راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا رویداد فین‌تک ایران؟

۱.وقتی دو کسب‌وکار از دو حوزه نسبتا متفاوت منافع مشترکی پیدا می‌کنند و دست بر روی این اشتراک‌ها می‌گذارند تشکیل چیزی را می‌دهند که در دنیا به آن می‌گویند «جوینت ونچر». حالا ما در شبکه راه پرداخت و شرکت پارسان مدتی است که چنین جوینت‌ونچری را شروع کردیم. کاوه ثروتی مانند من در شریف درس‌خوانده و سال بالایی من حساب می‌شود؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکت پارسان است و کارش برگزاری رویداد. نامش با سبیت، جیتکس، الکامپ و یک دوجین نمایشگاه ریزودرشت مختلف در ایران و کشورهای مختلف جهان گره‌خورده است. متهم است به این‌که همه‌جا هست! یکی از باارزش‌ترین کارهایی هم که به سرانجام رساند توسعه رویدادی بود به نام بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت. سال گذشته هم نیم‌بند درگیر همکاری برای برگزاری رویدادی شد که سرنوشت تلخی یافت. در ایران استایل معمول روسای هیئت‌مدیره افرادی است پشت‌میزنشین که تلاش می‌کنند با کمترین جابجایی فیزیکی امور را جلو ببرند. کاوه ثروتی دقیقاً عکس تصوری است که از چنین افرادی داریم؛ معمولاً یک هدست در گوشش هست و موبایل و مقداری کاغذ و چیزمیز در دست و درحالی‌که بریده‌بریده و سریع صحبت می‌کند؛ این‌طرف و آن‌طرف می‌رود و آرام و قرار ندارد.

با کاوه ثروتی هویتی ساخته‌ایم به نام رویداد فین‌تک ایران. سال‌های نه‌چندان دور در فضای فناوری‌های بانکداری بچه‌های بخش خصوصی فعال‌تر بودند. افرادی مثل فرنود حسنی رویدادهای جمع‌وجوری برگزار می‌کردند. این رویدادها جای خالی فعالیت‌هایی را پرکرده بود که باید دولتی‌ها انجام می‌دادند. به‌مرور دولتی‌ها وارد بازار شدند و سعی کردند خصوصی‌ها را کنار بزنند. نهادهای دولتی به دلیل متصل بودن به منابع و رانت‌های دولتی سعی کردند به رقابت با خصوصی‌ها بپردازند و نتیجه آن چیزی نشد جز حبس اطلاعاتی. حالا من و کاوه کنار هم ایستاده‌ایم و در کنارمان حمایت قدیمی‌های فناوری در ایران را هم داریم. می‌خواهیم کاری را جلو ببریم که در سال‌های گذشته به شکل‌های مختلف شروع شد و به انحراف رفت. همیشه هم پای دولتی‌ها و خصولتی‌ها در میان است.

 

ببینید: گزارش تصویری و ویدیوی مربوط به دورهمی و عید دیدنی مدیران بانکداری و پرداخت ایران

 

۲.اینستاگرام کاوه را باز می‌کنم و عکس‌هایش را می‌بینم. آخرین تصویر مربوط به همین الکامپ است. شرح عکس کاوه این است: «افتتاح بیست و سومین نمایشگاه الکامپ ایران، روز نخست، ۳۰ تیرماه ۹۶. من، آقایان مجید صدری مدیرعامل رایتل، ناصر سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، باقر بحری نائب رئیس سازمان و حسین پور مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورا.»

عکس پیش از این مربوط به فوت مریم میرزا خانی است: «بغضم ترکید! اسفند ۷۶ بود که خبرمان کردند اتوبوس دانشجویان ریاضی در بازگشت از اهواز، چپ کرده است، خبر سختی بود، ۷ نفر از دانشجویان و اساتید و دو راننده‌ای که بارها و بارها با آن‌ها به سفر و اردو رفته بودیم فوت کردند. حزن و اندوهی بود در دانشگاه، شبی که جنازه‌ها را می‌خواستند بیاورند تا صبح در فرودگاه بودیم، من مأمور بودم خانواده‌هایی که به فرودگاه مهرآباد آمده بودند را با ماشین به فرودگاه نظامی ساصد برم همان حوالی. روز تشییع‌جنازه هم بخشی از مراسم با من بود، یکیش هم شناسایی و تحویل تابوت‌ها به خانواده‌هایشان در یکی از کلاس‌های بزرگ درسی دانشگاه. خیلی سخت بود، خوشحال بودیم که بقیه اشان زخمی شده‌اند و سالم هستند. امروز که خبر فوت مریم میرزا خانی را شنیدم، بغضم ترکید، لعنت به مرگ‌های زودهنگام این‌چنینی.»

۳.کاوه نمایشگاه بانکداری اسلامی را به‌زودی برگزار می‌کند. قبلاً با خبرنگار ما گفتگو کرده بود و گفته بود: «در نمایشگاه امسال دستاوردها و پیشرفت‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه بانکداری با رویکرد حمایت از تولید و اشتغال ارائه خواهد شد و امیدواریم این رویداد همانند سال‌های گذشته روند رشد افزایشی خود را داشته باشد. بیش از ۱۰۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی جهت ارائه محصولات و خدمات جدید شرکت‌ها، آماده واگذاری است.»

این نمایشگاه در محل سالن اجلاس سران برگزار و پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۲۰۰۰ نفر از متخصصین و متصدیان و مدیران ارشد حوزه بانک، بیمه، مالی و شرکت‌های پرداخت الکترونیکی در آن حضورداشته باشند.

۴.من و کاوه اردیبهشت‌ماه امسال دورهمی و عیدددینی مدیران بانکداری و پرداخت ایران را برگزار کرده بودیم. آن برنامه گام اول در مسیر برگزاری رویدادهای اثربخش برآمده از دل بخش خصوصی بود. امیدواریم در این مسیر بتوانیم شیسته اعتماد مدیران بانکداری و پرداخت ایران باشیم. ما آماده‌این که همراهان بیشتری در کنار خودمان داشته باشیم و بتوانیم با کمک هم گامی در راستای توسعه بانکداری و پرداخت در ایران برداریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.