راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرخه‌ی هایپ بلاکچین و رمزنگاری‌شده‌ها / کجا هستیم و به کجا می‌رویم؟

از بازار خرسی بلاکچین نترسید. بلاکچین یک تکنولوژی نوظهور است و همانند هر تکنولوژی نوظهور دیگری، در مسیر رسیدن به تکامل و پذیرش عمومی قرار دارد و در این مسیر تا به امروز با موفقیت عمل کرده است.

ماهنامه عصر تراکنش / از سال ۲۰۰۸ تاکنون، هم تکنولوژی بلاکچین و هم ارزهای رمزنگاری‌شده، روزهای خوب و بدی را پشت سر گذاشته‌اند. شکوفایی و شکست‌های ناگهانی، نوسان‌های دیوانه‌وار و عدم پیاده‌سازی در دنیای واقعی باعث شده که بسیاری از مردم، این تکنولوژی‌ها را ناکارآمد و بی‌ارزش قلمداد کنند.

اما وقتی با یک دید موشکافانه به اتفاقات یک دهه‌ی اخیر نگاه می‌کنیم، درمیابیم که بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی نوظهور، یک سیر طبیعی را طی کرده و در مسیر رسیدن به بلوغ و پذیرش عمومی قرار دارد. جالب است بدانید که این افت‌وخیزها را در ظهور بسیاری از تکنولوژی‌های تحول‌آفرین دیگر نیز شاهد بوده‌ایم.

چرخه‌ی هایپ گارتنر (Gartner Hype Cycle)، نشانگر یک روند کاری معمول برای تکنولوژی‌های پیشرفته است و برای اولین بار، در سال ۱۹۹۵ مطرح شده است. می‌توان گفت که این چرخه، مدل استانداردی را برای بلوغ و پذیرش عمومی تکنولوژی‌های جدید تعریف می‌کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بازار خرسی

بازار خرسی اصطلاحی است که معمولا در بازار سرمایه به کار برده می‌شود، زمانی که رکود بر بازار حاکم شده باشد و قیمت‌ سهام روز به روز در حال کاهش باشد.

[/mks_pullquote]

 

مراحل مختلف چرخه‌ی گاتنر

تولد نوآوری: همه چیز از یک مفهوم جدید فناورانه آغاز می‌شود. اغلب اوقات، در این مرحله، هیچ محصول قابل‌استفاده‌ای وجود ندارد و توانمندی تجاری تکنولوژی، به اثبات نرسیده است. اثبات مفهومی اولیه و تبلیغات رسانه‌ای، راهکارهایی هستند که در این مرحله، برای معرفی محصول به کار برده می‌شوند.

قله‌ی انتظارات: تبلیغات اولیه، منجر به چندین بازخورد موفقیت‌آمیز می‌شود. در پس این بازخوردهای مثبت، تجربه‌های شکست نیز وجود خواهند داشت. در این مرحله، برخی از شرکت‌های علاقه‌مند، تکنولوژی جدید را به کار می‌گیرند و تعداد بالایی هم اقدامی نمی‌کنند.

سرازیری سرخوردگی: عدم دستیابی به توفیق در آزمایش و اجرای تکنولوژی جدید، باعث دلسرد شدن افراد علاقه‌مند می‌شود. در این مرحله، تعداد قابل‌توجهی از تولیدکنندگان، شکست را قبول می‌کنند و پا پس می‌کشند. سرمایه‌گذاران تنها زمانی به حمایت‌های خود ادامه می‌دهند که تولیدکنندگان باقی‌مانده، سطح محصولات خود را تقویت کنند و حس رضایت را در مشتریان خود برانگیزند.

سراشیبی روشنگری: جنبه‌های جدیدی از تکنولوژی نمایان می‌شود و سازمان‌ها به درک صحیحی از مزایای آن دست می‌یابند. در این مرحله است که تولیدکنندگان، محصولات نسل ۲ و ۳ را عرضه می‌کنند. برخی از بنگاه‌ها، اقدام به تأمین مالی نسخه‌ی پایلوت می‌کنند، ولی شرکت‌های محافظه‌کار با احتیاط منتظر می‌مانند.

سطح سودمندی: در این مرحله، سطح استقبال و پذیرش عمومی، شروع به رشد می‌کند؛ معیارهای تعیین میزان توانمندی به شکلی دقیق تعیین می‌شوند و امکان پیاده‌سازی موفق، در مقیاس گسترده فراهم می‌شود.

