راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت بدون تماس بارکلیز زیر چتر هشت روند هوشمندانه

بارکلیز (Barclays) سال‌ها است که در راستای ارتقای سیستم‌های پرداخت موبایلی خود تلاش می‌کند و طی این مدت، هیچ‌گاه دست از کار و تلاش نکشیده است. نوآوری این بانک بریتانیایی برای توسعه خدمات و محصولات پرداخت موبایلی به ابزارهای پوشیدنی و حتی فراتر از آن نیز راه یافته است و این‌که در دستکش‌ها، ژاکت‌ها و حتی زین اسب‌ها امکان پرداخت بدون تماس وجود داشته باشد، یکی از شگفتی‌هایی است که عرصه خدمات مالی آن را مرهون این بانک نوآور و خلاق است.

هرچند که این انتهای راه نیست و بارکلیز قصد دارد با توسعه همکاری‌ها و هم‌فکری‌های خود با شرکت‌های برجسته‌ای همچون اوبر (Uber)، مخاطبین پرداخت موبایلی‌اش را بیش از پیش نیز غافلگیر کند. در این گزارش، سعی شده است هشت مورد از مهم‌ترین دستاوردها و خلاقیت‌های پرداخت بدون تماس بارکلیز طی سال‌های اخیر، به قلم مولفین برجسته‌ای چون جان آدامز (John Adams)، کیت فیتزجرالد (Kate Fitzgerald)، دیوید هون (David Heun)، میشل موزر (Michael Moeser) و رابین آرن‌فیلد (Robin Arnfield) گردآوره شده و در اختیار مخاطبین قرار گیرد.

نوآوری‌هایی که می‌توان آن‌ها را سرآغازی برای نسل آتی سیستم‌های پرداخت بدون اصطکاک قلمداد کرد.

1) همگرایی بی‌پی و پینگ‌ایت / کاربر در ازای نوآوری

برند بی‌پی (bPay) یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های بارکلیز است که توانسته چشم‌های زیادی را به سمت این بانک بزرگ خیره کند. فناوری پرداخت بدون تماس مدرنی که می‌تواند پرداخت از طریق دستبندها و ژاکت‌های کاربران را به سهولت هرچه تمام ممکن ساخته و گامی بلند در راستای ارتقای پرداخت‌های بدون اصطکاک بردارد.

پرداخت بدون تماس بارکلیز

این فناوری، که کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از دستبندها یا ژاکت‌های خود به‌عنوان ابزارهایی پوشیدنی، فرایندهای پرداخت را به سادگی انجام دهند، نوآوری ویژه‌ای است که توجه بسیاری از کاربران را به سمت خود جلب کرده است. اگرچه این سیستم‌ها هنوز در ابتدای مسیر رشد خود قرار دارند، اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور، صنعت خدمات مالی و پرداخت را دست‌خوش تحولاتی شگرف کنند.

پینگ‌ایت (Pingit) نیز که به‌عنوان اپلیکیشن پرداخت همتا به همتای بارکلیز شناخته می‌شود، قصد دارد با بی‌پی همراه شود. پینگ‌ایت که عنوان یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های بارکلیز را یدک می‌کشد، با وجود این‌که به اندازه بی‌پی زرق و برق ندارد، اما حجم انبوهی از کاربران را به سمت خود جذب کرده است. به گونه‌ای که طبق اعداد و ارقام، در حال حاضر این سیستم پرداخت، با چیزی در حدود 3.6 میلیون نفر کاربر، بسیار بالاتر از بی‌پی با جامعه کاربری ده‌ها هزار نفری‌اش ایستاده است.

به همین دلیل نیز می‌توان انگیزه بارکلیز برای ادغام و همگرایی این دو برند را درک کرد. برندی محبوب با جامعه کاربری فوق‌العاده، در کنار برندی پوشیدنی، آینده‌دار و بسیار جذاب برای نسل‌ها، به‌ویژه نسل جوان، دقیقا همان چیزی است که می‌تواند این بانک را نسبت به رقیبانش جلو بیاندازد.

