راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نکاتی که باید برای سرمایه‌گذاری روی کریپتوکارنسی‌ها بدانید / رمزارزهایی که کلاه مردم را برداشتند

این روزها که از بازار ارزهای رمزنگاری‌شده صحبت زیادی می‌شود، وب‌سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلتفرم‌های بسیاری برای استخراج بیت‌کوین ایجاد شده تا بتوانند با استفاده از آنها، به خریدوفروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند.

استقبال بی‌نظیر کاربران جهانی از ارزهای رمزنگاری‌شده فرصت خوبی را برای هکرها و مجرمان سایبری فراهم آورده تا بتوانند با هک حساب‌های کاربری آنها و نفوذ به پلتفرم صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده، از طریق حملات سایبری گسترده مبالغ هنگفتی را به سرقت ببرند.

براساس برآوردهای گروه ضدفیشینگ (APWG) از ابتدای سال ۲۰۱۷، مجرمان حدود ۱.۲ میلیارد دلار سرقت ارزهای رمزنگاری‌شده انجام داده‌اند. این رقم هشداردهنده و خطرناک، بخشی از تحقیق و بررسی انجام‌شده توسط این گروه درخصوص ارزهای رمزنگاری‌شده است که شامل سرقت‌های گزارش‌شده و گزارش‌نشده نیز می‌شود.

ببینید: از سال ۲۰۱۷، مجرمان ۱.۲ میلیارد دلار سرقت ارزهای رمزنگاری‌شده انجام دادند

علاوه‌بر آن شرکت‌های کلاهبرداری رمزارزی در ایران و جهان به‌وجود آمده که در این بین همیشه مردمی مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند که سطح آگاهی کمتری از قوانین داشته و انگیزه بالایی برای یک شبه پولدار شدن، دارند.

آخرین کلاهبرداری‌های بزرگ خارجی که در این زمینه می‌توان به آنها اشاره کرد، در شرکت‌هایی مانند OneCoin، Bitconnect،  Centra Techو PinCoin & iFan اتفاق افتاده است. ایران هم مانند کشورهای دیگر همیشه مورد سوءاستفاده کلاهبرداران بوده است. در یک سال گذشته و بحرانی که در حوزه ارزی و طلا به‌وجود آمد، باعث شد که برخی از مردم برای فرار از آسیب‌های تورم و حفظ ارزش سرمایه، هر راهکاری را بیازمایند، فارغ از اینکه سرمایه خود را به چه کسی می‌سپارند. در ادامه به چند مورد از کلاهبرداری‌های اخیر در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده اشاره می‌شود.

.

فوین‌کوین

فایننشال یک شرکت انگلیسی فعال در زمینه آموزش‌های مالی است که از سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد. فوین (FOINS) مخفف Financial.Org blockchaIN System توکن اولیه این شرکت بوده که به‌گفته مسئولان شرکت، یک توکن پایدار در بستر بلاکچین است و کلیه معاملات این شرکت توسط توکن‌های فوین انجام می‌شود.

شرکت فایننشال ادعا می‌کند که یک موسسه آموزش مالی است و بیش از ۲۰۰ هزار عضو دارد. همچنین در بورس آمریکا سرمایه‌گذاری کرده و اسپانسر مسابقات فرمول یک نیز بوده است. سرمایه‌گذاران این شرکت اغلب از کشورهای آسیایی مانند مالزی، اندونزی، فیلیپین، تایلند، امارات، سنگاپور و ایران هستند. شرکت فایننشال برای جذب سرمایه از بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کند و برای افزایش ارزش کوینش، سرمایه دلاری کلیه سرمایه‌گذارن قبلی را به فوین تبدیل کرده است.

فعالیت این شرکت سال گذشته توسط رئیس پلیس استان فارس متوقف شد و ۱۵ نفر از سرشاخه‌های این شرکت هرمی در استان فارس دستگیر شدند.

ببینید: خوشبخت: فوین‌کوین یک هایپ است / ایران و کشورهای مانند آن به شدت هایپ‌پذیر هستند

.

شرکت World Wide Energy و ارتباط آن با ارز E2C

اواسط آبان ماه 13۹۷ اطلاعیه‌ای در سایت وزارت اطلاعات ایران منتشر شد که حاکی از یک کلاهبرداری رمزارزی دیگر بود. این اطلاعیه از دستگیری ۱۰ نفر از لیدرهای یک شبکه هرمی با نام ورد واید انرژی (World Wide Energy)  در استان‌های تهران، همدان و اصفهان خبر می‌داد. این شبکه هرمی تحت پوشش موسسه آکادمی خلاقیت (Creator Academy) فعالیت می‌کرده و پیش از این نیز نام‌هایی همچون وی‌جی‌ام‌سی (VGMC)، ادروز (Adrows) و یونیفاندز (Unifunds) داشته است.

ایده اصلی این جریان جذب سرمایه به بهانه ارتقا و پیشرفت انرژی‌های سبز بوده و روش جذب سرمایه با انعقاد قرارداد سوری و دریافت پول با رمزارزها انجام می‌شده است.

سایت این شرکت به آدرس www.worldwide.energy بوده که در آن نه شماره تماسی، نه آدرس و مجوز فعالیت شرکت قرار داشت. این سایت ادعا کرده که ارز E2C متعلق به این شرکت بوده است.

