راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خلاصه‌ای از مهمترین اتفاقات دنیا در تعطیلات نوروز

در تعطیلات اول سال اتفاقات مهمی در حوزه فناوری و بانکداری در کل دنیا افتاد و سعی کردیم تا جای ممکن در ایام نوروز مهمترین‌ها را در سایت راه پرداخت پوشش دهیم. اتفاقاتی ازجمله همکاری آی‌بی‌ام و استلار برای راه‌اندازی شبکه چهانی پرداخت مبتنی بر بلاکچین، تصویب قانون کپی‌رایت اینترنتی در پارلمان اروپا، همکاری اپل با جی پی مورگان برای ارائه کارت‌های اعتباری اپل کارت و همینطور به موضوعات دیگری مانند نقش هوش مصنوعی در بانکداری، اشاره به مهمترین نکاتی که باید پیش از پذیرش پرداخت‌های بین‌المللی در نظر گرفت، فیس‌بوک کوین و مسیری که در راستای جذب اعتماد مردم پیش رو دارد، واکنش انتقادی الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست به انحصار قدرت توسط آمازون، گوگل و فیس‌بوک، افزایش 20 درصدی قیمت بیت‌کوین و غیره اشاره کردیم.

در ادامه می‌خواهیم به خلاصه‌ای از مهمترین این اخبار اشاره کنیم:

 

آی‌بی‌ام با همکاری استلار شبکه‌ی جهانی پرداخت مبتنی بر بلاکچین‌ راه‌اندازی می‌کند

شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام (IBM Blockchain World Wire) که به صورت جهانی و بر مبنای بلاکچین عمل می‌کند، به بانک‌ها و موسسات مالی امکان ارائه‌ خدمات بهتر به مشتریان‌شان را فراهم خواهد کرد. این شبکه‌ جهانی با بهینه‌سازی و سرعت بخشیدن به مبادلات ارزی، پرداخت‌ها و همچنین رمیتنس، گام بزرگی برای بهبود تجربه‌ی مشتریان از خدمات بانکی به شمار می‌رود.

شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام با بهره‌گیری از پروتکل استلار (Stellar) در نقش یک ارائه دهنده‌ شبکه‌ برای پرداخت‌های بین‌المللی عمل کرده و امکان انتقال پول نقطه به نقطه بدون وجود پیچیدگی‌های متعارف بانکی را فراهم می‌کند. شرکت آی‌بی‌ام برای اولین بار در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ نمونه‌ اولیه این شبکه را معرفی کرد. امروزه این شبکه‌یپرداخت آنلاین به صورت رسمی و به صورت رو به رشدی در بازارهای مختلف در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

نگاهی به ابعاد مختلف تصویب قانون بحث‌برانگیز کپی‌رایت اینترنتی توسط پارلمان اروپا

منتقدان روز ۲۶ام مارس، مصادف با ۶ فرودین امسال را روز به خطر افتادن قانون آزادی بیان می‌دانند. در این روز اعضای پارلمان اروپا به لایحه‌ی جدید کپی‌رایت اینترنتی و بند جنجالی شماره‌ی ۱۳ آن رای مثبت دادند. سیاستمداران اروپایی که در حال اعمال تغییرات اساسی در قوانین کپی‌رایت اینترنتی بودند، با ۲۷۴ رای مخالف و ۳۴۸ رای موافق، بندهای بحث‌برانگیز ۱۱ و ۱۳ این قانون را به تصویب رساندند.

بند ۱۱ با عنوان «مالیات بر لینک» شناخته می‌شود و بر طبق آن، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در صورت قرارگیری لینک مطالب آن‌ها در سایر پلتفرم‌ها، از آن‌ها دستمزد دریافت کنند. بند ۱۳ هم که «فیلتر بارگذاری» نام دارد، پلتفرم‌ها را نسبت به حقوق مالکیت معنوی محتواهای بارگذاری‌شده در آن‌ها، مسئول‌ می‌کند.

 

توجیه اقتصادی اپل کارت با توجه به نرخ بهره پایین و فقدان کارمزد

چهار سرویس جدید اپل، به ترتیب تحت عناوین اپل تی‌وی، اپل کارت ، اپل نیوز و اپل آرکید جزو سودآورترین نوآوری‌هایی هستند که این شرکت بزرگ به راه انداخته است. نوآوری‌هایی که می‌توانند طی چند سال آتی، درآمد سالانه اپل را تا ده‌ها میلیون دلار ارتقا دهند و بخشی از استراتژی موفق این شرکت قدرتمند باشند.

اپل کارت، محصول مشارکتی اپل و گلدمن ساکس، دستاوردی است که می‌تواند علاوه بر پاسخ‌گویی به بسیاری از نیازهای کاربران اپل، علاقه‌ی وافر این شرکت به عرصه خدمات مالی را نیز اغنا کند. اپل نیز همانند بسیاری از هم‌قطاران خود نظیر آمازون، علاقه‌ی عجیبی به مشارکت در برنامه‌های مالی از خود نشان می‌دهد و بدیهی است که دادن دست دوستی با شرکت قدرتمند و بانفوذی همچون گلدمن ساکس، راه پرپیچ و خم رگولاتوری را برای این شرکت هموارتر نیز خواهد ساخت.

