشتراکی پیدا می‌کند و دسترسی آن آسان‌تر می‌شود. درواقع اقتصاد خودش را به ما تحمیل می‌کند.»

او با اشاره به خروجی‌های تکنولوژی، گفت: «افزایش شهرنشینی از خروجی‌های تکنولوژی است. اکنون شاخص GDP شانگهای از کل جمعیت ایران بیشتر است.»

زمانی با بیان اینکه نفت ایران نیز به‌زودی تمام می‌شود، توضیح داد: «ما تا 50 سال دیگر، نفتی نخواهیم داشت، این شوک عجیبی است و قیمت نفت کاهش می‌یابد. از آینده کشور می‌ترسم، چراکه اکنون همه‌چیز ما از نفت است. در حال حاضر 85 درصد نفت برای انرژی است و فقط 15 درصد در حوزه پتروشیمی است.»

.

افزایش استفاده‌کننده‌های اینترنت موبایل تا سال 2024

علیرضا حسینی، مدیر نظارت راهبردی فناپ‌تلکام سخنران بعدی این همایش از توسعه اشتراک موبایل و پوشش 5G  گفت.

به‌گفته او در سال 2024 حدود 95 درصد اشتراک موبایل، استفاده‌کننده‌های اینترنت موبایل هستند. تعداد کاربران موبایل در نسل 2 و 3 کاهش پیدا می‌کند و در نسل 5 افزایش کاربر خواهیم داشت؛ تا سال 2024 تعداد کاربران به 50 میلیارد می‌رسد.

او ادامه داد: «امروزه ارتباط از طریق شبکه اینترنت اشیای سلولی برقرار می‌شود. اینترنت اشیا از سال 2015 استفاده شده و تا سال 2024 از 4G و 5G استفاده بیشتری می‌شود. هر چند تا سال 2022 استفاده از نسل 2 و 3 افزایش می‌یابد، ولی تا همان زمان ثابت می‌شود و 4G و 5G افزایش پیدا می‌کند، چراکه اپلیکیشنهایی که نسل 2 و 3 نمی‌توانند فراهم کنند، نسل‌های بعدی فراهم می‌کنند.»

او به رشد اینترنت 5G در آمریکای شمالی و کانادا اشاره کرد و گفت: «در این کشورها موبایل‌هایی تولید می‌شود که علاوه‌بر دارا بودن باند 5G قابل برگشت به 4G نیز هستند، چراکه همه مکان‌ها به 5G دسترسی ندارند.»

حسینی در ادامه به روند افزایش ترافیک موبایل در سال‌های اخیر اشاره کرد و توضیح داد: «از سال 2013 تا 2019 هر ساله 30 درصد ترافیک موبایل افزایش داشته، همچنین به‌طور خاص از سال 2018 تا 2019 بیش از 75 درصد ترافیک موبایل بیشتر شده است.»

.

ایران و آمریکا، بیشترین استفاده‌کننده‌های گوشی‌های هوشمند

کیوان جامه بزرگ، معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ در این همایش، گزارشی از کنگره موبایل بارسلون 2019 داد و گفت: «اکنون 5G به‌دنبال اینترپرایزهاست. در بازار جهانی موبایل 5.1 میلیارد نفر از موبایل استفاده می‌کنند و تا سال 2025 به حدود 6 میلیارد می‌رسد.»

او درباره گوشی‌های هوشمند توضیح داد: «اکنون 60 درصد کاربران موبایل گوشی‌های هوشمند دارند. ایران و آمریکا بیشترین استفاده‌کننده‌های گوشی‌های هوشمند هستند.»

جامه بزرگ ادامه داد: «آنچه که تا سال 2025 اتفاق می‌افتد، این است که 15 درصد کاربران دنیا از 5G  استفاده می‌کنند و درآمد صنعت موبایل به اندازه کل اقتصاد آلمان برابری می‌کند.»

به‌گفته او با این اوصاف هنوز 4 میلیارد نفر موبایل ندارند و در افریقا کمترین سهم را داریم.

.

رشد کم در سهم درآمدی 5G

جامه بزرگ به چهار شاخصی که شرکت GSMA درباره mobile connetctivity ارائه داده اشاره کرد و گفت: «زیرساخت، توان مالی، آمادگی مشتریان در استفاده از موبایل و محتوا و سرویس چهار فاکتوری است که GSMA ارائه داده است. این شرکت که توسط اپراتورهای بزرگ برای توسعه شبکه موبایل تأسیس شده، تاثیرگذاری جدی در این زمینه دارد.»

او در ادامه گزارشی از کنگره بارلسون 2019 را داد. جامه بزرگ در گزارش خود اشاره کرد: «در این کنگره 109 هزار نفر از 198 کشور حضور داشتند. دو هزار و 400 شرکت در این کنگره حضور یافته بودند که برای ایرانی‌ها بخش نمایشگاهی و شرکتی جذابیت بیشتری داشت. همچنین نزدیک به 8 هزار مدیرعامل و سه هزار و 600 رسانه درگیر پوشش این رویداد بودند.»