با وجود این‌که اغلب سیستم‌های بانکداری کنونی به دنبال افزودن سیستم‌های همتا به همتای خود به کیف‌پول‌های موبایلی و سیستم‌های بانکداری تعاملی‌شان هستند، اما همگرایی بی‌پی و پینگ‌ایت ابتکار قابل توجهی است که می‌تواند آثار خارق‌العاده‌ای، چه برای کاربران و چه برای بارکلیز در پی داشته باشد.

در حقیقت، این‌که کاربران با این ادغام قادر باشند در کنار ادامه استفاده از اپلیکیشن محبوب خود پینگ‌ایت، از قابلیت‌های نوین و پوشیدنی این سیستم نیز استفاده کنند، ایده‌ای منحصر‌به‌فرد است.

2) کیف پول اوبر / تجربه‌ای جدید از سفر

ارائه کارت‌های اعتباری جدیدی با عنوان کارت اعتباری اوبر به کاربران این شرکت، به کمک ویزاکارت و بارکلیز، خلاقیت جدیدی است که پرداخت بدون تماس بارکلیز را دست‌خوش تحولاتی عمیق خواهد کرد.

کارتی که به راحتی تمام در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و هدایا و جوایز بسیاری را نیز نصیب آن‌ها می‌کند. برای دریافت این کارت اعتباری جدید کافی است در سیستم ثبت‌نام کرده و پس از احراز هویت و تایید، کارت اعتباری اوبر را طی تنها چند دقیقه به همراه تعداد قابل توجهی هدیه، جایزه و تسهیلات از آن خود کنید.

به نظر می‌رسد که کلمه جایزه، در مورد همه کاربران معجزه می‌کند. این‌که یک کارت اعتباری، بدون هیچ‌گونه کارمزد سالانه در اختیار کاربران قرار گیرد، به محض دریافت مبلغی را به‌عنوان جایزه در اختیار کاربران قرار دهد و در مورد خریدها، چندین درصد تخفیف – بسته به نوع خرید – شامل حال کاربران خود کند، موضوعی نیست که کاربران بتوانند به سادگی از کنار آن رد شوند.

پرداخت بدون تماس بارکلیز

جاه‌طلبی‌های پرداخت بدون تماس بارکلیز در این کارت اعتباری مدرن و شاید همه‌کاره بیش از پیش تجلی یافته است و ویژگی‌های مدیریت پول درون برنامه‌ای این کارت اعتباری، که از بخش قابل توجهی از آن‌ها در کنفرانس سالانه پی‌ثینک (PayThink) پرده‌برداری شد نیز گواهی بر این حقیقت هستند.

از جمله مواردی که در کنفرانس پی‌ثینک سال گذشته توسط برایان کریست (Brian Crist)، مشاور ارشد مالی اوبر مطرح شد، یک تجربه سفر متفاوت برای کاربرانی است که به مسافرت می‌روند، در رستوران غذا می خورند، خرید می‌کنند و در نهایت، برای گذارندن این زندگی پرمشغله نیاز به تجربه‌ای یکپارچه و کامل دارند.

وی اذعان کرد: «حتی نمی‌توان نام کیف‌پول را روی آن‌چه که ما اکنون در حال کار بر روی آن هستیم قرار داد. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، در حقیقت یک تجربه سفر است. به‌عنوان مثال، آیا می‌توانید هزینه‌های رستوران خود را پرداخت کنید؟ یا قادر هستید با استفاده از همین تجربه بلیط تئاتر موردعلاقه خود را خریداری کنید؟»

ساختار انگیزشی و پاداشی کارت اعتباری اوبر نیز دقیقا بر همین فسلفه استوار است. بارکلیز و اوبر قصد دارند تا با استفاده از این کارت اعتباری جدید و پر از جایزه، کاربران را قادر به مسافرتی کامل تنها با استفاده از یک کارت اعتباری منفرد کنند.

