راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شورای عالی فضای مجازی در خصوص طرح صیانت اطلاعیه داد / هیچ طرحی به این شورا ارجاع داده نشده است

شورای عالی فضای مجازی در اطلاعیه‌ای اخبار مبنی بر ارجاع طرح صیانت از حقوق کاربران به این شورا را تکذیب کرد. شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد که تاکنون هیچ طرحی به این شورا برای اعمل نظر و تصویب نهایی ارسال نشده است.

پس اینکه مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات در توییتر و  ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری، از ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی توسط قالیباف خبر دادند حالا اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد این اتفاق در عمل رخ نداده است. البته فیروز آبادی همان موقع هم تأکید کرده بود که طرح صیانت بعد از بررسی سیاست‌های کلان به مجلس بازمی‌گردد.

شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «باتوجه به درخواست مجلس شورای اسلامی از شورای عالی فضای مجازی، صرفاً محورها و سیاست‌های مدنظر در زمینه قانون‌گذاری به مجلس ارائه خواهد شد و متن طرح صیانت از حقوق کاربران که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، به این شورا ارجاع داده نشده است. هرچند بر اساس‌نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی، مطلوب این است که طرح صیانت و قوانین حکمرانی در فضای مجازی نیز پس از دریافت سیاست‌ها و نیازهای قانونی شورای عالی فضای مجزای مجدداً تنظیم و موردبررسی قرار گیرد.»

شورای عالی فضای مجازی در پایان اطلاعیه متذکر شد که هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص مصوبه و یا تصمیمی که از سوی شورای عالی فضای مجازی کشور صورت می‌گیرد، صرفاً از طریق مراجع ذی‌ربط در شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

مجتبی توانگر نماینده تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در خصوص نامه قالیباف به شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: «این نامه مربوط به اسفندماه بوده و هیچ ارتباطی به ارجاع طرح صیانت به شورای فضای مجازی ندارد بلکه خواسته‌شده، چارچوب قانون حکمرانی در فضای مجازی مشخص شود تا مجلس بتواند قانونی درست بر اساس تدابیر ولایت تدوین و تصویب کند. فوریت نامه هم به این دلیل بوده که خبری مبنی بر نظر شورای عالی درباره طرح صیانت مطرح‌شده بود که در نامه خواسته‌شده اگر مصوبه‌ای وجود دارد، ابلاغ شود اما ظاهراً هیچ مصوبه‌ای نبوده است.»

به گفته رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، مجلس باید قانون‌گذاری کند اما باید متناسب باسیاست‌هایی باشد که مرجع اصلی یعنی شورای عالی فضای مجازی تعیین می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.