راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازی تاج و تخت / اپل، گوگل، آمازون و تلاش برای سلطنت بر بازار خدمات مالی

فین‌تک این روزها برای بسیاری از کسب‌وکارها جذاب شده است و کسب‌وکارهای بزرگ فناوری یعنی گوگل، اپل و آمازون سهم خود از کیک را می‌خواهند.

بر اساس اظهارات شرکت مکنزی، غول‌های بزرگ فناوری جهان آماده‌اند تا 40 درصد از درآمد خدمات مالی ایالات متحده آمریکا را که بالغ بر 1.35 هزار میلیارد دلار می‌شود، از آن خود کنند.

سه مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری آمریکا – اپل، گوگل و آمازون – جزو غول‌هایی هستند که در حال دست‌ درازی به سهم ارائه دهندگان خدمات مالی در بازار و تهدید حاکمان تاریخی عرصه خدمات مالی با سایز و قابلیت جذب خارق‌العاده کاربران و وفاداری آن‌ها هستند.

اپل در حال عمیق‌تر کردن فرایندها، زیرساخت‌ها و محصولات و خدمات مالی خود به عنوان وسیله‌ای برای کسب درآمد است و تجربه و تخصص او در این زمینه می‌تواند تهدیدی جدی برای بازیگران سنتی و تثبیت‌شده‌ای باشد که سال‌ها است بر عرصه خدمات مالی حکومت می‌کنند.

رویکرد مستقل از پلتفرم گوگل، نفوذ گسترده او در سطح بین‌المللی و استعداد خارق‌العاده آن، این غول را به مرکز دسترسی بی‌نظیر جهانی کاربران به خدمات مالی و پرداخت تبدیل کرده است. آمازون نیز با توجه به این‌که روی هر صنعتی دست می‌گذارد شروع به بلعیدن سهم بازار آن می‌کند، اکنون تمام توجه خود را روی صنعت خدمات مالی معطوف ساخته است و این می‌تواند به مثابه افولی قریب‌الوقوع برای بازیگران سنتی این صنعت باشد.

در گزارشی که تحت عنون «شرکت‌های فناوری در صنعت خدمات مالی (The Tech Companies In Financial Services)» منتشر شده است، بیزنس اینسایدر اینتلجنس (Business Insider Intelligence) عنوان می‌کند که غول‌های بزرگ فناوری جهان، اپل، گوگل و آمازون، در حال محکم کردن جای پای خود در صنعت خدمات مالی هستند.

در این مقاله، خلاصه‌ای از تهدیداتی که این غول‌های فناوری می توانند متوجه بازیگران سنتی خدمات مالی کنند، مورد بررسی قرار گفته و گام‌های آتی آن‌ها نیز با استناد به فعالیت‌ها، روندها و داشته‌های کنونی‌شان پیش‌بینی شده است.

شرکت‌های اشاره شده در گزارش مذکور عبارتند از: اپل، آمازون، گوگل، گلدمن ساکس، مسترکارت، بارکلی‌کارت، سیتی، چیس، کپیتال وان، پی‌تم و فون‌پی.

برخی از مفاهیم و موضوعات کلیدی گزارش عبارت‌اند از:

  • تخصص اپل در محصولات فناورانه در ارتباط با کاربران، وی را به تهدیدی برحق برای بازیگران سنتی صنعت خدمات مالی تبدیل کرده است. گام بعدی این غول بزرگ فناوری می‌تواند ارائه دبیت کارت به کاربران یا عرضه اپلیکیشن‌های مدیریت ثروت شخصی باشد، که هردوی این گزینه‌ها با داشته‌ها و زیرساخت‌های کنونی اپل و تخصص خارق‌العاده آن در فناوری همخوانی دارند.
  • نقل و انتقالات پولی گوگل و خدمات تجاری آن، یک مرکز پرداخت بی‌نظیر و جهانی را برای این شرکت فراهم کرده است که دسترسی فوق‌العاده‌ای از کاربران را نیز در اختیار دارد. گوگل این شانس را دارد تا با تغییر و اصلاح گزینه‌های پیشنهادی خود، بازار سایر مناطق اعم از هندوستان، اروپا و فراتر از آن را نیز به سیطره خود درآورد و حتی در رمیتنس‌های دیجیتال نیز رسوخ کند.
  • آمازون یک متخصص ساختارشکن است که می‌تواند از دانش و بینش خود در صنعت خدمات مالی نیز بهره جوید. آمازون این قابلیت را دارد تا حساب‌های جاری و پس‌انداز را توسعه داده و با آوردن آمازون ‌پی به داخل مغازه‌ها و همچنین وایت لیبل فناوری فروشگاهی آمازون گو به سایر خرده‌فروشی‌ها، خدمات و محصولات مالی خود را قوت بخشیده و جای پایش در صنعت خدمات مالی را محکم کند.

منبع: Businessinsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.