همان‌طور که عنوان شد این کارت اعتباری نیز همچون بسیاری از کارت‌های اعتباری ویژه کاربران متوسط فاقد کارمزد سالانه بوده و بخش اعظمی از نیازهای پرداختی کاربران را تامین می‌کند. ضمن این‌که در کنار پشتیبانی از پرداخت‌های کاربران، بسته به نوع خرید و دسته‌بندی‌هایی کالایی، تخفیفاتی را نیز اختیار کاربران قرار می‌دهد و حتی به ازای دریافت هرگونه تخفیف از سوی کاربران، امتیازاتی را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

به‌عنوان مثال، در صورت خرید آنلاین با استفاده از کارت اعتباری اوبر می‌توانید از تخفیفات 2 درصدی این کارت بهره‌مند شوید یا در صورت خرید غذا بالغ بر 4 درصد تخفیف دریافت کنید. گفتنی است این امتیازات و تخفیفات، در مورد فعالیت‌های رایج مربوط به کاربران اوبر و رانندگان این سیستم گسترده‌تر و به اصطلاح چرب‌تر نیز هستند. به نظر می‌رسد که اوبر برای اعطای این تسهیلات و هدایا از کاربران خود نظرسنجی کرده و تا جایی که توانسته درخواست‌ها و نیازهای آن‌ها را در برنامه خود گنجانده است.

ارائه چنین کارت‌های پرداخت درون برنامه‌ای مدرنی، یک نقطه عطف در سیستم‌هایی نظیر اوبر و لیفت (Lyft) به شمار می‌آیند؛ چراکه ارتباطات مستقیم مالی بین ارائه دهندگان و کاربران را منجر می‌شوند.

شرکت هم‌سفری لیفت، از این‌که کاربران این سیستم به جای برقراری ارتباط با راننده تنها به نشان دادن توکن خود از طریق اپل‌پی بسنده می‌کنند اظهار ناامیدی کرده است. بدیهی است که چنین ارتباطاتی با سرویس حمل‌ونقل، تنها سودی که برای این شرکت‌ها در پی دارد منافع مالی است و هیچ‌گونه اطلاعات دیگری را در اختیار شرکت‌ها و ارائه دهندگان خدمات قرار نمی‌دهد.

اما با صدور این کارت اعتباری جدید، بخش اعظمی از اطلاعات شخصی کاربران وارد سیستم اوبر خواهد شد و چنین شرکت‌هایی نیز قادر خواهند بود تا با ارتقای سطح شناخت خود از کاربران‌شان، محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشند.

3) پرداخت با فنجان قهوه! / بهترین بخش بیدار شدن

با وجود این‌که بی‌پی از پایگاه کاربری چندان قدرتمندی بهره‌مند نیست، اما بارکلیز همچنان به تلاش خود برای توسعه محصولات و خدمات جالب این سیستم ادامه می‌دهد. پرداخت بدون تماس بارکلیز به‌صورت مداوم در حال کار روی فاکتورهای جذاب جدیدی برای جلب توجه کاربران پرداختی خود است و سعی می‌کند تا با ارائه راهکارهای پرداخت در قالب‌هایی جدید، تجربه مشتری متفاوتی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

پرداخت بدون تماس بارکلیز

یکی از مثال‌های بارزی که می‌توان برای این تلاش بی‌وقفه آورد، مشارکت اخیر بارکلیز با زنجیره تامین قهوه بریتانیا برای اجرای شکل جدیدی از ابزارهای پرداخت آنلاین است. طرحی که پای شرکت‌های تولید قهوه، کاربران علاقه‌مند به قهوه و فنجان‌های قهوه را نیز به میان کشیده است!

