راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به اپلیکیشن ایوا و برنامه‌های پرداخت الکترونیک سداد برای توسعه آن / ایجاد تغییرات بزرگ با یک تفاوت ساده

شرکت پرداخت الکترونیک سداد، به‌تازگی تمرکزش را روی اپلیکیشن ایوا افزایش داده است، به این بهانه با امیرحسین داودیان، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت پرداخت الکترونیک سداد گفت‌وگویی درباره این اپلیکیشن انجام داديم.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «ایجاد تغییرات بزرگ با یک تفاوت ساده» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت پرداخت الکترونیک سداد یکی از شرکت‌های PSP کشور است که بر سه حوزه اصلی پرداخت الکترونیکی، تولید نرم‌افزارهای پرداخت و پشتیبانی ابزارهای پرداخت تمرکز دارد. این شرکت با هدف ارائه خدمات در حوزه پرداخت الکترونیک در تیرماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را به شکل مستقل از شرکت داده‌ورزی سداد متعلق به بانک ملی ایران، آغاز کرد.

این شرکت، نیمه دوم سال ۱۳۹۵ از اپلیکیشن پرداختی خود با نام «ایوا» رونمایی کرد. در این اپلیکیشن علاوه بر امکانات مشابه سایر اپلیکیشن‌های پرداخت؛ سرویس‌هایی نظیر استعلام و پرداخت خلافی خودرو، پرداخت عوارض خروج از کشور و قبض‌های دولتی تعبیه شده تا آن را از سایرین متمایز کند. با امیرحسین داودیان، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت پرداخت الکترونیک سداد درباره اپلیکیشن ایوا گفت‌وگو کردیم.

 

شرکت پرداخت الکترونیک سداد، به‌تازگی تمرکز خود را روی اپلیکیشن ایوا افزایش داده است؛ این افزایش تمرکز با چه هدفی صورت گرفته است؟

ما امسال با تکمیل کانال‌های خود، تقریبا جزء معدود PSPهایی هستیم که بیشتر کانال‌های حوزه پرداخت از جمله دستگاه کارت‌خوان، درگاه پرداخت اینترنتی، موبایل و یواس‌اس‌دی را پشتیبانی می‌کند. ما روی همه این کانال‌ها، به‌طور جدی تمرکز کردیم، اما به‌دلیل اینکه جامعه انبوهی، مخاطب اپلیکیشن ایوا هستند، تمرکز ما روی ایوا نمود بیشتری پیدا کرده است؛ این در حالی‌ است که در شش ماه اخیر روی درگاه پرداخت اینترنتی در حوزه بازاریابی، فروش و برگزاری رویدادها نيز برنامه‌هايي داشتیم و در این حوزه حامی وی‌سی کاپ شریف، جشنواره وب و موبایل و غیره بوده‌ایم.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

درباره اپلیکیشن ایوا

ایوا اپلیکیشن شرکت پرداخت الکترونیک سداد است. این اپلیکیشن قابل ‌نصب روی سیستم‌عامل‌های اندروید و آي‌اواس است. امكان انجام خدمات متنوعی نظیر خرید شارژ و اینترنت، پرداخت قبض‌های شهری، کارت‌به‌کارت، استعلام و پرداخت خلافی خودرو و نیز خدمات ویژه‌ای مانند پرداخت عوارض خروج از کشور و پرداخت‌های دولتی و سازمانی در این اپلیکیشن مهیا شده است.

[/mks_pullquote]

 

همچنین به‌دلیل اینکه حوزه یواس‌اس‌دي محل مناقشه است و سردرگمی‌هایی دارد، بودجه زیادی براي تبلیغات آن صرف نکردیم. به همین دلیل نیز در حال حاضر تمرکزمان بیشتر روی اپلیکیشن ایوا است؛ چراکه به‌دلیل نوع کسب‌وکار و فروش آن که به‌صورت غیرحضوری است، محصول جدی شرکت پرداخت الکترونیک محسوب می‌شود؛ بنابراین به‌طور جدی تلاش شده تا محصولی حرفه‌ای ارائه و تبلیغات روی آن انجام شود. در این راستا نیز اسپانسر یک برنامه مشارکتی شدیم و این برنامه باعث شد تا ایوا بیشتر دیده شود.

