راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سقوط سهام اپل بعد از تهدید ترامپ به قراردادن تعرفه گمرکی بیشتر بر محصولات چینی

ارزش سهام اپل در پی سخنان دونالد ترامپ، دو درصد سقوط کرد و رشد چند وقت اخیر خود را از دست داد. رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده از اول سپتامبر تعرفه گمرکی باقیمانده کالاهای وارداتی از چین را 10 درصد افزایش خواهد داد. این شرکت آیفون‌های خود را در چین مونتاژ می‌کند و در صورت اعمال تعرفه بر صادرات چینی، ضرر و زیان بسیاری را به علت افزایش قیمت متحمل خواهد شد.

اپل در ماه ژوئن هشدار داد که فهرست تعرفه‌های مورد بحث، تمامی محصولات اصلی اپل را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما با این حال، این شرکت هنوز هم می‌تواند درخواست معافیت یا مستثنی شدن از این تعرفه‌ها را انجام دهد.

پس از آن که دونالد ترامپ اعلام کرد که از تاریخ اول سپتامبر، ایالات متحده تعرفه اضافی 10 درصدی را روی کالاهای وارد شده از چین به ارزش 300 میلیارد دلار اعمال خواهد کرد، سهام اپل با افت شدیدی مواجه شد.

سهام اپل چند روز پیش به یک‌باره دو درصد کاهش یافت و سودهای به دست آمده قبلی این شرکت را به باد داد. در پی توئیت ترامپ، شاخص داو جونز بیش از 200 نقطه کاهش یافت. شاخص اس‌اندپی 500 نیز کمتر از یک درصد افت کرد و سودهای قبلی خود را از دست داد.

این شرکت آیفون‌ها و سایر کامپیوترهایش را در چین مونتاژ می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا در صورت اعمال تعرفه بر صادرات چینی، در برابر افزایش قیمت‌ها آسیب‌پذیر باشد. البته هنوز تایید نشده است که آیا محصولات اپل تحت تاثیر تعرفه پیشنهادی قرار خواهند گرفت یا نه. اپل نیز از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

در تاریخ 17 ژوئن، اپل نامه‌ای خطاب به رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری ایالات متحده نوشت و طی این نامه اعلام کرد که فهرست تعرفه پیشنهادی چهارم که واردات دیگری از چین به ارزش 300 میلیارد دلار را پوشش می‌دهد، تمامی محصولات اصلی اپل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به سهم آن‌ها از اقتصاد ایالات متحده نیز آسیب وارد خواهد کرد. اپل همچنین می‌تواند درخواست معافیت یا مستثنی شده محصولات خود از این تعرفه‌ها را بدهد.

اپل در این نامه اظهار داشت: «فهرست تعرفه پیشنهادی، تمامی محصولات اصلی اپل شامل آیفون، آی‌پد، مک، ایرپاد و اپل‌تی‌وی، بعلاوه تمامی قطعات و باتری‌های مورد استفاده برای تعمیر محصولات موجود در ایالات متحده را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. بعلاوه، این تعرفه‌های پیشنهادی، لوازم جانبی مانند مانیتورها و کیبوردهایی که اپل برای این دستگاه‌ها تولید می‌کند را نیز پوشش می‌دهند.»

اپل در این نامه می‌گوید: «ما اصرار داریم که دولت ایالات متحده تعرفه‌ها را روی این محصولات اعمال نکند.»

در اوایل هفته جاری، تیم کوک، مدیر عامل اپل طی تماسی تلفنی با تحلیلگران گفت: «طوری که من این قضیه را می‌بینم این است که تقریبا همه محصولات ما در همه‌جای دنیا ساخته می‌شوند. این ماهیت یک زنجیره تامین جهانی است. من فکر می‌کنم که این روند تا حدود زیادی در آینده نیز به همین شکل ادامه خواهد داشت.»

اپل به طور کلی با تعرفه‌های ایالات متحده مخالف است و این مخالفت شامل تعرفه‌های وضع‌شده بر فهرست مجزایی از کالاها که در پاییز گذشته به اجرا درآمد و در ماه می تا 25 درصد افزایش یافت نیز می‌شود که البته این فهرست شامل محصولات اپل نمی‌شد. کوک می‌گوید سال گذشته شخصا به دونالد ترامپ گفته است که اعمال تعرفه‌های گمرکی، رویکرد اشتباهی در قبال چین است.

در تماس این هفته با تحلیلگران، کوک اظهار داشت که اپل در حال سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌های ایالات متحده بود، چرا که می‌خواهد یک کامپیوتر رومیزی مجلل و گران‌قیمت، یعنی مک پرو را در داخل خاک آمریکا تولید کند. با این حال، ترامپ گفته است که دولت وی، اپل را از تعرفه‌های قطعات کلیدی وارد شده از چین معاف نخواهد کرد.

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.