راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین را رها کنید، یک ارز رمزنگاری شده‌ دیگر توانسته رشدی 800 درصدی را در سال جاری تجربه کند

از ابتدای سال جاری تاکنون، قیمت بیت‌کوین سه برابر شده است. اغلب مردم این تغییر قیمت را نتیجه تبلیغاتی می‌دانند که برای ارز رمزنگاری شده لیبرای فیسبوک انجام گرفته است. البته باید توجه داشته باشیم که لیبرا و بیت‌کوین، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

امسال برای بیت‌کوین سالی پر از رشد و پیشرفت بوده است و اغلب آلت‌کوین‌های مشهور نتوانسته‌اند همگام با اولین، بزرگترین و محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان، به دستاوردهای چشمگیری دست یابند.

طبق گزارش «لانگ‌هش»، ارزهای رمزنگاری شده «بیت‌کوین اس‌وی» و «چین‌لینک» یا همان «لینک» تنها توکن‌هایی هستند که در طی سه ماه گذشته، توانسته‌اند به صورت پایاپای به رقابت با بیت‌کوین بپردازند.

بیت‌کوین اس‌وی توسط شخصی که ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتو نام دارد و سازنده بیت‌کوین است، پشتیبانی می‌شود. البته چنین ادعایی هرگز به اثبات نرسیده و به همین دلیل، تعدادی از افراد او را یک متقلب و کلاهبردار می‌دانند.

توکن لینک به پروژه‌ای مربوط می‌شود که با هدف حل مشکل اوراکل اتریوم کلید خورده است. در ابتدای سال میلادی جاری، کسی تصور نمی‌کرد که لینک به یک دارایی رمزنگاری شده مهم تبدیل شود، ولی بر اساس گزارش «اوپن‌مارکت‌کپ» این توکن توانسته رشدی 839 درصدی را در مقابل دلار آمریکا تجربه کند.

توکن لینک

چین‌لینک چیست؟

مشکل اوراکل اساسا به این برمی‌گردد که پلتفرم‌های قراردادهای هوشمندی مانند اتریوم، دانشی نسبت به داده‌های دنیای واقعی ندارند. چنین امری بدین معناست که برای مثال، اگر دو کاربر اتریوم از طریق قرارداد هوشمند، روی نتیجه یک مسابقه ورزشی شرط‌بندی کنند، پس از پایان مسابقه، یک شخص ثالث باید تعیین کند که برنده مسابقه چه تیمی بوده و کدام یک از کاربران شرط را برده است. 

چین‌لینک برای حل مشکل اوراکل، یک شبکه غیرمتمرکز از اوراکل‌ها را پیشنهاد می‌دهد تا ریسک حاصل از اعتماد به یک شخص ثالث را کاهش دهد. هر چه باشد، یکی از اصول کلیدی تکنولوژی بلاکچین این است که اعتماد کردن به یک شخص ثالث، حفره امنیتی محسوب می‌شود و به هر قیمتی که باشد، باید این حفره امنیتی را از میان برداشت.

چین‌لینک از مکانیزم‌هایی مانند تضمین خوشنامی برای افزایش قابلیت اطمینان اوراکل‌های سیستم خود استفاده می‌کند، ولی این امکان وجود دارد که نتواند به صورت تمام و کمال، از پس حل مشکل اوراکل بربیاید. زمانی می‌توان به چین‌لینک اعتماد کرد که پروژه مذکور به صورت گسترده و در مدت زمان طولانی مورد اجرا قرار گرفته باشد.

این احتمال وجود دارد که برای ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز کامل و جامع از شبکه‌ اوراکل، به «آگور» یا «بیت‌کوین هایومایند» نیز نیاز باشد.

توکن لینک

توکن لینک در پروژه چین‌لینک برای مقاصدی مانند پرداخت هزینه داده‌ها و دادن تضمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل اقتصادی، به گونه‌ای طراحی شده که با افزوده شدن نهادهای بیشتر به شبکه اوراکل، انگیزه‌های مردم برای استفاده از توکن لینک افزایش پیدا کند و در نتیجه، با گذشت زمان بر ارزش این توکن افزوده شود.

این مدل در نگاه اول عاقلانه به نظر می‌رسد، ولی در مورد این‌که آیا به توکن‌های لینک بیشتری نیاز خواهد بود یا خیر، پاسخ قطعی وجود ندارد. «یونی‌سوآپ» بدون توکن محلی، یک شبکه صرافی غیرمتمرکز را بر روی اتریوم راه‌اندازی کرد و چین‌لینک نیز به احتمال زیاد فرآیند مشابهی را تجربه خواهد کرد. برای حل مشکل اوراکل، راهکارهای دیگری هم ارائه شده‌اند که به توکن‌هایی مانند لینک نیاز ندارند. «قرارداد ثبت محرمانه» نمونه‌‌ای از همین راهکارهاست.

لینک در سال 2019 جزو یکی از پرطرفدارترین دارایی‌های رمزنگاری شده بوده است؛ ولی باید به این نکته توجه داشت که ممکن است ارزش این قبیل از سکه‌ها، به همان سرعتی که افزایش یافته، کاهش پیدا کند. چنین کاهش قیمتی در مورد لینک که رشد چشمگیری را در سال جاری تجربه کرده، دور از انتظار نیست.

تعداد مشترکان ساب‌ردیت مربوط به تجارت لینک، از تعداد دنبال‌کنندگان ساب‌ردیت پروژه اصلی لینک بیشتر است و به نظر می‌رسد که افرادی زیادی قصد سرمایه‌گذاری در بازار لینک را دارند. البته یک کاربر توئیتر اشاره کرده که ساب‌ردیت مربوط به گفتگو در مورد قیمت لینک، چندین ماه پیش از ایجاد ساب‌ردیت اصلی چین‌لینک وجود داشته و از این رو، اثر شبکه‌ای نیز در افزایش کاربران این ساب‌ردیت تاثیرگذار بوده است.

کسانی‌ که قصد سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش توکن لینک را دارند، باید احتمال سقوط قیمت را نیز در نظر بگیرند و مبلغی را به این امر اختصاص دهند که با از دست دادن آن، مشکلی برای زندگی روزمره‌اشان ایجاد نشود.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.