راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برت کینگ: در سال 2025 بزرگ‌ترین بانک دنیا در اختیار گروه چینی علی‌بابا خواهد بود

برت کینگ دومین سخنران دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود که سخنرانی خودش را با موضوع «بانک ۴.۰ بانکداری در همه جا بدون حضور در بانک» ارائه داد.

سخنرانی روز اول برت کینگ را ببینید: برت کینگ: اگر می‌خواهید به‌عنوان یک بانک موفق عمل کنید امضای روی کاغذ را فراموش کنید

کینگ در صحبت‌هایش نگاهی گذرا به بانکداری‌های ۱.۰، ۲.۰، ۳.۰ و ۴.۰ کرد و گفت: «بانکداری ۱.۰ همان چیزی است که ما به آن بانکداری می‌گوییم. سپس با ورود تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت و برخی سرویس‌های خودکار دوران بانکداری ۲.۰ شروع شد که کم‌کم بانکداری را به بیرون شعب کشاند. با آمدن بانکداری سلف سرویس همه‌چیز تغییر پیدا کرد و فهمیدیم که بانکداری هم می‌تواند قابل حمل باشد که همان بانکداری ۳.۰ است. اما بانکداری ۴.۰ یک تغییر و گذار مهم و بزرگ است که دیگر عملا بانکداری با شما زندگی خواهد کرد.»

او در ادامه صحبت‌هایش گفت وقتی که صحبت بانکدای ۴.۰ است، ایران در جایگاه بانکداری ۱.۰ است و بسیاری از شعب ایتالیایی قدیمی هم هستند که شبیه به بعضی از شعب ایرانی است.

کینگ گفت که تا سال ۲۰۳۰ دیگر هیچ‌کسی به بانک مراجعه نخواهد کرد. به گفته کینگ درست است که در گذشته اصل مبتنی بر شعب بود اما حالا این کار دیگر فایده‌ای ندارد و تغییر و بازطراحی شعب حتی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها به شما کمکی نخواهد کرد و نباید به فکر بازگرداندن مشتری به داخل شعبه باشید.

او افزود: «دوربین‌های حقیقت افزوده و صدا از مقوله بانکداری ۴.۰ خواهد بود و دیگر با این فناوری‌ها نیازی به حضور در بانک نخواهد بود و ۱.۲ میلیارد نفر در دنیا از خدمات بانکداری به وسیله موبایل خود استفاده می‌کنند و در ۲۰۳۰ هیچ کس از بانک استفاده نخواهد کرد و با دانلود برنامه‌های خاص این مهم محقق می‌شود و فناوری با تغییر تدریجی در حال بهتر شدن است.»

کینگ در سخنرانی‌اش اشاره‌ای هم به اقدام نسبتا جدید اوبر در خصوص کارت‌های اعتباری کرد و گفت: «اوبر مثال خوبی برای بانکداری رو به جلو است که بدون داشتن شمار حساب و کارت بانکی و زمانی که اوبر از بانک‌ها خواست تا به مشتریان آنها حساب دهد اما بانک‌ها به اوبر گفتند که مشتریان را به بانک‌ها ارجاع دهید اوبر آن را نپذیرفت و این مسئله را فین‌تک حل کرد.»

این آینده پژوه بانکداری الکترونیک گفت: «در حال حاضر محصولات بانکی متکی به شعبه را باید کنار گذاشت و باید این محصولات متکی به فناوری باشند و افراد زیادی در چین از بستر فناوری بدون داشتن پول نقد امور بانکی خود را انجام می‌دهند. انتقال پول، دسترسی به پول و اعتبار از جمله مسئولیت بانک‌ها است که با استفاده از فناوری می‌توان این موضوعات را رفته‌رفته کنار گذاشت و فناوری کارهای روزمره ما را به مرور مدیریت می‌کند.»

کینگ مهم‌ترین اتفاقی که باید در بانکداری رخ دهد را تغییر تفکر بنیادی در این صنعت عنوان کرد و با گفتن این جمله به بزر‌گ‌ترین رقیب بانک‌ها در بازار یعنی گروه علی‌بابا اشاره کرد که بیشترین میزان ذخیره دلاری یعنی چیزی حدود 180 میلیارد دلار را دارد و بعد از آن بانک جی‌پی مورگان است که 150 میلیارد دلار ذخیره دلاری در اختیار دارد.

همین موضوع باعث شد تا کینگ به این نکته اشاره کند که در سال 2025 بزرگ‌ترین بانکی که در دنیا وجود خواهد داشت دیگر هیچ شباهتی به بانک‌های کنونی که می‌شناسید نخواهد داشت، بانکی خواهد بود که هیچ شعبه‌ای ندارد و چیزی نزدیک به 3 میلیارد مشتری آن را در دستگاه‌های موبایلشان خواهند داشت و این بانک فقط و فقط در اختیار جک ما، بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه علی‌بابا در چین است و به بانک‌ها هشدار داد که بهتر است رقیب خودشان را بشناسند و بدانند که چه آینده‌ای در انتظارشان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.