راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بالاخره پی‌پال تأیید کرد که استارت‌آپ پرداخت سوئدی iZettle را ۲.۲ میلیارد دلار و به‌صورت نقد می‌خرد

پی‌پال می‌خواهد بزرگ‌ترین خرید خود از ابتدا تا امروز را انجام دهد. این قمار ۲.۲ میلیارد دلاری پی‌پال به معنای این است که این کمپانی نوآور پرداخت قصد دارد بازارش را علاوه بر آمریکا در اروپا هم گسترش دهد. اسکوایر و استرایپ و دیگر رقبای پی‌پال حالا با نگرانی بیشتری به این خرید پی‌پال نگاه می‌کنند. پی‌پال تائید کرده است که می‌خواهد استارت‌آپ iZettle را که دفتر مرکزی‌اش در استکهلم سوئد است با ۲.۲ میلیارد دلار پول نقد بخرد.

انتظار می‌رود که این قرارداد در فصل سوم سال ۲۰۱۸ نهایی شود و برمبنای این توافق مدیرعامل و بنیان‌گذار این استارت‌آپ که به «اسکوایر اروپا» معروف است در کمپانی باقی می‌مانند. علاوه بر «ژاکوب دی گیر» باقی مدیران ارشد هم در این کسب‌وکار پرداخت باقی خواهند ماند.

 

زمان عجیب انجام معامله

نکته مهم زمان انجام این معامله است: دقیقاً ۹ روز پیش مدیران iZettle فرم‌های IPO را پر کرده بودند. آنها برنامه داشتند که از طریق بورس استکهلم ۲۲۷ میلیون دلار سرمایه جذب کنند که ارزش کمپانی با این جذب به حدود ۱.۱ میلیارد دلار می‌رسید.

خبرنگار تک‌کرانچ برمبنای شنیده‌هایش می‌گوید که پی‌پال و iZettle از سال‌ها پیش با یکدیگر در حال مذاکره بودند و پر کردن فرم‌های IPO مذاکرات را ناگهان وارد مرحله جدیدی کرد.

ارزش پی‌پال در حال حاضر ۹۴ میلیارد دلار است و سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار درآمد داشته است. iZettle بزرگ‌ترین تراکنش پی‌پال تا امروز است. سال ۲۰۱۵ پی‌پال استارت‌آپ انتقال پول زوم (Xoom) را ۸۹۰ میلیون دلار خرید. در سال ۲۰۱۳ هم که هنوز بخشی از «ایی‌بی» بود سرویس ونمو برین‌تری را ۸۰۰ میلیون دلار خرید.

iZettle در ۱۲ بازار جهان حضور دارد؛ کشورهایی در شمال اروپا و حتی مکزیک در آمریکای لاتین. این بازارها جاهایی هستند که پی‌پال در بازار آفلاین آنها حضور ندارد. کشورهایی مانند برزیل، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، مکزیک، هلند، نروژ، اسپانیا و سوئد. حضور این استارت‌آپ در بازارهای لاتین هم با همکاری بانک اسپانیایی سانتاندر بوده است. iZettle حضور قدرتمندی هم در بریتانیا دارد که حالا پی‌پال می‌تواند رقیب جدی اسکوایر در این منطقه از دنیا شود.

مانند اسکوایر iZettle در زمینه نقاط فروش فعالیت می‌کند. آنها دانگلی ارائه می‌کنند که فعالان خرد اقتصادی که تا پیش‌ازاین به دلیل هزینه‌های بالا امکان دسترسی به خدمات پرداخت الکترونیکی را نداشتند می‌توانند موبایلشان را به ابزار پذیرش کارت‌های بانکی کنند. البته این تنها محدوده‌ای نیست که آنها فعالیت می‌کنند و فعالیت‌هایی هم در زمینه وام و مدیریت مالی داشته‌اند.

 

حضور در بازارهای جدید و ایجاد ارزش بیشتر

کسانی که خبرهای پی‌پال را دنبال می‌کنند احتمالاً می‌دانند که این کمپانی در سال‌های اخیر تلاش کرده است ابزارهایی برای پذیرش پرداخت‌ها به‌صورت آفلاین در آمریکا و دیگر نقاط دنیا ایجاد کند. منتها آنها نتوانسته‌اند به آن اندازه که در فضای آنلاین موفق هستند در فضای آفلاین هم موفق باشند. حضور موفق iZettle در بازارهای آنلاین احتمالاً مهم‌ترین دلیل این معامله و خرید بوده است.

دان شولمن مدیرعامل پی‌پال گفته است که «کسب‌وکارهای خرد موتور محرک اقتصاد جهانی هستند و ما می‌خواهیم با گسترش دادن پلتفرممان به آنها کمک کنیم که در رقابت آنلاین، آفلاین و موبایل پیروز شوند. در دنیای دیجیتال امروز مصرف‌کنندگان می‌خواهند که بتوانند هر زمان، هر مکان و به هر شکلی که خواستند خرید کنند. با نزدیک به یک میلیون پذیرنده‌ای که این استارت‌آپ دارد، ژاکوب دی‌گیر و تیمش ظرفیت‌های جدیدی را برای توسعه بازار پی‌پال ایجاد می‌کنند.»

نیازی به یادآوری نیست که این معامله به رشد بیشتر بازار iZettle هم کمک خواهد کرد. مدیرعامل این استارت‌آپ هم گفته است که «ترکیب دارایی‌ها و تخصص ما با رهبر صنعت پرداخت جهان یعنی پی‌پال به ما این امکان را می‌دهد که ارزش بیشتری به کسب‌وکارهای خرد ارائه دهیم و به آنها کمک کنیم که در جهان غول‌ها موفق شوند. از امروز پذیرندگان ما به ابزارهای بهتر و قوی‌تری دسترسی خواهند داشت»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.