راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا مدیر اجرایی بخش اروپای انجمن صنعت خودپرداز (ATMIA) به بانک انگلستان در ترویج پول نقد کمک می‌کند؟

راه پرداخت در طول سال‌های گذشته پیگیرانه این موضوع را دنبال کرده است که سکه و اسکناس ابزارهای پرداخت هستند و نباید به بهانه توسعه فناوری آنها را حذف کرد. این وظیفه دولت است که زمینه دسترسی افراد جامعه به ابزارهای متنوع پرداخت را فراهم کند. ران دلنوو مدیر اجرایی بخش اروپای ATMIA در این یادداشت از نامه‌نگاری اخیرش با رئیس بانک مرکزی انگلستان و چالش‌هایی که در زمینه پول نقد دارند گفته است.

ران دلنوو؛ مدیر اجرایی بخش اروپای ATMIA / بعضی افراد ممکن است این ادعای مرا به شوخی بگیرند که نامه‌ای به مارک کارنی، مدیر بانک انگلستان نوشته‌ام و در آن خدمات خودم، که مسلما استفاده از آن‌ها رایگان است را به او پیشنهاد داده‌ام تا دسترسی به پول نقد و پذیرش پول نقد به عنوان یک روش پرداخت را به طور دائمی تضمین کنم، اما این ‌ادعا واقعیت دارد.

از حق نگذریم، من در نوشتن نامه دستی بر آتش دارم.

سال‌ها پیش، یعنی زمانی که یک سیاستمدار بریتانیایی به اشتباه، تلاش کرد تا شرکت‌های مستقل تولیدکننده خودپرداز را از میان بردارد، من نامه‌ای به صدر اعظم، رئیس خزانه و دبیر کل حزب سیاسی او نوشتم. این کار باعث شد تا آن سیاستمدار بداند که کار ساده‌ای در پیش ندارد و به لطف مردم بریتانیا، موفق نشد تا هدف خود را به سرانجام برساند.

به هر حال، بهتر است به موضوع بانک انگلستان برگردیم.

این فقط گوشه‌ای از مکاتبات و تعاملاتی است که من با مادر تمام بانک‌های مرکزی یعنی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در ده سال گذشته داشته‌ام. در سال ۲۰۰۸ که مدیر شورای پرداخت‌های بریتانیا بودم، اندرو بیلی را، که در آن زمان صندوق‌دار ارشد بانک انگلستان بود و در حال حاضر مدیر ارشد اجرایی مرجع راهبرد امور مالی انگلستان است، در یک جلسه هیئت مدیره ملاقات کردم.

در این ملاقات اندرو مخفیانه به من گفت که این بانک، سخت در تلاش است تا اسکناس‌های ۵ پوندی را به گردش درآورد. او از من پرسید که آیا اپراتور خودپردازی که من آن موقع آن را اداره می‌کردم، Bank Machine، می‌تواند کمکی به او کند یا نه.

چه کسی می‌تواند در مواقع ضروری دست رد به سینه بانک انگلستان و مردم بریتانیا بزند؟

من به اندرو گفتم که Bank Machine می‌تواند خودپردازهای صرفا ۵ پوندی در سراسر کشور تعبیه کند تا به جای پر کردن جیب‌های مردم با سکه‌های یک پوندی، راحتی استفاده از اسکناس‌های ۵ پوندی را دوباره برای مردم تضمین کنیم.

بنابراین ما صدها خودپرداز را که فقط اسکناس‌های ۵ پوندی  به مردم ارائه می‌دادند و استفاده از آن‌ها برای عموم مردم رایگان بود، در کشور راه‌اندازی کردیم و این اقدام موفقیت چشمگیری در پی داشت. علاوه بر این، از آن پس بانک انگلستان می‌توانست از بانک‌های بزرگ و اصلی بخواهد تا اقدامات لازم را انجام داده و اسکناس‌های ۵ پوندی را در خودپردازهایشان قرار دهند، چون وقتی شرکت کوچکی مثل بBank Machine می‌تواند این کار را انجام دهد، چرا آن‌ها نتوانند؟

فقط در عرض دو سال، حجم اسکناس‌های ۵ پوندی در گردش، از ۰/۱ به ۱/۱ درصد از کل ارزش اسکناس‌های بریتانیا رسید. اگر بخواهیم این درصدها را به پول تبدیل کنیم، میزان آن از حدود ۵۰ میلیون پوند به ۵۵۰ میلیون پوند افزایش داشت که باعث می‌شد تعداد ۱۰۰ میلیون اسکناس ۵ پوندی بیشتر در کیف پول و جیب مردم وجود داشته باشد.

