راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استراتژی‌های کوتاه‌‌مدت و بلندمدت شرکت تجارت الکترونیک سرمایه در گفتگو با رامبد حیدریان، مدیرعامل این شرکت

ماهنامه عصر تراکنش / از هنگامی ‌که صنعت بانکداری و پرداخت، به سمت الکترونیکی و دیجیتالی شدن پیش رفت، ورود مدیرانی از حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به این صنعت عجیب نبود و در بسیاری موارد نیز سبب انجام توسعه‌های بین‌حوزه‌ای شد. در یکی از آخرین تغییرات رامبد حیدریان که تجربیات موفقی در حوزه‌ مخابرات و موبایل داشته است، بر کرسی مدیریت شرکت تجارت الکترونیک سرمایه نشست. در این شماره عصر تراکنش با او گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم تا از برنامه‌ها و استراتژی‌های او در آینده و برای پیشبرد اهداف این شرکت باخبر شویم.

حیدریان در این گفت‌وگو ورود به حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی، گردشگری، ارزهای دیجیتال و پروژه‌های ملی نظیر صندوق فروشگاهی را از جمله برنامه‌های آتی این شرکت عنوان کرد و گفت: «یکی از جدی‌ترین کارهایی که باید در هر کسب‌وکاری مورد تاکید قرار گیرد، توجه واقعی به نوآوری است و یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها برای این مقصود اعتماد به جوانان در پست‌های مدیریتی و نهراسیدن از ریسک‌هایی است که لازمه‌ هر پیشرفتی است.»

شرکت تجارت الکترونیک سرمایه، فعالیت خود را از شهریورماه ۱۳۸۶ با هدف ترویج و گسترش تجارت الکترونیک و به‌کارگیری ابزارهای نوین پرداخت الکترونیک در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور آغاز کرد. این شرکت ساخت، تولید، واردات و صادرات تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری؛ به‌ویژه در زمینه بانکداری الکترونیک، ارائه کلیه خدمات از جمله تهیه، طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و کارت‌های الکترونیکی و ملزومات آنها و شرکت در مناقصات داخلی و خارجی در زمینه بانکداری الکترونیک را در زمره فعالیت‌های خود قرار داده است. همچنین این شرکت با توجه به زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی، پتانسیل‌ها و فرصت‌های موجود در کشور اقدام به استفاده از سیستم پرداخت مبتنی بر تراکنش‌های برون‌‌خط (Offline) و کارت‌های هوشمند کرده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

به کدام تراکنش‌ها برون‌خط (offline) گفته می‌شود؟

هر گونه تراکنشی که تکمیل آن بدون نیاز به تعامل با سامانه‌های رایانه‌ای مرکزی برای سنجش اعتبار و صحت تراکنش میسر باشد.

[/mks_pullquote]

 

اقدامات انجام‌گرفته در تجارت الکترونیک سرمایه، انعقاد قرارداد نصب، بهره‌برداری و پشتیبانی از دستگاه‌های کارتخوان بانک سرمایه، ارائه انواع خدمات ارزش افزوده به پذیرندگان POS بانک سرمایه به‌منظور افزایش وفاداری پذیرندگان و افزایش تراکنش‌ها از قبیل تسویه آنی با پذیرندگان، ارائه خدماتe-Voucher ، ارائه خدمات پرداخت قبوض و ارائه انواع گزارش‌های پذیرندگان  است.

علاوه بر این، پایانه‌های فروشگاهی، درگاه پرداخت اینترنتی، خودپرداز، کارت، مرکز داده و مرکز تماس مشتریان (Call Center) از جمله خدمات اصلی این شرکت است و ارائه درخواست مجوز PSP به بانک مرکزی و تهیه زیرساخت‌ها و مستندات لازم برای دریافت آن، از جمله فعالیت‌هایی بوده که به‌تازگی در این شرکت انجام گرفته است. در ادامه گفت‌وگوی ما با رامبد حیدریان، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک سرمایه را بخوانید.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مرکز تماس (call center)

مکاني که تماس‌هاي تلفني مشتريان و ساير تماس‌ها به‌وسيله يک سازمان مورد پاسخگويي قرار مي‌گيرند و عموما اين فرايند توسط پردازش‌هاي کامپيوتري صورت مي‌گيرد. محبوبيت مراکز تماس در جوامع امروزي به‌طور فزاينده‌اي در حال افزايش است؛ چراکه بسياري از شرکت‌ها به متمرکز کردن خدمات و پشتيباني مشتريان روي آورده‌اند. مراکز تماس، کارمندان بسياري را براي ارائه خدمات پشتيباني و فروش استخدام مي‌کنند.

[/mks_pullquote]

 

برنامه‌ها و استراتژی شرکت برای سال‌های آینده و به‌طور مشخص برای یک سال آینده چیست؟

واقعیت این است که ترکیب فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی با هر صنعتی می‌تواند فرصت‌های طلایی بسازد. در این میانه یکی از فرصت‌های کم‌نظیر، ترکیب تلفن همراه با صنعت پرداخت است؛ بنابراین با توجه به گسترش حوزه‌ تلفن‌های همراه هوشمند، تمرکز ما قاعدتا بر ایجاد سرویس‌های مبتنی بر موبایل است که به‌طور عمده به پرداخت همراه معطوف می‌شود. همچنین در برنامه‌ها، توجه جدی به استارت‌آپها نیز مورد توجه است. طبعا پاسخگویی به نیازهای بانک سرمایه نیز از برنامه‌های اصلی است.

