راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمریکا و ژاپن به بانک سرمایه‌گذاری آسیایی چین ملحق نشده‌اند

چین می‌گوید بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیایی این کشور به هیچ‌وجه رقیب بانک‌های توسعه چندمنظوره دیگر در جهان نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، «جین لیچون» رئیس این بانک خاطرنشان کرد برخلاف این تفکر، درهای بانک به روی دیگر کشورها از جمله آمریکا و ژاپن باز است.

بسیاری از کشورهای دیگر دنیا از جمله کشورهای غربی به عضویت این بانک درآمده‌اند اما آمریکا به عنوان رئیس بانک جهانی و ژاپن به عنوان رئیس بانک توسعه آسیا، حاضر به الحاق به بانک چین نشده‌اند.

او در دومین سالگرد تأسیس این بانک در پکن گفت شمار اعضای بانک از بدو تأسیس آن از 57 کشور به 84 عضو افزایش یافته است و تاکنون 20 میلیارد دلار وام برای 12 طرح داخلی و خارجی اعطا شده است.

او گفت نهادهایی که ارزیابی بانک‌های دنیا را انجام می‌دهند ضریب قابلیت بالایی را برای بانک سرمایه‌گذاری آسیایی زیرساختی چین در نظر گرفته‌اند و این بانک پیشرفت‌های شایانی داشته است و به این مسیر توسعه ادامه خواهد داد.

به رغم آنکه آمریکا و ژاپن به این بانک ملحق نشده‌اند اما در بدو تأسیس آن در سال 2015 میلادی بانک جهانی و بانک توسعه آسیا کمک‌هایی در اختیار بانک چین قرار داده‌اند.

او تصریح کرد این بانک دعوت‌نامه‌هایی را برای ژاپن و آمریکا ارسال کرده است و نوبت آنهاست که درباره ملحق شده به بانک مذکور تصمیم بگیرند.

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا به ابتکار چین در سال 2015 به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد و اولین اجلاس رسمی آن نیز ابتدای سال 2016 در شهر پکن برگزار شد.

بانک توسعه زیرساخت آسیا که یک موسسه بین‌المللی است و اداره مرکزی آن در پکن واقع شده، با سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری فعالیت خود را آغاز کرد.

نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه‌گذاری طرح‌های زیرساختی آسیا در اکتبر سال 2014 در پکن به امضا رسید تا با مشارکت 27 کشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پکن تأسیس شود اعضای این بانک هم‌اکنون از 75 کشور فراتر رفته است.

پیش‌تر نیز افغانستان، هنگ‌کنگ، اتیوپی، مجارستان، ایرلند و سودان نیز به عنوان اعضای جدید به عضویت این بانک در آمده بودند.

سرمایه‌گذاری در کشورهای آسیایی و کمک به اجرای طرح‌های زیربنایی در کشورهای عضو بخصوص کشورهای کمتر توسعه‌یافته از جمله برنامه‌های این بانک است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات مؤسس این بانک، هجدهم فروردین‌ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو آن پذیرفته شد و هم‌اکنون با در اختیار داشتن 1.61 درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار دارد.

ژاپن و آمریکا تاکنون تمایل خود را برای عضویت در این بانک اعلام نکرده‌اند و به دلیل تسلط این دو کشور بر بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی، به نوعی رقیب بانک AIIB (زیرساخت آسیا) محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از اهداف بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با جاده ابریشم نوین است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.