راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دنیا چه ابزارهایی برای پرداخت هزینه مترو وجود دارد؟

استفاده از تاکسی در سفرهای داخل شهری، نیاز به پرداخت هزینه بیشتری دارد. هم‌چنین به دلیل ترافیک‌های سنگین و طولانی در ساعات مشخص، سفر با مترو برای مسافر، گزینه بهتری نسبت به سفر با وسیله نقلیه شخصی و یا اتوبوس است و دسترسی به نقاط مختلف شهر را آسان‌تر می‌کند.شاید برای شما سؤال پیش آید که پرداخت هزینه در دیگر شهرهای پرجمعیت جهان به چه صورت است و آیا راه آسان‌تر برای پرداخت هزینه سفر مترو وجود دارد؟

 روش‌های پرداخت بلیت مترو در شهر پایتخت‌نشینان پرمشغله؛ تهران

علاوه بر تهیه بلیت تک‌سفره، کارت الکترونیکی مترو و شارژ آن در گیشه‌های فروش، در داخل مترو دستگاه‌های ایزی شارژ وجود دارد که امکان پرداخت غیر نقدی و با استفاده از کارت‌بانکی را برای مسافران فراهم‌کرده که با این روش، دیگر نیازی به مراجعه به باجه‌های فروش و پرداخت نقدی نیست.

از دیگر راه‌های پرداخت بلیت مترو، می‌توان به اپلیکیشن ایزی‌پی اشاره کرد که مسافران مترو می‌توانند بلیت تک‌سفره خریداری کرده و یا کارت سفر خود را شارژ کنند. ایزی‌پی اپلیکیشنی است که خدمات دیگری چون پرداخت کرایه تاکسی، پرداخت جریمه رانندگی، پرداخت قبوض خدماتی و خرید شارژ تلفن ارائه می‌دهد.

در سال‌های گذشته به امکان پرداخت با تگ NFC کارت مترو اشاره شده بود که البته فعلاً در مشهد و اصفهان کاربرد دارد. به این دلیل که نمی‌توان اطلاعات کارت‌های هوشمند در تهران را کپی کرد، نمی‌توان از این روش پرداخت در متروی تهران استفاده کرد.

اگرچه در تاریخ 27 اسفند سال 97 اعلام شد که شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق سامانه تهران من، بلیت تک‌سفره مترو را خریداری کنند، اما به گفته سامانه نظارت همگانی شهرداری خدمات متروی این سامانه فعلاً راه‌اندازی نشده است. در حال حاضر این سامانه خدماتی از جمله خرید روزانه طرح ترافیک و رزرو اینترنتی پارکومتر ارائه می‌دهد.

ببینید: امکان رزرو اینترنتی پارکومترها در سامانه «تهران من» فراهم شد

ببینید: نگاهی به سامانه تهران من / نحوه خرید روزانه طرح ترافیک از سامانه تهران من

ژاپن؛ وسیع‌ترین و مجهزترین متروی جهان

شبکه خطوط متروی توکیو در ژاپن، به‌عنوان جامع‌ترین سیستم مترو در دنیا، 23 حوزه شهری توکیو را پوشش می‌دهد و به حومه شهر هم می‌رود. نام ایستگاه‌های این مترو به سه زبان انگلیسی، ژاپنی و چینی اعلام می‌شود؛ هم‌چنین دستگاه‌های خودپرداز بلیت مترو به این زبان‌ها مسلط هستند و برای نابینایان و افرادی که سخن نمی‌گویند نیز دارای علائمی است که بلیت را می‌توان توسط این خودپردازها یا نرم‌افزار مترو توکیو خریداری کرد.

بلیت مترو را می‌توان از دستگاه‌های فروش بلیت تهیه کرد و با توجه به طول مسیر، مبلغ پرداخت می‌شود. در زمان ورود به ایستگاه، بلیت را به دستگاه می‌دهند که پس از سوراخ کردن، بلیت پس داده می‌شود. این بلیت باید تا آخر سفر حفظ تا با واردکردن مجدد آن به دستگاه در ایستگاه مقصد اجازه خروج داده شود.

درصورتی‌که کرایه ایستگاه خروجی، بیشتر از بلیت خریداری‌شده باشد، دستگاه از خروج مسافر ممانعت کرده و همان‌جا باید به مأمور بلیت، مابقی پول بلیت پرداخت و بلیت جدید دریافت شود.

در سال 2010، خبرگزاری سی‌ان‌ان، گزارشی مبنی بر پرداخت بلیت مترو با قرارداد گوشی موبایل بر دستگاه بلیت‌خوان منتشر کرد. این روش پرداخت غیرتماسی با کارت‌های هوشمند سویکا (Suica) توسط اپل‌پی (Apple Pay) در مترو توکیو وجود دارد. در این روش، دستگاه اپل را با فاصله چند سانتی‌متر بالای گیت پرداخت بلیت مترو قرار داده و مبلغ سفر پرداخت می‌شود.

تهیه بلیت مترو در شهرهای مختلف اروپا

در اکثر شهرها و کشورهای اروپایی از جمله آلمان، لندن و دیگر مناطق اروپا، یک روش پرداخت مشابه وجود دارد و خرید و شارژ بلیت به دو حالت از طریق باجه و یا خودپرداز انجام می‌شود؛ اما به علت اینکه در کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا، عدم تسلط کارکنان باجه به زبان انگلیسی ممکن است برای مسافران خارجی مسائلی را ایجاد کند، این کار از طریق دستگاه خودپرداز و با انتخاب زبان مورد نظر انجام می‌شود.

پس از تهیه بلیت‌های کاغذی مرسوم، برای پرداخت هزینه سفر بلیت روی دستگاه بلیت‌خوان کشیده می‌شود و بدین‌صورت می‌توان از گیت مترو رد شد.

اعتبار بلیت خریداری‌شده توسط دستگاه‌های مخصوص، سنجیده می‌شود. افراد باید تا آخر سفر، بلیت خود را به همراه داشته باشند تا در حین سفر مجبور به پرداخت جریمه به مأمور مترو نشوند و حین خروج از مترو، بلیت خود را به دستگاه بلیت‌خوان نشان دهند.

نیویورک و روش جدید پرداخت هزینه مترو

در نیویورک با خرید مترو کارت (MetroCard) از دستگاه‌های خودپرداز و شارژ آن به‌صورت نقدی و غیر نقدی می‌توان از خدمات سفر با مترو بهره‌مند شد. هم‌چنین به‌تازگی، از طرح جدید سیستم پرداخت غیرتماسی با استفاده از کارت‌های پیش‌پرداخت اعتباری، نقدی و دیگر دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌شود.

این روش پرداخت از طریق دستگاه‌های اپل، گوگل، سامسونگ و ساعت‌های مچی هوشمند فیت‌بیت‌پی (Fitbit Pay) که ابزارهای گردآوری اطلاعات مربوط به فاکتورهای حیاتی بدن هستند امکان‌پذیر است.

البته تاکنون امکان پرداخت با کارت‌های اعتباری داینرز کلاب (Diners Club)، کارت‌های اعتباری ژاپنی (Japan Credit Bureau) و چینی (China UnionPay) کارت‌های دارای پین‌کد رمزدار فراهم نشده است. محدودیت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، تک‌سفره بودن این بلیت‌ها است. این روش پرداخت غیر تماسی تا سال 2021 برای تمامی خطوط نیویورک امکان‌پذیر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.