راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شیائومی، هواوی، اوپو و ویوو، سامسونگ را از بازار چین بیرون انداختند / آیا اپل گزینه بعدی است؟

تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل چینی ازجمله هواوی، اوپو، شیائومی و ویوو، سامسونگ را از بازار چین که بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان است، بیرون انداختند. حالا سوال اینجاست که آیا اپل نیز گزینه بعدی خواهد بود و توسط شرکت‌های گوشی هوشمند چینی از بازار موبایل این کشور رانده خواهد شد؟

طبق داده‌های اخیر statista.com، سهم بازار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چینی از سال 2014 افزایش چشمگیری داشته؛ در حالی که در این سال‌ها، سهم بازار سامسونگ و اپل در چین به‌شدت کاهش یافته است. سهم بازار سامسونگ از 12/8 درصد در سال 2014، به کمتر از یک درصد در سال 2018 رسید. سهم اپل در بازار نیز در این چهار سال، از 10/1 درصد به 7/4 درصد کاهش یافت.

در همین حال، سهم بازار هواوی، اوپو و ویوو تقریبا از سال 2014 تا 2018، سه برابر شد و در مجموع حدود 67 درصد سهم بازار را به‌دست آوردند. سهم بازار شیائومی نیز ثابت و تقریبا 13 درصد بوده است.

سهم بازار گوشی‌های هوشمند چین در سال‌های 2014 و 2018

چه چیزی افول سهم بازار سامسونگ را توجیه می‌کند؟ می‌توان گفت که دوقطبی شدن بازار باعث کاهش سهم این شرکت در بازار موبایل چین شده است. این بازار به دو قسمت مجزا قسمت شده است؛ اولی بازار درجه یک و عالی مرتبه‌ای پدید آمده که گوشی‌های گران‌قیمت موبایل در آن به طبقه بالای کشور سرویس می‌دهد و در مقابل برای طبقه‌های دیگر، بازار ساده و ارزانی ایجاد شده است.

واضح است محصولات سامسونگ به طبقه متوسط ارائه می‌شود و به همین خاطر در این دو بازار جایی نداشته است. در نتیجه این غول گوشی‌های هوشمند کره‌ای، محصولات ارائه شده خود را به جنوب شرقی آسیا می‌کند؛ یعنی جایی که اکنون هم با رقابت تولیدکنندگان گوشی هوشمند چینی روبه‌رو شده است.

آیا این قضیه در مورد اپل هم صدق می‌کند؟ جسی کوهن، تحلیل‌گر پلتفرم بازارهای مالی در اینوستینگ، عقیده دارد که این اتفاق نمی‌افتد.

او می‌گوید که درباره مشکلات اپل در چین اغراق شده است. او توضیح می‌دهد:

«باوجود بازار اشباع‌شده گوشی‌های هوشمند، مصرف‌کنندگان چینی نشان داده‌اند که همیشه گوشی‌های گران و با عملکرد بالا مانند آیفون، یا گزینه‌های ارزان‌تر موجود مانند محصولات اوپو و ویوو را ترجیح می‌دهند.»

اپل به نوآوری خود ادامه می‌دهد و محصولات جدیدی را برای بازارهای گران و سطح بالا ارائه می‌دهد. کوهن در این خصوص گفت: «علی‌رغم سامسونگ، اپل در آستانه احیای کسب‌وکار گوشی هوشمند خود است و این اتفاق را می‌توان با وجود تقاضاهای زیادی که برای آیفون 11 وجود دارد، مشاهده کرد. همچنین کسب‌وکار محصولات پوشیدنی این شرکت نیز توجه‌ها را به خود جلب کرده است. ساعت هوشمند اپل و ایرپادهای آن، توجه مصرف‌کنندگان خوره فناوری چینی را به خود جلب کرده است.»

تاکنون که اوضاع به همین وضع بوده، اما ممکن است در آینده شرایط تغییر کند و بازار گوشی هوشمند چینی بالغ شود و تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چینی، مدل‌های جدیدی از محصولاتشان برای بازار گرانشان ارائه دهند.

همچنین مسائل تجاری و فرهنگی بین چین و آمریکا، ممکن است شرایط را برای اپل دشوارتر کند که بتواند در برابر همتایان چینی خود به رقابت بپردازد.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.