راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تتر چیست؟ / معرفی دامیننس و آموزش خریدوفروش تتر در صرافی ارز دیجیتال

اغلب سرمایه‌گذاران در زمان ورود به بازار رمزارزها با این سؤال مواجه می‌شوند که «تتر چیست؟». در دنیای ارزهای دیجیتال کمتر کسی وجود دارد که اسم تتر یا همان ارز دیجیتال USDT را نشنیده باشد. تتر محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار کریپتوکارنسی بوده و بخش قابل توجهی از معاملات خریدوفروش ارزهای دیجیتال بر پایه این رمزارز انجام می‌شود. 

به گزارش صرافی او‌ ام‌ پی فینکس، منظور از «پایه بازار» این است که افراد در صرافی‌های ارز دیجیتال، بیت‌کوین یا آلت‌کوین‌های مورد نظر خود را با استفاده از تتر خریداری کرده یا به فروش می‌رسانند. برای مثال فردی که قصد خرید اتریوم را دارد می‌بایست با در اختیار داشتن ارز دیجیتال تتر، وارد بازار «اتریوم-تتر» یا همان ETH/USDT شود و با تترهایی که دارد، خرید اتریوم را انجام دهد. 

برعکس اگر فردی قصد فروش اتریوم بر پایه تتر را داشته باشد، باید اتریوم خود را به صرافی بفروشد و در ازای آن ارز دیجیتال تتر دریافت کند. به این ترتیب می‌گوییم تتر پایه بازار ارزهای دیجیتال است. 

در ادامه این مطلب پاسخ سؤالاتی همچون «تتر چیست؟»، «چه کاربردهایی دارد؟»، «چه کسی آن را به وجود آورده است؟»، «پشتوانه تتر چیست؟»، «آینده تتر چیست؟»، «آیا تتر برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟» و «چرا تتر به عنوان پایه بازار انتخاب شده است؟» داده می‌شود.


تتر چیست؟


تتر سومین آلت‌کوین محبوب و برترین استیبل‌‌کوین بازار ارز دیجیتال است. استیبل‌کوین‌هایی همچون تتر در واقع یک جایگزین مناسب برای در امان ماندن افراد از نوسان‌های ناگهانی بازار کریپتوکارنسی هستند. اما این موضوع به چه معناست؟ 

بازار ارز دیجیتال به‌عنوان جدیدترین بازار مالی در دنیا با ویژگی پرنوسان بودن در میان معامله‌گران شناخته شده است. منظور از پرنوسان بودن این است که یک رمزارز ممکن است در طی یک روز به طور ناگهانی 20 درصد تغییر قیمتی را تجربه کند که این اتفاق در بازارهای مالی سنتی مثل بورس بسیار نادر است. 

همین بالا بودن نوسان‌ قیمت‌ها باعث شده افراد در طی یک روز معاملاتی، سود یا ضررهای قابل توجهی کسب کنند. 

استیبل‌کوین‌ها عموماً قیمت ثابتی دارند و همچون سایر رمزارزها دستخوش این نوسان‌های قیمتی گسترده نمی‌شوند. به بیان دیگر استیبل‌کوین‌ها نوعی دارایی در بازار رمزارزها هستند که قیمت آنها باثبات بوده و برخلاف بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها درگیر نوسان‌های قیمتی گسترده نمی‌شوند.

این دسته از ارزهای دیجیتال با این هدف به وجود آمده‌اند که سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و انجام تراکنش‌های رمزارزی در دنیای کریپتوکارنسی را برای افراد تسهیل کنند. 

حال در پاسخ به این سؤال که تتر چیست، می‌توان گفت که ارز دیجیتال تتر برترین و قدرتمندترین استیبل‌کوین بازار رمزارزهاست که با نماد USDT شناخته می‌شود. قیمت تتر همواره با قیمت دلار برابری می‌کند. به بیان دیگر قیمت یک واحد ارز دیجیتال تتر با قیمت یک دلار آمریکا برابر است. از همین رو بسیاری از افراد در پاسخ به سؤال تتر چیست؟ می‌گویند: «دلار دیجیتال». 