با وجود راهکارهای پرداختی عجیب و غریبی همچون پرداخت آنلاین از طریق خورجین چهارپایان، چندان جای تعجب نیست، اگر بدانیم که بارکلیز با مشارکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین کننده قهوه کاستا کافی (Costa Coffee)، قصد دارد فناوری پرداخت بدون تماس خود را به فنجان‌های قهوه کاربران نیز توسعه دهد. کاربران این فنجان‌ها، قادر خواهند بود تا صورتحساب‌های خود را صرفا با تکان دادن یا ضربه زدن به این فنجان‌های هوشمند پرداخت کنند. ارزش هر فنجان 14.99 پوند استرلینگ (Pound sterling) گزارش شده است که به ازای هر خرید این فنجان‌ها نیز مبلغ 1 پوند به حساب بنیاد کاستا واریز می‌گردد.

راب مورگان (Rob Morgan)، سرپرست فروش و بخش مشارکتی بارکلیز در این باره می‌گوید: «فناوری تراشه پوشیدنی ما تقریبا قادر است هر وسیله تزئینی را به یک ابزار پرداخت هوشمند تبدیل کند و این می‌تواند مزایای سرعت و سهولت را به خریدهای روزمره کاربران اضافه کند».

فنجان هوشمند بارکلیز مجهز به یک تراشه بدون تماس یا غیرتماسی است که می‌تواند برای سهولت در شست‌وشو از فنجان نیز جدا شود. کاربران دارنده این فنجان‌های هوشمند می‌توانند مایحتاج خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاستا خریداری کرده و صورتحساب‌های خود را به صورت آنلاین با استفاده از این ابزار جدید و جالب پرداخت نمایند.

البته، این ابزار پرداخت مدرن و جالب توجه تنها به کاستا محدود نمی‌شود و کاربران می‌توانند کلیه صورتحساب‌های آنلاین خود را – به شرطی‌که مقصد، پرداخت‌های بدون تماس را پذیرا باشد – همزمان با صرف قهوه‌شان پرداخت کنند.

4) پرسه پیرامون پی‌پال / فقط برای تجارت!

مشارکت استراتژیک پی‌پال و بارکلیز در سال 2018 میلادی، به کاربران این دو شرکت در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا این امکان را داده است تا حساب‌های بارکلیز و پی‌پال خود را از طریق هر دو اپلیکیشن مدیریت کنند.

در نتیجه این مشارکت، زین پس کاربران بارکلیز قادر خواهند بود تا از طریق سیستم بانکداری آنلاین بارکلیز یا از طریق اپلیکیشن موبایلی آن، به حساب پی‌پال خود دسترسی داشته باشند و از محصولات پرداخت بارکلیز در کیف‌پول‌های موبایلی پی‌پال خود استفاده کنند.

پرداخت بدون تماس بارکلیز

از جمله دستاوردهای این مشارکت استراتژیک و فوق‌العاده، قابلیت اتصال سیستم پرداخت همتا به همتای پینگ‌ایت بارکلیز به سیستم پی‌پال در بریتانیا بوده است.

این مشارکت که اولین نمونه در نوع خود نیز بوده است، کاربران عادی بارکلیز و پی‌پال در ایالات متحده آمریکا و به‌خصوص بریتانیا را قادر می‌سازد تا از خدمات و محصولات هر دو سیستم ارائه دهنده به سادگی تمام استفاده کنند. ضمن این‌که کسب‌وکارهای کوچک استفاده کننده از سیستم خدمات مالی بارکلیز نیز در سایه این مشارکت در بریتانیا قادر خواهند بود تا فعالیت‌های حساب کاربری پی‌پال خود را از طریق داشبورد کسب‌وکار هوشمند بارکلیز کنترل و مدیریت کنند.