 

تاکنون اپلیکیشن ایوا چند نصب داشته است؟

ایوا در حال حاضر بیشتر از یک میلیون نصب دارد و پیش‌بینی می‌شود در یک سال آینده جزء سه اپلیکیشن اصلی بازار باشد.

 

با توجه به وجود رقبای مطرح در حوزه اپلیکیشن‌های پرداختی، ایوا چه نقاط قوتی دارد تا جایگاه خود را در بازار تثبیت کند؟

ایوا ادعایی را دنبال می‌کند و نيز یک تفاوت ساده به مشتریان ارائه می‌دهد و این تفاوت ساده می‌تواند تغییرات بزرگی را برای کاربران ایجاد کند و دسترسی راحتی را برای آنها فراهم کند. بدین ترتیب تمرکز ایوا بر اعمال تغییرات حتی به‌صورت جزئی در تمامی سرویس‌هایش است. البته سرویس‌های منحصربه‌فرد و جدیدی نیز در این اپلیکیشن وجود دارد که خودبه‌خود باعث جذب مشتریان می‌شود.

علاوه بر این، همیشه سعی کرده‌ایم که این اپلیکیشن روزآمد باشد. در حال حاضر نیز چندین تیم در حوزه‌های مختلف به‌صورت فشرده روی این اپلیکیشن در حال فعالیت هستند. یک تیم به‌طور خاص روی سرویس‌های جدید اپلیکیشن کار می‌کنند، تیم توسعه این سرویس نیز در فواصل زمانی کم، به‌روزرسانی‌هایی را انجام می‌دهند، تیم‌های تبلیغاتی نیز کمپین‌های متعددی را در فضاهای مختلف اجرا می‌کنند. همچنین تیم‌های عملیاتی بالابودن و قابل ‌اتکا بودن این سرویس را تضمین می‌کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مزیت اپلیکیشن ایوا

به گفته داودیان ایوا یک تفاوت ساده به مشتریان ارائه می‌دهد و این تفاوت ساده می‌تواند تغییرات بزرگی را ایجاد و دسترسی راحتی را برای آنها فراهم کند. بدین ترتیب تمرکز ایوا بر اعمال تغییرات است، حتی اگر به‌صورت جزئی باشد.

[/mks_pullquote]

 

همچنین تا پایان سال، ایو دو سرویس جدید معرفی خواهد کرد که به‌صورت جدی game changer هستند، ولی بدیهی است تا این سرویس‌ها راه‌اندازی نشوند، نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. اما با راه‌اندازی آنها می‌توان نشان داد که ایوا چه تفاوتی ایجاد می‌کند.

در حال حاضر نیز کاربران با سرویس عوارض خروج از کشور یا با نوع تجربه‌ای که در استفاده از سایر سرویس‌ها مانند پرداخت خلافی خودرو و پرداخت قبض به دست می‌آورند، می‌توانند این تفاوت‌ها را مشاهده کنند. حتی در سرویس خیریه ایوا به نام «مهربانی» که با ابزار کراودفاندینگ ارائه شده است، سبک جدیدی از سرویس‌ را ارائه کردیم که تاکنون نمونه دیگری از آن در اپلیکیشن‌های دیگر وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت محصولاتی که در ایوا عرضه می‌شوند، با دید ابزارهای جدید فنی و کسب‌وکاری طراحی شده‌اند و تجربه‌ای که در آنها برای کاربر رقم می‌خورد، فراتر از استفاده کاربران از سرویس است.