بررسی تاریخچه تتر


رمزارز تتر (USDT) در ماه جولای سال 2014 میلادی با نام RealCoin راه‌اندازی شد و پس از گذشت پنج ماه یعنی در نوامبر همان سال به «تتر» تغییر نام یافت. ریو کالینز (Reeve Collins)، بروک پیرس (Brock Pierce) و کریگ سلارس (Craig Sellars) به‌عنوان سازندگان تتر شناخته می‌شوند. 

تتر ابتدا بر بلاکچین بیت‌کوین ایجاد شده بود، اما در حال حاضر امکان ایجاد و انتقال این ارز دیجیتال بر بستر شبکه‌های اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، سولانا، ترون، پالیگان و آوالانچ نیز فراهم شده است. 

به بیان دیگر ارز دیجیتال تتر یک توکن است و خود دارای بلاکچین  اصلی نیست؛ بلکه بر بستر سایر شبکه‌های بلاکچین  به وجود آمده و امکان انتقال آن بین کیف پول‌های مختلف نیز از طریق همین شبکه‌های بلاکچینی فراهم شده است. 

توجه داشته باشید که ارز دیجیتال تتر مطابق با مکانیسم اثبات ذخیره یا همان Proof of Reserve حاصل می‌شود؛ بنابراین امکان استخراج تتر توسط کاربران وجود ندارد، بلکه تمام تترهای در گردش توسط شرکت سازنده آن تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما منظور از اثبات ذخیره تتر چیست؟

«اثبات ذخیره» یکی از مهم‌ترین موضوعات بررسی‌شده در وایت‌پیپر تتر است که پیرامون موضوع پشتوانه تتر و عدم ورشکستگی شرکت ارائه‌دهنده آن اطمینان خاطر می‌دهد. به بیان دیگر پروتکل اثبات ذخایر در پروژه تتر نشان می‌دهد که شرکت تتر پشتوانه کافی برای این رمزارز را در اختیار دارد و امنیت دارایی در بلاکچین را به کاربرانش اثبات می‌کند. 


پشتوانه تتر چیست؟ 


همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، بسیاری از افراد ارز دیجیتال تتر را به‌عنوان «دلار دیجیتال» می‌شناسند. با شنیدن عبارت دلار دیجیتال، اولین جرقه‌ای که در ذهن شما ایجاد می‌شود چیست؟ احتمالاً شکلی از دارایی‌ را تصور می‌کنید که قیمت آن دقیقاً برابر با قیمت دلار است اما مثل دلار کاغذی، جنبه فیزیکی نداشته و بر بستر اینترنت به وجود آمده است.

این همان پاسخ سؤال «تتر چیست» است. این ارز دیجیتال پشتوانه دلاری داشته و در دسته استیبل‌کوین‌ها قرار می‌گیرد. استیبل‌کوین‌ها نیز وظیفه‌شان این است که از سرمایه افراد در برابر نوسان‌های گسترده و ناگهانی مارکت محافظت کنند.

حال ممکن است این سؤال ایجاد شود که چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟ ارز دیجیتال تتر با دلار آمریکا نسبت یک به یک دارد؛ یعنی قیمت یک واحد ارز دیجیتال تتر همواره با قیمت یک واحد دلار آمریکا برابر است. نسبت 1:1 بین تتر و دلار آمریکا به این علت است که این رمزارز به‌راحتی به‌عنوان یک دارایی پایه برای خریدوفروش سایر ارزهای دیجیتال قابل استفاده باشد. 

در نتیجه قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها در هر لحظه به نسبت مقدار عرضه و تقاضای موجود در بازار تغییر می‌کند. در چنین شرایطی باید یک دارایی پایه با قیمت ثابت وجود داشته باشد که بتوان نرخ تبدیل دارایی در معاملات خریدوفروش را به شیوه‌ای دقیق محاسبه کرد. 