افزودن کارت‌های اعتباری بارکلیز به کیف‌پول‌های دیجیتال پی‌پال، به‌روزرسانی اتوماتیک این کارت‌ها با به سر رسیدن موعد اعتبارشان و قابلیت انتخاب آسان‌ترین و بهترین راهکار پرداختی از طریق کارت‌های بارکلیز در کیف‌پول‌های دیجیتال یا موبایلی پی‌پال، ویژگی‌های جدیدی هستند که این مشارکت برای کاربران به ارمغان آورده است.

گفتنی است که این مشارکت را می‌توان بخشی از تلاش‌های سال گذشته پی‌پال برای برقراری ارتباط با سیستم‌های بانکداری بزرگ جهان قلمداد کرد که بانک آمریکا (Bank of America)، سیتی (Citi) و جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) نیز از آن دست بوده‌اند.

5) سرمایه‌گذاری روی طرح‌های وفاداری / این‌بار مشارکت با بینک

بارکلیز قصد دارد در خلال مشارکت با شرکت‌های انگیزشی و پاداشی دیجیتال، روی شرکت‌های فین‌تکی تمرکز کرده و مدل‌های جدید کسب‌وکار خود را با این روش ارتقا دهد.

سرمایه‌گذاری اخیر این بانک نوآور روی بینک (Bink)، یک ارائه دهنده پلتفرم وفاداری مبتنی بر بریتانیا، چهارمین اقدامی است که بارکلیز در این زمینه انجام داده است. بینک، که در سال 2015 میلادی و بر اساس یک پلتفرم وفاداری دیجیتال راه اندازی شده است٬ یکی از بزرگ‌ترین مجریان برنامه‌های وفاداری است که با اعطای پاداش و جایزه به کاربران، علاوه بر جلب رضایت و تمایل کاربران ثابت، سبب ارتقای فروش و به دنبال آن درآمدزایی شرکت‌ها و موسسات مالی نیز می‌شود.

پرداخت بدون تماس بارکلیز

می‌توان حدس زد که سرمایه‌گذاری بارکلیز روی فناوری‌های وفاداری مدرنی همچون بینک، بخشی از تلاش‌های این سیستم برای ارتقای قابلیت‌ها و ویژگی‌های سیستم پرداخت و بانکداری موبایلی آن بوده است.

از جمله دیگر شرکت‌های همکار با بارکلیز در طرح‌های وفاداری می‌توان فلاکس (Flux) و کراود (Krowd) در بریتانیا و همچنین کارد (Kard) در ایالات متحده آمریکا را نام برد؛ که توانسته‌اند تاثیر بسزایی در روند رشد خدمات پرداخت بدون تماس بارکلیز داشته باشند. در فوریه سال جاری٬ بینک توانسته است در ازای سرمایه‌گذاری 10 میلیون پوندی بارکلیز، بخشی از سهام خود را در اختیار این بانک بریتانیایی قرار دهد.

روچیر رودریگز (Ruchir Rodrigues)، مسئول بخش بانکداری باز و دیجیتال بارکلیز در این باره اذعان می‌کند:

«مجموعه کاربری 6 میلیون نفری ما در بریتانیا، از اپلیکیشن موبایلی بارکلیز استفاده می‌کنند؛ بینک یکی از مثال‌هایی است که می‌تواند نشان دهد فناوری‌های نوآورانه، چطور می‌توانند مشکلات روزمره پیش روی کاربران بارکلیز را که اعضای طرح وفاداری خرد بارکلیز نیز هستند حل و فصل کنند. پلتفرم بینک به کاربران کمک خواهد کرد تا از از دست دادن مزایای وفاداری در کلیه زمینه‌هایی که هزینه می‌کنند جلوگیری کنند».

6) رضایت آنی / باز هم تجربه کاربری حرف اول را می زند

ارائه دهندگان کارت‌ها مدت‌ها است که متوجه شده‌اند کیف‌پول‌های موبایلی مبتنی بر سوم شخص یکی از عوامل منسوخ شدن آن‌ها و کاهنده قدرت برندی است که برای ارتقا و توسعه آن می‌کوشند. پرواضح است که عدم شناخت طرفین در چنین کارت‌هایی، به‌ویژه طرفین سوم شخص یا همان عناصر واسطه، تاثیر بسزایی در کاهش اعتماد کاربران به سیستم‌ها و درنتیجه ضعف آن‌ها دارد.