 

تولد نوآوری بلاکچین: وایت‌پیپر بیت‌کوین

در یکی از روزهای سال ۲۰۰۸، هم‌زمان با انتشار یک وایت‌پیپر توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو، تکنولوژی بلاکچین متولد شد. عنوان وایت‌پیپر این بود: «بیت‌کوین: یک سیستم پول الکترونیک همتا به همتا» ساتوشی ناکاموتو در این وایت‌پیپر، به توضیح نحوه‌ی عملکرد یک سیستم الکترونیک پولی جدید پرداخته بود که بدون نیاز به دخالت بانک‌ها، تراکنش انجام می‌دهد و برای تولید و عرضه‌ی پول، نیازی به دولت‌ها ندارد. درست است که سیستم پرداخت بیت‌کوین، در ابتدای معرفی، بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید؛ ولی مکانیسم کاری آن بود که انقلاب بر پا کرد. به عبارتی، می‌توان گفت که نوآوری اصلی ارز دیجیتال نبود، بلکه تکنولوژی پایه‌ای آن بود که با نام بلاکچین شناخته می‌شود.

در طول چند سال بعدی انتشار وایت‌پیپر، کم‌کم صحبت آن به کسب‌وکارها و کنفرانس‌ها کشیده شد و دست‌اندرکاران تکنولولوژی، به بحث و گفتگو در مورد آن پرداختند. در همین سال‌ها بود که آلت‌کوین‌هایی مانند نیم‌کوین (Namecoin)، لایت‌کوین (Litecoin)، اوپن‌کوین (ریپل (Ripple)) و سایر سکه‌های خصوصی‌تر، مانند دش (DASH)، مونرو (Monero) و زی‌کش (ZCash) وارد بازار شدند.

 

قله‌ی انتظارات: عرضه‌ی اولیه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده، ترس از دست دادن فرصت‌ها و خرید لامبورگینی با پول ارز رمزنگاری‌شده

هم‌زمان با ظهور اتریوم در سال ۲۰۱۴، تکنولوژی بلاکچین وارد مرحله‌ی قله‌ی انتظارات شد. سال ۲۰۱۷ را می‌توان دیوانه‌وارترین بازه‌ی زمانی این مرحله دانست؛ در این سال، هیجان و شیدایی بیش‌ از حد، کنترل بازار را به دست گرفته بود و گمانه‌زنی‌های هیجانی، باعث شده بود که قیمت توکن و کوین به اوج خود برسد. قیمت بیت‌کوین، در مقایسه با ابتدای سال، ۱۹۰۰ درصد افزایش یافت و به نزدیک 20 هزار دلار آمریکا رسید. قیمت اتریوم نیز علی‌رغم وجود مسائل فنی حل‌نشده، 13 هزار درصد رشد کرد.

پیدایش اتریوم در سال ۲۰۱۴، مقدمات جهشی ناگهانی را در تعداد پروژه‌ها و سکه‌ها فراهم آورد و شور و هیجان بالایی را به این حوزه تزریق کرد. توسعه‌دهندگان، برای اولین بار توانستند به پلتفرمی دست یابند که در قالب آن، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را ساخته و گسترش دهند. از مهم‌ترین اقدامات بزرگ اتریوم، که ارز رمزنگاری‌شده را به اوج قله‌ی انتظارات رسانید، راه‌اندازی یک مکانیسم جذب سرمایه، با نام عرضه‌ی اولیه‌ی سکه بود.

در حالت کلی، می‌توان ادعا کرد که در بازه‌ی زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، سطح انتظارات از تکنولوژی بلاکچین، به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت؛ صدها استارت‌آپ‌ و توکن‌ جدید پدید آمدند که تعدادی از آن‌ها، یک شبه سر از خاک برآورده بودند و میلیاردها دلار پول در پروژه‌هایی با درجه‌ی اطمینان پایین، سرمایه‌گذاری شد. اکثریت این پروژه‌ها، نتوانستند کشش کافی داشته باشند و تعدادی نیز کلاه‌بردار شناخته شدند.

