راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روز دوم ضبط فصل سوم اتاق آبی با حضور چهار مهمان برگزار شد

در سیزدهمین روز اردیبهشت‌ماه، استودیو راه‌کار ضبط فصل سوم برنامه «اتاق آبی» تحت عنوان لندتک‌شو را در «پارک فناوری فردا» آغاز کرد. اتاق آبی نام یک سلسله برنامه‌ گفت‌وگو محور است که ضبط و پخش آن توسط استودیو راه‌کار از سال گذشته آغاز شده است. در هر قسمت از این برنامه، میثم سلیمانی به عنوان مجری، میزبان یکی از بازیگران اصلی حوزه فناوری مالی و اقتصاد نوآوری کشور است تا در قالب گپ‌‌وگفتی مختصر و صمیمی، موضوعات داغ این حوزه را از زوایای مختلف و به طور تخصصی بررسی کنند.

در سالی که گذشت، استودیو راه‌کار حدود ۳۰ قسمت از «اتاق آبی» را ضبط و طی دو فصل منتشر کرد و حالا فرایند ضبط و پخش فصل سوم این برنامه نیز تحت عنوان «لندتک شو» کلید خورده است. اتاق آبی در دو فصل گذشته رویکرد متفاوتی داشت و در قسمت‌های مختلف فصل‌های اول و دوم، موضوعات متنوعی از فناوری مالی و اقتصاد نوآوری کشور را بررسی ‌کرد؛ امّا با توجّه به اهمّیّت پدیده لندتک و تخصیص اعتبار و وام‌های خرد و نقش آن در توسعه و تثبیت فناوری‌های مالی در فضای جامعه با توجه به شرایط تورمی حاکم، اتاق آبی قرار است در این فصل به‌طور اختصاصی به چالش‌ها و معضلات این حوزه فین‌تک بپردازد.

در روز ۱۳ اردیبهشت ماه، استودیو راه‌کار در پارک فناوری فردا میزبان چهار مهمان از میان مدیران و فعالان ارشد حوزه لندتک و فین‌تک کشور بود تا فرایند ضبط چهار قسمت دوم برنامه اتاق آبی صورت بگیرد. مهمانان راهروهای درهم و هزارتو مانند ساختمان پارک فناوری فردا را پشت سر گذاشتند؛ از میان فضایی انباشته با حس‌وحال مثبت و شورانگیزی که معمولا آن را در میان فعالان حوزه فناوری سراغ داریم عبور کردند و به اتاق ضبط استودیو راه‌کار رسیدند. هر چند که حضور مهمانان در استودیو به ترتیب از میانه‌های روز آغاز شد و تا اواخر آن نیز به طول انجامید، تیم تدارکات زمان زیادی را به آماده‌سازی نور، دکور، محیط و دیگر موارد اختصاص داد تا مطلوب‌ترین شرایط برای بازگشت هر چه بهتر اتاق آبی رقم بخورد.

اوّلین مهمان روز دوم این فصل اتاق آبی ، امین کلاهدوزان بود. امین کلاهدوزان دانش‌آموخته کارشناسی رشته مخابرات بوده و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌های مدیریت اجرایی و مدیریت راهبردی کسب‌وکار ادامه داده و سابقه کاری در جایگاه‌های مدیریت ارشد سازمان‌های دولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را داشته است. حالا او رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و از آخرین وضعیت حاضر لندتک‌ها در رگولاتوری می‌گوید.

