راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اصلاح‌طلبان، اصلاحات واقعی را از بانک مرکزی یاد بگیرند

مهدی عبادی؛ کارشناس حوزه پرداخت / در هفته گذشته دو تصمیم مهم در بانک مرکزی گرفته شد که دو شر بزرگ را بعد سالها از سر شبکه بانکی کشور کم کرد. یکی شر امنیتی و دیگری شر اقتصادی و عملکردی.

 

خدانگهدار USSD

سال‌ها پیش به دلیل عدم نفوذ کافی اینترنت در کشور، اپراتورهای موبایل از امکان USSD یا همان *#های معروف برای تبادلات مالی استفاده کردند. این امکان به صورت کلی برای ارسال دستورهای شبکه اپراتورهای موبایل ایجاد شده و به همین دلیل دارای امنیت بسیار پایینی هستند و اصولاً برای استفاده در شبکه بانکی طراحی نشده‌اند. بانک مرکزی در هفته گذشته اعلام کرد که این بستر فقط محدود به پرداخت قبض خواهد بود و باقی عملیات بانکی نبایستی بر روی این شبکه و امثال آن انجام شود. این تصمیم یک تصمیم در راستای افزایش امنیت شبکه بانکی بود و هر چه زودتر گرفته می‌شد، به نفع کشور بود، اما با فشار اپراتورها که سود کلانی از این ناحیه نصیب آنها می‌شد، این امکان تا به امروز به وجود نیامده بود.

حال اپراتورهای موبایل باید تمام تلاش خود را در راه گسترش شبکه اینترنت همراه بگذارند، تا اپهای موبایلی جایگزین USSD شوند و همان میزان نفوذ را به دست آورند.

 

تسویه ۲۴ ساعت یکبار پایانه‌های بانکی

در تمام دنیا تسویه پایانه‌های بانکی بعد از ۴۸ ساعت انجام می‌شود. از این فرصت شبکه بانکی برای انجام تسویه حساب‌های دقیق‌تر، رفع مغایرتها، کشف تقلبها و پایین آوردن سرعت گردش پول استفاده می‌کنند؛ اما در ایران این فرصت تنفس به دلیل اقدامات خودسرانه شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSPها) از بین رفته بود و این عمل عمل مشکلات عملیاتی ایجاد می‌کرد و هم مشکلات اقتصادی. سرعت بالای گردش پول به صورت کلی از دیدگاه اقتصاددانان تورم‌زا است.

بانک مرکزی از هفته گذشته تصمیم بر تسویه یکبار در روز پایانه‌های بانکی گرفته و ایجاد این فرصت می‌تواند مشکلات بسیاری که در بالا به آنها اشاره شد را حل کند.

طبیعی است که این دو تصمیم بزگر بانک مرکزی که در نهایت منجر به اصلاح موارد زیادی در شبکه بانکی خواهد شد، در ابتدای راه مشکلات زیادی را برای مصرف کنندگان ایجاد خواهد، اما به سرعت این تنظیم در بازار ایجاد خواهد شد و بازار راه خود را پیدا خواهد کرد برای رفع مشکلات مقطعی.

این دو تصمیم بزرگ بانک مرکزی من را یاد عملکرد اصلاح‌طلبان انداخت که هر جا تصمیم به ایجاد اصلاحات واقعی داشتند، با کوچکترین فشاری از تصمیم‌های خود منصرف شدند؛ مانند افزایش قیمت سوخت در بودجه سال ۹۷. امیدوارم بانک مرکزی بتواند در مقابل فشارهای روزهای آینده مقاوت کرده و سر فرو نیاورد، چرا که این اصلاحات، از جنس اصلاحات واقعی هستند و در نهایت به نفع اقتصاد جامعه.

7 دیدگاه
  1. کارشناس بانکی می‌گوید

    وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
    جناب آقای عبادی احیانا چند سال قبل دلیل اخراجتان از شرکت اینفوتک چی بود؟
    کی از امنیت و اولویت امنیت و . . . صحبت می کند . اخوان قربانی مقصر شما هستید که قبل از بررسی سوابق کاری و رزومه کاری شخصی اقدام به گرفتن مصاحبه و چاپ دیدگاههای پوچ و بی ارزش یک نفر می کنید که خود را در مقام کارشناس حوزه پرداخت و . . . می داند . البته هر چند در سال اخیر سیاست کاری راه پرداخت بر همگان پر واضح است.
    «با اطمینان از عدم چاپ دیدگاه اینجانب ، ولی خواستم بدانید : این ره که شما می روید به ترکستان است . . .»

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام و عرض ارادت دوست عزیز
      به جای تهمت هایی که به ما میزنید، چرا یک تلاشی نمیکنید یک وقتی بگذارید دیدگاهتون نسبت به این موضوع رو به شکلی حرفه ای در قالب یک یادداشت بنویسید و با نام و نشان خودتان برای ما بفرستید تا منتشر کنیم؟ و آن وقت متوجه شوید که راه پرداخت هر متن حرفه ای رو منتشر میکنه بی توجه به اینکه با سیاست هاش همراه باشه یا نه!
      شما متن حرفه ای بنویس، بفرست، ما منتشر میکنیم و به سابقه درخشان و غیردرخشان شما هم کاری نداریم
      ارادت

    2. مهدی عبادی می‌گوید

      دوست عزیز اصلن مناسب نیست که اخباری دروغ را در مطبوعات انتشار دهید. لااقل اگر قصد این کار را دارید، با نام واقعی خود این اخبار را منتشر کنید، تا مخاطب خود تصمیم بگیرد که تهمت جنابعالی را باور کند یا خیر.

      1. رسول قربانی می‌گوید

        این عزیزان که حتی جرات ندارند با نام واقعی خودشون صحبت یا اظهار نظر کنند، کارشناس نماهایی بیشتر نیستند که مدام در کار و زندگی درجا میزنند و از پیشرفت و ترقی اطرافیانشون به شدت ناراحت میشوند.

  2. فتانه سلیم خانی می‌گوید

    من هم با جناب عبادی موافقم و امیدوارم در سالی که پیشرو داریم شاهد چنین تصمیمات تاثیرگذاری از سمت بانک مرکزی باشیم وهمینطور اجزای مختلف سیتم پرداخت و بانکی کشور از جمله پذیرندگان تحمل خود را در قبال اینچنین تغییرات بالا ببرند, بلکه در آینده به سمت اصلاح نظام پرداخت پیش برویم.
    همچنین سپاس از تیم محترم راه پرداخت و به ویژه آقایان قربانی!

  3. دایی غفوری می‌گوید

    امروز 15 ام بهمن !
    اصلاح طلبان اصلاحات را از بانک مرکزی یاد نگیرند!!!!!!

  4. امیرعباس سامانی می‌گوید

    خیلی مطلب سبک و بی مایه ای بود..
    مخصوصا حبس پول مردم به مدت ۴۰ ساعت توسط بانکها که به محل جدیدی برای کسب درامد انها تبدیل می شود…
    اگر بانک مرکزی صداقت دارد.. دقیقه شمار سود این پولها را بدهند!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.