طبیعت انقلابی بلاکچین، باعث شد که این تکنولوژی، به قله‌ی انتظارات دست پیدا کند و بخش عظیمی از مردم و جوامع تجاری، آن را به کار گیرند. افراد، بلاکچین را نوش داروی تمام مشکلات جهان می‌دانستند و جوامع فناوری و کسب‌وکار، داغ‌ترین بحث خود را به این تکنولوژی اختصاص داده بودند. برخی از شرکت‌ها واژه‌ی بلاکچین را به نام خود اضافه کردند؛ لانگ آیلند آیسد تی (Long Island Iced Tea Corp)، نمونه‌ای از همین شرکت‌ها بود که در نتیجه‌ی این تغییر نام، افزایش ۲۸۹ درصدی را در قیمت سهام خود تجربه کرد.

باید اشاره کنیم که در همین بازه‌ی زمانی، شاهد چندین داستان موفقیت‌آمیز نیز بودیم؛ چندین شرکت چندملیتی در حوزه‌ی بانکداری، بیمه، مراقبت‌های پزشکی و دیگر صنایع، به صورت قانونی شروع به کار کردند؛ مؤسسات از طریق کنسرسیوم‌ها و با انجام تحقیق و توسعه، دقت مطالعاتی خود را بالا بردند و تعدادی نیز توانستند پروتوتایپ‌هایی را تولید کرده و در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار دهند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

چرخه هایپ گارتنر

چرخه‌ی هایپ گارتنر نشانگر یک روند کاری معمول برای تکنولوژی‌های پیشرفته است و برای اولین بار، در سال ۱۹۹۵ مطرح شده است. می‌توان گفت که این چرخه، مدل استانداردی را برای بلوغ و پذیرش عمومی تکنولوژی‌های جدید تعریف می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

سرازیری سرخوردگی: بررسی واقعیات در سال ۲۰۱۸

هم‌اکنون، هم بلاکچین و هم کریپتو در شیب سرخوردگی قرار دارند. سال ۲۰۱۸، سال دراماتیکی بوده و حس تردید و ملاحظه‌کاری، در بین مردم افزایش پیدا کرده است. قیمت‌ها به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته، نرخ شکست در پروژه‌ها افزایش داشته و مردم نمی‌دانند که آیا مشکلات فنی تأثیرگذار در مقیاس‌پذیری و کارآمدی، حل خواهند شد یا خیر؟ درست است که باز هم موارد کاربردی جدیدی در دنیای واقعی تعریف می‌شوند، ولی در مقایسه با روزهای اوج فناوری از تعداد راهکارهای عمومی مبتنی بر بلاکچین کاسته شده است.

با استناد به چرخه‌ی گارتنر، می‌توان اعلام کرد که تکنولوژی بلاکچین، رسما وارد سرازیری سرخوردگی شده است. برای اثبات این ادعا، شواهدی نیز وجود دارد.

چرخه‌ی هایپ برای فناوری‌های نوظهور

 

افت چشم‌گیر قیمت‌ها

در اواخر سال ۲۰۱۷، قیمت بیت‌کوین رکورد زد و به رقم ۱۹۷۸۳ دلار آمریکا رسید. هم‌اکنون (در زمان نگارش این مطلب) قیمت بیت‌کوین به ۶۳۰۰ دلار آمریکا سقوط کرده است. داده‌های کوین‌دسک (CoinDesk) حاکی از آن هستند که افت کلی قیمت اتریوم در سال ۲۰۱۸، برابر است با ۷۶ درصد. سایر آلت‌کوین‌ها نیز به سرنوشت مشابهی دچار شده‌اند. سرمایه‌گذاران، پول زیادی را از دست داده‌اند و همین عوامل باعث شده که احساسات منفی و سرخوردگی، بر اتمسفر این صنعت چیره شود.

 

پروژه‌ها ناکام می‌مانند؛ عرضه‌ی اولیه‌ی سکه رواج قبل را ندارد و چشمه‌ی تامین مالی خشکیده است.

نرخ شکست عرضه‌ی اولیه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده در سال ۲۰۱۸، سر به فلک می‌کشد. برخی از تحقیقات، حاکی از این هستند که بیش از ۵۰ درصد این عرضه اولیه‌ها، محکوم به شکست هستند و این شکست‌ها، خیلی زود اتفاق می‌افتند. سرمایه‌گذاران، امیدی به سودآوری عرضه‌ی اولیه‌ی سکه و رشد بازگشت سرمایه ندارند و کلاه‌برداری‌های انجام‌شده، سطح تردیدها را افزایش داده است. مسلم است که در چنین شرایطی، پروژه‌ها با مشکل تامین مالی مواجه می‌شوند. حتی استارت‌آپ‌های بلاکچینی که در طراحی خود، رکود بازار را در نظر گرفته‌اند نیز با مشکل مواجه‌اند و به ناچار، باید به خانه‌ی اول برگردند.

