راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز به کار کمیسیون بررسی طرح صیانت فضای مجازی از مهرماه

براساس اصل ۸۵ و در پی قطعی‌شدن بررسی طرح صیانت از فضای مجازی در یک کمیسیون ویژه، کمیسیون مشترک مجلس برای بررسی این طرح با همکاری اعضای ۹ کمیسیون دیگر،‌ از مهرماه تشکیل خواهد شد. نیرو‌های تخصصی، منتقدان و مخالفان در این کمیسیون حضور خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود شاهد تغییراتی در پیش‌نویس «طرح صیانت» باشیم.

به نقل از خبرگزاری مهر، سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اطلاع‌رسانی از آغاز به کار کمیسیون مشترک بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» از مهرماه اظهار داشت: «قرار است طبق درخواست هیئت‌رئیسه مجلس، ۹ کمیسیون مربوطه،‌ نفرات منتخب خود را برای حضور در کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت اعلام کنند.»

به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، در پی آثار مخرب این طرح بر کسب‌وکارهای اینترنتی، نقض حقوق کاربران فضای مجازی و واکنش‌های منتقدان این طرح، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به قالیباف، رئیس مجلس، خواستار توجه به صدای منتقدان در بررسی این طرح شد.

کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران هم نسبت به از بین رفتن ۳۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران با اجرایی‌شدن این طرح هشدار داد. همچنین آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و صاحبان بیش از ۵۰ کسب‌وکار اینترنتی و حتی بیش از ۸۰۰ هزار کاربر عادی با امضای پویش «نه به طرح صیانت»، خواستار توقف بررسی و اصلاح آن شدند.

به‌دنبال انتقادات وارده به این طرح، حدود ۲۰ نماینده مجلس طرح لغو بررسی طرح صیانت را بر اساس اصل ۸۵ و به‌منظور برگرداندن رأی نمایندگان، به مجلس بردند که متأسفانه موفق به جلب نظر و تغییر رأی نمایندگان مجلس نشدند. در نتیجه بررسی این طرح در کمیسیون ویژه و بر اساس اصل ۸۵ قطعی شد.

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگ مجلس، با بیان اینکه کمیسیون مزبور از مهرماه آغاز به کار می‌کند، گفت: «اعضای این کمیسیون ویژه کمتر از ۲۴ نفر نیستند و قرار است در این کمیسیون از ظرفیت نیرو‌های تخصصی، منتقدان و مخالفان استفاده شود.»

بررسی طرح صیانت در کمیسیون ویژه به دو دلیل با اعتراض همراه شد؛ اول اینکه به ‌جای ۲۹۰ نماینده، قرار است کار رسیدگی به این طرح جنجالی به یک کمیسیون ۳۰ تا ۴۰ نفره سپرده شود و دوم اینکه چون جلسات این کمیسیون مانند جلسات صحن علنی به‌صورت زنده پخش نمی‌شود، مردم و رسانه‌ها در جریان جزئیات بررسی آن قرار نخواهند گرفت.

منتظری در پاسخ به اعتراضات مطرح‌شده و با اشاره به حساسیت‌های مردم پیرامون این طرح گفت: «قرار است برای آسودگی خاطر مردم، کار رسانه‌ای قوی شکل بگیرد و مردم در جریان آخرین تصمیمات جلسات این کمیسیون قرار بگیرند.»

منتظری در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است در خصوص این طرح بازنگری صورت بگیرد، اظهار داشت: «در مجلس مقرر کردیم پیش‌نویس این طرح در کمیسیون مشترک مورد بررسی فراوانی قرار گیرد و قطع به یقین ما شاهد تغییراتی در پیش‌نویس این طرح خواهیم بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.