پرداخت بدون تماس بارکلیز

به همین دلیل نیز سیستم‌های بانکداری نوآور و بزرگی همچون بارکلیز و تی‌دی بانک (TD Bank) درصدد یافتن راهی برای رهایی از چنین منجلابی هستند.

سرعت، در دنیای امروز حرف اول را می‌زند و دلیل موفقیت بسیاری از سیستم‌های فین‌تکی نیز سرعت بالای ارائه خدمات و فرایندهای پرداختی است که نسبت به سیستم‌های بانکداری سنتی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

اکثر شرکت‌های فین‌تکی در پرداخت‌های برون‌مرزی از موسسات مالی سنتی و بانک‌های بزرگ پیشی گرفته‌اند و اولین و شاید مهم‌ترین دلیل آن نیز همین سرعت بوده است. شرکت‌های فین‌تکی همه‌روزه در حال تلاش برای ارائه محصولات خود به صورت آنی به کاربران هستند و به همین دلیل تلاش بانک‌ها و موسسات مالی برای اعطای تسهیلات، خدمات و کارت‌های زمان واقعی به کاربران قابل درک است.

این‌که فرایندهای درخواست و دریافت چنین کارت‌هایی در کم‌ترین زمان ممکن صورت بگیرند، یک طرف قضیه است و اهدای جوایز آنی برای درخواست‌های آنلاین و همچنین ارتقای استانداردهای موجود برای درخواست‌های درون شعبه‌ای نیز طرف دیگر آن.

کاربران، علاوه بر مزایا و قابلیت‌های خود کارت‌ها و حتی سایر محصولات و خدمات، نیاز به تجربه‌ای بهتر و شیرین‌تر در درخواست و دریافت این خدمات و محصولات دارند تا بتوانند به برند مورد نظر اعتماد کرده و خود را جزو مشتریان و طرفداران ثابت آن بدانند.

سانجی سخرانی (Sanjay Sakhrani)، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاریِ بانکیِ کیفی، برویت اند وودز (Keefe, Bruyette & Woods) در همین راستا عنوان می‌کند: «بزرگ‌ترین ریسکی که شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌ها را تهدید می‌کند برندهایی هستند که با اعطای تسهیلات و خدمات بهتر، از آن سبقت می‌گیرند و باعث تبدیل شدن این کارت‌ها به یک کالا می‌شوند. بنابراین برای ارائه دهندگان کارت‌ها تبدیل شدن به یک ابزار و یا به نوعی یک هدف بسیار حیاتی است».

به‌عنوان مثال در بارکلیز، مسافرانی که قصد استفاده از کارت‌های Barclays American Airlines AAdvantage Aviator در باجه‌های فرودگاه‌ها را دارند، از برخی تسهیلات و هدایای ویژه برخوردار می‌شوند که تجربه‌ای جدید و خارق‌العاده را برای آن‌ها رقم می‌زند.

طبق اظهارات باب هایلند (Bob Highland)، مدیر ارشد توسعه کسب‌وکار و شبکه‌های پرداخت بارکلیز، بخشی از این تسهیلات شامل چک کردن اولیه رایگان چمدان‌های مسافرین و همچنین امکان انتخاب روزهای پرواز بر اساس علاقه کاربران می‌شود که طبیعتا می‌تواند تجربه مشتری ویژه‌ای برای این سیستم و کابران آن باشد.

این‌که دارندگان کارت‌های بارکلیز، به محض استفاده از این کارت‌ها در باجه‌های بانکی فرودگاه‌ها، برخی تسهیلات و امکانات ویژه را در اختیار خود ببینند، رضایت عمیقی در آن‌ها القا می‌کند که ظاهرا، یکی از بلندپروازانه‌ترین اهداف بارکلیز نیز هست.