اگر بخواهیم نگاه جامعه‌ی سرمایه‌گذاران خرد را به عرضه‌ی اولیه‌ی سکه و پروژه‌های بلاکچین، در یک کلمه توصیف کنیم، باید بگوییم که آن‌ها بی‌اعتماد هستند. اغلب این افراد، سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده را پرمخاطره، خطرناک و متزلزل می‌دانند.

 

شرکت‌ها، سرعت ارائه‌ی نوآوری‌های بلاکچین خود را کندتر کرده‌اند.

بنا به دلایل مختلف فنی، قانونی و اقتصادی، تنها تعداد اندکی از شرکت‌ها توانسته‌اند محصولات و خدمات بلاکچین را در دنیای واقعی پیاده‌سازی کنند. نوآوری‌ در تحقیق و توسعه و حرکت از مرحله‌ی اثبات مفهومی به مرحله‌ی پایلوت، بسیار دشوار و آهسته پیش می‌رود. تعدادی از شرکت‌ها نیز هستند که برنامه‌های مرتبط با بلاکچین خود را مسکوت نگاه داشته‌اند. این اتفاقات، نشان از وجود شکاف علمی و بی‌ثباتی قوانین تنظیمی و بازار دارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

گروه 20

گروه بیست اقتصاد بزرگ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و مسولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد مطرح دنیاست. گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

[/mks_pullquote]

 

آینده با خود چه به همراه خواهد داشت؟ نشانه‌هایی نویدبخش از بلوغ و تکامل

بر طبق چرخه‌ی هایپ گاتنر، تکنولوژی بلاکچین در مرحله‌ی سرازیری سرخوردگی قرار دارد. نمی‌توان به صورت دقیق گفت که این مرحله، چه مدت به طول خواهد انجامید، ولی بازه‌ی زمانی متوسط باقی ماندن در شیب سرازیری برای هر تکنولوژی نوظهور، بین دو تا چهار سال است. آن دسته از نوآوری‌هایی که با سرعت بالایی رشد می‌کنند، تنها شش تا دوازده ماه را در رکورد طی می‌کنند و سپس وارد فاز تکامل می‌شوند.

بهتر است توجه داشته باشیم که برای خروج از سرازیری سرخوردگی و رسیدن به مرحله‌ی سطح سودمندی، هیچ تضمینی وجود ندارد. تکنولوژی‌های نوظهور فراوانی وجود دارند که در رسیدن به تکامل، ناکام مانده‌اند؛ باند فوق وسیع (Ultrawideband) و آراس‌اس اینترپرایز (RSS Enterprise)، نمونه‌هایی از همین تکنولوژی‌ها هستند. فناوری‌های دیگری مانند بازشناسی گفتار (Speech Recognition) نیز پس از ده‌ها سال رکود، به مرحله‌ی تکامل رسیدند.

علائم و نشانه‌ها، حاکی از این هستند که تکنولوژی بلاکچین به سرنوشت موارد بالا دچار نخواهد شد. این تکنولوژی، همگام با چرخه‌ی هایپ گاتنر، در حال پیشرفت است و حتی گاهی از آن پیشی می‌گیرد. کم‌کم شاهد ظهور علامت‌هایی هستیم که نشان از ورود بلاکچین به سراشیبی روشنگری دارند. تعدادی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • شرکت‌ها بر اساس بازخوردهای اولیه، محصولات خود را بهبود می‌بخشند.
  • هر روز، جنبه‌های جدیدتری از مزایا و کاربردهای بلاکچین برای بشر آشکار می‌شود؛ گروه عظیمی از شرکت‌ها، از این مزایا آگاهی پیدا کرده و این تکنولوژی را به کار می‌گیرند.
  • هر روز به تعداد شرکت‌هایی که به تأمین مالی فاز پایلوت می‌پردازند، افزوده می‌شود.
  • ارائه‌دهندگان این فناوری، به عرضه‌ی محصولات نسل دوم و سوم می‌پردازند.
  • تعداد افرادی که از بلاکچین به‌عنوان یک تکنولوژی مثبت یاد می‌کنند، روز به ‌روز در حال افزایش است.

