راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کشورهایی که سال ۲۰۱۸ توجه‌ها را به خود جلب خواهند کرد

اتاق بازرگانی تهران / هرسال صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP per capita) کشورهای جهان را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند. با نگاه به سرانه تولید ناخالص داخلی هر کشور می‌توان حدس زد که استانداردهای زندگی در آنجا چه وضعیتی دارند. پیش‌بینی‌های صندوق برای سال ۲۰۱۸ خبر از تغییرات بزرگی نمی‌دهند، اما حرکت آرام چین از کشوری با درآمد پایین به سمت کشوری با درآمد متوسط جالب است.

 

کانادا

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۴۷۶۵۸ دلار

ترامپ به دنبال تغییر بخش‌هایی از قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی (NAFTA) است و کانادایی‌ها برای حفظ آن احتمالاً مجبورند به این خواسته تن دهند، اما آنها هم‌زمان به دنبال یک معاهده تجاری گسترده با چین هم هستند.

 

مکزیک

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۱۰۰۲۱ دلار

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، سیاستمدار چپ‌گرا و ملی‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری، در نظرسنجی‌ها از بقیه پیش است و می‌تواند در ماه جولای برای یک دوره شش‌ساله رئیس‌جمهور مکزیک شود.

 

آمریکا

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۶۱۶۸۷ دلار

ترامپ در سال ۲۰۱۸ هم غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود و همچنان کاری خواهد کرد که جهان به سیاست‌های امریکا در حوزه‌های تجارت جهانی و ائتلاف‌های نظامی اطمینانی نداشته باشد.

 

برزیل

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۱۰۵۱۵ دلار

برزیل توانست در سال ۲۰۱۷ از رکود خارج شود اما رسوایی‌های سیاسی که دامان میشل تمر، رئیس‌جمهور این کشور را گرفته، در سال ۲۰۱۸ به رشد اقتصاد ضربه خواهد زد.

 

ایتالیا

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۳۳۷۲۵ دلار

اختلاف‌نظر در میان نیروهای راست‌گرا در حال افزایش است و این احتمال وجود دارد که بعد از انتخابات عمومی که قرار است در ماه می – یا زودتر – برگزار شود یک دولت پوپولیست به قدرت برسد. این دولت با یورو و اتحادیه اروپا رابطه خوبی نخواهد داشت.

 

انگلیس

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۴۰۰۲۶ دلار

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باید در مارس ۲۰۱۹ انجام شود. جنگ و جدال بر سر شرایط این خروج در سال ۲۰۱۸ باعث چنددستگی بیشتر در دولت و کشور خواهد شد.

 

آلمان

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۴۷۵۳۵ دلار

آلمان همچنان بسیار بیشتر از وارداتش صادرات خواهد داشت و این همسایگانش را عصبانی خواهد کرد. مازاد حساب جاری آلمان در سال ۲۰۱۸ همچنان بالاتر از سقف ۶ درصدی خواهد بود که اتحادیه اروپا برای ثبات مالی بازارها توصیه کرده است.

 

نیجریه

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۲۳۷۶ دلار

بعد از حملات شبه‌نظامیان به خط‌لوله‌های نفت، تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۶ به پایین‌ترین سطح خود طی ۲۷ سال رسید. در سال ۲۰۱۸ اوضاع تولید جانی دوباره خواهد گرفت.

 

عربستان

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۲۱۵۴۳ دلار

طبق برنامه قرار است فروش سهام شرکت نفت ملی عربستان آرامکو در سال ۲۰۱۸ آغاز شود. البته طبق برخی گزارش‌ها فروش بین‌المللی این سهام دست‌کم تا سال ۲۰۱۹ اتفاق نخواهد افتاد.

 

روسیه

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۱۰۶۳۰ دلار

احتمالاً شرکت‌های نفت روس به توافق با اوپک وفادار خواهند ماند و تولید را پایین خواهند آورد. بزرگ‌ترین ریسک برای اقتصاد روسیه در سال ۲۰۱۸ سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی است.

 

هند

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۱۹۸۹ دلار

رشد اقتصاد اوایل سال ۲۰۱۷ کند شد؛ اما حالا که بالاخره تورم تحت کنترل قرار گرفته، بانک مرکزی هند احتمالاً نرخ بهره را کاهش خواهد داد و شاهد سرعت‌گرفتن رشد خواهیم بود.

 

استرالیا

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۵۸۹۴۱ دلار

مهم‌ترین ریسک اقتصاد استرالیا در سال ۲۰۱۸ حبابی است که در بازار مسکن ایجاد شده و بدهی‌های مردم به بانک‌های استرالیا را افزایش داده است. دولت تلاش می‌کند جلوی ترکیدن این حباب را بگیرد.

 

کره جنوبی

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۳۰۹۱۹ دلار

در طول ماه‌های اخیر با بالارفتن تقاضای جهانی، اوضاع صادرات کره جنوبی بهبود یافته است. با وجود روابط پرتنش با کره شمالی، کسب‌وکارها همچنان در کره جنوبی سرمایه‌گذاری می‌کنند و مصرف‌کنندگان دست از خرید برنمی‌دارند.

 

ژاپن

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۴۰۰۶۳ دلار

بعد از پیروزی در انتخابات ماه اکتبر، شینزو آبه برای چهارمین دوره نخست‌وزیر ژاپن شد و حالا با خیال راحت‌تر تلاش‌هایش را برای تجدید سازمان اقتصاد کشور ادامه خواهد داد. او به دنبال تغییرات جدی در سیاست‌های مالی و پولی ژاپن است.

 

چین

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸: ۹۳۷۷ دلار

شی جینپینگ که در اکتبر برای دوره پنج‌ساله دوم به رهبری چین انتخاب شد در سال ۲۰۱۸ احتمالاً سیاست‌هایی نه‌چندان خوشایند مردم را پیش خواهد برد که برای بهبود وضع اقتصاد ضروری‌اند؛ مثل تعطیل‌کردن کارخانه‌های دولتی کم‌بازده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.