راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی در فین‌تک

افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی از یک سو و سطح پایین موقعیت‌ها و امکانات قابل ارائه از سوی دیگر، عاملی است که طبق نظر نایب رئیس ال‌ال‌آر پارتنرز (LLR Partners)؛ ریان گلدنبرگ (Ryan Goldenberg)، می‌تواند ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌های فین‌تک را افزایش دهد.

بخش فین‌تک تا حد قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر سرمایه‌گذاران خصوصی اولیه و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری پرخطر است؛ با این حال طی چهار سال گذشته، بر اساس داده‌های منتشر شده از فین‌تک گلوبال (FinTech Global) حجم معاملات روند رو به رشدی داشته است. از سال 2014 به بعد، با کاهش معاملات کمتر از 1 میلیون دلار و در مقابل، افزایش معاملات 5 میلیون دلاری به بالاتر مواجه بوده‌ایم. معاملات فین‌تک با ارزش بالاتر از 25 میلیون دلار نیز رشد 5 درصدی از سال 2014 داشته است، به‌طوری‌که 14 درصد از کل معاملات در این رده دسته‌بندی می‌شوند. این مجموعه شامل بیش از 60 کمپانی و سرمایه‌گذاری بالغ بر 100 میلیون دلار را در بر می‌گیرد.

اگرچه این روند جزیی طبیعی از چرخه است، گلدنبرگ به افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید:

«به‌طور کلی دیجیتالی کردن سرویس‌های مالی هنوز در مراحل اولیه است. سرمایه‌گذاران همواره به دنبال مشارکت در بازارهای بزرگ هستند که طبیعتاً تکنولوژی می‌تواند نقش بسزایی در آنها ایفا کند. با توجه به اینکه تاثیر این تغییرات و افزودن تکنولوژی به سرویس‌ها را می‌توان در افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها مشاهده کرد، فرصت‌های بسیار زیادی می‌تواند پیش روی این سیستم‌ها باشد. اما از آنجا که با افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی در بازار مواجهیم و کمپانی‌های معدودی می‌توانند در راستای ارائه خدمات نوین و فرصت‌های مدرن حرکت کنند، شاهد ارزیابی‌هایی هستیم که در حال حاضر وجود دارند».

با افزایش حجم معاملات عرصه فین‌تک، تعداد سرمایه‌گذاری‌های سرازیر شده در این حیطه روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این درحالی‌ است که میزان پذیرش تکنولوژی در سرویس‌های مالی همچنان پایین است و بنابراین هنوز راه زیادی پیش روست؛ کارهای زیادی می‌تواند انجام شود تا خدمات مالی برای عموم قابل دسترسی و فرایندها ساده‌تر شوند. به گفته گلدنبرگ، معاملات انجام شده توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی طی چند سال گذشته رشد خوبی داشته و می‌توان به ایجاد فرصت برای این سرمایه‌گذاران نیز امیدوار بود.

دو غول بزرگ سرمایه‌گذاری خصوصی کی‌کی‌آر (KKR) و وابرگ پینکوس (Warburg Pincus)، از سرمایه‌گذاران رده بالایی هستند که نسبت به مشارکت در عرصه فین‌تک تمایل زیادی از خود نشان داده‌اند. سال گذشته، هر دوی این کمپانی‌ها در 5 معامله مهم فین‌تک شرکت کردند که آنها را را به یکی از فعال‌ترین سرمایه‌گذاران این حیطه تبدیل کرده است. یکی از این معاملات که توسط شرکت کی‌کی‌آر در سال 2017 انعقاد شد، سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری در پلتفرم مدیریت Ivalua بود که از طریق صندوق 711 میلیون دلاری خود به فضای فناوری اختصاص داده شد. شرکت سهامی خاص Blackrock نیز در سال گذشته نسبتاً فعال بوده و چهار معامله انجام داده است.