 

بانک‌ها و وال‌استریت، در حال گرم کردن خود هستند

بانک‌ها درصدد هستند که فعالیت‌های روزانه‌ی خود را بهبود بخشند؛ در همین راستا، احتمال می‌رود که در آینده‌ی نزدیک، آمار مشارکت بانک‌ها با پروژه‌های بلاکچین افزایش پیدا کند. نظام بانکداری سوئیس، برای بانک‌هایی که تمایل دارند با استارت‌آپ‌ها به تعامل بپردازند، رهنمودهایی را مشخص کرده است. اداره‌ی امور پولی سنگاپور، اعلام کرده که مایل است شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ارز رمزنگاری‌شده را برای ارتقای امنیت خدمات بانکی یاری کند؛ این کار، مستلزم افزایش همکاری و حس مشارکت در بین بانک‌ و استارت‌آپ‌های ارز رمزنگاری‌شده است.

تعدادی از نام‌های بزرگ وال‌استریت، در حال آماده شدن برای ورود به دنیای تجارت بیت‌کوین و ارز رمزنگاری‌شده هستند. شرکت والد بازار بورس نیویورک (New York Stock Exchange)، مدتی است که بر روی یک پلتفرم تجارت آنلاین کار می‌کند. پلتفرم یاد شده، امکان خرید و نگهداری بیت‌کوین را برای سرمایه‌گذاران بزرگ، مهیا می‌کند. گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، کار ثبت‌نام برای میز تجاری بیت‌کوین جدید خود را آغاز کرده و با استقبال بالغ ‌بر ۷۰ بانک بزرگ مواجه شده است. برای اولین بار است که این بانک‌ها، به شکلی گسترده، از سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین حمایت می‌کنند. بورس اوراق بهادار استرالیا (Australian Securities Exchange) و گروه ونگارد (Vanguard Group) نیز به‌نوبه‌ی خود، چندین نمونه‌ی پایلوت‌ موفقیت‌آمیز را پشت سر گذاشته‌اند و در سال 2018، گام‌هایی را در جهت اجرایی کردن راهکاری بلاکچین خود برمی‌دارند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تاریخچه‌ای از ارزهای رمزنگاری‌شده

در سال 1983، یک رمزنگاری آمریکایی به نام دیوید چام یک پول الکترونیکی رمزنگاری‌شده به نام ای‌کش را ایجادکرد. سپس در سال 1995، او از این پول الکترونیکی در دیجی‌کش که یک روش پرداخت الکترونیکی رمزنگاری‌شده است، استفاده کرد.

[/mks_pullquote]

 

هر روز بر تعداد شرکت‌هایی که به تأمین مالی فاز پایلوت می‌پردازند و در مسیر تولید قدم برمی‌دارند، افزوده می‌شود.

بلاکچین، توجه طیف عظیمی از شرکت‌های فعال در صنایع متنوع را به خود جلب کرده است. شرکت‌های بزرگ، پس از یک دوره‌ی طولانی تحقیق و توسعه، از فاز آزمایش نمونه‌ی پایلوت به فاز تولید وارد می‌شوند. آی‌بی‌ام در راستای پیاده‌سازی تکنولوژی بلاکچین، با صدها شرکت همکاری می‌کند. آمارهای اخیر نشان می‌دهند که صدها هزار نمونه‌ی پایلوت توسط شرکت‌های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و تعدادی از آن‌ها، با موفقیت به مرحله‌ی اجرای کامل راه یافته‌اند.

سایفریوم (Cypherium) که توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری سابق شرکت‌های گوگل، آمازون، مایکروسافت و تنسنت ابداع شده، یک نسخه‌ی بتا را از محصول بلاکچین خود عرضه کرده است. کنسرسیوم تحرک ابتکار بلاکچین باز (MOBI) نیز نمونه‌ی دیگری از همین حوزه است. این کنسرسیوم، ۳۰ عدد عضو دارد که نام‌های بزرگی همچون فورد (Ford)، رنو (Renault)، بی‌ام‌دبلیو (BMW)، جی‌ام (GM)، بوش (Bosch)، آی‌بی‌ام (IBM)، هایپرلجر (Hyperledger) و آیوتا (IOTA) نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. این نام‌ها گرد هم جمع آمده‌اند و به توسعه‌ی استانداردها، پروژه‌های پایلوت و ابزارهای نرم‌افزاری متن‌باز می‌پردازند. بهتر است بدانید که اکثریت قریب به اتفاق ۵۰۰ شرکت برتر فورچون (Fortune)، از بیمه‌گران و فعالان حوزه‌ی مالی گرفته تا خرده‌فروشان و صنایع تولیدی نیز در حال‌ توسعه‌ی پایلوت‌ها و خدمات حقیقی مبتنی بر بلاکچین هستند.

