راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا قیمت تتر و دلار متفاوت است؟

بررسی دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار

تفاوت قیمت تتر و دلار به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و جذاب در بازارهای مالی و رمزارزها مطرح است. تتر (USDT) به‌عنوان یک رمزارز پیوسته به دلار آمریکا برای معاملات و انتقال سریع دارایی‌ها در بازار ارز دیجیتال استفاده می‌شود. از سوی دیگر، دلار آمریکا به‌عنوان ارز ملی آمریکا و یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد جهانی، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. حال سؤال پیش می‌آید اگر تتر نسخه دیجیتالی دلار است، چرا شاهد تفاوت قیمت تتر و دلار در بازارهای مالی هستیم. این اختلاف قیمت به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله شرایط بازار و عوامل اقتصادی و سیاسی، به‌خصوص در کشورهایی که تحریم شده‌اند.


بررسی ماهیت دلار و تتر


به گزارش روابط عمومی اوام‌پی فینکس، دلار آمریکا به‌عنوان یک ارز فیات بی‌پشتوانه شناخته می‌شود، به این معنی که نمی‌توان آن را در هر زمان با یک کالا یا مقدار مشخصی از یک کالا معاوضه کرد. ارزش این نوع پول اغلب توسط قدرت اقتصادی و نظامی دولت صادرکننده‌اش و همچنین میزان تقاضا برای آن تعیین می‌شود. از طرفی، تتر به‌عنوان یک استیبل‌کوین معرفی می‌شود که با پشتوانه یک یا چند ارز و کالا عرضه می‌شود و امکان معاوضه آن با دارایی مرتبط وجود دارد؛ اما باید شرایط نیز مهیا باشد تا بتوانید به‌راحتی یک ارز دیجیتال را با یک ارز فیات یا برعکس تعویض کنید.

از جهت پشتوانه، تتر به دلار آمریکا متصل است، اما تفاوت قیمت آن‌ها در بازار ایران برای برخی از افراد مشکل‌ساز شده است. به‌عنوان‌مثال، افرادی که از طریق وب‌سایت رسمی Tether حساب ایجاد کرده و آن را تأیید کنند، می‌توانند به‌ازای هر واحد USDT یک دلار آمریکایی در حساب بانکی خود دریافت کنند. بااین‌حال، برای کاربران کشورهای تحریم شده، ساخت حساب امکان‌پذیر نیست و دلار هم تنها از طریق برخی بانک‌های خاص قابل دریافت است. همچنین، تمام سفارش‌های تبدیل USDT به USD به‌صورت دستی بررسی می‌شوند و به همین دلیل دریافت دلار ممکن است بین چند روز تا چند هفته طول بکشد.


دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار


قیمت دلار و تتر برای کاربران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما همیشه شاهد تفاوت قیمت تتر با دلار هستیم و سؤالی که بسیار پرسیده می‌شود چرا تتر گران‌تر از دلار است؟ این موضوع بر اساس عوامل مختلفی به وجود می‌آید که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

عرضه و تقاضا

تتر و دلار آمریکا هر دو به عنوان ارزهای مهم در بازارهای مالی و رمزارزها شناخته می‌شوند، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی در قیمت آن‌ها وجود دارد. یکی از دلایل این تفاوت‌ها، مکانیسم عرضه و تقاضای هر یک از این دو ارز است. در ایران، برای خرید و فروش دلار افراد باید از طریق بانک‌ها یا صرافی‌های ارزی معتبر که به صورت فیزیکی فعالیت دارند، اقدام کنند و برای خرید و فروش تتر باید از سایت یا پلتفرم صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال ایران استفاده کنند.

همچنین، عرضه تتر در ایران به میزان محدودی انجام می‌شود و این موضوع می‌تواند تأثیر مهمی روی قیمت تتر نسبت به دلار داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، افزایش محبوبیت تتر در ایران یا رخدادهای خاص اقتصادی می‌توانند باعث افزایش یا کاهش قیمت تتر نسبت به دلار شوند.

کارمزد تراکنش در صرافی‌ها

کارمزد تراکنش در صرافی‌های ارز دیجیتال یکی از عوامل مهمی است که باعث به‌وجودآمدن تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران می‌شود. هر صرافی معمولاً برای ارائه خدمات خود به کاربران، کارمزدی را از آن‌ها دریافت می‌کند. این کارمزد معمولاً به‌صورت درصدی از مبلغ تراکنش یا به‌صورت مبلغ ثابت تعیین می‌شود.

اگر صرافی‌ها کارمزد بالایی برای خرید یا فروش تتر دریافت کنند می‌تواند منجر به افزایش قیمت تتر شود. به‌عنوان‌مثال، اگر کارمزد صرافی برای خرید تتر ۱۰ درصد باشد، این به این معناست که کاربران باید برای خرید آن، ۱۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی تتر پرداخت کنند. این افزایش در قیمت تتر می‌تواند اختلاف قیمت تتر و دلار را در ایران بیشتر از ۵ درصد نمایان کند.

علاوه بر این، نحوه محاسبه کارمزد در هر صرافی ممکن است متفاوت باشد و بسته به میزان نقدینگی و سیاست‌های مالی هر صرافی، متغیر باشد؛ بنابراین، صرافی‌هایی که نقدینگی کمتری دارند، ممکن است قیمت تتر را بالاتر حساب کرده و این کارمزد را جبران کنند که این نیز می‌تواند یکی از دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران باشد.