دومین مهمان برنامه محمد آجدانی بود. آجدانی دارای مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک و کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات است. او تا آذرماه سال ۱۳۹۷ معاون پرداخت خرد شرکت فناپ پرداخت بود و در حوزه کیف پول آفلاین مبتنی بر کارت بلیت الکترونیک، کیف پول آفلاین مبتنی بر فناوری NFC تلفن همراه و سیم‌کارت (راه‌اندازی پروژه کیپاد اولین پروژه از این نوع در خاورمیانه) و کیف ‌پول آنلاین مبتنی بر تلفن همراه فعالیت کرده است. سپس از ۲۰ آذرماه ۱۳۹۷ به‌عنوان سرپرست مدیرعامل سیمرغ تجارت شروع به کار کرد  و از هفتم اسفندماه ۱۳۹۷ نیز کار خود را به‌عنوان مدیرعامل در این شرکت رسما آغاز کرد و در حوزه‌های کارت بلیت الکترونیک، انواع کارت‌های هدیه و خرید، توریست‌کارت، کیف ‌پول آنلاین (اپلیکیشن ست)، پلتفرم Open API (پلتفرم ست‌پلاس)، پادیز و دیگر موارد فعالیت کرد. او به‌عنوان معاون بانکداری نوین داتین در برنامه اتاق آبی از تاثیر ارائه تسهیلات خرد در نئوبانک‌ها گفت.

سومین مهمان برنامه علیرضا قنادان بود. قنادان دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات است و از سوابق او می‌توان به عضویت در هیئت‌مدیره یا مربی و مشاور در مجموعه‌های متعدد استارتاپی نظیر کارپینو، فون‌پی، FADAX، فوروارد، ایران‌کارت و خوگر اشاره کرد. او همچنین عناوینی نظیر مشاور برنامه‌ریزی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس و مدیرعامل و رئیس هیئت عامل سازمان تاکسیرانی تهران را در کارنامه دارد. او به‌عنوان مدیرعامل لندو در اتاق آبی حضور پیدا کرد و آنرا می‌توان اولین گفت‌وگوی قنادان پس از حضور در لندو دانست.

بر خلاف روز اول که با سه میهمان ضبط انجام شد، روز دوم ضبط فصل سوم برنامه اتاق آبی میزبان چهار مهمان بود. مهمان چهارم محمدصادق آزادانی بود. آزادانی دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد مدیریت پروژه از دانشگاه شهید بهشتی تهران است. او از سال ۱۳۸۹ باتجربه چند پروژه کوچک وارد صنعت فناوری اطلاعات شد و از سال ۱۳۹۱ با ورود به هلدینگ بهسازان فردا به طور جدی‌تر فضای حرفه‌ای کارشناسی و مدیریتی را آغاز و در پروژه‌های متنوعی مسئولیت داشت. آزادانی از سال ۱۳۹۵ به‌عنوان مشاور مدیرکل در حوزه تحول دیجیتال و مدیر پروژه استقرار نظام مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات در وزارت امور خارجه ادامه فعالیت داد. او در سال ۱۳۹۷ وارد فضای توسعه کسب‌وکارهای فناوری مالی شد. در تیم اولیه شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا به‌عنوان مشاور و مدیر، زمینه‌ساز محصول اعتباری این شرکت بود و سپس با همکاری جمعی از قدیمی‌های صنعت بانکی، اعتبارینو را بنیان‌گذاری کرد. آزادانی در حال حاضر به‌عنوان مشاور مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری بانک شهر، مسئولیت توسعه کسب‌وکار نئوبانکی این شرکت را بر عهده دارد. او اکنون رئیس کمیسیون لندتک نصر تهران است. او در این گفتگو در خصوص وضعیت فعلی کسب‌های لندتک به گفتگو پرداخت.

هر یک از مهمانان در گفت‌وگو با میثم سلیمانی، به طور عمومی و تخصصی و با نگاهی موشکافانه، وضعیت لندتک کشور را مورد بررسی قرار دادند و از چالش‌ها و فرصت‌هایی صحبت کردند که در روزهای آتی می‌تواند از رشد این صنعت ممانعت کند یا به آن دامن بزند. در هر کدام از این گفت‌وگوها نکات خاص و منحصر به فردی مطرح شده که شنیدنشان ابداً خالی از لطف نیست؛ چه برای فعالان سایر حوزه‌های فناوری مالی و چه برای نهادهای رگولاتوری که از این طریق می‌توانند دغدغه‌های عمده بازیگران این صنعت را بفهمند و در هموار کردن مسیر پر فراز و نشیب توسعه این اکوسیستم نقش پررنگی ایفا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.