 

پیشرفت‌های قانونی

چشم‌انداز عرصه‌ی نظارت و قانون‌گذاری، در حال تحول و پیشرفت است. قانون‌گذاران کشورهای مختلف، برای مقابله با پدیده‌ی کلاه‌برداری، اقداماتی کارآمد را انجام داده‌اند و به صورت پیوسته، به تهیه‌ی مقالات، تعریف استاندارها و وضع قوانین جدید می‌پردازند. کشور سوئیس، جزو اولین کشورهایی است که به تعریف چارچوب قانونی برای پروژه‌های بلاکچین پرداخته است. این کشور، اعمال محدودیت‌های قانونی را به حداقل رسانده و قصد دارد از طریق سندباکس‌ها کنترل استارت‌آپ‌ها را به کار بگیرد؛ در چنین محیطی، استارت‌آپ‌ها می‌توانند با فراغ بال بیشتری به نوآوری و آزمایش بپردازند.

بریتانیا و سنگاپور نیز  در حال واکاوی قوانین حوزه‌ی بلاکچین و کریپتو هستند و درصدد هستند دارند تا با ایجاد یک پلتفرم مناسب، فضایی آرام و دور از تنش‌های نظارتی را برای شرکت‌ها فراهم کنند. مجلس اعلای پارلمان بریتانیا، یک پژوهش را در خصوص ارزهای رمزنگاری‌شده منتشر کرده است. گروه ۲۰ (G20)، اتحادیه‌ی اروپا و دیگر سازمان‌ها به شکل فعالانه‌ای در حال بررسی و پیاده‌سازی قوانینی هستند که نقش محرک را برای ظهور نوآوری در حوزه‌ی بلاکچین داشته باشند. دفتر دادستانی نیویورک نیز به‌تازگی دست به انجام یک تحقیق جامع در زمینه‌ی مبادلات ارزی زده است.

 

ظهور محصولات و خدمات حفاظتی توسط شرکت‌ها

راهکارهای امانت‌داری و حفاظتی شروع به ظهور و بروز کرده‌اند. انتظار می‌رود که این امر، همانند یک کاتالیست عملکرد کرده و به تسریع روند سرمایه‌گذاری نهادی در این صنعت کمک کند. کوین‌بیس اعلام کرده که محصول کوین‌بیس کاستادی (Coinbase Custody)، اولین ودیعه‌گذاری خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. سیتی‌گروپ (Citigroup) بانک بین‌المللی سرمایه‌گذاری است و عنوان کرده که برای سرمایه‌گذاران نهادی، خدمات امانت‌داری کریپتو را ارائه می‌کند. این بانک، یک محصول را با نام دیجیتال است ریسیپت (Digital Asset Receipt) راه‌اندازی کرده است. هدف از عرضه‌ی این محصول، عبارت است از: برقراری فضایی امن و منظم برای جذب سرمایه‌گذاری نهادی در حوزه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده.

اکنون‌که بحث به اینجا کشیده، بهتر است به بیت‌گو (BitGo) نیز اشاره کنیم. این شرکت، به عنوان یک پیشگام برقراری امنیت در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده شناخته شده است. بیت‌گو، یک موسسه‌ی امانی است و توسط بخش بانکداری داکوتای جنوبی،به رسمیت شناخته شده است. در واقع، بیت‌گو را می‌توان اولین سازمان دارای مجوز، در حوزه‌ی حفاظت دارایی‌های دیجیتال دانست.

 

بلاکچین‌های نسل سوم در راهند

سرعت نوآوری در دنیای بلاکچین، بالاست. بیت‌کوین، اولین نسل بلاکچین بود، پس ‌از آن اتریوم وارد بازار شد و هم‌اکنون، نسل جدیدی از تکنولوژی بلاکچین در حال ظهور است. این گونه‌ی جدید، به شکل فعالانه‌ای سعی در حل‌وفصل کردن محدودیت‌های فنی پیشینیانش دارد. پلتفرم‌های جدید، می‌توانند از پس موانعی که در مسیر سودمندی و پذیرش عمومی قرار دارند، بربیایند و از نظر مقیاس‌پذیری، تعامل متقابل، سیستم خزانه‌داری و نظارت بر زنجیره، از بازدهی بالاتری برخوردارند. اتریوم نیز به نوبه‌ی خود، سعی دارد بازبینی‌ها و بازسازی‌هایی عمده و اساسی را در پلتفرم خود اعمال کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تعاریف مختلفی از آلت‌کوین‌ها