 

در یکی از آخرین کمپین‌های تبلیغاتی ایوا مطلبی تحت عنوان «یه خنده به جایزت اضافه کن!» مطرح شده است؛ هدف از این رویکرد چه بوده است؟

ما در برنامه‌های تبلیغاتی خود یک کمپین محیطی و فضای مجازی داشتیم و به‌دلیل اینکه قصد شرکت در یک برنامه مشارکتی را نیز داشتیم، تیم خلاقیت ما به فکر راه‌اندازی کمپینی افتاد که در فضای محیطی اثربخشی و اتصال بیشتری را با فضای رسانه و تلویزیون برقرار کند و ایده درگیر شدن کاربر با اپلیکیشن و جایزه‌بردن را نیز بالا ببرد. تمامی این موارد منجر به شکل‌گیری ایده «یه خنده به جایزت اضافه کن!» شد؛ این کمپین به این صورت بود که کاربران با گذاشتن عکس خنده در پروفایل خود، زمانی که در قرعه‌کشی‌ها برنده می‌شدند، می‌توانستند جایزه دو برابری برنده شوند. نکته اصلی در این برنامه منبعث‌شده از همان ایده یک تفاوت ساده بود؛ به این معنی که از الگوی متعارف لحن در جملات استفاده شده بود که «خنده، لازم نیست اخم کنید» یا «خنده لازم نیست، اخم کنید.». در واقع با این تفاوت ساده می‌توان تغییرات بزرگی را به وجود آورد.

 

برای توسعه ایوا در سال 1398 چه برنامه‌ای دارید؟

ما به‌طور مرتب برنامه‌های اندیشیده‌شده‌ای داریم تا بتوانیم ایوا را به اپلیکیشنی زنده و جدی که تنها کار پرداخت انجام نمی‌دهد؛ بلکه سوپرمارکت خدمات پرداخت نيز هست، تبدیل کنیم. این سوپرمارکت خدمات پرداخت، به معنای اپلیکیشنی است که سرویس‌های مبتنی بر محتوا و سرویس‌های مبتنی بر پرداخت را در محیطی جذاب به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

شرکت پرداخت الکترونیک سداد اپلیکیشن دیگری تحت عنوان پالس را به بازار ارائه کرده است؛ سداد با ارائه این اپلیکیشن به‌دنبال چه چیزی است؟

پالس اپلیکیشنی برای پذیرنده‌هاست. پذیرنده‌های ما می‌توانند بسیاری از سرویس‌هایی را که احتیاج دارند تا از شرکت دریافت کنند، در اين اپلیکیشن به دست آورند. این ایده اولیه پالس بود که حدود دو سالی است از معرفی آن می‌گذرد. در واقع پذیرنده‌ها می‌توانند بخش‌های اساسی تعاملی که با شرکت‌ دارند، مانند پرسیدن سوال‌ها، درخواست خدمات، مغایرت گرفتن و غیره را که پذیرنده‌ها به خاطر آنها با شرکت‌های PSP در ارتباط هستند از طریق پالس رفع کنند.

هدف ما از اجرای این طرح نیز این بود که خط جدیدی را برای پشتیبانی از پذیرنده‌هایمان  ایجاد کنیم؛ به ‌عبارت ‌دیگر پالس برای ما، یک ابزار ارتباط با مشتری است و شیوه‌ای است که ما ارتباط‌مان را به‌صورت مرتب با مشتریان‌مان حفظ می‌کنیم. می‌دانیم که به‌دلیل هزینه‌ها، پیچیدگی‌ها و گستردگی که پذیرنده‌ها دارند، خیلی نمی‌توان به‌صورت مستقیم به پی‌اس‌پی‌ها سر زد؛ اگرچه ما در تمامی کشور شبکه پشتیبانی داریم، ولی اپلیکیشن، ابزار بسیار مناسبی برای تعامل دوطرفه است و آنها می‌توانند به‌راحتی مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.

 

آیا اپلیکیشن پالس در دیگر شرکت‌های PSP نمونه مشابهی دارد؟

بعضی از پی‌اس‌پی‌ها ابزارهایی دارند که از طریق آن با پذیرنده‌های خود در ارتباط هستند، ولی لزوما همه خدماتی را که در پالس ارائه می‌شود، ندارند.

