راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۳ روند برتر فین‌تک از نگاه سرمایه‌گذاران خطرپذیر

در اجلاس فوربس 30 آندر 30 (Forbes 30 Under 30) بوستون، مت برنان (Matt Brennan) از اعضای شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر جنرال کاتالیست (General Catalyst)، پاتریشیا کمپ (Patricia Kemp) از اعضای اوک ایچ‌سی/اف‌تی (Oak HC/FT) و مریت هامر (Merritt Hummer) رئیس شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر بین (Bain Capital Ventures) به بحث در رابطه با 3 روند برتر فین‌تک پرداختند.

در طول چند سال گذشته، میزان بودجه‌ی اختصاص‌یافته به سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در استارت‌آپ‌های فین‌تک، رشد قابل‌توجهی داشته و از 1.9 میلیارد دلار در سال 2010، به 27.5 میلیارد دلار در سال 2017 رسیده است. درست است که برخی از روندهای فین‌تک، هم‌چون وام‌دهی و کیف پول همراه، در حال محو شدن هستند، ولی سایر حوزه‌ها باقدرت به پیشرفت خود ادامه می‌دهند.

مشاور املاک

مشاوره‌ی املاک و مستغلات، حوزه‌ی بسیار جذابی است. مریت هامر، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر بین، در اجلاس فوربس 30 آندر 30 بوستون بیان کرد:

در طول 12 تا 18 ماه گذشته، سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی املاک، رونق گرفته است.

توسعه‌دهندگان بزرگ حوزه‌ی املاک که بروکفیلد (Brookfield) نیز یکی از آن‌هاست، صندوق‌هایی را برای انجام سرمایه‌گذاری استراتژیک اختصاص داده‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر فیفث‌وال (Fifth Wall) که تنها دو سال از تأسیسش می‌گذرد، با هدف سرمایه‌گذاری در تکنولوژی املاک و مستغلات، شروع به جمع‌آوری 400 میلیون دلار کمک مالی کرده است.

اوپن دور (Opendoor)، یک استارت‌آپ سانفرانسیسکویی است که امکان خرید خانه به‌صورت آنلاین را فراهم کرده است. این استارت‌آپ، به‌تازگی جذب سرمایه‌ی 400 میلیون دلاری داشته در نتیجه‌ی آن، ارزش خود را به 2 میلیارد دلار افزایش داده است. استارت‌آپ‌هایی مانند کادره (Cadre) و پیراستریت (PeerStreet)، پلتفرم‌هایی را باهدف تسهیل روند سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات، ایجاد کرده‌اند. شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که خدمات بازدید از خانه به‌صورت آنلاین و دریافت سریع وام مسکن را عرضه می‌کنند.

اینشورتک

اینشورتک یک حوزه‌ی در حال رشد سریع است. پاتریشیا کمپ که یکی از اعضای اوک ایچ‌سی/اف‌تی است، در اجلاس فوربس 30 اندر 30 بوستون اعلام کرد:

فناوری بیمه متعلق به چندین دهه‌ی پیش است. سیستم پرداخت و زیرساخت‌های این صنعت باید به‌روزرسانی شود.

ترو (Trov)، استارت‌آپ متعلق به کالیفرنیای شمالی است و خدمات بیمه‌ بر اساس تقاضا را ارائه می‌دهد. کلارا آنالیتیکس (Clara Analytics) نیز هوش مصنوعی را راستای مدیریت مؤثر و اولویت‌بندی ادعاهای خسارت بیمه‌ای به کار گرفته است. اوک ایچ‌سی/اف‌تی، بر روی هر دوی این استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. لیموناد (Lemonade) نیز فین‌تکی است که خدمات بیمه‌ی اجاره‌ای را عرضه می‌کند و به‌سرعت در حال گسترش است.

آیا تکنولوژی بلاکچین در تحول صنعت بیمه تأثیرگذار است؟ آیا قراردادهای هوشمند برنامه‌ریزی‌شده، از پس خودکارسازی فرآیند پرداخت خسارات بیمه‌ای برخواهند آمد؟ کمپ معتقد است که بلاکچین می‌تواند یک یاور عالی برای صنعت بیمه باشد. او می‌گوید:

70 درصد از هزینه‌های این صنعت، در کاغذبازی‌ها به هدر می‌رود. تحولات بنیادی از قبیل قراردادهای هوشمند مستلزم به‌کارگیری نوآوری هستند.

صنایعی که به کاغذبازی متکی هستند

انجام مطالعات گسترده در حوزه‌ی کاغذبازی و خدمات مالی، زمینه را برای شناسایی فرصت‌های پیشرفت مهیا می‌کند. مت برنان از شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر جنرال کاتالیست بیان می‌کند که: «شما به هر شرکتی که قبض و مالیات پرداخت می‌کند، مراجعه کنید، خواهید دید که برای این کار از دسته‌چک کاغذی استفاده می‌کند.»

یکی از جلوه‌های نوآوری، این است که خدمات پرداخت قبوض را دیجیتالی کنیم.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.