اما اگر قیمت تتر نیز متغیر و همچون سایر ارزهای دیجیتال دائم در حال نوسان باشد، دیگر نمی‌تواند به‌عنوان پایه بازار در معاملات خریدوفروش به کار گرفته شود. در چنین شرایطی اساساً محاسبه نرخ تبدیل دارایی برای دو رمزارزی که هر دوی آنها در هر لحظه قیمت متفاوتی دارند، بسیار دشوار خواهد بود و روند انجام معاملات را با اختلال مواجه خواهد کرد. 

سؤال بعدی که ممکن است ایجاد شود این است که آیا قیمت تتر همواره و در هر لحظه با قیمت دلار کاملاً برابر است؟ یا اینکه احتمال دارد کمی بیشتر یا کمتر از آن باشد؟ 

با مراجعه به وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ می‌توان قیمت تتر که بر اساس دلار آمریکا نمایش داده می‌شود را مشاهده کرد. گاهی اوقات به دلیل تغییر عرضه یا تقاضا در بازار تتر ممکن است قیمت این رمزارز یک تفاوت جزئی با دلار آمریکا پیدا کند. مثلاً ممکن است قیمت تتر به 0.98 دلار یا 1.02 دلار برسد. این اتفاق از کجا نشئت می‌گیرد؟

قانون «عرضه و تقاضا» در اقتصاد اصلی‌ترین پاسخ به این سؤال است. گاهی اوقات ممکن است شرایطی ایجاد شود که مقدار تقاضا برای تتر از مقدار عرضه آن بیشتر باشد، در چنین شرایطی قیمت تتر از یک دلار فراتر می‌شود. 

در این حالت کمپانی صادرکننده تتر وظیفه دارد با صدور تترهای جدید به بازار به کمک طرف عرضه بیاید. به این ترتیب عرضه تتر افزایش‌ یافته و قیمت آن مجدداً به یک دلار می‌رسد. 

برعکس ممکن است گاهی اوقات شرایطی در بازار ایجاد شود که قیمت تتر به زیر یک دلار کاهش پیدا کند. این اتفاق به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه تتر در بازار اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی کمپانی تتر با خارج کردن حجم مشخصی از رمزارز تتر از بازار، عرضه آن را کاهش داده و قیمت را مجدداً به یک دلار بازمی‌گرداند. 

بنابراین کمپانی تتر در هر لحظه موظف است قیمت تتر را در مقایسه با دلار آمریکا در نسبت یک به یک نگه دارد. 


چه کسانی تتر را به وجود آورده‌اند؟ 


تتر در ابتدای شکل‌گیری تنها روی شبکه بیت‌کوین قابل استفاده بود، اما امروز امکان صدور این رمزارز روی طیف وسیعی از بلاکچین‌ها به وجود آمده است. همان‌طور که در پاراگراف اول اشاره شد، ریو کالینز (Reeve Collins)، بروک پیرس (Brock Pierce) و کریگ سلارس (Craig Sellars) به‌عنوان اولین سازندگان تتر شناخته شده و استارتاپ ریل‌کوین (Realcoin) و صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس (Bitfinex) به‌عنوان سازندگان رسمی ارز دیجیتال تتر شناخته می‌شوند. 


تفاوت دلار با تتر چیست؟


از ابتدای مطلب تا به اینجا چندین بار بیان کردیم که قیمت تتر با قیمت دلار همواره نسبت 1:1 دارد. حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که تتر چه فرقی با دلار دارد؟  اصلی‌ترین تفاوت دلار و تتر این است که تتر یک رمزارز بوده و دلار یک پول فیات است. سایر تفاوت‌های میان این دو دارایی از همین تفاوت سرچشمه می‌گیرد. 

تتر به‌واسطه اینکه یک رمزارز است، در تمام تراکنش‌های واریز و برداشت ارز دیجیتال به راحتی قابل استفاده بوده و این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند انتقال پول در سطح بین‌الملل را با مقادیر کارمزد بسیار پایین‌‌تر و همچنین سرعت بالاتر انجام دهند. 

