راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارتباطات استراتژیک شرکت نوآوران امین از دو سال پیش با ارتباط فردا آغاز شده است / تلاقی بورس و بانک

سیستم هوش تجاری بانکی و ارزیابی ریسک شرکتی (آرش) دو محصولی هستند که شرکت نوآوران امین در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به معرفی آنها خواهد پرداخت.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «تلاقی بورس و بانک» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / نطفه شرکت نوآوران امین در سال 1382 شکل گرفت. در آن زمان نخستین نسل پایگاه داده‌ایِ قدرتمند که امروز در اختیار نوآوران امین قرار دارد، در موسسه حسابرسی دش و همکاران و با هدف داشتن مجموعه‌ای قابل اعتماد از داده‌های مالی که فرایندهای حسابرسی را تسهیل و به نحوی علمی ریسک این فرایندها را کاهش دهد، ایجاد شد. این پایگاه داده‌ای در طولِ حدود نیم دهه بعد تکمیل و در نهایت در سال 1388 به دریافت نخستین مجوز پردازش اطلاعات مالی از سازمان بورس و اوراق بهادار تحت نام تأمین سرمایه امین منجر شد.

چهار سال بعد و با ایجاد نهاد جداگانه‌ای به نام پردازش اطلاعات مالی توسط سازمانِ بورس، شرکت مجزایی به نام نوآوران امین تأسیس و نزد سازمان ثبت شد. نوآوران امین پس از تأسیس خود در سال 1392، در سال 1393 مجوز مشاور سرمایه‌گذاری، در سال 1395 مجوز عرضه و پذیرش و در سال 1396 مجوز سبدگردانی را دریافت کرد. با توجه به دریافت این مجوزها، در حال حاضر نوآوران امین یک شرکت با خدمات کامل مالی و تحت نظارت سازمان بورس به‌حساب می‌آید. شرکت ارتباط فردا از سال 1396 به‌عنوان سهام‌دار در هیات‌مدیره نوآوران امین حضور مؤثر داشته و این رابطه به آغاز مجموعه‌ای از همکاری‌ها در کاربرد مشترک فناوری در بازار سرمایه و بازار پول منجر شد.

 

همایش هشتم

سال 1393 این شرکت، سیستم هوش تجاری بانکی را تولید و به بازار عرضه کرد؛ یکی از محصولاتی که امسال و در همایش هشتم بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ارائه می‌شود و در حال حاضر بانک‌های خصوصی و دولتی کشور از آن استفاده می‌کنند. این سیستم مبتنی بر متدولوژی CAMELS است که یکی از شناخته‌شده‌ترین نظام‌های ارزیابیِ عملکرد بانکی در سطح جهان به حساب می‌آید. این سیستم بیش از 120 شاخص بانک‌های کشور را با بهره‌گیری از اطلاعات تفصیلی پایگاه داده‌ایِ نوآورانِ امین محاسبه می‌کند و در قالب فناوری هوش تجاری در اختیار تصمیم‌گیرندگان می‌گذارد تا این موضوع را بسنجند که چگونه می‌توانند به شرایط مطلوب برسند، کجا با استانداردها فاصله دارند و بر اساس آن، شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را تعیین و هدف‌های مناسبی برای آنها تعریف کنند.

محصول دوم نوآوران امین که در همایش هشتم معرفی می‌شود، از نظر فناوری جدیدتر و پیچیده‌تر است؛ ارزیابی ریسک شرکتی یا «آرش» که یک مدل پیش‌بینی‌کننده است و سه ماهی می‌شود که به بازار معرفی شده است. این سامانه ریسک اعتباری شرکت را برای یک دوره زمانی 20 تا 32 ماه پیش‌رو محاسبه می‌کند. در این محصول پیش از اینکه مشکل نکول در بانک رخ دهد و خطرناک بودن مشتری حقوقی محرز شود، نه‌تنها مشخص می‌شود که اعطایِ تسهیلات به مشتری با ریسک مواجه است؛ بلکه معلوم می‌شود که دلیل ایجاد این خطر چیست.