این واژه تعاریف مختلفی دارد. استفانی یانگ از روزنامه وال استریت آلتکوین‌ها را به‌عنوان ارزهای دیجیتال جایگزین معرفی می‌کند در حالی که پل ویگنا از همان روزنامه آلتکوین‌ها را نسخه جایگزین بیت‌کوین معرفی می‌کند. از طرف دیگر آرون هانکیس از مارکت واچ نیز هر ارز رمزنگاری‌شده دیگری به جز بیت‌کوین را آلتکوین می‌خواند.

[/mks_pullquote]

 

دانشگاه‌ها بلاکچین را به برنامه‌ی درسی خود اضافه کرده‌اند

از آنجایی‌که تقاضا برای شغل‌های مرتبط با بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده افزایش یافته، افراد علاقه‌ی بیشتری به شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با این حوزه نشان می‌دهند. دانشگاه‌ها و مدارس نیز به این درخواست‌ها، واکنش نشان داده و اقدام به برگزاری کلا‌س‌هایی با تخصص‌های متنوع بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده کرده‌اند. تحقیقات کوین‌بیس و کریوسلی (Qriously) نشان می‌دهند که 42 درصد از 50 دانشگاه برتر جهان، دست کم یک دوره‌ی درسی در زمینه‌ی کریپتو و بلاکچین ارائه می‌کنند.

 

یک پیغام بزرگ برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران

چرخه‌ی هایپ، مدلی است که توسط گارتنر معرفی شده و هدف آن، به نمایش درآوردن فرآیند ظهور، نوع رفتار و مسیر حرکت تکنولوژی‌های جدید به سوی تکامل است.

آیا شما عضوی از یک شرکت هستید و مایل هستید در جهت بهینه‌سازی و بهبود عملیات کسب‌وکار خود، از روش‌های مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین استفاده کنید؟ آیا مقداری سرمایه دارید و به دنبال فرصت‌هایی برای انجام یک سرمایه‌گذاری موفق می‌گردید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال‌ها مثبت است، پیشنهاد می‌کنیم که حتما چرخه‌ی هایپ را مطالعه کنید.

بهتر است دقت داشته باشید که چرخه‌ی هایپ گاتنر، وحی منزل نیست و نباید فقط با استناد به آن و بدون در نظر گرفتن سایر عوامل، کار خود را پیش بریم. ما باید پیوسته به تلاش و پشتکار خود در مسیر رسیدن به هدف ادامه دهیم و چرخه‌ی گاتنر را به چشم یک راهنما بدانیم که زمان مناسب برای اقدام (سرمایه‌گذاری و توسعه) را مشخص می‌کند. در تحلیل ریسک و مدیریت انتظارات نیز می‌توان از چرخه‌ی هایپ گاتنر یاری جست.

به عنوان نمونه، سرمایه‌گذاری که علاقه‌ای به ریسک کردن ندارد، تا آخرین مراحل بلوغ و تکامل تکنولوژی نوظهور منتظر می‌ماند؛ در مقابل، سرمایه‌گذاری که از ریسک استقبال می‌کند و به دنبال سودهای هنگفت می‌گردد، در مرحله‌ی قله‌ی انتظارات و یا به هنگام ورود به سرازیری سرخوردگی، نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند. وقتی در مورد بلاکچین و کریپتو سخن می‌گوییم، این زمان برابر می‌شود با سال‌های اولیه‌ی عرضه‌ی وایت‌پیپر بیت‌کوین و همچنین کل سال ۲۰۱۸.

هم سرمایه‌گذاری زود هنگام و هم سرمایه‌گذاری دیر هنگام، هر دو ریسک بالایی دارند. اگر خیلی دیر نسبت به انجام سرمایه‌گذاری اقدام کنیم، از رقبا عقب‌ می‌مانیم و احتمال شکست افزایش می‌یابد؛ از طرف دیگر، در اغلب مواقع آمادگی بازار برای پذیرش تکنولوژی‌های نوظهور پایین است و سرمایه‌گذاری زودهنگام، سودآوری چندانی با خود به همراه ندارد.