از سوی دیگر ارز دیجیتال تتر به‌راحتی از طریق صرافی‌های آنلاین قابل خریدوفروش است. متقاضیان در هر لحظه می‌توانند با ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی، در کمتر از چند دقیقه به خرید تتر بپردازند و از آن برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی استفاده کنند. در صورتی که دسترسی به دلار کاغذی چندان راحت نبوده و انتقال پول با استفاده از دلار کاغذی عموماً شامل مقادیر قابل توجهی کارمزد می‌شود. 


بررسی کاربردهای تتر


ارز دیجیتال تتر به‌واسطه اینکه یک استیبل‌کوین معتبر است دو کاربرد عمده در بازار رمزارزها دارد که در ادامه هر یک را به صورت جزئی توضیح می‌دهیم.

  • تتر از سرمایه شما در برابر نوسان‌های گسترده بازار محافظت می‌کند.

هر زمان که با تحلیل وضعیت کلی بازار متوجه شدید نوسان‌های قیمتی منفی در انتظار رمزارزهاست، می‌توانید از معاملات خرید قبلی خود خارج شوید و دارایی‌های رمزارزی خود را به تتر که یک ارز دیجیتال باثبات است، تبدیل کنید.

  •  تتر امکان انتقال پول با سرعت بالا و کارمزد پایین را فراهم کرده‌ است. 

کاربران اگر می‌خواهند به فرد دیگری در ایران یا در هر نقطه دیگری از جهان پول ارسال کنند، ارز دیجیتال تتر قابلیتی را فراهم کرده تا شخص این انتقال پول را با سرعت بالا و کارمزد بسیار پایین انجام دهد. کافی است در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی ثبت‌نام کرد، حساب کاربری را شارژ کرد، خرید تتر را انجام داد و سپس آن را به آدرس کیف پول فرد مورد نظر ارسال کرد.

تنها کارمزد پرداختی در این فرایند، کارمزد مربوط به خرید تتر در صرافی و کارمزد انتقال تتر بر بستر بلاکچین است که مقادیر بسیار پایینی دارد. زمان این انتقال پول نیز حداکثر 30 دقیقه خواهد بود. 


آیا تتر جایگزین خوبی برای دلار است؟


برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا به این سؤال پاسخ داده شود که شما با خرید دلار کاغذی قصد برطرف کردن چه نیازی را دارید؟ پس از پاسخ به این سؤال می‌توانید ارزیابی کنید که آیا تتر می‌تواند جایگزین دلار کاغذی در برطرف کردن این نیاز باشد یا نه.

اگر قصد دارید با خرید دلار کاغذی از سرمایه خود در برابر تورم محافظت کنید، باید گفت که تتر جایگزین خوبی است. صرافی‌هایی که در زمینه خریدوفروش دلار کاغذی فعالیت می‌کنند، عموماً پیشنهادهای خوبی برای خرید دلار در زمان تورم یا فروش آن به شما ارائه نمی‌کنند یا حتی ممکن است از فروش دلار به شما یا خرید دلارهایتان امتناع کنند. 

اما فرایند خریدوفروش ارز دیجیتال تتر نسبت به دلار کاغذی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر است. به بیان دیگر سرعت نقدشوندگی تتر نسبت به دلار کاغذی بالاتر است. 

اگر قصد دارید پس از خرید دلار کاغذی آن را از طریق فرایندهای انتقال بین‌بانکی در سطح بین‌الملل به کشور دیگری انتقال دهید، باز هم استفاده از ارز دیجیتال تتر به‌صرفه‌تر است؛ چراکه در این حالت کافی است تنها از یک صرافی ارز دیجیتال اقدام به خرید تتر کرده و آن را بر بستر بلاکچین، با هزینه کمتر و سرعت بالاتر به آدرس کیف پول فرد مورد نظرتان انتقال دهید. 


آشنایی با نحوه خرید تتر


برای خرید تتر باید در یک صرافی ارز دیجیتال که از خریدوفروش این رمزارز پشتیبانی می‌کند، ثبت‌نام کرد. پس از آن باید حساب کاربری خود را شارژ کرده و سفارش خرید تتر را ثبت کرد. 

صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس یکی از پلتفرم‌های آنلاین معتبر برای معاملات رمزارزها در ایران است که امکان خریدوفروش بیش از 100 رمزارز را بر پایه تومان و تتر برای کاربران فراهم کرده است. در ادامه نحوه خرید تتر در او ام پی فینکس را توضیح خواهیم داد. 

ابتدا باید از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن او ام پی فینکس ثبت‌نام کرده و یک حساب کاربری ایجاد کرد. ثبت‌نام در او ام پی فینکس از طریق یک ایمیل انجام می‌شود. پس از ثبت‌نام باید در داشبورد حساب کاربری روی دکمه احراز هویت کلیک کرد و مراحل را پیش برد. 

احراز هویت در او ام پی فینکس طی سی مرحله و در کمتر از پنج دقیقه انجام می‌شود. پس از تأیید حساب کاربری می‌توان از روش‌های «معامله سریع» یا «معامله در بازار» به آسانی به خرید تتر پرداخت. 

ابتدا لازم است دکمه «واریز» در صفحه داشبورد را انتخاب کرد و با اتصال به درگاه پرداخت آنلاین بانکی، حساب کاربری خود را به صورت تومانی شارژ کرد. واریز تومان به او ام پی فینکس از طریق شماره کارت و شماره شبا (شناسه واریز) برای شما فراهم شده است. 

پس از شارژ حساب کاربری می‌توان به‌راحتی موجودی تومانی کیف پول خود را به ارز دیجیتال تتر تبدیل کرد. در صورت تمایل به استفاده از قابلیت معامله سریع، کافی است در قسمت «پرداخت می‌کنم» گزینه تومان و در قسمت «دریافت می‌کنم» گزینه تتر را انتخاب کرد. 

به این ترتیب موجودی تومانی حساب کاربری شما به صورت آنی و به قیمت سر خط بازار صرافی او ام پی فینکس به تتر تبدیل می‌شود. با ورود به قسمت «معامله» در او ام پی فینکس نیز می‌توان نمودار قیمت لحظه‌ای تتر بر پایه تومان را مشاهده کرد و با استفاده از سفارش‌گذاری به روش‌های لیمیت، استاپ‌لیمیت و استاپ‌مارکت معاملات خرید یا فروش تتر را به صورتی حرفه‌‎‌ای‌تر انجام داد. 

حال اگر قصد دارید تترهای خود را به کیف پول دیگری ارسال کنید، کافی است وارد قسمت «برداشت رمزارز» شوید و انتقال تتر بر بستر بلاکچین را انجام دهید. 


نحوه فروش تتر چگونه است؟


با فروش تتر به صرافی او ام پی فینکس نیز می‌توان به‌راحتی موجودی تتری حساب کاربری خود را به تومان تبدیل کرده و آن را در حساب بانکی‌تان دریافت کنید. مشابه خرید تتر، فرایند فروش تتر نیز به دو روش «معامله سریع» و «معامله در بازار» قابل انجام است. 

برای فروش تتر به روش معامله سریع کافی است در قسمت «پرداخت می‌کنم» ارز دیجیتال تتر و در قسمت «دریافت می‌کنم» گزینه تومان را انتخاب کنید و روی دکمه تبدیل بزنید. به این ترتیب موجودی تتر در حساب کاربری شما به صورت آنی و به قیمت لحظه‌ای بازار او ام پی فینکس به تومان تبدیل می‌شود. 

با مراجعه به قسمت «معامله» در او ام پی فینکس نیز می‌توان وارد بازار «تتر – تومان» شد و ضمن مشاهده قیمت تتر به تومان در هر لحظه، به چهار روش سفارش بازار، سفارش محدود، سفارش استاپ‌لیمیت و سفارش استاپ‌مارکت معاملات فروش و نقد کردن تتر را به شیوه‌ای حرفه‌ای‌تر به انجام رساند. 


