راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیر جعفرزاده از آموزش و فرهنگ‌سازی صرافی‌ها می‌گوید / عدم آگاهی منجر به تریبون‌دار شدن یک عده ناآگاه می‌شود

امیر جعفرزاده، دبیر هیئت تحریریه فرهاد اکسچنج، با اشاره به اهمیت آگاهی‌رسانی در حوزه رمزارز و بلاکچین، توضیح داد: «آموزش و آگاهی‌رسانی باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های سازمانی شرکت‌ها تعریف شود. این امر هم به نفع کاربران است و هم برای شرکت‌ها سودمند است. هر مدلی از آموزش و آگاهی کاربران، رگولاتور و سایر بازیگران را در پی خواهد داشت و آگاه‌سازی جمعی باعث رشد تمام اکوسیستم خواهد شد.»

امیر جعفرزاده، دبیر هیئت تحریریه فرهاد اکسچنج در گفت‌وگو با میثم سلیمانی در استودیو راه‌کار از آموزش، فرهنگ‌سازی و مسئولیت صرافی‌ها می‌گوید.


آگاهی‌سازی جمعی باعث می‌شود که کل اکوسیستم به رشد برسد


امیر جعفرزاده، دبیر هیئت تحریریه فرهاد اکسچنج، با تأکید بر اهمیت آموزش، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی، بیان کرد: «آموزش و آگاهی‌رسانی نقش بسزایی در توسعه جوامع و صنایع دارند. در دنیای امروز که تکنولوژی به سرعت پیشرفت می‌کند و محیط‌ها پویا هستند، آگاهی و آموزش برای حفظ قدمت با این تغییرات ضروری است. این مسئولیت بر عهده تمام پلتفرم‌ها است، نه فقط صرافی‌های رمزارز. آن‌ها باید برای آگاهی‌دهی و آموزش به مخاطبان خود اقدام کنند تا بتوانند با محیط پویا همگام شوند و ریسک‌ها را به حداقل برسانند.»

جعفرزاده در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید صرافی‌های رمزارزی باید جدی‌تر وارد فضای آموزش بشوند، گفت: «اگر صرافی‌ها خوشان آموزش کافی ندیده باشند و صرفاً مثل نمونه‌های خارجی یک تیک تایید اعلام ریسک برای کاربران قرار بدهند، در نتیجه انتظاری از آن‌ها نمی‌رود. اما اگر یاد بگیریم که اهمیت این آگاهی‌سازی چقدر مهم است، و این موضوع را یکی از اولویت‌های سازمانی خودمان قرار دهیم، در نهایت به نفع خودمان خواهد بود. چرا که برگزاری هر گونه کلاس و دوره آموزشی نیاز است و کمک می‌کند که کاربر، رگولاتور و خود همکار نیز آگاه می‌شود و این آگاهی‌سازی جمعی باعث می‌شود که کل اکوسیستم به رشد برسد. و علت این که به آن نقطه نرسیدیم شاید این باشد که آن کسی که باید آموزش بدهد و پلتفرمی هم که رسانه هم دارد، به آن سطح نرسیده که بخواهد آموزش بدهد.»


تریبون‌دار شدن یک عده ناآگاه


با توجه به عقیده امیر جعفرزاده، یکی از عوامل اصلی ضرر کاربران در بازارهای مالی، به ویژه بازار ارزهای دیجیتال، عدم آگاهی و عدم دسترسی به آموزش مناسب است. او اشاره کرده است: «اگر کاربران کتاب استاندارد فیات را مطالعه کنند و با تاریخچه پول، دلایل نیاز به ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین آشنا شوند، می‌توانند مدیریت ریسک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را بهبود بخشند. هر سرمایه‌گذار در هر بازاری نیاز به دانش کافی دارد، به خصوص در بازارهای پرریسک و پویایی مانند بازار ارزهای دیجیتال.»

او بر این باور است که عدم آگاهی و نادیده گرفتن آموزش منجر به افزایش تبلیغات و معرفی نادرست ارزهای دیجیتال مانند لونا شده است. او این وضعیت را با عنوان «تریبون‌دار شدن یک عده ناآگاه» توصیف می‌کند و افزود: «افراد بدون دسترسی به اطلاعات صحیح و آگاهی کافی، ممکن است به تبلیغات و نظرات دیگران بپردازند و تصمیم‌های نادرست بگیرند. به عنوان مثال، وقتی ۵۰ هزار نفر لونا را دنبال می‌کنند و توصیه مثبت می‌دهند، بسیاری از افراد بدون دانش کافی ممکن است به این توصیه‌ها اعتماد کنند و تصمیمات خود را براساس آن‌ها بگیرند و من به‌عنوان یک کسی که مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را آموخته‌ام، روی ارزهای نوپایی مثل لونا که چند ماه بیشتر از آمدن آن، در آن مقطع نمی‌گذشت، سرمایه‌گذاری زیادی انجام نمی‌دهم و با سرمایه محدودی وارد می‌شوم و علت این که برخی در این ارز دچار ضرر شدند این بود که آموزش ندیده بودند که چطور سرمایه‌گذاری کنند و ما در فرهاد اکسچنج یک‌سری کتاب که مرتبط به همین موضوع هستند و تعدادی به نشر رسیده و یک کتاب هم بعد از رویداد است.»

او ادامه داد: «کتاب‌های به نشر رسیده؛ استاندارهای دستوری، ۲۰ مغلطه اقتصاد اتریشی و مبانی فلسفی و اقتصادی سرمایه‌داری هستند و این کتاب‌ها همگی به هم مرتبط هستند و با چاپ این کتاب‌ها سعی کردیم وظیفه خودمان را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی و آگاهی‌بخشی نشان بدهیم و می‌گوییم که مطالعه باید شکل بگیرد و اگر مطالعه شکل نگیرد، تباهی سرمایه خیلی نزدیک است.»


ابتدا آموزش بعد دمو و آخر ریسک مدیریت شده


دبیر هیئت تحریریه فرهاد اکسچنج در پایان گفت‌وگوی خود، توصیه کرد: «تمام افرادی که قصد ورود به هر بازاری را دارند، باید اصول و مبانی سرمایه‌گذاری را بیاموزند. اگر فرد از اقتصاد چیزی بلد نیست، نباید به طور نادرست وارد بورس یا فارکس شود. ابتدا باید اصول و مبانی را آموزش ببیند و پس از درک کامل و پذیرش روان‌شناختی، با حساب دمو وارد بازار شود. اگر در حساب دمو موفق بود، زمان مناسب برای ورود به بازار و با مدیریت مناسب ریسک فراهم شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.