ضمن این‌که هایلند با اشاره به سرعت عمل شبکه بارکلیز برای القای این تجربه فوق‌العاده اذعان می‌کند: «ما به محض ورود کاربران به سیستم، در عرض چند دقیقه، برخی از مزایای کارت‌های خود را از طریق کانال‌های دیجیتال یا موبایلی‌مان در اختیار کاربران قرار می‌دهیم».

7) پرداخت حتی روی اسب و الاغ! / داستان بی‌نهایت‌ها

به نظر می‌رسد که داستان نوآوری‌ها و ایده‌های عجیب و غریب بارکلیز برای ارتقای راهکارهای پرداخت بدون اصطکاک و غیرتماسی‌اش، بدون اشاره به زین‌های پرداختی این شرکت ناتمام است. اگر بخواهیم این نوآوری جالب و شاید برای بسیاری از مردم عجیب را نادیده بگیریم کمی بی‌انصافی است.

بارکلیز قصد دارد نام خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های پرداخت بدون تماس جهان در خاطره‌ها ثبت کند و برای دستیابی به این هدف نیز از هیچ کاری فروگذار نبوده است. یکی از این کارهای عجیب، افزودن سیستم پرداخت بدون تماس بارکلیز به زین یکی از الاغ‌های شرکت ریل دانکیز (Real Donkeys) در سال 2014 بوده است که اتفاقا، سروصدای زیادی را نیز در پی داشته است.

پرداخت بدون تماس بارکلیز

این شرکت سوارکاری بریتانیایی که در بلکپول (Blackpool) انگلستان فعالیت می‌کند، حدود 4 سال پیش به یکی از زین‌های الاغ‌های خود دستگاه پرداخت بدون اصطکاک بارکلیز را متصل کرد تا سوارکاران بتوانند به سادگی و در کمال ناباوری، صورتحساب سوارکاری خود را پرداخت نمایند.

بر اساس مقاله‌ای که از سوی ترول ویک‌لی (Travel Weekly) منتشر شده است، با استفاده از این ترفند، مشتریان قادر شده‌اند تا با نزدیک کردن کارت‌های خود به زین الاغی تحت عنوان دیلان (Dillon)، هزینه‌های سوارکاری خود را پرداخت کنند. مارک اینسون (Mark Ineson)، مدیرعامل شرکت سوارکاری ریلی دانکیز نیز در این مقاله اشاره کرده است که ایده استفاده از سیستم پرداخت بدون تماس بارکلیز، زمانی به فکر مسئولین این شرکت رسیده است که متوجه شده‌اند برخی از سوارکاران، به دلیل عدم داشتن پول نقد در جیب خود در محدودیت قرار گرفته و از استفاده از خدمات این شرکت باز می‌مانند.

با توجه به این‌که بارکلیز ثابت کرده است که در مسیر حمایت از راهکارهای پرداخت بدون تماس ثابت قدم بوده و از هرگونه ایده‌ای در این راستا حمایت می‌کند، پیاده‌سازی چنین سیستم پرداخت عجیبی از سوی این بانک معتبر منطقی به نظر می‌رسد. هرچند که سایر نوآوری‌های این بانک خلاق در ارائه کارت‌های اعتباری و دبیت کارت‌ها و سایر ابزارهای پرداختی بدون تماس نیز به اندازه همین زین‌ها جالب توجه بوده‌اند.

استفاده از تراشه‌های هوشمند پرداختی در آستین لباس‌ها و ژاکت‌های پرداخت هوشمند، دستکش‌های هوشمند مبتنی بر پرداخت بدون تماس بارکلیز و استکیرهای مجهز به فناوری پرداخت این سیستم بانکداری بزرگ، مثال‌‌های جالب توجه دیگری از نوآوری‌های ویژه بارکلیز برای توسعه خدمات و محصولات پرداخت بدون تماس هستند.

