راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارزش غول فین‌تکی چایم به 14.5 میلیارد دلار رسید

چند روز پیش، در میانه هفته عرضه‌های اولیه سهام، چایم اعلام کرد که دور جدیدی از سرمایه را جذب کرده است. این غول فین‌تک 485 میلیون دلار را در سری F جذب کرده و اکنون، ارزش آن به 14.5 میلیارد دلار رسیده است. این رقم بسیار چشمگیر است. جالب است بدانید ارزش چایم پس از یک جذب سرمایه 700 میلیون دلاری در دسامبر گذشته، به 5.8 میلیارد رسیده بود.

موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید در اوایل سال 2019، این شرکت با رقم 1.5 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود. حرکت از 1.5 میلیارد دلار به 14.5 میلیارد دلار در مدت زمانی کمتر از دو سال، جهش بزرگی برای یک استارت‌آپ به شمار می‌رود.

در تامین مالی اخیر، تعدادی از شرکت‌های نام‌آشنا شرکت داشتند که ازجمله آنها می‌توانیم به تایگر، آیکونیک، جنرال آتلانتیک، دراگونیر و دی‌اس‌تی گلوبال اشاره کنیم. چند شرکت کمترشناخته‌شده نیز در دور اخیر سرمایه‌گذاری چایم حضور داشتند. ویل راک کپیتال و اکسس تکنولوژی ونچرز نمونه‌هایی از این شرکت‌ها هستند.

سی‌ان‌بی‌سی در یکی از مقالاتش به این خبر اشاره کرده و عنوان کرده که در حال حاضر، چایم، از نظر درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBTIDA)، سودآور محسوب می‌شود و احتمال دارد مدیرعامل اجرایی آن تصمیم بگیرد طی یک سال آینده، یک عرضه اولیه سهام برای آن برگزار کند.

در بسیاری از معیارهای درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک، از هزینه غرامت مبتنی بر سهام که به کارمندان پرداخت می‌شود، صرف‌نظر می‌شود، به همین علت، تک‌کرانچ برای دریافت اطلاعات کامل‌تر در مورد درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک، با چایم تماس گرفت و در مورد این‌که آیا ارقام اعلام‌شده در مورد درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک تعدیل‌شده هستند یا خیر، از آنها سوال پرسید. طبق اعلام چایم، معیار معرفی‌شده «درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک واقعی» است. همچنین چایم عنوان کرده که آمار «تراکنش‌ها و درآمد عملیاتی» شرکت در مقایسه با یک سال گذشته، سه برابر شده است.

 خبرهای جدیدی که در مورد افزایش سرمایه چایم و سودآوری خارج از اصول حسابداری این شرکت منتشر شد، تقریبا مصادف شد با انتشار گزارش‌هایی در مورد صحت و سقم ارقام مربوط به نئوبانک‌های اروپایی یا همان بانک‌های چالشگر. اعداد و ارقام مذکور، حاکی از رشدهایی چشمگیر یا خسارات گزاف بودند. این‌طور که به نظر می‌رسد، چایم به تازگی در فهرست S-1 کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نام‌نویسی کرده و سهامش را به صورت عمومی عرضه خواهد کرد. اگر طی فرآیند عرضه عمومی سهام نیز همین ارقام تایید شوند، می‌توان به جرات گفت که این استارت‌آپ، از نظر مالی، جزو یکی از سالم‌ترین‌ها در بین همتایانش خواهد بود.

چایم در تلاش است تا خودش را یک شرکت نرم‌افزاری معرفی کند نه یک شرکت فعال حوزه فین‌تک. هدف چایم از این اقدام، آن است که بهتر بتواند درآمدش را افزایش بدهد و راحت‌تر بتواند از ارزش جدید 14.5 میلیارد دلاری‌اش دفاع کند. شرکت‌های نرم‌افزاری، که از جمله آن‌ها می‌توانیم به اسنوفلیک اشاره کنیم، طی روزهای اخیر توانسته‌اند ارزش‌هایشان را به شکل جهشی، چندین برابر کنند.

طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، کریس بریت، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اجرایی چایم، شرکت خود را این‌گونه معرفی می‌کند:

ما بیشتر شبیه به یک شرکت نرم‌افزاری ارائه‌دهنده خدمات مصرفی هستیم تا یک بانک. مدل کسب‌وکاری ما تراکنش‌محور و پردازش‌محور است. این مدل کسب‌وکاری، کاملا قابل‌پیش‌بینی و تکرارشونده است و سودآوری بالایی دارد.

کریس بریت، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اجرایی چایم

«شرکت نرم‌افزاری» و «کاملا قابل پیش‌بینی، تکرارشونده و بسیار سودآور» کلمات کلیدی سخنان بریت هستند. در واقع، چایم معتقد است که درآمدهای مبادلاتی، بر اساس میزان قانون‌مند بودنشان، باید تحت پرچم نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس قرار بگیرند. این سرمایه‌گذاران هستند که باید تصمیم نهایی را بگیرند. اگر گفته‌های مدیران چایم درست باشد، شاید ارزش فین‌تک‌ها بیشتر از چیزی باشد که از آنها انتظار می‌رود. اگر مباحثه‌ای بین فین‌تک‌ و نرم‌افزار به عنوان یک سرویس دربگیرد، آن‌دسته از شرکت‌های فین‌تکی که به شکل آشکار از مدل نرم‌افزار به عنوان یک سرویس پیروی می‌کنند، با خیال راحت‌ و از راه دور، نظاره‌گر معرکه خواهند بود. ای‌کورنز نمونه‌ای از همین فین‌تک‌هاست.

به ‌هر روی، سرمایه‌گذاری بزرگی روی چایم انجام گرفته و این موضوع، برای حوزه ارزشمند فین‌تک، خبر خوبی به شمار می‌رود.

منبع Techcrunch
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.