او اضافه کرد: «5G اینترنتی است که در آن latency به یک‌میلیونم ثانیه می‌رسد. تا سال 2025 داده 400 درصد رشد می‌کند، اما سهم درآمدی یک درصد رشد می‌کند. بدین ترتیب باید برای جبران هزینه بر 5G، اینترنت اشیا، شهر هوشمند و روبوتیک تمرکز و سرمایه‌گذاری کرد.»

به‌گفته او زمان بازگشت درآمد در 5G دو برابر بیشتر از 4G است. به‌همین دلیل نباید فقط در لایه اتصال ماند و به زمینه سرویس‌دهی نیز پرداخته شود.

او در مثال خود از شهر هوشمند به شهر دبی اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: «پروژه شهر هوشمند در دبی اکنون اجرا شده است، به‌طور مثال شما اگر بخواهید یک شب در هتلی در دبی اقامت داشته باشید باید 20 درهم مالیات شهر هوشمند بپردازید. با این ورند دبی در سال 2021 صد در صد دیجیتال می‌شود و هیچ تراکنشی در آن با کاغذ انجام نمی‌شود. این شهر در پروژه‌ای که اجرا کرده بر سه حوزه تکنولوژی، قانونگذاری و فرهنگ تمرکز و چهار تکنولوژی هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کلان‌داده و بلاکچین را شناسایی کرده است.»

.

چرا اپراتورها باید به سمت بازار محتوا بروند؟

سیاوش علیخانی، مدیر برنامه‌ریزی فناپ از استراتژی محتوا و دیجیتال شدن در بازار محتوا گفت. او توضیح داد: «سه مدل برای ورود اپراتورها به بازار محتوا وجود دارد. ادغام عمودی یا vertical integration که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی کمک کند. مدل تجمیع‌کنندگی برای محتوا که نمونه آن در ایران در پلتفرم روبیکا با لنز دیده می‌شود. مدل دیگر نیز مدل پارتنرشیپ است.»

به‌گفته او از سال 2015 تا 2018 سرمایه‌گذاری بر هوش مصنوعی چهار برابر شده و به‌مرور تعداد ابزارهایی که بر این پلتفرم قرار می‌گیرد، افزایش می‌یابد. هوش مصنوعی بیشتر از اینکه مصنوعی باشد، باید هوشمند باشد و بتواند مسائل زندگی ما را مرتفع کند.

او ادامه داد: «اکنون در گوشی‌های هوشمند در VR headsets و Smart speker رشد زیادی داشته‌ایم. پیش‌بینی می‌شود تعداد فروش Smart speker به 100 میلیون ابزار می‌رسد.»

به‌گفته علیخانی اکنون این تکنولوژی فرصت‌ها و تهدیدهایی بر بحث اشتغال‌زایی ایجاد کرده است. با ورود این تکنولوژی 75 میلیون شغل از بین می‌رود و 133 میلیون شغل نیز ایجاد می‌شود.

ببینید: نقش بلاکچین در تحول دیجیتال بنگاه‌های مالی

او در ادامه به چند مدل رشد کسب‌وکاری موفق که در کنگره بارسلون 2019 به ارائه محصولات خود پرداخته بودند، اشاره کرد. او توضیح داد: «در صنعت موسیقی شرکت Group Universal music از پلتفرم اجتماعی برای مدل رشد خود استفاده کرده بود. تکنولوژی که باعث پیشرفت صنعت موسیقی می‌شود، Smart spekerها هستند.»

او در ادامه مثال دیگری از شرکت HTC در تحول دیجیتال آورد. طبق گفته او این شرکت پلتفرمی راه‌اندازی کرده که در آن تکنولوژی و humanitiy ادغام شده‌اند. همچنین HTC اولین گوشی همراه که از بلاکچین استفاده کرده را ارائه داده است.

علیخانی در بازار محتوا به باندل‌کردن سرویس‌ها اشاره کرد و گفت: «در بازار محتوا ارائه‌دهنده‌های سرویس زیادی وجود دارند که هر کدام محتوایی دارند و ما باید از تعداد زیادی اپلیکیشن استفاده کنیم. چیزی که نیاز است این است که اپلیکیشن‌های متعدد با هم باندل شوند. مدلی که آمازون هم به‌دنبال آن رفته همین مدل است و در ایران نیز ارائه ترافیک رایگان که توسط بعضی از سرویس‌ها ارائه می‌شود از همین نوع است.»

او در پایان به این نکته اشاره کرد که شرکت هایی در زمینه کسب‌وکاری موفق هستند که بهترین تکنولوژی را وارد کنند، توسعه دهند و برای مشتریان خود اعتماد ایجاد کنند. او توضیح داد: «اکنون واحدهای مهندسی باید نقشه‌های خود را متن باز کنند و اگر این اتفاق نیفتد این واحدها در آینده نمی‌توانند ارزشی ایجاد و از ظرفیت‌های خارج از مجموعه خود استفاده کنند. همانطور که بهترین خودروساز دنیا مانند بنز به این نتیجه رسیده که باید مدل کسب‌وکاری خود را تغییر دهد و به سوی متن باز برود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.