هر سازمان و هر سرمایه‌گذاری، در پذیرش سطح ریسک، با دیگری متفاوت است ولی در انجام یک سرمایه‌گذاری، باید تمامی جوانب را سنجید. تکنولوژی‌های تحول‌آفرینی مانند بلاکچین نیز از این امر مستثنا نیستند.

گارتنر می‌گوید:

اگر سازمانی برای خود یک حاشیه‌ی امن تعریف کند و از آن خارج نشود، فرصت‌ها را از دست خواهد داد. در چنین شرایطی، بنا به نوع شخصیت سازمانی، پذیرش تغییر یا خیلی دیر اتفاق می‌افتد و یا خیلی زود. راهکار پیشنهادی ما این است که هر سازمانی، حاشیه‌ی امن خود را بشناسد و با در نظر گرفتن میزان اهمیت استراتژیک یک نوآوری، تصمیم بگیرد و در صورت لزوم، پایش را از این حاشیه‌ی امن فراتر نهد.

آنچه مسلم است، این است که اکوسیستم بلاکچین در مرحله‌ی رکورد قرار دارد، ولی علامت‌هایی نیز وجود دارد که نشان از غلبه بر چالش‌ها و حرکت به سوی تکامل دارند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که هم‌اکنون، بهترین زمان برای شروع فعالیت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران است. اشتباه نکنید، ما نمی‌گوییم که همین فردا صبح دست‌به‌کار شوید و میلیون‌ها دلار پول خود را در حوزه‌ی بلاکچین سرمایه‌گذاری کنید؛ چیزی که توصیه می‌شود، این است که در بخش آموزش سرمایه‌گذاری کرده و سعی کنید برای پرسش‌های زیر، پاسخ مناسبی پیدا کنید:

  • ارزش‌های بالقوه‌ی بلاکچین برای سازمان شما، چه چیزهایی هستند؟
  • تکنولوژی بلاکچین چه تأثیری بر صنعت شما دارد؟
  • تکنولوژی بلاکچین، در حال حاضر، در چه مرحله‌ای از چرخه‌ی هایپ قرار دارد و مزایا و معایب آن چیست؟

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تاریخچه‌ای اتریوم

ایده اتریوم توسط ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۳ طی یک مقاله سفید ارائه شد. او در مجله بیت‌کوین فعالیت می‌کرد و اعتقاد داشت بیت‌کوین دچار نقاط ضعفی است که باید برطرف شود. در نهایت او در ژانویه ۲۰۱۴ به همراه چند توسعه دهنده دیگر ایده خود را کامل‌تر کرد و در ماه آگوست همان سال، برای پیاده‌سازی پروژه خود جذب سرمایه کرد. اتر یک ارز رمزنگاری‌شده است که در شبکه اتیریوم از آن استفاده می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

جمع‌بندی نهایی: مراقب باشید دست گل به آب ندهید!

هیچ‌کسی به صورت دقیق نمی‌تواند زمان به تکامل رسیدن تکنولوژی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده را تخمین بزند. برخی از کارشناسان، سال 2020 و 2021 را سال رسیدن به تکامل می‌دانند؛ برخی دیگر نیز معتقدند که این تکنولوژی نوظهور، در سال 2025 به بلوغ کامل خواهد رسید. نظر گروه دوم، واقع‌گرایانه‌تر است.

آن‌چه مسلم است، این است که بلاکچین در آینده، به یک تکنولوژی ساختارشکن تبدیل خواهد شد. شاید بگویید که بازار و نوع نگاه مردم، شرایط مساعدی ندارد، تعداد پروژه‌هایی با سطح متوسط، زیاد است و مشکلات فنی حل‌نشده‌ای وجود دارد. ولی در مقابل این را نیز در نظر بگیرید که تعداد پروژه‌ها و نوآوری‌های باکیفیت کم نیست و شرکت‌های سطح بالا، محصولات و خدماتی عالی را ارائه می‌کنند و پیوسته، به دنبال حل‌و‌فصل مشکلات هستند.

با یک نگاه دقیق و موشکافانه، درمیابیم که تکنولوژی بلاکچین، در یک سیر طبیعی قرار دارد و همان‌گونه که چرخه‌ی هایپ بلاکچین نشان می‌دهد، در آینده، به مرحله‌ی بلوغ کامل و پذیرش جمعی خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.