راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب نفرین پول نقد / آیا زمان حذف پول نقد فرا رسیده است؟

ماهنامه عصر تراکنش / چه اشکالی دارد اگر از دست ارز کاغذی خلاص شویم؟ به بیان دقیق‌تر، چه اشکالی دارد اگر بخش عمده‌ای از پول نقد را به‌تدریج کنار بگذاریم و مرحله گذار را با سرعت بسیار آرام و تدریجی پشت سر بگذاریم. این سوالی است که کتاب نفرین پول نقد در پی پاسخ دادن به آن است.

ازاینجا می‌توانید کتاب نفرین پول نقد را خریداری کنید

به‌راستی آیا تا به حال به جامعه‌ای بدون پول نقد فکر کرده‌اید؟ به مزایا و معایب و چالش‌های پیش روی آن فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانستید بیشتر سازمان‌های زیرزمینی مخالف حذف پول نقد هستند؟ آیا زمان آن نرسیده كه دولت‌های کشورهای پیشرفته کنار گذاشتن پول نقد را شروع کنند؟ آیا می‌دانستید ایده کنار گذاشتن پول نقد از چه زمانی شروع شد؟ آیا ارزهای رمزنگاری‌شده جایگزینی برای پول نقد در آینده خواهند بود؟ از حذف پول نقد چه کسانی متضرر می‌شوند و چه کسانی منفعت می‌برند؟ آیا گزارش‌های مرکز آمارهای جهانی نشان از کمتر شدن پول نقد در مبادلات دارند یا عکس این فرضیه در حال شکل‌گیری است؟

کنت روگوف نویسنده کتاب سعی کرده به همه این سوالات پاسخ دهد و با بررسی همه‌جانبه، امکان حذف پول نقد را ترسیم کرده است. کنت روگوف متولد 22 مارس 1953 است. در گذشته وی را به‌عنوان استاد شطرنج می‌شناختند، اما حالا همه او را به‌عنوان اقتصاددان آمریکایی می‌شناسند. بر اساس رتبه‌بندی اکونومیست او دهمین اقتصاددان اثرگذار دنیاست. روگوف لیسانس و فوق‌لیسانس‌اش را از دانشگاه ییل دریافت کرده و مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد در دانشگاه ماساچوست گذرانده است. او در حال حاضر استاد اقتصاد در دانشگاه هاروارد است. روگوف در دنیای اقتصاد ابتدا با کتاب «زمانه عوض شده: هشت قرن اشتباه مالی» شناخته شد و سپس در سال 2016 با انتشار کتاب «نفرین پول نقد» نامش بر سر زبان‌ها افتاد. نظریاتی که او در این کتاب مطرح کرده، حسابی جنجال به پا کرد و منتقدان بسیاری تلاش کردند برای مخالفت با او دست به قلم ببرند. اما نظریه‌اش به‌صورت کلی از طرف صندوق بین‌المللی پول و بسیاری از نهادهای بزرگ اقتصادی و مالی پذیرفته شده ‌است.

نویسنده کتاب اما دشواری‌ها و موانع حذف پول نقد را نیز رد نمی‌کند و می‌گوید:

«شاید ایده حذف پول نقد ساده به نظر برسد و این سوال را در ذهن خواننده تداعی کند که دیگر چه نیازی به چنین کتابی برای بحث در این‌باره وجود خواهد داشت. اما درک کامل این ایده، مستلزم دانش وسیع در مورد کاربرد ارزهای کاغذی در زندگی روزمره است که برخی از آنها واقعی، برخی عملی و برخی بسیار انتزاعی‌اند. اگرچه روش‌های زیادی برای سیاسی‌کردن و به هیجان انداختن این بحث وجود دارد، اما تلاش من در این کتاب آن است که توازن را در همه بحث‌ها رعایت کنم و نقاط قوت و ریسک‌ها را در کنار هم بیان کنم. به‌عنوان مثال، چیزی که از نگاه یک نفر «مهاجرت غیرقانونی» است، ممکن است از نظر فرد دیگر، یک مکانیسم برای کسانی باشد که می‌خواهند از فقر شدید و تعقیب بگریزند. آیا می‌توان خط واحدی را بین حق دولت در اعمال قوانین مالیاتی و حق مردم در حفظ حریم شخصی ترسیم کرد؟ با وجود پیش‌داوری‌های اولیه خوانندگان، فکر می‌کنم بسیاری از کسانی که این کتاب را مطالعه می‌کنند، متوجه خواهند شد که اطلاعات ارائه‌شده در اینجا کاملا منصفانه‌اند و بسياري از استدلال‌های مربوط به حفظ ارز کاغذی، سطحی‌تر و غیرقابل قبول‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند. چه اشکالی دارد اگر از دست ارز کاغذی خلاص شویم؟»

کنت روگوف معتقد است استفاده از اسکناس‌های درشت در اقتصاد زیرزمینی که منجر به جرم و فساد و فرار مالیاتی می‌شود و سودی که دولت‌ها از پول کاغذی به دست می‌آورند، از بزرگ‌ترین موانع حذف پول نقد است. همچنین توقف چاپ اسکناس درشت 500 یورویی توسط بانک مرکزی اروپا را مهر تايیدی بر صحت تحلیل‌های خود مبنی بر بی‌ارزش بودن پول درشت عنوان می‌کند.

در بخش دیگری نیز نویسنده در خصوص سیاست‌های استفاده از نرخ منفی صحبت کرده و اظهار  داشته در صورتی که این طرح‌ها به‌خوبی طراحی شده باشند، گزینه قدرتمندی به‌حساب می‌آیند.

کنت روگوف معتقد است یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پول کاغذی در مبحث پولشویی است که با به جریان انداختن پول نقد در کسب‌وکارهای قانونی به وجود می‌آید تا به‌صورت مشروع نشان داده شود. این نکته، کلیدی‌ترین بخش سازمان‌های مجرمانه است و مراحل آن به‌صورت مشغول‌شدن در کسب‌وکارهای مملو از پول نقد و مشروع مانند رستوران‌ها و خشک‌شویی‌ها، تزریق پول نقد به آنها و حساب‌سازی کردن؛ به‌گونه‌ای که وانمود می‌شود پول فوق به‌صورت مشروع به دست آمده است، شکل می‌گیرد.

نویسنده در فصول انتهایی نیز استدلال خود را از تفکیک حذف پول نقد و ظهور ارزهای دیجیتال بیان و اعلام می‌کند ارزهای دیجیتال بیش از آنکه رقیبی برای پول نقد باشند، بیشتر یکی از جایگزین‌ها و ابزارهای مالی به حساب می‌آیند.

توصیه ما به شما خواندن این کتاب هیجانی است. مهم نیست فعال در صنعت بانکداری باشید یا صاحب‌نظر در حوزه صنعت پرداخت یا صاحب سبک در حوزه‌های جدید نوآوری خدمات مالی یا فقط خواننده معمولی کتاب باشید. مهم این است که این کتاب شما را با ناگفته‌های زیادی از جریانات پول نقد آشنا می‌کند. شما با خواندن این کتاب به چالش پول نقد وارد می‌شوید.

فرصت را از دست ندهید.

1 دیدگاه
  1. میلاد می‌گوید

    با درود و وقت خوش.
    آیا نسخه چاپی کتاب موجود خواهد شد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.