خودپردازهایی که فقط اسکناس ۵ پوندی داشتند، نوآوری بی‌نظیری برای مردم بریتانیا و پول نقد این کشور بودند.

چند سال بعد، بانک انگلستان با من تماس گرفت و از من خواست که یک خودپرداز در خیابان تردنیدل (Threadneedle Street) نصب کنم تا کارکنان این بانک از آن استفاده کنند. من هم مشتاقانه این کار را برایشان انجام دادم.

خودپردازی که برای اولین بار برای بانک انگلستان راه‌اندازی کردم، آن‌قدر مورد استقبال قرار گرفته بود که بعدها از من خواستند تا خودپرداز دیگری را برای استفاده عموم در بخش پذیرش بانک نصب کنم. در ادامه نیز یک قرارداد امضا کردیم و در مورد برنامه‌ پیش‌رو به توافق رسیدیم، اما در هفته منتهی به راه‌اندازی خودپرداز، صندوق‌دار ارشد وقت بانک با من تماس گرفت و از من خواست تا اجازه دهم بانک از این قرارداد خارج شود، چون این موضوع که فقط Bank Machine به این افتخار نائل شده است، موجبات ناراحتی سایر بانک‌های اصلی بریتانیا را فراهم می‌کند.

از آن‌جا که مایل نبودم به هر طریقی باعث به دردسر افتادن بانک انگلستان شوم، قبول کردم که آن‌ها از قرارداد خارج شوند.

پس از آن و در سال ۲۰۱۲، به کریس سالمون که در آن زمان صندوق‌دار ارشد بانک انگلستان بود پیشنهاد همکاری بین این بانک و بانک ماشین را دادم تا با دادن یک اسکناس ۵ پوندی به تمام شرکت‌کنندگان مراسم افتتاحیه المپیک لندن، در کنار یکدیگر استفاده از پول نقد را ترویج کنیم.

چه هدیه‌ای می‌توانست بهتر از یک اسکناس پوند استرلینگ که نماد پادشاهی‌مان بر آن نقش بسته است، معرف بریتانیا باشد.

متاسفانه پاسخ کریس این بود که بانک انگلستان نمی‌تواند با این روش پول نقد را ترویج کند. مایه تأسف است، چرا که پول نقد تنها شیوه پرداختی است که واقعا متعلق به بریتانیاست.

نمی‌توانم بگویم که همه معاملات من با بانک انگلستان به خوبی پیش رفته است. در اواخر سال ۲۰۱۷، به همراه ویکتوریا کللند که یکی دیگر از صندوق‌داران ارشد این بانک است، در برنامه مانی‌باکس رادیو بی‌بی‌سی ۴ شرکت کردم. من در این برنامه هشدار دادم که کاهش مبادلات خودپردازها که قرار است توسط لینک‌‌ (LINK) عملی شود، می‌تواند منجر به نابودی خودپردازهای بریتانیا شود و من در این بحث، توسط ویکتوریا، محکوم به ایجاد ترس و رعب بی‌مورد شدم.

از آن زمان تاکنون، ما ۱۰ درصد از خودپردازهای خود در بریتانیا را از دست داده‌ایم و این احتمال نیز وجود دارد که در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰ هزار خودپرداز دیگر که استفاده از آن‌ها رایگان است، تبدیل به خودپردازهایی شوند که برای استفاده از خدمات آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید.

می‌بینید که حتی صندوق‌داران ارشد نیز ممکن است گاهی تصمیمات اشتباهی بگیرند.

البته، ناگفته‌های بسیاری در مورد ارتباط من با بانک انگلستان وجود دارد، اما ترجیح می‌دهم همه آن‌ها را در خاطراتم نگه دارم و به زبان نیاورم.

در عین حال، همواره از کمک کردن به این بانک استقبال می‌کنم تا کمکی برای رسیدن به این هدف باشم که اسکناس‌ها و سکه‌ها هر دو در دسترس و مورد قبول باقی بمانند و پول نقد به عنوان یک گزینه پرداخت قابل اعتماد، برای مردم بریتانیا حفظ شود.

از آن‌جا که قبلاً در چند مورد به بانک انگلستان کمک کرده‌ام، خوشحال می‌شوم تا دوباره این کار را انجام دهم.

به همین خاطر، منتظر می‌مانم تا مارک کارنی به آخرین نامه من پاسخ دهد.

منبع: ATMMarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.