راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برت کینگ: اگر می‌خواهید به‌عنوان یک بانک موفق عمل کنید امضای روی کاغذ را فراموش کنید

اولین سخنرانی برت کینگ در روز اول همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در کارگاهی با عنوان «روندهای بانکداری در جهان» برگزار شد.

کینگ در همان ابتدای صحبت‌هایش به مبحث ارزهای رمزنگاری‌شده اشاره کرد و گفت که دیگر موضوعی مانند ارزهای رمزنگاری‌شده از حالت مفهومی به حالت واقعی تبدیل شده است‌.

او ادامه داد با اینکه همین اواخر این ارزها تا ۴۰ درصد کاهش قیمت پیدا کرد اما به نظر نمی‌آید که استفاده از این ارزها کنار گذاشته شود و به کشوری مانند زیمباوه اشاره کرد که مردمش ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از پول فیات خودشان از بیت‌کوین استفاده کنند و دلیلش هم این است که معتقدند ارزی مانند بیت‌کوین ثبات بیشتری نسبت به پول کشور خودشان دارد.

به گفته کینگ در آینده هر زمان مردم کشورهای مختلف اعتماد خود را به پول ملی خود از دست دهند، به سمت استفاده از دلار و ارزهای رمزنگار برای کسب و کارهای خود خواهند رفت.

 

کینگ ادامه صحبت‌هایش را به سمت تکنولوژی، نوآوری و فین‌تک‌ها برد و سپس اشاره‌ای به بانک‌های ایران کرد که به بانک‌ها امتیاز بیشتری نسبت به فین‌تک‌ها می‌دهند درحالی‌که فین‌تک‌ها سرعت و نوآوری بیشتری دارند و بانک‌ها اگر بخواهند سرمایه‌گذاری انجام دهند باید با شرکت‌های تکنولوژی وارد همکاری شوند چون درست است که در خود بانک هم تکنولوژی وجود دارد اما مانند تکنولوژی‌های فین‌تک‌ها نیست و به همین دلیل باید این مشارکت و همکاری میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها شکل بگیرد.

کینگ هم چین را مثال خوبی در این حوزه می‌دانست و گفت که تنسنت و علی‌بابا توانستند ۹۰ درصد پرداخت‌های چین را انجام دهند و به این ترتیب می‌توان گفت که در فضای بانکی کشوری مانند چین حتی 50 برابر از آمریکا جلوتر است.

برت کینگ عنوان کرد که در ۱۵ سال آینده هر جایی که انسان در حال خدمت‌رسانی به مشتری بانک باشد، هوش مصنوعی جای آن را خواهد گرفت و توضیح داد: «فین‌تک‌ها در حال حاضر نیز خدمات را ارزان‌تر و سریع‌تر از بانک‌ها به افراد ارائه می‌دهند و بانک‌ها باید در آینده برای بقا هزینه خود را با استفاده از فناوری کاهش دهند.»

کینگ همچنین هوش مصنوعی را جزو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روندهای بانکی دانست که تغییرات بزرگی را چه در صنعت بانکی و چه دیگر صنعت‌ها ایجاد می‌کند و مشاوران رباتی را یکی از مهم‌ترین استفاده‌ها از هوش مصنوعی عنوان کرد.

در حوزه هوش مصنوعی پیشتر مصاحبه‌ای از برت کینگ در راه پرداخت منتشر شده است با عنوان تغییر زندگی با استفاده از هوش مصنوعی / مصاحبه‌ای با برت کینگ نویسنده کتاب بانک ۴.۰ که می‌توانید توضیحات بیشتری که کینگ در رابطه با فین‌تک‌ها و هوش مصنوعی داده است را بخوانید.

برت کینگ به حضور همه جا حاضر هوش مصنوعی در زندگی روزمره اشاره کرد که به جای هوش انسانی به تمامی تعاملات زیسته و روزمره ما سرعت و دقت بالایی می‌بخشد: «بانکداری سنتی کاربر را مجبور به عبور از سیلوها و دروازه‌های مختلفی می‌کند که در نظام نوین بانکی از بین خواهند رفت. ارزهای رمزنگاری‌شده که امکان تعاملات بانکی را بدون واسطه‌ اداری و جغرافیایی فراهم می‌کنند، راهی برای از میان برداشتن همان سیلوها و دروازه‌های دست و پاگیری به شمار می‌روند که دستیابی به نتیجه را به تعویق می‌اندازد.»

او با اشاره به تجربه موفق انگلستان در دستیابی به اطلاعات هویتی مشتریان بانکی اضافه کرد: «در آینده تأیید اطلاعات هویتی مثل امروز اتفاق نخواهد افتاد، این داده‌ها نه در کاغذ و دفترهای مرسوم که در زنجیره‌ بلوک‌هایی ذخیره خواهند شد که شناسایی و احراز هویت در آنها با سرعت و دقتی غیر قابل مقایسه با جهان امروز اتفاق خواهد افتاد.»

امضای روی کاغذ

کینگ در ادامه صحبت‌هایش درباره هوش مصنوعی گفت که این تکنولوژی در سه حوزه مالی، حقوقی و حسابداری ورود پیدا کرده و باعث شده تا به دلیل اتوماسیون 45 درصد در این حوزه‌ها بیکار شده‌اند و این موضوع بیکاری همان دغدغه‌ای است که بانک‌ها هم در خصوص استفاده از اتوماسیون‌سازی دارند که باعث می‌شود تا کارمندان بانکی از کار بیکار شوند.

به گفته کینگ در صورتی که مشتری نزد بانک بیاید و نتواند خدمت مورد نیاز خود را دریافت کند، اصطکاک به وجود می‌آید و هر کسب‌وکاری دچار اصطکاک شود، به سرعت مشتری خود را از دست می‌دهد و بانک‌ها از هوش مصنوعی برای از بین بردن اصطکاک میان خودشان و مشتریان استفاده می‌کنند.

 

برت کینگ نویسنده کتاب بانک 4.0 در ادامه این کارگاه به مهارت‌هایی در آینده به کار بانک‌ها خواهد آمد اشاره کرد ازجمله دانشمندان داده، متخصصان یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی و همینطور روانشناسان رفتاری مشتریان.

نویسنده مجموعه کتاب‌های «بانک ۳.۰» و «بانک ۴.۰» که درباره تغییرات بانکداری در ده پانزده سال آینده سخن می‌گفت با اشاره به مشاهدات خود در تجربیات بانکداری نزدیک به صد کشور مختلف در سراسر جهان گفت: « منظور من از بیان این نکته که در آینده هر گونه اصطکاکی برای انجام عملیات بانکی از بین خواهد رفت به این معناست که دیگر نباید بین قصد شما برای انجام یک عملیات و انجام آن، چیزهایی مثل لزوم حضور در شعبه، گفتگو با مسئول بانک، پر کردن انواع و اقسام فرم‌های بانکی و از همه مهمتر لزوم امضای کاغذی، فاصله بیاندازد.»

نکته آخری که برت کینگ به‌عنوان جمع‌‌بندی صحبت‌هایش ارائه داد پیشنهادی بود که برای موفق شدن و موفق بودن بانک‌ها در نظر گرفته بود: «اگر می‌خواهید در آینده به‌عنوان یک بانک موفق فعالیت کنید و باقی بمانید باید امضای روی کاغذ را حذف کنید. اگر به امضای روی کاغذ در دنیای دیجیتال امروز نیاز دارید باید بدانید که کسب‌وکارتان دوامی نخواهد داشت. اگر این مشکل را نتوانید حل کنید نمی‌توانید در آینده رقابت داشته باشید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.