راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به حضور 6 کسب‌وکار در روز سوم الکامپ

روز اول و دوم نمایشگاه الکامپ 96 هم سپری شد و در هر دو روز، به غرفه‌ شش کسب‌وکار مختلف سری زدیم و از حال و هوایشان و برنامه‌هایی که برای نمایشگاه باخبر شدیم. (+) (+) تاپ، پردانو، آسان پرداخت، زرین پال، جیرینگ و داده‌ورزی سداد از غرفه‌هایی بودند که در سومین روز از نمایشگاه به سراغشان رفتیم.

 

پککو

تاپ جایزه 300 میلیون تومانی می‌دهد

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (پککو) با اپلیکیشن «تاپ» خود در نمایشگاه الکامپ امسال شرکت کرده بود و در گوشه‌ای از محوطه و کنار سالن 38 مشغول تبلیغات و جدب بازدیدکنندگان بود. غرفه تقریبا کوچکی که به نسبت مراجعه‌کنندگان زیادی هم داشت. پککو امسال در الکامپ بیشتر با تکیه و تمرکز بر رونمایی و راه‌اندازی سرویس کارت به کارت اپلیکیشن تاپ در نمایشگاه حضور داشت؛ سرویسی که در حال حاضر بر روی کارت‌های بانک شهر، پارسیان، انصار، دی و پشت بانک شروع شده و در هفته‌های آتی هم قرار است بانک‌های بیشتری به این اسامی اضافه شوند.

اپلیکیشن تاپ دو سورپرایز ویژه برای کاربرانش دارد. یکی از این سورپرایزها ویژه همین چهار روز نمایشگاه الکامپ است یعنی کسانی که این اپلیکیشن را نصب کنند و با آن تراکنشی انجام دهند، می‌توانند در قرعه‌کشی روزانه تاپ شرکت کنند و دو برنده خوش شانس، صاحب تبلت می‌شوند. اما سورپرایز بعدی، بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتر است.

درواقع جشنواره بزرگی برای کاربران تاپ تدارک دیده شده و کسانی که تا پایان مرداد ماه اپلیکیشن تاپ را نصب کنند و تراکنشی با آن انجام دهند می‌توانند در قرعه‌کشی بزرگ یک جایزه 300 میلیون تومانی و صد جایزه ده میلیون ریالی شرکت کنند. اما جدای از هیجانی که تاپ راه انداخته بود، در گوشه‌ای از غرفه هم کارت‌های هدیه بانک پارسیان به چشم می‌خورد که کسانی که مایل بودند می‌توانستند کارت هدیه خود را در مبالغ مختلف و با طرح‌های مختلف، در غرفه انتخاب و شارژ کنند.

 

پردانو

طرح ویژه «حامی» برای کسب‌وکارهای نوپا

پردانو، سرویس پرداخت آنلاینی است که در اختیار وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها گذاشته می‌شود تا به مشتریانشان امکان پرداخت آنلاین بدهند. این سرویس که حدود یک سالی از راه‌اندازی‌اش می‌گذرد، اولین بار است که حضور در چنین رویداد بزرگی را تجربه می‌کند و از چنین تجربه‌ای خوشحال است.

پردانو که غرفه نسبتا کوچک و گرمی در سالن 44B الکامپ دارد، تنها با یک بنر، در حال معرفی سرویس پردانو و همین‌طور طرح ویژه‌ای است که برای الکامپ با خود آورده بود. «حامی» همان سرویس ویژه‌ای است که پردانو برای کسب‌وکارهای نوپا در نظر گرفته است و الکامپ بهانه‌ای شد تا این طرح را معرفی کند.

ویژگی طرح «حامی» این است که سرویس پرداخت آنلاین، به مدت شش ماه و بدون هیچ کارمزدی در اختیار کسب‌وکارهای نوپا قرار می‌گیرد؛ چراکه پردانویی‌ها اعتقاد دارند، یک وب‌سایت می‌تواند در شش ماه کاملا رشد کند و طی این مدت، خدماتشان را رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

از ویژگی‌های این سرویس پرداخت آنلاین، ارائه سرویس درگاه شحصی به افراد و ارائه سرویس‌های درون برنامه‌ای به اپلیکیشن‌ها است و به زودی هم قرار است که از اپلیکیشن خودشان هم رونمایی کنند.