نوسانات ارزش ریال

تأثیر نوسانات ارزش ریال بر دو ارز مختلف، یعنی دلار کاغذی و تتر، در طول زمان مورد بررسی قرار گرفته است. اغلب مشاهده می‌شود که در یک‌زمان معین، قیمت این دو ارز ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. این اختلاف به این دلیل است که ابتدا ارزش یکی از این ارزها مثلاً  تتر افزایش می‌یابد و سپس تأثیر آن روی دلار کاغذی، مشاهده می‌شود یا برعکس. تأخیر زمانی میان افزایش یا کاهش ارزش این دو ارز، باعث ایجاد تفاوت دلار و تتر از لحاظ قیمتی می‌شود.


دلایل جهانی اختلاف قیمت تتر و دلار


شاید فکر کنید تفاوت تتر و دلار از لحاظ قیمت تنها برای ایرانی‌ها است؛ اما باید بگویم این اختلاف در خارج از ایران نیز وجود دارد؛ اما با این تفاوت که در خارج از ایران معمولاً دلار کاغذی گران‌تر از تتر است. برخی از دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار در سطح جهانی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

هزینه‌های شبکه

یکی از عواملی که می‌تواند باعث تفاوت قیمت تتر و دلار به‌صورت جهانی شود، هزینه‌های شبکه است. این هزینه‌ها مربوط به شبکه‌های بلاک‌چینی هستند که تتر روی آن‌ها اجرا می‌شود و بر قیمت تتر تأثیرگذار است. افزایش این هزینه‌ها معمولاً منجر به افزایش قیمت تتر می‌شود. این هزینه‌ها به عوامل مختلفی از جمله میزان ترافیک شبکه، پیچیدگی تراکنش و نوع ارز دیجیتالی که در تراکنش استفاده می‌شود بستگی دارد. در حال حاضر، با افزایش ترافیک شبکه‌ها و پیچیدگی تراکنش‌ها، هزینه‌های شبکه‌های بلاک‌چینی که تتر روی آن‌ها اجرا می‌شود، در حال افزایش است، این افزایش می‌تواند به افزایش قیمت تتر منجر شود.

ریسک بازار

زمانی که بازار ارز دیجیتال ناپایدار است، امکان دارد صرافی‌ها برای پوشش ریسک خود، قیمت تتر را به طور موقت بالاتر ببرند. این اقدام می‌تواند منجر به افزایش قیمت تتر نسبت به دلار شود، زیرا تقاضا برای این استیبل‌کوین افزایش می‌یابد. همچنین، وجود ریسک سقوط شبکه تتر یکی دیگر از عواملی است که بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. گرچه احتمال وقوع این اتفاق بسیار کم است اما نمی‌توان به‌صورت کامل آن را نادیده گرفت. درصورتی‌که شبکه تتر به‌طورکلی سقوط کند، دارایی‌های افرادی که سرمایه خود را به‌صورت USDT نگهداری کرده‌اند، از بین خواهد رفت. به همین دلیل، تعدادی از صرافی‌ها و معامله‌گران ممکن است برای کاهش خطرات مالی، قیمت تتر را کاهش دهند که این می‌تواند منجر به افت قیمت تتر به زیر یک دلار آمریکا شود.


برای سرمایه‌گذاری تتر بخریم یا دلار کاغذی؟


هر دو گزینه برای سرمایه‌گذاری معتبر هستند و باتوجه‌به نیاز و ترجیحات خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر شما به دنبال یک سرمایه‌گذاری پایدار و بدون دردسر هستید، دلار کاغذی یک گزینه عالی است. این ارزش پایدارتری دارد و مشکلات متعدد ارزهای دیجیتال روبه‌رو نمی‌شوید. اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستید و تمایل دارید با استفاده از فناوری بلاک‌چین سرمایه‌گذاری کنید، تتر یک گزینه مناسب است. تتر به‌عنوان یک ارز دیجیتال مرتبط با دلار، می‌تواند یک ابزار مفید برای حفظ ارزش سرمایه شما در معاملات دیجیتال باشد. همچنین، به دلیل وجود صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال، به‌راحتی می‌توانید تتر را خریداری کنید و از آن استفاده کنید بدون اینکه نگرانی‌های نگهداری و امنیت آن را داشته باشید.


نحوه تبدیل تتر به دلار


برای تبدیل تتر به دلار کاغذی در ایران، باید یک فرد یا صرافی را پیدا کنید که حاضر باشد دلارهای کاغذی خود را با تترهای شما معاوضه کند. اگر این امکان وجود نداشته باشد، می‌توانید تترها را به تومان تبدیل کرده و سپس تومان‌ها را به دلار کاغذی تبدیل کنید. همچنین برخی صرافی‌های ارزهای فیات ممکن است اسکناس در ازای دریافت تترها، به شما دلار کاغذی بدهند، اما تعداد این صرافی‌ها بسیار محدود است.


تفاوت قیمت تتر با دلار چقدر است؟


تفاوت قیمت بین دلار و تتر معمولاً در حدود ۰.۰۰۰۰۱ تا ۰.۰۰۰۰۲ است، زیرا تتر به‌عنوان یک استیبل‌کوین طراحی شده است که نوسانات کمتری داشته باشد. اما در شرایط خاص مانند بحران‌های اقتصادی یا تغییرات در قوانین بازار ارزهای دیجیتال، تفاوت دلار و تتر ممکن است بیشتر شود. برای مثال، در سال ۲۰۲۲، بحرانی در اکوسیستم ترا لونا و استیبل‌کوین آن، ترا یو اس دی، باعث شد که بازار رمزارزها با بی‌اعتمادی مواجه شود. در این زمان، طور موقت از ثبات قیمت تتر کاسته شد و به مبلغ 0.94 دلار رسید.

منبع روابط عمومی او‌ام‌پی‌فینکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.