بهترین کیف پول تتر کدام است؟


کیف پول‌های ارز دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی حکم حساب بانکی در دنیای واقعی را دارند. همان‌طور که در دنیای واقعی از یک یا چندین حساب بانکی برای نگهداری پول‌های خود استفاده می‌کنید، در دنیای رمزارزها نیز باید دارایی‌ها را درون کیف پول‌های ارز دیجیتال نگهداری کرد.

کیف پول‌های ارز دیجیتال به صورت کلی به دو دسته کیف پول‌های آنلاین و کیف پول‌های آفلاین تقسیم‌بندی‌ می‌شوند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری همچون تراست‌ولت و کیف پول‌های تحت وب همچون متامسک در دسته کیف پول‌های آنلاین قرار می‌گیرند. کیف پول‌های کاغذی و کیف پول‌های سخت‌افزاری همچون لجر و ترزور نیز در دسته کیف پول‌های آفلاین قرار می‌گیرند. 

در انتخاب کیف پول مناسب برای نگهداری تتر باید به نحوه استفاده خود از آن کیف پول دقت کرد. اگر هدف شما این است که در ارز دیجیتال تتر سرمایه‌گذاری کنید و می‌خواهید حجم بالایی از رمزارز تتر را در مدت زمان طولانی نگهداری کنید، بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری و آفلاین استفاده کنید. 

اما اگر می‌خواهید از کیف پول تتر به‌عنوان ابزاری برای ارسال و دریافت تتر یا نگهداری تتر در مدت‌زمان کوتاه استفاده کنید، کیف پول نرم‌افزاری تتر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. شاید برایتان جالب باشد که در حال حاضر کیف پول تراست‌ولت (Trust Wallet) محبوب‌ترین کیف پول موجود برای ذخیره ارز دیجیتال تتر است. 

نام کیف پول نوع کیف پول نحوه استفاده
تراست‌ولت (Trust Wallet) آنلایننرم‌افزاری / موبایلی
متامسک (Metamask)آنلایننرم‌افزاری/ افزونه مرورگر 
لچر (Ledger) آفلاین سخت‌افزاری/ فیزیکی
ترزور (Trezor)آفلاین سخت‌افزاری/ فیزیکی

صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس نیز برای تمام رمزارزهایی که پشتیبانی می‌کند، یک کیف پول اختصاصی به کاربران خود ارائه می‌کند. 

کاربران در صرافی او ام پی فینکس می‌توانند نسبت به کیف پول حساب کاربری خود واریز و برداشت رمزارزی انجام دهند و در صورت تمایل آن را در بازار معامله کنند. دارایی کاربران در او ام پی فینکس به صورت آفلاین و درون کیف پول‌های سخت‌افزاری نگهداری شده و هیچ خطری مبنی بر هک یا سرقت دارایی، سرمایه افراد را مورد تهدید قرار نمی‌دهد. 

دقت شود که کیف پول کاربران در او ام پی فینکس به‌صورت کاملاً اختصاصی پیاده‌سازی شده است. به بیان دیگر آدرس واریز رمزارزهای مختلف در او ام پی فینکس برای هر کاربر، فقط به خود آن کاربر تعلق داشته و هر حساب کاربری برای رمزارزهای گوناگون دارای آدرس‌های واریزی مجزاست.  

بنابراین در صرافی او ام پی فینکس می‌توان به‌راحتی به خرید تتر پرداخت، آن را درون کیف پول حساب کاربری خود نگهداری کرد و هر زمان که تمایل داشت آن را به فروش رساند و نقد کرد. 

همچنین صرافی او ام پی فینکس امکان واریز و برداشت ارز دیجیتال تتر بر بستر شبکه‌های TRC-20، BEP-20 و KCC را برای کاربران فراهم کرده است. به بیان دیگر کاربران در ازای این سه شبکه دارای آدرس واریز اختصاصی در او ام پی فینکس هستند. حداقل مقدار برداشت تتر از او ام پی فینکس و کارمزد برداشت در هر شبکه در جدول زیر ارائه شده است. 

