راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بحران بانکی چین؛ بدقولی‌های بانک‌های هنان

کسری حسنی / هنان، استان مرکزی چین که نزدیک به 100 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی این کشور است. زمانی این منطقه یکی از فقیرترین مناطق کشور بود اما در چند سال اخیر با کارخانه‌های بزرگی همچون فاکسکان که بیشتر آیفون‌های کمپانی اپل در آن مونتاژ می‌شوند و سایر عناوین مشابه، اقتصاد 900 میلیارد دلاری هنان به‌اندازه کل کشور هلند شده است.

 طبق آخرین آمار منتشر شده، تولید صنعتی این استان از 0.7 درصد به 3.4 درصد رشد کرده و سرمایه‌گذاری‌ دارایی‌های ثابت در چند ماه اول سال جاری، 10.5 درصد افزایش‌یافته است.

اما به نظر می‌رسد این استان دچار شکاف اقتصادی بزرگی شده است. در ماه آوریل، سپرده‌گذاران در چهار بانک روستایی هنان متوجه شدند که دیگر نمی‌توانند وجوه خود را برداشت کنند. هنگامی که آنها برای شکایت به آنجا مراجعه کردند، مقامات محلی برنامه‌های ردیابی کووید-19 خود را دستکاری کردند تا کدهای بهداشتی آنها را قرمز کنند. این اقدام یعنی؛ آنها در معرض بیماری قرار گرفته‌اند و پروتکل‌های قرنطینه و خروج از شهر باید انجام شود. پس از این اتفاقات برخی از مقامات مورد تنبیه قرار گرفتند و یک مقام مالی جدید نیز شروع به کارکرد اما به نظر می‌رسید این اقدامات سبب بازگشت وجوه نشده است.

 این اتفاق سبب شد دو احتمال به وجود آید، نخست اینکه ممکن است یک بحران مالی بزرگ گریبان‌گیر 4000 بانک روستایی کشور شود و ممکن است از فناوری ردیابی بیماری کووید استفاده سو شود. در گام بعدی دفتر مالی استان هنان در 1 ژوئیه اعلام کرد که پس از اینکه چهار بانک روستایی در هنان برداشت نقدی آنلاین و موبایلی را برای مشتریان مسدود کردند، ادارات مربوطه در تلاش هستند تا راه حلی در این باره بیایند.

در 10 ژوئیه، بیش از 1000 سپرده‌گذار در مقابل شعبه ژنگ ژو بانک مرکزی این کشور، بانک خلق چین، تجمع کردند تا بزرگ‌ترین اعتراض خود را برگزار کنند. در جریان اعتراضات گسترده در استان هنان توسط سپرده‌گذاران بانکی، مردان سفیدپوش که گمان می‌رود از نیروهای پلیس مسلح خلق چین باشند، اعتراضات را در مقابل بانک خلق ژنگژو چین سرکوب کردند.

 دولت این کشور اعلام کرد در تاریخ 15 ژوئیه تمامی وجوه به سپرده‌گذاران بازگردانده خواهد شد اما به نظر می‌رسد این وعده کاملاً دروغین است. این وعده دروغین نگرانی‌های را درباره ذخیره بانک‌های چین به وجود آورد. به گفته ژنگ یوهوانگ، استاد دانشگاه تسینگ‌هوای پکن،  سال 2022 سال سختی برای چین است. 4 میلیون و 60 هزار شرکت در چین در نیمه اول سال 2022، 3.1 میلیون خانوار صنعتی و تجاری تعطیل شدند. انحلال بنگاه‌های معاملاتی 23 درصد افزایش یافت، 10.76 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی وارد جامعه شده‌اند و این در حالی است که 80 میلیون جوان چینی بیکار هستند.

در روز پنجشنبه، مقامات مالی در هنان گفتند که دور دوم بازپرداخت به مشتریان را به نمایندگی از چهار بانک روستایی آنجا از 25 ژوئیه آغاز خواهند کرد. شعبه هنان کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین (CBIRC) و دفتر مالی استان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بازپرداخت افرادی که تا 100 هزار یوان (14787 دلار) سپرده دارند، در این تاریخ انجام خواهد شد. مقامات شهر بنگبو آنهویی بیانیه مشابهی را منتشر کردند و اعلام کردند که بازپرداخت مشتریان یکی از بانک‌های این شهر با سپرده‌های 50000 تا 100000 یوان آغاز خواهد شد. تمامی این مشکلات در حالی است که دولت چین با چالش عدم پرداخت وام مسکن در سراسر کشور دست‌به‌گریبان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.