 

آیا در این راستا برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را در نظر گرفته‌اید؟

در یک بازه‌ دوساله با توجه به استراتژی‌های یادشده در نظر داریم در سه حوزه حمل‌ونقل عمومی، گردشگری و پروژه‌های ملی نظیر صندوق فروشگاهی، به‌طور جدی‌تری عمل کنیم. البته بحث ارزهای رمزنگاری‌شده مجازی هم از مسائل مورد توجه است؛ به‌ویژه اینکه می‌تواند در بخش گردشگری راهکار مکمل باشد.

دامنه مشتریان شما چه گروه‌هایی هستند؟

روی دو گروه از مشتریان تمرکز داریم؛ نخست فرهنگیان محترم که به‌سبب ماموریت بانک باید خدمات موثر برای آنها تعریف شود و در همین رابطه با توجه به نظر مدیرعامل محترم بانک و مدیریت عالی صندوق ذخیره فرهنگیان؛ مبنا، ایجاد سرویس‌های مورد نیاز جامعه‌ آموزش‌وپرورش با کیفیت بالاست. گروه دیگری که به‌ویژه در حوزه سامانه‌های همراه مورد توجه‌اند، جامعه‌ نوجوان و جوان، بازه‌ سنی 15 تا 30 سال هستند که در پروژه‌های پیش رو مورد توجه هستند.

 

آیا شما تنها با بانک سرمایه در ارتباط هستید و به آنها سرویس می‌دهید یا دیگر بانک‌ها نیز جزء مشتریان شما هستند؟

در میان بانک‌ها طبعا بانک سرمایه مشتری اصلی است، اما مجموعه‌ صندوق ذخیره و شرکت پژوهش و نوآوری آموزشی و همچنین ایران‌ارقام هم از مجموعه‌هایی هستند که در همکاری نزدیک با آنها هستیم.

 

چه سرویس‌هایی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید؟

عمده‌ سرویس‌های جاری مواردی است که به سرویس‌های الکترونیک و دیجیتال بانکی مربوط می‌شود، اما پروژه‌ طرح تحول شعب و همچنین سرویس‌های فراشعبه‌ای نیز در برنامه‌ریزی اجرایی است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

E-Voucher چیست؟

یک راه‌حل نرم‌افزاری است که به شما امکان می‌دهد اعتبار کارت‌های پیش‌پرداخت را بدون نیاز به کارت فیزیکی تامین کنید. از جمله کاربردهای این سیستم عبارتند از: فروش کارت شارژ اپراتورهای تلفن همراه، فروش کارت اینترنت، فروش بلیت مراکز و برنامه‌های فرهنگی، هنری و فروش کارت سیستم‌های نمایش خانگی، مانند تلویزیون کابلی.

[/mks_pullquote]

 

مزایای رقابتی شما نسبت به دیگران چیست؟ به عبارتی شما چه ارزش‌ افزوده‌ای را برای مشتریان خود ایجاد می‌کنید؟

برای شرکتی نظیر تجارت الکترونیک سرمایه، وجود جامعه‌ فرهنگی کشور که هم پتانسیل خوبی دارند و هم در سرویس‌های بانکی واجد دانش کاربری و از همه مهم‌تر معتمد مجموعه هستند، یک فرصت استثنایی است. شاید بتوان گفت که متاسفانه تاکنون جز در موارد خاص، شرکت مزیت خاصی برای مخاطبان خود نداشته است و اگر  صادق باشیم و بدون تعارف حرف بزنیم، در این بخش به‌جدیت فرصت‌سوزی شده است. چون داشتن مخاطب فهیم و قابل اعتماد از بزرگ‌ترین شانس‌های یک کسب‌وکار است که امید داریم در دوره‌ پیشرو بتوانیم به شکل مناسبی پاسخگوی این جامعه باشیم.

 

آیا در حال حاضر شریک تجاری خارجی هم دارید؟

در حوزه‌ گردشگری در حال تعریف سرویس‌های لازم برای دو مجموعه‌ بین‌المللی هستیم که بازار مناسبی را پوشش می‌دهند. امیدواریم با فعال شدن این بخش علاوه بر همراهی در توسعه‌ گردشگری بتوانیم در افزایش اشتغال و رونق کسب‌وکار بانک و شرکت موثر باشیم.

 

در پایان اگر نکته‌ مهمی مد نظر دارید، بفرمایید.

دو نکته به گمانم مهم است؛ یکی اینکه ما در توسعه‌های مبتنی بر فناوری خلاء قانونی داریم و در جاهایی بیش‌ از حد دروازه‌ها را باز گذاشته‌ایم و در جاهایی هم بسیار تنگ‌نظرانه با فرصت‌ها برخورد کرده‌ایم و نیاز داریم که در این مقوله تعامل و تعدیل داشته باشیم؛ چراکه افراط و تفریط در این ماجرا فرصت‌سوزی است. دیگر اینکه یکی از جدی‌ترین کارهایی که باید انجام بشود، توجه واقعی به نوآوری است و یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها برای این مقصود اعتماد به جوانان در پست‌های مدیریتی و نهراسیدن از ریسک‌هایی است که لازمه‌ هر پیشرفتی است. ما نباید در برابر تغییر فناوری مقاومت کنیم؛ بلکه با این پتانسیل بی‌نظیری که اکنون در جامعه‌ امروز ایران وجود دارد، باید از تغییرات استقبال و تلاش کنیم تا از تغییر فناوری حداکثر بهره‌گیری را داشته باشیم. واقعیت این است که رشدهای بزرگی در جهان؛ از جمله انقلاب صنعتی در هنگامه‌ تغییرات به ثمر نشسته است، چرا ما از تغییرات حاصل از انقلاب اطلاعات بی‌بهره بمانیم؛ در حالی ‌که عمده‌ منابع لازم را در اختیار داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.