کارمزد برداشتحداقل برداشتشبکه  انتقال
1.9 USDT12 USDTTRC-20
0.1 USDT10.1 USDTKCC
0.45 ISDT10.6 USDTBEP-20

چرا قیمت خریدوفروش تتر در صرافی‌ها متفاوت است؟ 


تفاوت قیمت تتر در صرافی‌های ارز دیجیتال به تفاوت در حجم معاملات صرافی و نحوه سفارش‌گذاری کاربران آن صرافی بستگی دارد. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید این عرضه و تقاضا برای تتر است که قیمت نهایی آن در بازار را مشخص می‌کند. 

در هر صرافی که معاملات آن به صورت فرد به فرد (P2P) صورت می‌گیرد، یک دفتر کل برای سفارشات وجود دارد که تمامی سفارش‌های خریدوفروش ثبت‌شده توسط کاربران آن صرافی در این دفتر کل یا اصطلاحاً اردر بوک (Order Book) قابل مشاهده است. به این دفتر کل تابلوی سفارشات نیز گفته می‌شود. 

به بیان دیگر تمام سفارش‌‌های خریدوفروش کاربران در تابلوی سفارشات صرافی واردشده و سفارش‌های خریدوفروشی که با یکدیگر تناسب داشته و اصطلاحاً مچ هستند، تکمیل می‌‌شوند. 

حال شرایطی را تصور کنید که یک نهنگ ارز دیجیتال تتر که مقادیر بالایی از این رمزارز را در کیف پول خود دارد، می‌خواهد آن را در یک صرافی به فروش برساند. این افزایش حجم فروش تتر در بازار قطعاً روی قیمت تتر در آن صرافی تأثیرگذار خواهد بود. 


خرید برای کاربران ایرانی چه خطراتی دارد؟ 


دنیای ارزهای دیجیتال با محوریت تمرکززدایی در امور مالی به وجود آمده؛ به این معنا که فناوری بلاکچین و صنعت رمزارزها قرار است بستری را فراهم کنند تا افراد بتوانند بدون نیاز به هیچ نهاد یا سازمان واسطه‌ای همچون بانک یا سایر مؤسسات مالی، تراکنش‌های مالی خود را به انجام برسانند. 

شاید برایتان جالب باشد که ارز دیجیتال تتر یکی از متمرکزترین رمزارزهای ارائه شده است! اصلی‌ترین دغدغه درباره این رمزارز نیز همین متمرکز بودن آن است. اما منظور از متمرکز بودن چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، کمپانی سازنده تتر به تناسب میزان عرضه و تقاضا برای تتر اقدام به افزایش یا کاهش صدور تتر در بازار می‌کند؛ بنابراین کنترل تمام تترهای موجود در کل بازار برعهده کمپانی صادرکننده آن است. 

حال اگر این شرکت به دلیل پیروی از قوانین جهانی در رگولاتوری رمزارزها تصمیم بگیرد کاربران خاصی را در لیست سیاه خود قرار دهد، می‌تواند برای آن دسته از کاربران مشکل‌ساز شود. برای مثال ممکن است تصمیم بگیرد دارایی تتر افراد خاصی را بلوکه کرده و برای همیشه مسدود کند.

در چنین شرایطی این افراد تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند به تترهای خود دسترسی داشته باشد. در حال حاضر هیچ قانونی با هدف تحت تأثیر قرار دادن کاربران ایرانی که هولدرهای تتر هستند، وضع نشده و جای نگرانی خاصی وجود ندارد. 

اما بهتر است همواره از جدیدترین قوانین وضع‌شده در فضای رگولاتوری رمزارزها آگاهی داشت و به تناسب هر اتفاق جدید، تصمیم‌های معاملاتی خود را به بهترین شکل مدیریت کرد. 


دامیننس‌ تتر چیست؟


دامیننس تتر که با نماد USDT.D نمایش داده می‌شود، عددی است که میزان تسلط تتر بر کل بازار ارز دیجیتال را در قالب درصد نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که دامیننس تتر یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در تحلیل کل وضعیت بازار کریپتوکارنسی بوده و سیگنال‌های ورود و خروج معتبری برای معامله‌گران صادر می‌کند. 

