راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی پیش‌نویس چارچوب «توکنیزاسیون» را منتشر کرد

اردیبهشت‌ماه امسال بود که بانک مرکزی با رونمایی از «مانا» و «سهند» به استقبال تسهیل انجام تراکنش‌های پرداخت همراه در ایران رفت. اوایل اردیبهشت‌ماه امسال ضوابط پرداخت‌های دیجیتال و همراه در بخشنامه‌ای با امضاء رئیس‌کل بانک مرکزی، به شبکه بانکی ابلاغ شد. یک هفته بعد بانک مرکزی در یک نشست خبری با حضور مهندس ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانکی مرکزی وقت، ضمن اعلام توضیحات بیشتر درباره این بخشنامه، خبر از امکان استفاده از پرداخت‌های همراه در نمایشگاه کتاب به‌عنوان اولین پروژه رسمی در این راستا داد. کارشناسان به شکل‌های مختلف از رویکرد بانک مرکزی استقبال کردند.

 

ببینید: آیا توکنیزاسیون به نقطه عطف پرداخت همراه در ایران تبدیل می‌شود؟

 

در همین راستا چهارشنبه این هفته بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به بانک‌ها، شاپرک، شرکت خدمات و کاشف انتشار پیش‌نویس چارچوب «توکنیزاسیون» یا نشان‌گذاری را اعلام کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «پیرو بخشنامه شماره 29128/96 مورخ 6/2/1396 در خصوص خدمات پرداخت دیجیتال و پرداخت‌های همراه و با عنایت به اهمیت توسعه و پیشرفت روزافزون به‌کارگیری فناوری‌های نوین باهدف تسهیل انجام عملیات پرداخت و حفظ امنیت اطلاعات حساس مشتریان، استقرار زیرساخت نشان‌گذاری در دستور کار نظام بانکی قرارگرفته است. نشان‌گذاری به‌عنوان راهکاری در راستای افزایش سطح امنیت و ارتقاء کارایی تراکنش خصوصاً در پرداخت همراه و فناوری‌های پیشرفته مورداستفاده است. این راهکار به‌واسطه جایگزینی اطلاعات کارت با نشانه در تراکنش‌های مالی و کاربرد نشانه در دامنه خاص، ریسک امنیتی افشاء اطلاعات را کاهش داده و به‌عبارت‌دیگر با اعمال محدودیت در استفاده از نشانه، در صورت دسترسی فرد غیرمجاز به اطلاعات نشانه، اثر وقوع رخدادهای امنیتی در حوزه بانکی را کاهش خواهد داد. با توجه به اینکه امنیت اطلاعات از دیدگاه کلیه اعضاء نظام پرداخت یک چالش مهم است، استقرار این زیرساخت به‌صورت یکپارچه در نظام بانکی ضمن ایجاد سهولت در ارائه سرویس‌های نوین بانکی، موجب ارتقاء سطح امنیت و افزایش پایداری کلیه اعضاء و ذینفعان حوزه بانکی کشور خواهد شد.»

بانک مرکزی دو مستند «مقدمه‌ای بر پرداخت مبتنی بر نشان‌گذاری» و «معماری کلان پرداخت مبتنی بر نشان‌گذاری» را هم در اختیار بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت قرار داده و از آن‌ها خواسته است که پیشنهادهای خود را حداکثر تا پایان مردادماه از طریق ایمیل Tokenization@cbi.ir به بانک مرکزی اطلاع دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.