ارز E2C یکی از کوین‌هایی است که با ادعای اتصال انرژی‌های نوین به فناوری بلاکچین به‌وجود آمده است. کلیات ماجرا مفید و جذاب است. یک سیستم غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین اتریوم برای ایجاد قراردادهای هوشمند بین خریداران و فروشندگان انرژی‌های سبز. اما وقتی موضوع سرمایه‌گذاری پیش می‌آید ظاهر قضیه مهم نیست. اسم و رسم، روش سرمایه‌گذاری، برنامه شرکت، حجم معاملات و مسائل فنی یک کوین بیشترین اهمیت را دارند.

روش سرمایه‌گذاری آن از طریق سایت electronicenergycoin.com انجام می‌شود که دو نکته حائز اهمیت است. یک اینکه دامنه این سایت قدمت چندانی ندارد. دوم اینکه روش پرداخت در این سایت با بیت‌کوین بوده و شماره حساب و درگاه پرداختی ندارد.

.

روش‌های جلوگیری از کلاهبرداری

طی چند سال اخیر وب سایت‌های مختلفی برای رتبه‌بندی ICOها به‌صورت حرفه‌ای در حال فعالیت هستند، اما اطمینان به آنها نیز خود شامل قبول ریسک است. با شکل‌گیری تیم‌های رتبه‌بندی ICOها از سال ۲۰۱۶ تاکنون و نیز بررسی شاخص‌های ارزیابی آنها، الگوی پیشنهادی شامل عدد ریسک، میزان مشارکت، گزارش‌های رتبه‌بندیICO، عرضه توکن امنیتی، اطلاعات کلیICO، جنبه فنی، خدمات و کاربرد، نقشه راه، خلاصه بازار، اقتصاد توکن، رتبه‌بندی امنیت تبادلات و شاخص‌های مالی است. هرچه اطلاعات در خصوص ICO بیشتر باشد، عدد ریسک کمتر بوده و برعکس خواهد بود.

ببینید: کلاهبرداران و معیارهای ارزیابی عرضه اولیه سکه (ICO) را بشناسید

این عدد بر اساس معیارهایی همچون اعضای گروه ICO، مشاوران، طرح اولیه و توسعه‌دهندگان محاسبه می‌شود. ضمناً میزان مراجعه افراد به یک پروژه، اشاره در خبرها، موتورهای جست‌وجو و سایر روندها در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان معیار مناسبی برای محاسبه میزان مشارکت در نظر گرفته می‌شود.

.

توجه به کانال، گروه تلگرام و ایمیل وب‌سایت‌ها

بعضاً افراد سودجو با صرف هزینه و درج آگهی در گوگل و فیس‌بوک (به عنوان ICOهای فعال) لینک‌هایی به وب‌سایت‌های طراحی شده توسط خودشان با پسوندهای.in,.pw,.id و غیره ایجاد می‌کنند. همواره به آدرس و پسوند وب‌‍سایت‌ها دقت کنید.

توجه شود در صورت انجام هرگونه تراکنش و یا واردکردن نام کاربری و رمز در اینگونه وب‌سایت‌ها، ممکن است پولی را از دست دهید و یا از نام کاربری و رمز شما برای ورود به وب‌سایت اصلی استفاده شود که در این صورت حتی ممکن است آدرس کیف پول الکترونیکی شما تغییر یابد.

از نشانه‌های معتبر بودن سایت‌های ارزهای رمزنگاری‌شده این است که در اکثر مواقع پسوند آدرس وب‌سایت‌های ICO به صورت.com است. همچنین وجود https در شروع آدرس وب‌سایت نشانه ارتباط امن است. برای جلوگیری از هرگونه سودجویی دیگران از خودتان، همواره به آدرس وب‌سایت‌ها دقت کنید. کانال‌ها و گروه‌های مربوط به ICOها با مدیران مجموعه کنترل کنید. در این صورت می‌توان با امنیت به فعالیت در ICOها بپردازید.

ببینید: کیف پول‌های معتبر کریپتوکارنسی داخلی و خارجی را بشناسید 

.

اعضای جعلی تیم ICO

استفاده از نام افراد خوش‌نام در حوزه ICO و ثبت این مشخصات در وب‌سایت‌ها بعضاً سرمایه‌گذاران را به اشتباه می‌اندازد. با توجه به حجم بسیار زیاد معرفی ICOها در طی سال امکان کنترل همه آنها بسیار سخت است. بدیهی است با اعتماد به مدیران و کارشناسان فنی حاضر در یک تیم کاری، می‌توان به موفقیت آن پروژه امیدوارتر بود.

بهترین راه‌حل برای این موضوع مراجعه به وب‌سایت‌های مرجعی مثل ICOBench, ICOHolder و شناسایی افراد خبره در حوزه مربوطه و بررسی رتبه اعتباری مدیران و کارشناسان به همراه ICO مربوطه است. ضمناً یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران مربوط به شناسایی دقیق اعضای تیم، ارتباط با آنها و اطلاع از صرافی‌ است که در نهایت می‌توانند توکن یا ارزهای خود را بفروشند. به‌همین منظور روبات تلگرامی ICObenchBot@ معرفی می‌شود که با ثبت عنوان ICO یا نام یکی از اعضای تیم، می‌توانید کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

ببینید: معرفی سایت‌های تبدیل بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده در دنیا

.

مطالعه طرح پیشنهادی (white paper)

تعاریف و تفسیرهای فراوانی در خصوص طرح پیشنهادی وجود دارند. اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، طرح پیشنهادی به افراد کمک می‌کند که در مورد یک موضوع خاص، تصمیم‌گیری کنند. مطالعه دقیق طرح پیشنهادی و آشنایی با زمینه فعالیت آن طرح می‌تواند در تصمیم‌گیری راهگشا باشد.

ببینید: چگونه از کلاهبرداری در ارزهای رمزنگاری‌شده محفوظ بمانیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.