اما منظور از نرخ یا میزان تسلط تتر بر بازار چیست؟ وقتی می‌گوییم نرخ تسلط تتر چقدر است در واقع منظورمان این است که ارز دیجیتال تتر چه سهمی از کل بازار را در اختیار دارد.

حال شاید برایتان سؤال شود که دانستن سهم تتر از کل بازار چه ضرورتی دارد. اگر یادتان باشد در ابتدای همین مطلب بارها و بارها اشاره کردیم که تتر یک ارز پایه در معاملات خریدوفروش رمزارزها در فضای کریپتوکارنسی است؛ بنابراین افزایش یا کاهش سهم تتر از بازار که اصطلاحاً دامیننس تتر نامیده می‌شود، می‌تواند دربردارنده دیدگاه معامله‌گران نسبت به قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها باشد. اما چگونه؟

زمانی که دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند، به این معناست که سهم تتر از کل بازار افزایش‌ یافته است. افزایش سهم تتر از بازار به چه معناست؟ به این معناست که معامله‌گران ترجیح داده‌اند رمزارزهای خود را به یک استیبل‌کوین باثبات تبدیل کنند تا از نوسان‌های منفی بازار در امان بمانند. به بیان دیگر افزایش تتر در بازار نوعی سیگنال منفی برای قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین‌هاست. 

از سوی دیگر زمانی که دامیننس تتر کاهش یافته و در یک روند نزولی قرار می‌گیرد، به این معناست که سهم تتر در کل بازار کاهش یافته؛ یعنی معامله‌گران در حال تبدیل تتر به سایر رمزارزها هستند. این اتفاق در بردارنده این مفهوم است که معامله‌گران دیدگاه صعودی نسبت به قیمت رمزارزها در بازار دارند و ترجیح داده‌اند با تتر به‌عنوان یک استیبل‌کوین با قیمت ثابت، به خرید سایر رمزارزها بپردازند و از نوسان قیمتی مثبت در آنها کسب سود کنند. 

بنابراین نمودار دامیننس تتر یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تحلیلی در بازار کریپتوکارنسی بوده و اگر جزو افرادی هستید که به صورت روزانه در بازار ترید می‌کنید، لازم است تحلیل نمودار دامیننس تتر را در لیست کارهای روزانه خود قرار دهید. 


بهترین جایگزین‌های تتر کدم‌اند؟


ارز دیجیتال تتر در حال حاضر قدرتمندترین استیبل‌کوین بازار ارز دیجیتال است که با دلار آمریکا نسبت 1:1 دارد. اما تنها استیبل‌کوین موجود در بازار نیست. 

پس از ارز دیجیتال تتر، استیبل‌کوین‌های یو اس دی کوین با نماد USDC، استیبل‌کوین دای با نماد DAI و استیبل‌کوین بایینس یو اس دی با نماد BUSD برترین رمزارزهای باثبات در بازار ارز دیجیتال هستند که می‌توانند به‌عنوان پایه بازار در معامله خریدوفروش رمزارزها مورد استفاده قرار بگیرند. 

در ادامه سوالات متداول و پاسخ‌های آنها درباره تتر را می‌خوانید:

حساب تتر چیست؟ 

زمانی که در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت‌نام می‌کنید و به خرید ارز دیجیتال تتر می‌پردازید، در واقع یک کیف پول یا حساب تتر برای خود ایجاد کرده‌اید. 

بهترین صرافی خرید تتر در ایران کدام است؟ 

صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس یکی از معتبرترین پلتفرم‌های ایرانی برای خرید، فروش و نگهداری تتر به‌صورت کاملاً ایمن است. 

قیمت تتر در ایران چگونه محاسبه می‌شود؟ 

قیمت تتر در ایران از نرخ لحظه‌ای دلار پیروی می‌کند. قیمت یک واحد تتر نیز معمولاً با قیمت یک واحد دلار برابر بوده و ممکن است گاهی اوقات یک تفاوت جزئی داشته باشد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.