راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تکی‌ها پول‌های بانک‌ها را تصاحب نخواهند کرد/ گزارشی از پنل اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول

سیاست‌گذاران و نهادهای رگولاتوری در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی (World Bank) اظهار داشتند که ظهور فناوری‌های مالی یا همان فین‌تک خطری برای بانک‌ها نیست. آنان افزودند کسب اطمینان از آمادگی بانک‌های سنتی برای تغییرات صنعت وظیفه مسئولین است.

در این پنل که توسط سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) اداره می‌شد، مشارکت‌کنندگان ضمن اشاره به لزوم تطبیق وام‌دهندگان سنتی با تغییرات صنعت، فین‌تک را خطری برای بانک‌ها نشمردند.

این سخنان در ملاقات سالیانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی اظهار شد که امسال در بالی اندونزی برگزار شده است. این دو سازمان در روز سه‌شنبه یک سند مشترک با عنوان دستور جلسه فین‌تک بالی (Bali Fintech Agenda) منتشر کردند تا سیاست‌گذاران بتوانند برای حفظ تعادل بین تشویق نوآوری مالی و محافظت از ثبات سیستم از آن کمک بگیرند.

گئوف کوتمور (Geoff Cutmore) از سی‌ان‌بی‌سی مسئولیت اداره این پنل را بر عهده داشت که در آن به محتوای این سند پرداخته شد. کوتمور از پنلیست‌ها پرسید این‌که شرکت‌های فین‌تک بتوانند از بین حوزه‌های فعالیت بانکی فقط عملیات سود-ده را برای فعالیت انتخاب کنند، چیز خوبی است یا نه؟ شرکت‌های فین‌تکی با این کار پول‌های مشتریان را از زیرساخت‌های چند-ده ساله که در برابر بحران‌های مالی ایستادگی کرده‌اند به‌سوی خود می‌کشانند.

مارک کارنی (Mark Carney)، مسئول بانک انگلستان (Bank of England) می‌گوید:

«پرسیدن این سؤال شبیه به آن است که بپرسیم آیا فکر خوبی است از بانک‌ها در برابر خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان حمایت نماییم؟!»

کارنی که یکی از پنلیست‌های این رویداد بود افزود: بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط در انگلستان با مشکل هزینه بالای بهره‌گیری از سرمایه سیستم بانک‌های رسمی روبرو هستند؛ بنابراین راه‌اندازی این کسب‌وکارها از طریق فین‌تک «نه اشغال سهم بانک‌ها که به دست آوردن نقدینگی جدید» در سیستم مالی است.

سری مولیانی ایندراواتی (Sri Mulyani Indrawati)، وزیر اقتصاد اندونزی، هم یکی از پنلیست‌ها بود. وی اظهار کرد که نکته کلیدی کسب اطمینان از این مهم است که تحول فناوری در صنعت مالی می‌تواند سود حداکثری به ارمغان آورد. این مسئله مشکل کلاسیک سیاست‌گذاران است.

وی افزود، موضع دولت اندونزی آن است که فناوری علاوه بر این‌که می‌تواند راه‌های موجود برای انجام کارها را ارتقاء دهد، افراد را هم برای ارتقاء الگوی کسب‌وکار خود تحت‌فشار می‌گذارد.

«برای الگوهای کسب‌وکاری موجود، مانند بانکداری، آیا می‌توان به‌ چابکی نوآوری ایجاد کرد؟ اتفاقی که می‌تواند رخ دهد آن است که برخی از آن‌ها ایده‌های کاملاً متفاوتی داشته باشند و این امر خوبی است.»

لستیا گاینیوگا (Lesetja Kganyago)، مسئول بانک مرکزی آفریقای جنوبی (South African Reserve Bank)، گفت با افزایش نهادینه شدن فناوری در صنعت مالی، نهادهای رگولاتوری هم نیاز به تازه شدن دارند:

«رگولاتورها معمولاً وکلا و حسابداران هستند؛ اما ما نیاز به افرادی داریم که علم داده (data science) و فناوری را درک کنند.»

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.