 

چه سرویس‌های خاصی از طریق اپلیکیشن پالس ارائه می‌شوند؟

ما هر سرویسی که پذیرنده به آن احتیاج داشته باشد و بتواند از طریق آن با شرکت در ارتباط باشد را در پالس فراهم کرده‌ایم تا پذیرنده بتواند مشکلات و مسائل خود را در همان اپلیکیشن رفع کند. مزیت خاصی که در این سرویس ارائه شده، این است که ما در لحظه، گزارش تراکنش‌ها را به کاربر می‌دهیم و از نظر رابط کاربری نیز اپلیکیشن به شکلی طراحی شده که اطلاعات بیشتری علاوه بر آگاهی از انجام تراکنش‌ها، در اختیار کاربر می‌گذارد؛ در واقع چیزی شبیه به BI عمل می‌کند و می‌تواند یک هوش کسب‌وکاری برای کاربر باشد؛ چراکه می‌تواند هفته‌به‌هفته عملکرد کسب‌وکارش را روی دستگاه کارت‌خوان مقایسه کند که چقدر تراکنش انجام داده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سرویس‌های پالس

معاون توسعه کسب‌وکار شرکت پرداخت الکترونیک سداد در رابطه با برتری سرویس پالس بر دیگر سرویس‌ها می‌گوید: «پالس برای ما ابزار ارتباط با مشتری است. می‌دانیم که پی‌اس‌پی‌ها به‌دلیل هزینه بالا، پیچیدگی و گستردگی که برای پذیرنده‌ها دارند، نمی‌توانند مستقیما با مشتریان ارتباط برقرار کنند. این اپلیکیشن، ابزار مناسبی برای تعامل دوطرفه با مشتریان است و آنها می‌توانند به‌راحتی مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.»

[/mks_pullquote]

 

آیا نمی‌شد همین سرویس‌ها را روی اپلیکیشن ایوا پیاده‌سازی کرد و یک اپلیکیشن واحد ارائه داد؟ فلسفه ارائه دو اپلیکیشن مجزا چیست؟

می‌توان هر دو اپلیکیشن پالس و ایوا را در یک اپلیکیشن ارائه داد، ولی چون گروه هدف این دو مستقل از یکدیگر هستند و جامعه هدف آنها یکی نیست، نمی‌توان آنها را با هم ادغام کرد. برای مثال سرویس‌ خاصی که در پالس ارائه می‌کنیم این است که فرد می‌تواند حساب‌های دریافتی و چک‌های پرداختی خود را در آنجا ثبت کند؛ در واقع ما دفتر روزانه‌ای را برای کاربران در این اپلیکیشن تامین کرده‌ایم.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اپلیکیشن پالس

اپلیکیشن پالس برای ارائه خدمات پشتیبانی به پذیرندگان شرکت «پرداخت الکترونیک سداد» طراحی شده است. پذیرندگان می‌توانند با نصب این اپلیکیشن در هر ساعت از شبانه‌روز درخواست پشتیبانی داده یا به ریز تمام تراکنش‌هایشان دسترسی داشته باشند. پالس یک اتوماسیون پشتیبانی روی تلفن همراه پذیرندگان است.

[/mks_pullquote]

 

دلیل دیگری که این دو اپلیکیشن را یکپارچه ارائه نکردیم، این است که نمی‌خواستیم این اپلیکیشن‌ها از لحاظ برندینگ با هم ادغام شوند و به‌دنبال استفاده از یک اسم و برند نبودیم. از سوی دیگر این موضوع باعث شده تا هر دو سرویس شناخته شوند و تمرکز بیشتری به خدماتی که در بسترهای مختلف ارائه می‌شود، داشته باشند.

 

آیا سداد برنامه‌ای برای ارائه سرویس‌های خاص در سال 1398 از طریق اپلیکیشن پالس دارد؟ اگر بله، در چه حوزه‌هایی؟

بله، تمرکز ما بر دو محصول خاص است که در پالس برای پذیرنده‌ها اضافه کنیم. در فاز اول می‌خواهیم این اپلیکیشن کاملا بین پذیرندگان فراگیر شود و حداقل نیمی از آنها که به تلفن هوشمند و اینترنت دسترسی دارند، بتوانند از آن استفاده کنند تا قادر باشيم خدمات جدیدی که در نظر داریم را در به‌روزرسانی‌های بعدی به آنها ارائه کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.