راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با حضور سیف و بیگدلی، سامانه مدیریت اشتهای ریسک بانک ملت رونمایی شد

سامانه مدیریت اشتهای ریسک بانک ملت با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیرعامل این بانک، به صورت رسمی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملت، این سامانه که ادبیات جدیدی در مدیریت بانکداری دنیا است، بر اساس آخرین استانداردهای بین‌المللی طراحی و اجرایی شده و مهم‌ترین پارامترهای اقتصادی را در مدیریت بانک ملت اعمال خواهد کرد و بر اساس آن، برنامه بودجه و سیاست‌های استراتژیک و اعتباری بانک، تدوین خواهد شد.

کارشناسان بین‌المللی در حوزه بانکداری، سه عامل مدیریت ناکارآمد ریسک، عدم توجه به مدیریت ریسک یکپارچه (ERM) و نارسایی در مدل‌های کمی محاسباتی ریسک را به عنوان عوامل اصلی در بروز بحران مالی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ معرفی کرده‌اند و در سال‌های اخیر، رویکرد مدیران ریسک بانک‌ها و مؤسسات بزرگ مالی بین‌المللی بر مبنای دوری از مدل‌های آماری گذشته، استفاده از تحلیل سناریو و آنالیز حساسیت، پیاده‌سازی مدیریت ریسک یکپارچه و توجه به ریسک‌های سیستمی (همچون ریسک‌های محیط اقتصادی) شکل گرفته است. در عین حال بانک‌های بزرگ به منظور ارتقاء سطح اثربخشی بانک و یکپارچه نمودن فعالیت‌ها، با توجه به وضعیت ریسک‌ها، متدولوژی استفاده از سند اشتهای ریسک را به عنوان فصل نوینی در مدیریت بانکداری ابداع نموده و از طریق آن، فرهنگ مدیریت ریسک را در سرتاسر سازمان خود گسترش می‌دهند.

سامانه اشتهای ریسک بانک ملت که توسط کارشناسان بانک ملت و با همکاری شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی تهیه شده به عنوان اولین سامانه اشتهای ریسک در سطح سیستم بانکی ایران، مبتنی بر روش‌های ریاضی معادلات هم‌زمان، شامل ۵۶ معادله رفتاری، ۱۷۰ متغیر درون‌زا و برون‌زا و ۳۴ اتحاد بنا شده است. هدف سامانه مذکور، ساخت الگویی کمی جهت پیش‌بینی و محاسبه آثار تغییرات متغیرهای اقتصادی محیطی و خارجی و تحلیل حساسیت بر جریان‌های آتی مالی بانک است.

از خصوصیات حائز اهمیت سامانه مذکور می‌توان به پیش‌بینی متغیرهای کلان اقتصادی و تأثیر بر ترازنامه و صورت سود و زیان بانک جهت سه سال آتی، تحلیل حساسیت و سناریونویسی و تعیین حدود فعالیت بانک در محدوده سند اشتهای ریسک اشاره نمود. این در حالی است که سامانه مذکور، ابزاری برای پیش‌بینی شاخص‌های مرتبط با ارزیابی ریسک‌های سیستماتیک (با تأکید بر ریسک بازار و ریسک‌های مالی) و همچنین ریسک غیرسیستماتیک و محاسبه عملکرد بانک بر اساس پیش‌بینی انواع متغیرهای محیط داخلی و خارجی و یا تصمیمات سیاستی فراهم کرده و می‌تواند به صورت هوشمند، نظام تصمیم‌گیری و یا سیاست‌گذاری بانک را بر اساس انواع سناریوهای محیطی متصور، پشتیبانی کند.

همچنین بانک ملت موفق شد گواهینامه ایزو ۱۹۶۰۰ را در زمینه مدیریت ریسک تطبیق کسب کند.

شرکت فیلیپ سیدنی هلند پس از انجام ارزیابی‌های تخصصی، گواهینامه ایزو ۱۹۶۰۰ را در زمینه مدیریت ریسک تطبیق برای بانک ملت صادر کرد.

هِرمان آنیک عضو هیات مدیره شرکت فیلیپ سیدنی در همایش تداوم استقرار و نهادینه‌سازی ارکان حاکمیت شرکتی، این گواهینامه را به دکتر محمد بیگدلی، مدیرعامل بانک ملت اعطا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.