این درگاه پرداخت، سرویسی هم برای شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته است که قصد دارد آن را به‌صورت اصلاح‌شده و برای شبکه‌های اجتماعی ایرانی ارائه دهد. پردانو، گام اولش را برای حضور در نمایشگاه الکامپ برداشت و قصد دارد در سال‌های بعد هم به شرکتش در نمایشگاه ادامه دهد.

 

آسان پرداخت

اصلی‌ترین دلیل حضور ما، سرویس کارت به کارت است

آسان پرداخت تصمیم جدیدی گرفته و دیگر هر مدل کمپین و قرعه‌کشی را رها کرده است و امسال، صرفا برای معرفی سرویس جدید کارت به کارت خودش در الکامپ شرکت کرده بود. علت حذف این بخش‌های بازدیدکننده پسند را که پرسیدیم، دلیلش را اینطور به ما توضیح دادند که آسان پرداخت، آن اعتبار و اعتمادی که می‌خواهد با برند خود در ذهن مردم ایجاد کند را به دست آورده و قصد دارد بیشتر تمرکزش را روی معرفی محصولات آسان پرداخت قرار داده است.

کنار در ورودی سالن 31B غرفه آسان پرداخت برپا بود. غرفه‌ای که نه خبری از بازی و قرعه‌کشی داشت و نه تبلیغات و سروصدای خاصی از آن شنیده می‌شد. سرویس کارت به کارت و همین‌طور خدمات خودروی اپلیکیشن آپ، از دلایل حضور بی حاشیه آسان پرداخت در الکامپ امسال بود. سریس آسان پرداخت که حدودا یک ماهی از راه‌اندازی آن می‌گذرد، بانک‌های بسیاری مانند ملی، کشاورزی، شهر، انصار، اقتصاد نوین، حکمت، دی، آینده و مهر اقتصاد را پوشش می‌دهد.

الکامپ دستاورد خوبی برای آسان پرداخت داشت و در دومین روز نمایشگاه بود که بانک قوامین هم به فهرست بانک‌های تحت پوشش سرویس کارت به کارت آپ اضافه شد. خدماتی که آسان پرداخت برای بخش خودرو در نظر گرفته، در حال حاضر شامل هزینه پارکینگ و عوارض اتوبان است؛ البته باید بگوییم که سرویس خودروی آپ هنوز در حال بررسی است و فعلا چنین گزینه‌ای روی آپ دیده نمی‌شود.

 

زرین پال

الکامپ فرصت خوبی برای شفاف‌سازی بود

غرفه زرین پال در سالن 44B قرار دارد. اگر بخواهیم آدرس سرراست‌تری به شما بدهیم، باید بگوییم که طبقه دوم سالن خلیج فارس، همان جایی است که غرفه زرد رنگ زرین پال قرار گرفته است و به خاطر نیسان جوک زرد رنگ بزرگی هم که وسط غرفه کوچکش جاخوش کرده است، به‌راحتی و از فاصله دور هم کاملا پیدا و قابل شناسایی است.

اما گول نخورید، این ماشین قرار نیست که به کسی برسد و صرفا نقش دکور را دارد. زرین پال هم مانند خیلی دیگر از استارت‌آپ‌های دیگر، اولین بار است که در الکامپ شرکت کرده و با اینکه نظر نسبتا مساعدی طی این دو، سه روز داشتند، اما به گفته خودشان، توقع و انتظاراتشان خیلی بیشتر بود. زرین پال آمده بود تا علاوه بر معرفی اپلیکیشن خودش، سرویس‌های جدیدشان مانند «دنگی دنگی» و «زرین پال تاکسی» را به بازدیدکنندگان معرفی کند.

زرین پال تاکسی، سرویس جدید زرین پال است که در رابطه با پرداخت پول خرد به‌صورت الکترونیکی است و درحال حاضر هم تاکسی‌ها را هدف قرار گرفته است. پرداخت با زرین پال تاکسی به این صورت است که یک کد QR به راننده تاکسی داده می‌شود و مسافر تنها با اسکن آن کد می‌تواند کرایه خودش را به راحتی پرداخت کند.

اما چهار روز نمایشگاه فقط به معرفی همین سرویس‌های جدید زرین پال نگذشت. این استارت‌آپ به خاطر مشکلاتی که هفته گذشته و بابت فیلتر شدن داشت، سؤالات زیادی را در ذهن مردم به وجود آورده بود و نمایشگاه الکامپ این فرصت را در اختیار مردم قرار داده بود تا سؤالاتشان را بپرسند و فرصت خوبی هم برای زرین پال ایجاد کرد تا با جواب دادن به این سؤالات، شفاف‌سازی کنند.