گلدنبرگ اذعان می‌کند که با حجم سرمایه بالا و سطح پایین فرصت‌‌ها و امکانات موجود، ال‌ال‌آر پارتنرز از آنچه که می‌داند برای ادامه حیات نیازمند آن است به هیچ وجه دست نخواهد کشید.

وی می‌افزاید:

«فین‌تک نه تنها در حالت کلی که در جزئیات نیز موضوعی بسیار پیچیده است. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی‌ای که روی این مهم تمرکز کرده و از آن در سرویس‌های مالی خود بهره می‌گیرند، با توجه به ابعاد مثبت این عرصه می‌توانند مسیر خوبی را برای موفقیت در پیش بگیرند. ما با محوریت مبنای کلی تکنولوژی فین‌تک، روی پرداخت‌ها، مدیریت سرمایه و وام‌ها تمرکز کرده و جزئیات ریز آنها را نیز به دقت بررسی خواهیم کرد و مطمئنا این رویه می‌تواند ما را در بازار کنونی از سایر شرکت‌ها متمایز کند».

سال گذشته، بخش پرداختی‌ها و انتقالات وجه بیشترین بودجه حوزه فین‌تک را به خود اختصاص داد که بالغ بر 31 درصد از مجموع سرمایه 38 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری شده در فین‌تک بوده است. آمریکای شمالی شاهد بیشترین سهم از این سرمایه بوده که چیزی در حدود 35 درصد از کل معاملات است. سه مورد از مهم‌ترین معاملات فین‌تک در سال گذشته به سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در بخش پرداخت‌ها مربوط می‌شود. پلتفرم تجارت الکترونیک هند تحت عنوان Flipkart دو تزریق سرمایه هنگفت در سال 2017 داشته است که یکی معامله 1.5 میلیارد دلاری سافت بانک (Softbank) و دیگری معامله 1.4 میلیارد دلاری تن‌سنت (Tencent) است.

اوایل سال جاری، ال‌ال‌آر پارتنرز بالغ بر 945 میلیون دلار سرمایه را به معاملات فین‌تک در پنج دسته صنایع امنیت، نرم‌افزار، آموزش و بهداشت اختصاص داده است. سرمایه‌گذاران ال‌ال‌آر در بازه‌ای بین 25 الی 75 میلیون دلار سرمایه در نظر گرفته‌اند. همچنین شرکت اخیرا طی قراردادی سهام Midigator را با سرمایه‌گذاری 30میلیون دلار به دست آورده که پلتفرم نرم‌افزاری خودکاری را برای مدیریت، آنالیز و پیشگیری از بازپرداخت‌های کارت‌های پرداختی ارائه می‌دهد.

محدوده‌های قانونی و دستورالعمل‌ها می‌توانند نسبت به بازار متفاوت باشند و حجم کثیری از این ضوابط و قوانین بیمه‌ها، بانک‌ها و پرداخت‌ها را کنترل می‌کنند. از طرفی، ما در بازاری قرار داریم که ارزیابی آن بسیار مشکل است. بنابراین، سرمایه‌گذارانی موفق خواهند بود که با ریسک‌های ویژه بازار خدمات مالی آشنا هستند.

هرچند که حجم معمالات و فرصت‌های ایجاد شده توسط آنها روبه‌روز در حال افزایش است، به عقیده گلدنبرگ، این فرصت‌ها در حوزه‌های مختلف فین‌تک متفاوت هستند. اگرچه حیطه‌ای مانند پرداخت‌ها بسیار گسترده بوده و پتانسیل ارایه امکانات بالایی دارد، بخش وام‌ها هنوز هم خیلی نوپاست و چیز زیادی برای ارائه به کاربران خود ندارد. از این روست که این شرکت قصد دارد با انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید خود، در مسیری که اتخاذ کرده استوارتر قدم بردارد. مسیری که بدون شک به موفقیت ختم خواهد شد.

منبع: Fintech.global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.