راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه از کلاهبرداری در ارزهای رمزنگاری‌شده محفوظ بمانیم؟

بهروز حمیدی؛ کارشناس حوزه بانکی و محمدرضا مباشرفر؛ مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی / بازار داغ ارزهای رمزنگاری‌شده و ICO ها علاوه بر جذب افراد علاقه‌مند، باعث جذب افراد سودجو نیز شده‌اند. متأسفانه این افراد از عدم آگاهی دیگران، سوءاستفاده می‌کنند. آمار ارائه شده درخصوص ICO های موفق در سال 2017، چیزی حدود 55% است. الباقی به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین مالی مناسب، نامناسب بودن طرح پیشنهادی، ضعف در حوزه بازاریابی و بعضاً با هدف کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران، متوقف شدند و زیان قابل توجهی را به فعالان این بازار وارد ساختند. دقیقاً جایی که بعضی از دولت‌ها به قانون‌گذاری بر روی آن تأکید دارند.

البته که طی چند سال اخیر وب سایت‌های مختلفی برای رتبه‌بندی ICO ها به‌صورت حرفه‌ای در حال فعالیت هستند، اما اطمینان به آنها نیز خود شامل قبول ریسک است. در این مقاله سعی داریم تعدادی از فاکتورهایی که می‌تواند شما را در انتخاب ICOs راهنمایی کند، معرفی کنیم. در ادامه مطلب به تعدادی از روش‌ها و نحوه جلوگیری از کلاهبرداری می‌پردازیم:

 

1-کانال و گروه تلگرام/ ایمیل

تقریباً اکثر شرکت‌های فعال در زمینه ICO، گروه و کانال‌های تلگرامی به منظور اطلاع‌رسانی و ارتباط با کاربران ارز رمزنگاری‌شده در حوزه توکن‌های مربوطه، به وجود آورده‌اند. پرسنل این شرکت‌ها به عنوان ادمین (با درج برچسب ادمین) در این گروه و کانال‌ها شناخته می‌شوند. از آنجا که دسترسی به این کانال‌ها برای عموم آزاد است، افراد سودجو (پس از عضویت) در نقش ادمین‌ها به ایجاد ارتباط با سایر کاربران می‌پردازند. این افراد با ارسال پیام‌های حاوی برنده شدن و یا ارز رمزنگاری‌شده رایگان در ازای پرداخت مبلغی، نسبت به ارسال آدرس کیف الکترونیکی خود اقدام نموده و حتی با دریافت آدرس ایمیل سایرین با یک آدرس ایمیل ساختگی (به ظاهر از طرف ICO) اقدام به ارسال ایمیل پیام‌های مذکور می‌پردازند.

 

چه باید کرد؟

همواره از آدرس کیف الکترونیکی رسمی شرکت‌ها استفاده نمایید که در وبسایت درج شده است و در نظر داشته باشید که هیچ کیف دیگری وجود ندارد و هیچ‌گاه پاداشی با پرداخت به آدرس کیف شخص دیگری، اعمال نخواهد گردید. در مورد آدرس ایمیل‌های ارسالی دقت نمایید، برخی اوقات فرستنده ایمیل‌ها، وبسایت اصلی نیست. هرگز ایمیل آدرس خود را در تلگرام به صورت پیام خصوصی برای افراد ناآشنا در گروه‌ها و کانال‌ها (به غیر از ادمین ها) ارسال نکنید.

شما می‌توانید ادمین های گروه و کانال‌ها را از روی برچسب ادمین اضافه شده در کنار نام ایشان بیابید. البته افراد سودجو از عکس پروفایل ادمین ها به همراه اسم ایشان (با کوچک و بزرگ نمودن حروف اسم ایشان) استفاده می‌نمایند. برخی اوقات یک گروه یا کانال کاملاً جعلی است، از ورود به این مجموعه‌ها اکیداً خودداری فرمایید. هر ICO، فقط و فقط یک گروه و کانال رسمی دارد که آدرس آن در وبسایت ایشان درج شده است.

از وبسایت‌های معتبر رتبه‌بندی هم می‌توانید لیستی از اعضای اصلی هر ICO را پیدا کنید و عکس ایشان را با جستجوی ساده در اینترنت با سایر عکس‌ها مطابقت دهید. به دفعات مشاهده شده است که از عکس‌های موجود در اینترنت برای پروفایل‌های جعلی استفاده می‌کنند.

