راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلارم عسگری در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار بیان کرد / هنر کریپتویی با ورود هنر به عرصه رمزارزها

دلارام عسگری، کارشناس اقتصاد هنر در استودیو راه‌کار به بهانه رویداد ۹ ژانویه از تلفیق هنر و بلاکچین گفت. به گفته عسگری فضای هنر دیجیتال مثل خیلی از پدیده‌های دیگر،‌ نکات مثبت و منفی دارد که یک‌سری چالش ایجاد کرده است. چالش مهمی که در گذشته اعلام کرده بودیم عدم وجود شفافیت اطلاعات بوده ولی الان اطلاعات خیلی زیادی داریم که اقتصاد هنر هم باید دیجیتالی و قابل استفاده شود.

او توضیح داد: «بلاکچین غیرمتمرکز است؛ اما دنیای هنر همیشه متمرکز بوده است و قدرتمندان مافیای هنر همیشه مرزها را تعیین می‌کردند. در اقتصاد هنر همیشه با عدم شفافیت روبرو بودیم و اطلاعات همیشه در دست عده‌ای کمی بوده و با بلاکچین عدم توزان اطلاعات در اقتصاد هنر از بین رفته است. یکی دیگر از آثار بلاکچین بر اقتصاد هنر، ازبین‌بردن واسطه‌ها و پدیدآمدن مخاطبان جدید است.»


دنیای هنر همواره متمرکز و اطلاعات در اختیار یک عده کوچکی بوده


عسگری در پاسخ به این سوال که NFT چه کمکی به اقتصاد هنر می‌کند؟ سخنان خود را آغاز و بیان کرد: «با ورود هنر به عرصه رمزارزها و به‌وجودآمدن هنر کریپتویی، اثر هنری وارد بلاکچین و ثبت می‌شود و در نتیجه آن NFT شکل می‌گیرد. از طرفی بلاکچین در بحث غیرمتمرکز بودن به اقتصاد هنر بسیار کمک کرده است و برخلاف بلاکچین، دنیای هنر همواره متمرکز بوده و قدرت در دست صاحبان قدرت بوده و عده کمی هستند که مرزهای هنر را تعریف می‌کردند و اکنون شرایط به این شکل نیست.»

او در ادامه پاسخ به پرسش افزود: «موضوع بعد، بحث شفافیت است. ما در اقتصاد هنر همیشه با عدم شفافیت روبرو بودیم و اطلاعات در دست یک عده کوچکی بوده و اکثر افراد آن اطلاعات را نداشتند و به آن «عدم تقارن اطلاعات در اقتصاد هنر» می‌گوییم و الان این موضوع هم به کمک بلاکچین از بین رفته و همه می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. از رفع موانعی که به کمک بلاکچین تسهیل شده، بحث محدودیت‌هایی که ما در دنیای هنر داشتیم و اکنون تا حد زیادی از بین رفته؛ محدودیت ورود به این حوزه، محدودیت جغرافیایی، نقش واسطه‌ها است.»


اقتصاد هنر به کمک بلاکچین مردمی‌تر شده


این کارشناس اقتصاد هنر از طرفی اضافه‌شدن مخاطبان جدید به این فضا با کمک بلاکچین را مفید ارزیابی کرد و گفت: «در گذشته فعالان این حوزه صرفا افراد خاصی شامل هنرمندان و کلکسیون‌دارها بودند. اما اکنون گروه‌های جدید مثل علاقه‌مندان به تکنولوژی که به NFTها علاقه‌مند شدند، بیشتر می‌توانند به آن وارد شوند، چه به‌عنوان هنرمند و چه به‌عنوان خریدار اثر هنری. از طرفی شاهد هستیم کسانی که با کمک هوش مصنوعی آثاری را خلق می‌کنند و هیچ متر و معیار سنجش هم عملاً وجود ندارد و به‌طورکلی دنیای هنر و اقتصاد هنر به کمک بلاکچین مردمی‌تر شده است.»

عسگری در پایان توضیحاتی درباره چالش‌ها و جریان محوری پیش‌روی فضای هنر دیجیتال داد: «این فضا مثل خیلی از پدیده‌های دیگر،‌ نکات مثبت و منفی دارد که یک‌سری چالش ایجاد کرده. چالش مهمی که در گذشته اعلام می‌کردیم؛ شفافیت اطلاعات نداریم ولی الان اطلاعات خیلی زیادی داریم که اقتصاد هنر هم باید دیجیتالی و قابل استفاده شود. چالش‌ دیگر در مقیاس جهانی، قیمت‌های نجومی آثار هنری که در انواع پلتفرم‌ها می‌بینیم، است و کارشناسان هنری می‌گویند بسیاری از این آثار ارزش هنری به آن شکل ندارند و بعضا خریدار این آثار در فروش دچار مشکل می‌شوند. از طرفی هم این بازار به سمت ارزش محور شدن در حال حرکت است. و کم‌کم آثاری که ارزش هنری بیشتری دارند،‌ ارزش اقتصادی بالاتری هم پیدا می‌کنند و شرایط یک مقداری منطقی‌تر در فضای هنر دیجیتال می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.