البته مدل‌های امتیازدهی مشتریان در ایران با روش‌های متعدد از سال‌های پیش فراهم بوده، اما به گفته مدیر سرمایه‌گذاری شرکت نوآوران امین، تعیین علمی و دقیق ریسک به‌گونه‌ای که منطبق بر استانداردهای ارزیابی ریسک بانکی باشد، تاکنون در کشور انجام نشده است. «آرش» نه‌تنها طبقه ریسک مشتریان شرکتی بانک‌ها را در بازه یک تا 11 معین می‌کند؛ بلکه به‌طور دقیق مشخص می‌کند که احتمال این ریسک چند درصد است و چرا این احتمال ایجاد شده است. قابلیت اخیر این امکان را به بانک می‌دهد که در قراردادها به نحو هوشمندانه عمل و رویکردی کنشگرا را در بازاریابی و تجدید ساختار شرکت‌ها اتخاذ کند.

 

مشارکت استراتژیک

احمدرضا معروفی، مدیر بخش مشاور سرمایه‌گذاری شرکت پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری نوآوران امین، اولین حضور در همایش هشتم را این‌طور توضیح می‌دهد: «سال گذشته به‌عنوان یکی از بازدیدکننده‌ها در نمایشگاه حضور داشتم. به اعتقاد من حضور در این نمایشگاه حرفه‌ای بانکی مغتنم است. باید بگویم تا فرد متخصصی را برای گفت‌وگو درباره خدمت‌های خود پیدا کنیم، بخش عمده‌ای از تلاش ما به هدر می‌رود. این نمایشگاه با توجه به اینکه برگزارکننده آن نهاد معتبر بانکی است و با توجه به حضور و کار حرفه‌ای ارتباط فردا در همکاری با پژوهشکده پولی و بانکی، محل خوبی برای معرفی محصولات بانکی به مشتریان است. باید بگویم مجموعه خدمت‌هایی که توسط دو شرکت ارتباط فردا و نوآوران امین در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود، در نظام بانکداری ایران بی‌سابقه است.»

او به تعامل این شرکت با ارتباط فردا اشاره می‌کند و می‌گوید: «از حدود دو سال پیش، استراتژی شرکت تغییر کرد و به سمت فناوری‌های جدید حرکت کردیم. با توجه به مشتریان زیاد بانکی که داشتیم به‌دنبال جذب مشارکت‌های مطلوب در حوزه بانکی به‌خصوص در فناوری‌های جدید بودیم. در این راستا ارتباط‌های استراتژیک گسترده‌ای را با ارتباط فردا ایجاد کردیم. در حال حاضر ما اطلاعات بازار سرمایه را از طریق فینوتک به بازار ارائه می‌دهیم.

در حوزه استارت‌آپ‌های مالی امکانات نوینی را به‌صورت رایگان در اختیار استارت‌آپ‌های حاضر در فینووا می‌گذاریم. همچنین به‌عنوان تکمیل‌کننده اطلاعات بانکی تمام اطلاعات مربوط به بانک‌ها را از طریق مجموعه فینوتک ارتباط فردا ارائه می‌دهیم. در مدل «آرش» نیز همکاری خیلی خوبی با این شرکت داشتیم. ارتباط فردا در حوزه بانکی شناخته‌شده است و این موضوع به ما کمک می‌کند تا در کنار آن، محصولات بانکی را در قالب مشارکت استراتژیک پیش ببریم. همچنین با وجود محصولات دیگری مانند فانوس (PFM) و همراه‌کارت، ارتباطاتمان با این شرکت گسترش یافته است.»

1 دیدگاه
  1. فرهاد می‌گوید

    با عرض سلام و ادب و احترام
    میخواستم ببینم شما چند سال دیتا در اختیار سهامدار می‌گذارید؟
    و چرا مثل tmc نیستید که بشه به شکل اتوماتیک دیتا گرفت و اپدیت کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.