راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کشف وایت‌پیپر بیت‌کوین در کامپیوترهای مک / استیو جابز نظر کنجکاوان هویت ساتوشی ناکاموتو را به خود جلب کرده است

اندی بایو (Andy Baio)، متخصص فناوری، در یک پست وبلاگی که در پنجم آوریل منتشر کرده، مدعی شده که به طور تصادفی به یک نسخه کپی از وایت‌پیپر بیت‌کوین در کامپیوتر مک خود برخورد کرده است. این نظریه که استیو جابز، بنیان‌گذار اپل می‌تواند گزینه‌ای برای ساتوشی ناکاموتو باشد، سال‌هاست که در کنار تعدادی از بزرگان فناوری مطرح بوده و اکنون، پیداشدن این وایت‌پیپر در سیستم‌هایی که استیو جابز راهی بازارشان کرده، به آن قوت بخشیده است.

به گزارش «راه پرداخت»، بایو در این پست وبلاگی نوشته است:‌ «در حالی که اخیراً macOS خود را ارتقا داده بودم، زمانی که سعی داشتم چاپگرم را تعمیر کنم و سندی را با استفاده از اسکنر بی‌سیم اسکن کنم، نام دستگاه خود را در هنگام اسکن در Image Capture ندیده و به جای آن دستگاهی را با عنوان Virtual Scanner II مشاهده کردم که تا پیش از آن هرگز ندیده یا متوجه آن نشده بودم.»

او در ادامه توضیح داده است که برای مشاهده وایت‌پیپر بیت‌کوین، در برنامه Image Capture روی گزینه Virtual Scanner II کلیک کنید و در قسمت مدیا، گزینه Document را انتخاب کنید. در ادامه باید media DPI را به حالت media DPI72 تغییر دهید. بایو مدعی است که با طی این مراحل می‌توانید صفحه اول وایت‌پیپر بیت‌کوین را مشاهده کنید.

بایو ادعا کرده از دیگر دوستان خود نیز در این باره پرس‌وجو کرده و همه آنها نیز این نسخه وایت‌پیپر را در سیستم‌های مک خود پیدا کرده‌اند. با وجود اینکه پیش‌تر، به غیر از جاشوا دیکنز (Joshua Dickens)، که در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی طی یک رشته‌توییت محل ذخیره وایت‌پیپر بیت‌کوین در سیستم عامل‌های مک را فاش کرده بود، تاکنون کس دیگری در این خصوص اطلاعاتی منتشر نکرده است، اما اکنون و پس از اظهارات بایو، کاربران متعددی اسکرین‌شات‌هایی از همان وایت‌پیپر را در صفحات مجازی به اشتراک گذاشته‌اند که احتمال ساتوشی ناکاموتو بودن استیو جابز را قوت می‌بخشد. وب‌سایت اینسایدر (Insider) نیز مدعی است مراحل ذکرشده توسط بایو را دنبال کرده و به همان وایت‌پیپری رسیده که او عنوان کرده است.

وایت‌پیپر بیت‌کوین با عنوان «بیت‌کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. نویسنده در این وایت‌پیپر چهارچوبی را برای مکانیسم‌های زیربنایی و نحوه عملکرد بیت‌کوین و امکان انجام تراکنش‌ها بدون واسطه‌هایی نظیر بانک یا مؤسسات مالی توضیح داده است. ساتوشی ناکاموتو، تقریباً هیچ ردپایی از خود بر جای نگذاشته و اکنون، با در نظر گرفتن ثروت احتمالی ۱.۱ میلیون بیت‌کوینی او، ماجرا بسیار حساس‌تر و مرموزتر هم شده است.

اکنون، پیداشدن این نسخه مخفی وایت‌پیپر بیت‌کوین در مک، به گمانه‌زنی‌ها در این خصوص دامن می‌زند که شاید ساتوشی ناکاموتو، همان استیو جابز فقید باشد که اپل را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های فناوری راه‌اندازی کرد و از آینده‌نگرترین افراد در فناوری بود.