8) موقعیت شناسی / اولین لازمه موفقیت

با توجه به این‌که بارکلیز، همواره به‌عنوان یکی از پیشروترین و مبتکرترین سیستم‌های بانکداری علاقه‌مند به فناوری‌های پرداخت بدون تماس شناخته شده است، راه و چاه فعالیت در این حوزه را نیز به خوبی یاد گرفته است. اگرچه بسیاری از حرکت‌های این سیستم بانکداری ابداعی و تهاجمی بوده است و به نظر بسیاری از متخصصین، ریسک بالایی را می‌طلبیده، اما این نکته نیز نباید فراموش کرد که بارکلیز، با کوله‌باری از تجربه و مهارت، سیستمی نیست که بی‌گدار به آب بزند.

پرداخت بدون تماس بارکلیز

اقدام بارکلیز برای پشتیبانی از کیف‌پول موبایلی شرکت آمریکایی تلکوس (telcos)، تحت عنوان ایسیس (Isis)، گواهی بر این ادعا است. آزمایش‌های اولیه بارکلیز روی این کیف‌پول موبایلی آمریکایی اگرچه بسیار محدود، اما جزو اقدامتی بود که به نظر می‌رسید می‌تواند پرداخت بدون تماس بارکلیز را دست‌خوش تحولاتی مثبت کند. با این حال، دیری نپایید که بارکلیز، از تصمیم خود باز گشته و تلکوس را با کیف‌پول موبایلی جدیدش تنها گذاشت.

آن‌هم درست زمانی که تلکوس، کیف‌پول موبایلی خود ایسیس را به صورت سرتاسری در سال 2013 میلادی راه‌اندازی می‌کرد و کسی تصورش را هم نمی‌کرد که چه آینده ناگواری در انتظار آن است. چندی بعد، تمامی افرادی که از انتخاب و تصمیم بارکلیز در شوک بودند متوجه اشتباه خود شدند. تلکوس در تنگنای شدیدی قرار گرفت و برند این شرکت، با معظلات فراوانی روبه‌رو شد که باعث شد شرکت، به ناچار عنوان خود را به سافت‌کارت (Softcard) تغییر دهد. هرچند که این رویه نیز به نتیجه‌ای نرسید و سیستم، به ناچار برای همیشه و به طور کامل خاموش شد.

ضمن این‌که نمی‌توان کمین بارکلیز برای همکاری و همراهی با سیستم پرداخت اپل‌پی را نیز نادیده گرفت که در سال 2015 میلادی در بریتانیا راه‌اندازی شده است و از سوی سیستم‌های بانکداری بزرگ و معتبری همچون نات‌وست (NatWest)، سانتاندر (Santander)، اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC)، نیشن‌واید (Nationwide)، هالی‌فکس (Halifax)، لایولدز (Lloyds) و آر‌بی‌اس (RBS) نیز پشتیبانی می‌شود.

علاوه بر تمام آن‌چه که گفته شد، بارکلیز جز سیستم‌های بانکداری معتبری است که همواره خط مشی خود را حفظ کرده است. سال‌های زیادی است که این بانک، سیستم پرداخت بدون تماس خود را در قبال تهاجم سیستم‌های پرداخت قدرقدرتی همچون پلتفرم اپل محافظت کرده است و اکنون، به نظر می‌رسد که علیرغم وجود برخی تناقضات با این سیستم، بهترین راه را در سازش با آن دیده است. بارکلیز به خوبی دریافته است که اپل، سیستمی نیست که بتواند با توصل به ترفندهای ساده آن را از میدان به در کند، به همین دلیل نیز با وی از در دوستی درآمده تا جایگاه خود را در عرصه خدمات مالی و پرداخت تثبیت کند.

و این یعنی، موقعیت‌شناسی!

منبع: Payments Source

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.