راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک‌ها گوی سبقت را از بانک‌های بزرگ ربودند

به نظر می‌رسد ترتیب سربازان خط مقدم جبهه امور مالی در حال جابجا شدن است.ارزش بازار شرکت‌های بزرگ فین‌تکی به یک تریلیون دلار رسیده است. این رقم از ارزش بازار بزرگ‌ترین بانک‌ها هم بیشتر است.

ترازنامه شرکت‌هایی مانند ویزا و مسترکارت که در حوزه پرداخت فعالیت می‌کنند، در مقایسه با ترازنامه بزرگترین بانک‌های ایالات متحده، به شکل قابل‌توجهی کوچک‌تر است؛ بااین‌حال، شرکت‌های مذکور توانسته‌اند از نظر ارزش بازار، گوی سبقت را از بزرگ‌ترین بانک‌های وال‌استریت بربایند.

اسکوئر، ویزا، پی‌پال و مسترکارت، در مجموع، 1.07 تریلیون دلار ارزش دارند، این در حالی است که ارزش شش بانک بزرگ جی‌پی‌مورگان، بانک آمریکا، ولز فارگو، سیتی‌گروپ، مورگان استنلی و گلدمن ساکس، روی هم، رقمی کمتر از 900 میلیارد دلار می‌شود.

ارزش بازار شرکت‌های فین‌تکی از ارزش بانک‌های بزرگ پیشی گرفته است

بخش عظیمی از افزایش ارزش شرکت‌های فین‌تکی، در سال 2020 اتفاق افتاده است. با ظهور بیماری عالم‌گیر کوید-19، سرمایه‌گذاران بیش‌از‌پیش به شرکت‌های فنی مبتنی بر نرم‌افزار علاقه نشان دادند. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ای‌تی‌اف‌ام‌جی پرایم موبایل پیمنتس، که سهام پرداخت‌های موبایلی را شامل می‌شود، در سال 2020، حدود 10 درصد صعود کرده ‌است. این در حالی است که صندوق اسپایدر فایننشیال سلکت سکتور، طی همین سال، سقوطی 20 درصدی را تجربه کرده است.

مقایسه ارزش صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ای‌تی‌اف‌ام‌جی پرایم موبایل پیمنتس با صندوق اسپایدر فایننشیال سلکت سکتور

در طول سال‌های اخیر، شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت، فشار را روی بانک‌های سنتی افزایش داده‌اند؛ سرمایه‌گذاران نیز با خرید سهام، از این اقدام شرکت‌های مذکور حمایت کرده‌اند. روز سه‌شنبه گذشته، اسکوئر عنوان کرد که امکان دسترسی زودهنگام به بخشی از دستمزد دریافتی را برای کاربران کش-اپ فراهم خواهد کرد. هدف اسکوئر از اقدام مذکور، این بوده که کاربران را تشویق کند تا از طریق اپلیکیشن ثبت‌نام کرده و از خدمات پرداخت مستقیم استفاده کنند. همچنین ونمو که متعلق به شرکت پی‌پال است، امکان دسترسی به دستمزد دریافتی را برای کاربرانش مهیا کرده است.

در سوی مقابل، در دوران شیوع بیماری عالم‌گیر کروناویروس، اقتصاد با تنگنا مواجه شده است، نرخ بهره‌ها کاهش پیدا کرده‌اند و ترس‌ها از افزایش آمار نکول وام بیشتر شده‌ است. به همین دلیل، سهام بانک‌های بزرگ وال‌استریت تحت فشار قرار گرفته‌اند.

منبع CNBC
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.