لارک دیویس (Lark Davis)، سرمایه‌گذار و وبلاگ‌نویس بیت‌کوین با ۱.۱ میلیون دنبال‌کننده می‌گوید: «آیا استیو جابز، همان ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین بوده است؟» او می‌افزاید: «ساتوشی در دسامبر ۲۰۱۰ ناپدید شد و جابز هم در اکتبر ۲۰۱۱؛ این یک جدول زمانی متناسب است.»

البته، این نکته را باید در نظر داشت که اگرچه زمان ناپدید شدن ساتوشی ناکاموتو و مرگ استیو جابز، تقریباً هم‌خوانی دارد، اما جریان مخفی‌شدن وایت‌پیپر بیت‌کوین در سیستم عامل‌های مک به سال ۲۰۱۸، یعنی هفت سال پس از مرگ جابز برمی‌گردد؛ چراکه نسخه macOS Mojave در سال ۲۰۱۸ تولید شده و به دست کاربران رسیده است.

در حال حاضر، هیجان و سروصدای زیادی در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها برپاست و اگرچه بسیاری با این تئوری موافق هستند، اما زمان‌بندی مطرح‌شده ابهامات و تردیدها را بیشتر کرده است. با اینکه این یک اتفاق غیرعادی است، اما نمی‌توان گفت پیدا شدن این وایت‌پیپرها در کامپیوترهای مک، لزوماً دال بر این است که استیو جابز همان ساتوشی ناکاماتو است.

به گفته استیو وزنیاک (Steve Wozniak)، هم‌بنیان‌گذار و شریک استیو جابز، جابز با اینکه نیرویی بسیار خلاق در بیشتر محصولات نمادین اپل بوده، اما به لحاظ برنامه‌نویسی خیلی خبره و بااستعداد نبوده است. برخی دیگر نیز به این دلیل مردد هستند که معتقدند کار روی آیفون و تلاش برای پیشرفت روزافزون آن، در حالی که محبوب‌ترین و گران‌ترین دارایی جهان از آن توست، کمی عجیب و غیرمعقول است.

هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، تا به امروز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و حتی برخی بر این عقیده‌اند که با توجه به پیچیدگی‌های بالای بیت‌کوین، ساتوشی در واقع یک فرد نیست، بلکه گروهی از برنامه‌نویسان خبره هستند. بیت‌کوین، شبکه‌ای بسیار حساب‌شده، نوین و فوق‌العاده دارد که به ادعای مؤلف وایت‌پیپرش طی دو سال، از ۲۰۰۷ الی ۲۰۰۹ میلادی ایجاد شده و همین موضوع، بسیاری را به شک وامی‌دارد که ساخت چنین شبکه‌ای در دو سال، از عهده یک نفر برنمی‌آید.

این چهره مرموز، در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی بود که به یکباره، از حضور آنلاین در شبکه‌های اجتماعی ناپدید شد.

برخی بر این باورند که احتمالاً ناکاموتو، زیر پوشش یک کیف پول با نام مستعار، دارایی 1.1 میلیون بیت‌کوینی خود را مدیریت می‌کند. دارایی‌ای که وقتی بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی به اوج قیمت خود یعنی ۶۸ هزار دلار رسید، ناکاموتو را در لیست ۱۵ نفر از ثروتمندترین افراد جهان قرار می‌داد.

برخی نیز این تئوری را مطرح کرده‌اند که شاید وجود این وایت‌پیپر، صرفاً به‌ خاطر حضور یک کارمند عاشق کریپتو در مجموعه اپل بوده باشد. کسی که علاقه زیادی به بیت‌کوین داشته و این سند را به‌عنوان یک کادوی دوست‌داشتنی در داخل کامپیوترها به یادگار گذاشته است.

منبع markets.businessinsider finbold
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.