 

جیرینگ

واعظی هم دکور جیرینگ را پسندید

غرفه فوق‌العاده قرمز جیرینگ، قرار است پرخبرترین غرفه نمایشگاه شود. جیرینگی‌ها کمپین «خیلی تنده» را از چند روز قبل از نمایشگاه شروع کردند و رنگ تند غرفه هم حسابی جلب توجه می‌کرد. وزیر ارتباطات هم دیروز بعد از بازدید از این غرفه از دکور و طراحی آنها تعریف کرد.

روز دوم نمایشگاه الکامپ محمود واعظی، وزیر ارتباطات کشور از این نمایشگاه بازدید کرد و سری هم به غرفه جیرینگ زده بود؛ البته شاید رنگ خاص این غرفه که از همان بدو ورود کاملا به چشم می‌آید، در کج شدن مسیر واعظی به سمت غرفه جیرینگ بی‌تأثیر نبود و اول از همه هم موضوع «خیلی تنده» مطرح شد که برای وزیر توضیح دادند «خیلی تنده»، درواقع نشان‌دهنده سرعت جیرینگ در ارائه خدمات و سرویس به مشتریان و کاربرانش است.

 

طی بازدید واعظی از این غرفه، او با اپلیکیشن‌های جیرینگ آشنا شد و برایش جالب بود که با اینکه سهام‌دار اصلی جیرینگ، همراه اول محسوب می‌شود، اما این شرکت در عین حال، هر سه اپراتور کشور را پوشش می‌دهد. از دیگر مواردی که حس خوب واعظی را نسبت به این غرفه برانگیخت، فضای نوستالژیک داخل غرفه و اتوبوس و پیکان و کیوسک قدیمی تلفن و فوتبال دستی بود که به‌عنوان دکور چیده شده بود.

 

داده‌ورزی سداد

با بله، به‌راحتی درخواست پول کنید و با ایوا عوارض خروج از کشور را بپردازید

اگر جیرینگ به‌خاطر داغ و آتشین بودن در ذهنتان مانده است، حتما نقطه مقابل آن، یعنی غرفه سرد و یخی سداد هم از خاطرتان نخواهد رفت. ایده، ایده خوبی بود، مخصوصا اینکه سداد با این طراحی می‌خواست نشان دهد که این شرکت در مسیر تبدیل شدن به قطب نوآوری بانکی کشور است. اما کسانی که سری به غرفه زده باشند، حتما موافق‌اند که جدای از فضا و دکورهای جذاب غرفه، واقعا راه رفتن و ثابت ماندن روی زمین آنجا کمی دشوار است و خیلی‌ها هم بعد از بیرون آمدن از غرفه هلدینگ سداد، احتمالا تا چند وقت درگیر بیرون آوردن برف مصنوعی از داخل کفش‌هایشان بودند.

این‌ها را که کنار بگذاریم، کار بزرگ و مهمی که سداد در نمایشگاه امسال انجام داد، انسجام و زیر یک بیرق قرار گرفتن بود؛ اینکه برخلاف سال گذشته، تمام شرکت‌های این مجموعه همگی داخل یک غرفه بودند و با اینکار وحدت و یکپارچگی و بزرگی خودش را به رخ کشید. همه چیز غرفه سداد نوآوری داشت، از طرح‌های جالبی که استفاده کرده بود گرفته تا محصولاتی که برای معرفی آورده بودند.

اپلیکیشن «بله»، پیام رسان فارسی است که وارد رقابت با نمونه‌های خارجی مانند واتس‌اپ و تلگرام شده است. یکی از شرط‌های مهم برای بردن در این رقابت، جلب اعتماد مردم است. به همین دلیل هم این شرکت تصمیم گرفت سیستم بانکی کشور را درگیر اپلیکیشن خود کند و برای اینکه جذب کاربر بیشتری هم داشته باشد، ارزش افزوده‌هایی مانند ارائه سرویس کارت به کارت، درخواست پول، پرداخت قبض و خرید شارژ را در اختیار کاربرانش قرار داد. در حال حاضر، اپلیکیشن «بله» حدود 220 هزار کاربر دارد.

علاوه بر این، پرداخت الکترونیک سداد، یکی دیگر از شرکت‌های هلدینگ سداد، در نمایشگاه الکامپ با محصولی به نام اپلیکیشن «ایوا» شرکت کرده بود که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن، که در هیچ اپلیکیشن دیگری وجود ندارد، این است که با استفاده از ایوا می‌توان عوارض خروج از کشور را نیز پرداخت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.