 

2- گوگل/ فیس‌بوک/ وبسایت

بعضاً افراد سودجو با صرف هزینه و درج آگهی در گوگل و فیس‌بوک (به عنوان ICO های فعال) لینک‌هایی به وبسایت‌های طراحی شده توسط خودشان با پسوندهای.in,.pw,.id و غیره، ایجاد می‌نمایند. همواره به آدرس و پسوند وب سایت‌ها دقت فرمایید. توجه شود در صورت انجام هرگونه تراکنش و یا وارد نمودن نام کاربری و رمز در اینگونه وب سایت‌ها، ممکن است پولی را از دست دهید و یا از نام کاربری و رمز شما برای ورود به وبسایت اصلی استفاده گردد که در این صورت حتی ممکن است آدرس کیف پول الکترونیکی شما تغییر یابد.

 

چه باید کرد؟

در اکثر مواقع پسوند آدرس وبسایت‌های ICO به صورت.com است. همچنین وجود https در شروع آدرس وبسایت نشانه ارتباط امن است. برای جلوگیری از هرگونه سودجویی دیگران از خودتان، همواره به آدرس وب سایت‌ها دقت نمایید. کانال‌ها و گروه‌های مربوط به ICO ها با مدیران مجموعه کنترل نمایید. در این صورت می‌توان با امنیت به فعالیت در ICO ها بپردازید.

 

3- اعضای جعلی تیم ICO

استفاده از نام افراد خوش‌نام در حوزه ICO و ثبت این مشخصات در وب سایت‌ها بعضاً سرمایه‌گذاران را به اشتباه می‌اندازد. با توجه به حجم بسیار زیاد معرفی ICOs در طی سال امکان کنترل همه آنها بسیار سخت است. بدیهی است با اعتماد به مدیران و کارشناسان فنی حاضر در یک تیم کاری، می‌توان به موفقیت آن پروژه امیدوارتر بود.

 

چه باید کرد؟

بهترین راه حل برای این موضوع مراجعه به وبسایت‌های مرجعی مثل ICOBench, ICOHolder و شناسایی افراد خبره در حوزه مربوطه و بررسی رتبه اعتباری مدیران و کارشناسان به همراه ICO مربوطه است. ضمناً یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران مربوط به شناسایی دقیق اعضای تیم، ارتباط با آنها و اطلاع از صرافی‌ای است که در نهایت می‌توانند توکن یا ارزهای خود را بفروشند. به همین منظور روبات تلگرامی ICObenchBot@ معرفی می‌شود که با ثبت عنوان ICO یا نام یکی از اعضای تیم، می‌توانید کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایید.

 

4- طرح پیشنهادی (white paper)

تعاریف و تفسیرهای فراوانی در خصوص طرح پیشنهادی وجود دارند. اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، طرح پیشنهادی به افراد کمک می‌نماید که در مورد یک موضوع خاص، تصمیم‌گیری کنند. مطالعه دقیق طرح پیشنهادی و آشنایی با زمینه فعالیت آن طرح می‌تواند در تصمیم‌گیری راهگشا باشد.

 

چه باید کرد؟

مطالعه دقیق یک طرح پیشنهادی به همراه بررسی نظر سایر کارشناسان در قالب Review می‌تواند در انتخاب طرح مناسب و سرمایه‌گذاری در آن بسیار با اهمیت باشد. ICO یکی از بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری گروهی و تأمین مالی برای یک ایده است. البته هنوز مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه نمود. یکی از آن موارد وجود بازار براساس حدس و گمانه‌ها هست. بعد از مطالعه تقریباً 15 تا 20 طرح پیشنهادی موفق، در بیشتر موارد مشخص گردید که این پیشنهادات شبیه به ارائه طرح کسب‌وکار توسط ICO ها به جای یک پیشنهاد قابل قبول هستند.

نکات مهمی که باید در یک طرح پیشنهادی لحاظ شوند به شرح زیر است:

  1. خلاصه / معرفی: این قسمت کمک می‌کند تا خلاصه‌ای از چشم‌انداز شرکت ارائه شود
  2. فهرست موضوعات
  3. فهرست اعضای تیم (درباره اعضاء) – لیستی از افراد دخیل در پروژه (هسته مرکزی تیم)، تیم مشاوران، شرکا، سازمان‌های شریک و …
  4. شرح مسئله
  5. راه حل پیشنهاد شده و توضیح محصول (شرح مختصر)
  6. ملاحظات محیط زیستی محصول و مشخصات فنی
  7. موارد مصرف و کاربرد طرح
  8. نقشه راه محصول به همراه نقاط عطف
  9. نحوه فروش توکن و خلاصه توزیع سکه
  10. پرسش و پاسخ
  11. پیوست

قابل ذکر است طرح پیشنهاد حداکثر 25 صفحه است و همواره ارائه مزایای توکن بااهمیت‌تر از ارائه امکانات آن است. لذا با توجه به جمع مطالب اشاره شده، می‌توان در انتخاب یک طرح مناسب و شرکت در Pre-ICO با دقت بیشتری عمل کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.