طبق اعداد و ارقامی که از سوی وب‌سایت رسمی اپل و سایر سایت‌های خبری نظیر فوربز منتشر شده است، انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، قریب به ۱۵ درصد از کاربران اپل به سمت استفاده از کارت اعتباری جدید این شرکت جذب شوند. با توجه به این‌که تخمین زده می‌شود چیزی در حدود ۲۴ درصد از جامعه بزرگسال و جوان ایالات متحده آمریکا از کاربران اپل‌پی هستند، می‌توان حدس زد که چه حجم هنگفتی از استقبال در انتظار کارت‌های اعتباری جدید اپل و گلدمن ساکس خواهد بود.

کارت اعتباری اپل و گلدمن ساچس یکی از کم‌ترین نرخ‌های بهره در صنعت را دارد و از طرفی بدون هیچ‌گونه کارمزدی نیز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بنابراین، علی‌رغم این‌که این دو مزیت باعث شده‌اند تا حجم انبوهی از کاربران به سمت استفاده از این کارت‌های اعتباری ترغیب شوند، ولی درآمدزایی دو شرکت در معرض خطر قرار گرفته است.

 

هوش مصنوعی در بانکداری: ابزاری کلیدی برای باقی ماندن در عرصه‌ی رقابت

هوش مصنوعی یک اصطلاح عمومی است که شامل حوزه‌های مختلفی ازجمله یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی می‌شود. این فناوری پتانسیل‌ بالایی دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از اصلی‌ترین موارد کاربرد هوش مصنوعی، صنعت بانکداری است. تحلیلگران برآورد می‌کنند که این فناوری تا سال ۲۰۳۰ موجب صرفه‌جویی حدود یک تریلیون دلاری در هزینه‌های صنعت بانکداری خواهد شد.

در این گزارش اشاره شده که هوش مصنوعی کارمندان بانکی را از فرآیند‌های روتین و خسته کننده می‌رهاند، آن‌ها را کارآمدتر کرده و امکان انجام محاسباتی را برای آن‌ها فراهم می‌کند که برای یک انسان عادی غیرممکن است و در ادامه به سه مورد از مهمترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری که عبارت‌اند از کاهش هزینه‌ها، کاهش خطر و افزایش درآمد اشاره شد.

 

الیزابت وارن قصد دارد گوگل، آمازون و فیسبوک را به تعطیلی بکشاند

الیزابت وارن سناتور پرنفوذ ایالت ماساچوست و امید ریاست‌ جمهوری حزب دموکرات است. او یکی از منتقدان قدیمی انحصار قدرت توسط آمازون، گوگل و فیسبوک بوده و از همین رو، انحلال این شرکت‌ها را به عنوان یکی از وعده‌های کلیدی برنامه‌ی نامزدی ریاست جمهوری خود مطرح کرده است. براساس عقاید وارن، قدرت عظیم شرکت‌های گوگل، فیسبوک و آمازون تهدید بزرگی به‌شمار می‌آید و برای مهار این قدرت باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.

 

ارزش بیت‌کوین با افزایش ۲۰ درصدی به بالاترین سطح خود در پنج ماه اخیر رسید

ارزش بیت‌کوین با جهش عجیب ۲۰ درصدی به بالاترین سطح خود در پنج ماه اخیر رسید. تحلیل‌گران دلیل این افزایش قیمت را تقاضای بالا برای خرید بیت‌کوین توسط یک مشتری ناشناس عنوان کرده‌اند. در معاملات امروز بیت‌کوین در بورس‌های آسیایی، ارزش آن با بیش از ۲۰ درصد افزایش برای نخستین بار از نوامبر سال گذشته به بالای پنج هزار دلار بازگشت.

 

پنج نکته‌ای که باید پیش از پذیرش پرداخت‌های بین‌المللی در نظر گرفت

چالش اصلی در پرداخت‌های بین‌المللی عبارت است از: حذف فرآیندهای فرسایشی و فراهم کردن یک تجربه‌ی یکپارچه برای مشتری، به‌طوری‌که احساس کند در حال انجام یک پرداخت درون‌مرزی است. اگر کسب‌وکار شما در مسیر جهانی شدن است و یا با چالش‌هایی مواجه شده است، بهتر است پنج توصیه‌ای را که در این گزارش به آنها پرداخته شده را به دقت مطالعه کنید.

 

آیا فیسبوک کوین خواهد توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند؟

چند وقت پیش رسانه‌ها از پروژه مخفی فیس‌بوک کوین پرده برداشتند. شواهد حاکی از آن است که فیسبوک‌ کوین، که برخی آن را تقلیدی از سرویس پرداخت وی‌چت می‌دانند، به احتمال زیاد یک استیبل‌کوین (Stablecoin) خواهد بود. استیبل‌کوین یا ارز باثبات، نوعی ارز دیجیتال است که برای به حداقل رساندن نوسانات ارزش ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای مانند بیت‌کوین طراحی شده است. استیبل‌کوین‌ها توسط ارزهایی مانند دلار آمریکا و یا دارایی‌هایی نظیر طلا پشتیبانی می‌شوند و ثابت بودن ارزش آن‌ها نیز به دلیل همین پشتیبانی است.

از آنجایی که بانکداری و خدمات مالی بر پایه اعتماد مشتری بنا شده است و فیسبوک در این زمینه از اعتبار چندانی برخوردار نیست. به نظر می‌رسد که حس ششم بانکدارها، سیاستمداران، سیاست‌گذاران، و رگولاتورها، خبر از وقوع اتفاقاتی ناخوشایند می‎‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.